Te, joilla "perhe on aina yksikkö"
Lähes aina, kun täällä lukee jotain keskustelua lapsettomista häistä, on porukassa joku, joka kieltäytyy tulemasta lapsettomiin häihin, koska "meidän perhe on yksikkö, me liikumme vein perheenä!" Tulee aina mieleen, että eikö näissä perheissä todellakaan kumpikaan vanhemmista liiku koskaan missään yksinään, tai pariskuntana, ilman lapsia.
En halua, että tässä nyt avataan uutta keskustelua lapsettomista häistä, sellainen löytyy tuolta jo, vaan että joku vähän valaisisi millaisisssa muissa tilanteissa tämä "perheemme on yksikkö" -ajatus tulee esiin. Jos on vaikkapa toisen vanhemman työpaikan juhlat, eikä lastenvahtia ole saatavilla, eikö kumpikaan oikeasti mene juhliin? Tai ihan millaisia tilanteita vaan mieleen tulee!
Enkä siis halua tuomita näitä perheitä, jokaisessa perheessä omalla tavallaan, haluaisin vaan saada vähän lisää näkökulmaa. Eikä tämä tarkoita myöskään sitä toista ääripäätä, jossa yhdessä ei olla koskaan missään, vaan puolisot ryyppäävät omien kavereidensa kanssa joka viikonloppu...
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:52"]
Minä olen se, jonka kommenttiin ap viittaa. Meidän perhe on yksikkö. Työpaikan juhlat on ratkaistu niin, että mies ei niihin osallistu (ei ole kuin vaan pikkujoulut kerran vuodessa) ja itse en ole tällä hetkellä työelämässä. Emme kaipaa mitään omaa aikaa tai kaveriporukan reissuja, kuka edes haluaa lomaa omista rakkaistaan?? Vierailemme oikeastaan pelkästään perheellisten kavereiden luona ja kaveriperheet vuorostaan meillä, pelaillaan, syödään jne. ja miehet saattaa saunakaljat juoda, muttei todellakaan mitään ryyppyiltoja. Häissä ym. käydään siis perheenä ja näin ollen lapsettomiin juhliin emme osallistu. Miksi tätäkin pitää ihmetellä?
[/quote]
Kiitos kommentista, olet melkeinpä ainoa vastaaja, joka kohderyhmään oikeasti kuuluu! Kiva tietenkin saada muitakin kommentteja! En ihmettele negatiivisessa mielessä, kiinnostaa vaan. Ap.
Minä olen se, jonka kommenttiin ap viittaa. Meidän perhe on yksikkö. Työpaikan juhlat on ratkaistu niin, että mies ei niihin osallistu (ei ole kuin vaan pikkujoulut kerran vuodessa) ja itse en ole tällä hetkellä työelämässä. Emme kaipaa mitään omaa aikaa tai kaveriporukan reissuja, kuka edes haluaa lomaa omista rakkaistaan?? Vierailemme oikeastaan pelkästään perheellisten kavereiden luona ja kaveriperheet vuorostaan meillä, pelaillaan, syödään jne. ja miehet saattaa saunakaljat juoda, muttei todellakaan mitään ryyppyiltoja. Häissä ym. käydään siis perheenä ja näin ollen lapsettomiin juhliin emme osallistu. Miksi tätäkin pitää ihmetellä?
[/quote]
Miten tuo on alunperin sovittu? Tarkoitan siis et tuskinpa teillä heti tavatessa oli molemmilla se ajatus että yksin ei käydä missään. Kumpiko otti puheeksi ja pitikö asiasta vääntää? Entä jos tulee vaikka läheisen ihmisen polttarikutsu?
Kumpikin menee omat mnonsa ja toinen vahtii mutta en mää jättäny lapsetomissa häissä 4 kk vanhaa vauvaa kotiin et sori vaan häävieraat ja hääpari.2 vanhempaa meni kyllä mummulle.
