"Jokaiselle ansionsa mukaan" -yhteiskunta
Täytyykö yhteiskunnan kannatella ihmisiä, jotka tekevät huonoja valintoja esim. tyhmyyttään tai laiskuuttaan? Missä menee raja sille, mitä kaikkea voi maksattaa muilla? Jos köyhät tekevät liikaa lapsia, onko yhteiskunnan velvollisuus hoitaa heistä koituvat kulut? Ymmärrän, että yhteiskunnalle kalliimmaksi tulevat syrjäytyvät lapset ja nuoret, mutta onko oikein lisääntyä hyvinvointiyhteiskunnan kustannuksella? Ja sitten esim. koulutus ja työelämä. On paljon ihmisiä, jotka eivät jostain syystä koe velvollisuudekseen hankkia sellaista kykyjensä mukaista ammattia, jolla pystyisivät elättämään itse itsensä. Hengaillaan mieluummin kotona ja annetaan yhteiskunnan elättää.
Olen sitä mieltä, että oikeasti yhteiskunnan apua tarvitsevat pitäisi pystyä erottelemaan nykyistä tarkemmin. Tyhmistä valinnoista pitäisi jokaisen maksaa aivan itse.
Kommentit (23)
Homma pitäisi tehdä niin, että työkyvyttömät, sairaat, lapset ja vanhukset hoidetaan kunnolla. Sitten ketkä on työkuntoisia ja työikäisiä, pitäisi selvittää ketkä oikeasti ovat halukkaita töihin ja ketkä ei edes halua. Tämä ei halua porukka sitten pitäisi saada yhteiskunnan toimin haluamaan tehdä jotain vastikkeena sille, että yhteiskunta kustantaa heidän elämisensä. Tietenkin yhteiskunna pitää tehdä kaikkensa, että työpaikkoja voi syntyä jne.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:09"]
Miten saadaan katkaistua huono-osaisuuden kierre, joka näkyy jo monissa suvuissa? Tarkoitan tilannetta, jossa herraviha iskostetaan lasten päähän jo ennen kouluikää, kouluttautumista ei tueta ja sossun tuilla elämistä pidetään normina. Tällaista ei mielestäni tarvitse yhteiskunnan tukea vastikkeettomasti. Älä anna köyhälle kalaa, vaan opeta hänet kalastamaan. Ap
[/quote]Mä en tunne yhtäkään tällaista "sukua". Tää on ap:n mielikuvituksen tuotette. Jos tällaista on se on marginaalista.
Miten saadaan katkaistua huono-osaisuuden kierre, joka näkyy jo monissa suvuissa? Tarkoitan tilannetta, jossa herraviha iskostetaan lasten päähän jo ennen kouluikää, kouluttautumista ei tueta ja sossun tuilla elämistä pidetään normina. Tällaista ei mielestäni tarvitse yhteiskunnan tukea vastikkeettomasti. Älä anna köyhälle kalaa, vaan opeta hänet kalastamaan. Ap