Ollaan saatu liikkua niin kauan miehen kanssa kaksin että kyllä nyt mennää sitten perheen kesken jos mennään.oon niin ylpeä lapsistani,saavutuksistani,että haluan esitellä heidät kaikille.Jos juhlan luonne ei kestä lapsia tai lapset juhlan luonnetta ei ne ole meitäkään varten.
ne on noitten tosi väsähtäneiden itseään täynnä olevien pikkumammojen metkuja nää lapsettomat tilaisuudet tai sitten niiden joilla ei nalli lennä ja harmittaa!!!!
Meillä lapsi on syystä X aina joko äidin tai isän seurassa. Eli jos tulee hääkutsu vain vanhemmille, korkeintaan toinen meistä menee. Työpaikanjuhlat, kesäjuhlat tms joissa lapset ei ole ok, jätämme joko välistä tai sitten ainoastaan toinen menee. Emme vedä hernettä nenään vaikka kutsu ei koske lasta, mutta kyllähän se kieltämättä harmittaa kun kutsu kolahtaa laatikkoon ja siitä selviää että juhlat ovat lapsettomat. Tänäkin kesänä meillä on kolmet häät, joista kahdet ovat lapsettomat. Niihin menemisen sumplimme sitten miehen kanssa, yleensä katsotaan sitä kummalle juhlakalut ovat läheisempiä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:58"]
[/quote]
Kiitos kommentista, olet melkeinpä ainoa vastaaja, joka kohderyhmään oikeasti kuuluu! Kiva tietenkin saada muitakin kommentteja! En ihmettele negatiivisessa mielessä, kiinnostaa vaan. Ap.
[/quote]
Sama täällä, kiinnostaa kun oma ajatusmaailma on aika erilainen - ei parempi, mutta erilainen. Tuo "kuka edes haluaa lomaa omista rakkaistaan??" vaikuttaa minun korvaani syyllistävältä kielenkäytöltä, jolla yritetään saada ihminen tuntemaan häpeää ihan normaalista oman tilan ja elämän ajoittaisesta kaipuustaan.
Mutta tämä on vain minun näkökulmani, voisiko joku selittää, jos näkee asian eri tavalla? Onko tässä ero nimenomaan siinä, nähdäänkö oman tilan kaipuu normaalina vai ei?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:08"]
Kumpikin menee omat mnonsa ja toinen vahtii mutta en mää jättäny lapsetomissa häissä 4 kk vanhaa vauvaa kotiin et sori vaan häävieraat ja hääpari.2 vanhempaa meni kyllä mummulle.
Ollaan saatu liikkua niin kauan miehen kanssa kaksin että kyllä nyt mennää sitten perheen kesken jos mennään.oon niin ylpeä lapsistani,saavutuksistani,että haluan esitellä heidät kaikille.Jos juhlan luonne ei kestä lapsia tai lapset juhlan luonnetta ei ne ole meitäkään varten.
ne on noitten tosi väsähtäneiden itseään täynnä olevien pikkumammojen metkuja nää lapsettomat tilaisuudet tai sitten niiden joilla ei nalli lennä ja harmittaa!!!!
[/quote]
Juuh, noiden suurten saavutusten äiti vaikuttaa vähän neuroottiselta...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:08"]Kumpikin menee omat mnonsa ja toinen vahtii mutta en mää jättäny lapsetomissa häissä 4 kk vanhaa vauvaa kotiin et sori vaan häävieraat ja hääpari.2 vanhempaa meni kyllä mummulle.
[/quote]
Jo on. Kaikkea sitä saa lukea, kun vanhaksi elää. Haluat esitellä lapsiasi muille ihmisille?
Luulen, että tämän ymmärtäminen on lapsuusperheen mallista lähtöisin.Olen kasvanut tasapainoisessa perheessä enkä osaa arvostaa muuta.Sain rakkautta vanhemmilta, jotka rakastivat toisiaan ja minua rakkautensa hedelmänä.Sama jatkuu omilla lapsillani.
Sen ymmärtää tai ei.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:52"]Minä olen se, jonka kommenttiin ap viittaa. Meidän perhe on yksikkö. Työpaikan juhlat on ratkaistu niin, että mies ei niihin osallistu (ei ole kuin vaan pikkujoulut kerran vuodessa) ja itse en ole tällä hetkellä työelämässä. Emme kaipaa mitään omaa aikaa tai kaveriporukan reissuja, kuka edes haluaa lomaa omista rakkaistaan?? Vierailemme oikeastaan pelkästään perheellisten kavereiden luona ja kaveriperheet vuorostaan meillä, pelaillaan, syödään jne. ja miehet saattaa saunakaljat juoda, muttei todellakaan mitään ryyppyiltoja. Häissä ym. käydään siis perheenä ja näin ollen lapsettomiin juhliin emme osallistu. Miksi tätäkin pitää ihmetellä?
[/quote]
Minä en ole ap, mutta ihmettelen myös ihan siltä pohjalta, että tuohan tukahduttaa ihmisen. Ensimmäseksi se tukahduttaa sen, jolle tulee murros- tai teini-ikä. Tiedän - koska elin tuollaista elämää ensimmäisessä avioliitossani 20 vuoden ajan. Tajusin vasta eron jälkeen mitä tuli tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:23"]
Luulen, että tämän ymmärtäminen on lapsuusperheen mallista lähtöisin.Olen kasvanut tasapainoisessa perheessä enkä osaa arvostaa muuta.Sain rakkautta vanhemmilta, jotka rakastivat toisiaan ja minua rakkautensa hedelmänä.Sama jatkuu omilla lapsillani. Sen ymmärtää tai ei.
[/quote]
Ai että kuinka? Että ne, joilla on sitä omaakin elämää parisuhteessa, eivät voi olla lähtöisin tasapainoisesta kodista? Perhana, suurimmalla osalla ihmisistä on kyllä ollut ankea lapsuus! :-DDD
Luulen, että tämän ymmärtäminen on lapsuusperheen mallista lähtöisin.Olen kasvanut tasapainoisessa perheessä enkä osaa arvostaa muuta.Sain rakkautta vanhemmilta, jotka rakastivat toisiaan ja minua rakkautensa hedelmänä.Sama jatkuu omilla lapsillani. Sen ymmärtää tai ei.
[/quote]
No voi hyvänen aika. Nyt tekisi mieli sanoa, että melkoista putkiaivoajattelua.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:23"]Luulen, että tämän ymmärtäminen on lapsuusperheen mallista lähtöisin.Olen kasvanut tasapainoisessa perheessä enkä osaa arvostaa muuta.Sain rakkautta vanhemmilta, jotka rakastivat toisiaan ja minua rakkautensa hedelmänä.Sama jatkuu omilla lapsillani.
Sen ymmärtää tai ei.
[/quote]
29 jatkaa/
Sii olet oikeassa, että kyse on lapsuudenkodin vaikutuksesta. Kun silloin mentiin joka paikkaan yhdessä, niin sitä luulee että tämä on rakkautta. Mutta rakkaus on todellakin ihan muuta kuin sitä, että viettää 24/7 yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:00"] Minä luulen, ettei lapsettomia häitä toivovat niinkään halua hyökätä kaikkien perheellisten kimppuun, vaan päätöksen taustalla on tieto siitä, että kaikki eivät ole yhtä hienotunteisia kuin kommentoija numero 3. Valitettavasti kaikki eivät ymmärrä viedä lapsia kotiin tai hoitajalle silloin, kun kyseessä on iltajuhla ravintolassa. On surullista, kun vanhemmat ryyppäävät tai muuten vain jättävät huolehtimatta lapsistaan ja lapset pyörivät humalaisten aikuisten seassa. Syy siihen, miksi tämä ei ole muualla maailmassa ongelma, on se, että aika harvassa maassa humaltumista suomalaiseen tyyliin katsotaan suopeasti. Suomessa lähes aina häissä on vieraita, jotka jossain vaiheessa iltaa alkavat örveltää. Pointti ei siis mielestäni ole niinkään lapsikielteisyys vaan myönteisyys humalahakuista juomista kohtaan. Vieraiden käytöstä on hääparin vaikea kontrolloida. On helpompaa ilmoittaa, että "juhlimme aikuisten kesken" kuin että "toivomme vierailta asiallista käyttäytymistä ja malttia alkoholinkäytön suhteen". [/quote] Kyllä. Viina hyvä, lapset paha. Suomalaisten arvojärjestyksessä viina ajaa monen oikean asian ohi. [/quote] En tarkoittanut kommentillani millään muotoa, että tämä olisi hyvä asia. Päinvastoin itse toivoisin Suomeen sivistyneempää juomakulttuuria. Puhuin vain realiteeteista, jotka täällä vallitsevat. Toivottavasti asiaan saadaan muutos uusien sukupolvien myötä.
[/quote]
En minäkään vastauksessani. Mutta ymmärrän, sarkasmi on vaikea laji. :)
Entä jos tapahtuisi jotain, että toinen ei pystyisi hetkeen liikkumaan missään (vaikkapa sairaus, tai vaikka vain jalan katkeaminen --> juhlissa kuten häissä olisi aika epämukavaa olla), ettekö silloinkaan menisi edes yksin? Entä jos puolisonne olisi työssä, jossa olisi pakko matkustella? Pitäisikö tuo työ jättää ottamatta vastaan?
Ja taas kotimaan tyhmät kokoontuu. Voi teitä aivottomia ihmisperseitä.
Ap:täkin kiinnostaisi nuo työmatkat. Jos työ vaatisi matkustelua? Olisiko se este ottaa työpaikka vastaan?
[/quote]
Mitä muuta mielestäsi on rakkaus, kuin että ollaan koko ajan yhdessä? Mitkä muut asiat ovat tärkeitä parisuhteessa? Ap.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:17"]
Siis ette nauti serkunlapsen häistä, joten siksi ette välitä häiritseekö lapsenne juhlaa. Ette itsekkään nauti, siksi ette viitsi maksaa lapsenvahdin palkkiota. Jotensama se häiritsettekö niitä serkun juhlia?
[/quote]
Ei näin vaan: emme niitä vuosittain paria lapsenvahtimahdollisuutta käytä serkun lapsen häihin, joten jos lapsia ei ole kutsuttu, emme mene emmekä häiritse ketään. Lähtökohtaisesti emme nauti suurista sukujuhlista lapsilla tai ilman lapsia.
[/quote]
kivoja ihmisiä, toivottavasti ette mene serkun lapsen häihin...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:17"]
Siis ette nauti serkunlapsen häistä, joten siksi ette välitä häiritseekö lapsenne juhlaa. Ette itsekkään nauti, siksi ette viitsi maksaa lapsenvahdin palkkiota. Jotensama se häiritsettekö niitä serkun juhlia?
[/quote]
Ei näin vaan: emme niitä vuosittain paria lapsenvahtimahdollisuutta käytä serkun lapsen häihin, joten jos lapsia ei ole kutsuttu, emme mene emmekä häiritse ketään. Lähtökohtaisesti emme nauti suurista sukujuhlista lapsilla tai ilman lapsia.
[/quote]
kivoja ihmisiä, toivottavasti ette mene serkun lapsen häihin...
[/quote]
No eikö se jo tuosta selvinnyt että eivät mene jos serkun lapsen morsian järjestää lapsettomat juhlat?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:41"]
jos perhe onyksikkö, niin miksei sit pieniä viedä mielellään vanhainkotiin katsomaan isoukkia, tai hautajaisissakin näkyy harvemmin pieniä lapsia. Klassisen musiikin konserteissa näkyy myöskin harvemmin pikkulapsia, puhumattakaan maksullisista konserteista. Kummallisesti joulunaikaan maksullisissa joulukonserteissa kirkoissa ei ole huutavia lapsia, mutta ilmaisissa on?
[/quote]
3 lisää
Meillä on lapset mukana hautajaisissakin. Ei illalla joulukonserteissa, koska ajankohta on usein huono ja ovat minusta vielä vähän pieniä. Lisäksi meille kahdelle se on perinne, joka tehdään kaksin. Toistaiseksi. Lapset pääsee sitten vähän isompina mukaan.
He eivät ole koskaan huutaneet hautajaisissa tai häissä. Omissa ristiäisissään kyllä, ei tarvinnut mennä pois kirkosta. He eivät muutenkaan kauheasti huuda, jos heidät vain ottaa huomioon. Vilkkaita ovat ja jaloittelun mahdollisuutta varaamme tylsempien ohjelmien keskelle muita häiritsemättä.