Mikä olisi mielestäsi reilu tapa maksujen jakamisessa tässä tilanteessa?
Minun omistama asunto, jonne mies muutti 4 vuotta sitten. Asunto on velaton, maksamme kulut puoliksi. Ei kotona asuvia lapsia.
Nyt mies alkoi opiskella työn ohessa ja jonkun verran pitää olla paikalla toisella paikkakunnalla, joten vuokrasi yksiön sieltä. Tekee etätöitä ja opiskelee viikot siellä ja tulee kotiin viikonlopuiksi.
Mies on sitä mieltä, ettei tarvi mulle nyt maksaa asumisesta, kun hän maksaa vuokraa toisaalle. Häh??
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä avio- vai avomies? Asia vaikuttaa siihen, tuleeko hän viikonlopuksi kotiin vai sinun luoksesi vierailulle.
Jos teillä on 2 kotia niin maksatte ne molemmat puoliksi. Taitaa mennä niinpäin että se vuokra on kalliimpi kuin sun asunotosi kulut, joten hyshys.
Mies ei ilmeisesti ole maksanut tuosta omistisasumisesta. Siihen voi laittaa jonkun laske mallisen vuokran ja sitten maksetaan kaikki puoliksi. Se olisi oikeudenmukaista. Maksaako mies tulevat remontit? Maksoiko korkoja yms? Mies varmasti kuluttaa asuntoa. Vähintäänkin hänen pitäisi maksaa rahaa remontti rahastoon. En tajua tuollaisia pummilaeläjiä. Oli ne naisia tai miehiä. Asunnon omistaja mahdollistaa toiselle loiselämisen, mutta on itse kärsinyt asunnon eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n omistama asunto on miehen koti ja hän on siellä kirjoilla, hän maksaa puolet asumiskuluista kuten ennenkin sekä oman kämppänsä vuokran, josta hän mahdollisesti saa verovähennyksiä.
Olen itse joskus miettinyt kaupunkikämpän vuokraamista, jotta olisi lyhyempi työmatka (etätyön ansiosta ei onneksi ole tarvinnut) ja olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että silti maksaisin puolet nykyisestä asumisesta. Säästöä tulisi em. verovähennyksistä ja pienentyneistä matkakuluista.
Tule minun luokseni asumaan, minulla on iso huoneisto, maksatan kuluja mielelläni sinulla, omistus pysyy kuitenkin minulla. Säästän ja sijoitan rahat jotka jää kun maksat puolet asuntoni kaikista kuluista. Hyvä diili, minulle.
Kiitos mutta olen erittäin tyytyväinen nykyiseen "diiliini". On kiva, yhteinen koti puolison kanssa, jonka kulut (ml. pienet remontit ja hankinnat) maksamme 50/50, vaikka hän omistaakin asunnon. Minulta jää silti säästöön ja sijoitettavaksi paljon enemmän rahaa kuin asuessani yksin. Ei tulisi pieneen mieleenikään loisia toisen kustannuksella. Eikä myöskään vongata itselleni omistusosuutta muuttotappioalueella olevasta vanhasta kiinteistöstä. Olemme molemmat oikein tyytyväisiä näin.
Tässä taitaa olla oikea malli. Noin se pitäisi olla. Asuja kuluttaa asuntoa ja siksi on hyvä maksaa vähän ylimääräistä kuin pelkät kulut puoliksi. Tässä se tapahtuu osallistumalla remontti kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu viikonloput luonasi, niin olisi kohtuullista että edes 1/3 aikaisemmista kuluista maksaa
Mutta kamat, vaatteet, osoite, postit mun luona 24/7
Minkälaista kulua sulle tulee siitä jos miehen osoite tai postit on sun luona?
Entä jos omistettaisiin asunto puoliksi. Eikö viikot poissaolevan tarvitsi enää maksaa vakuutuksia, lämmitystä, jätehuoltoa?
Riippuu sitä, miten paljon hän joutuu maksamaan toisen asunnon vuokraa ja kuluja. Maksujen tulee olla kummallekin kohtuulliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu viikonloput luonasi, niin olisi kohtuullista että edes 1/3 aikaisemmista kuluista maksaa
Mutta kamat, vaatteet, osoite, postit mun luona 24/7
Minkälaista kulua sulle tulee siitä jos miehen osoite tai postit on sun luona?
Entä jos omistettaisiin asunto puoliksi. Eikö viikot poissaolevan tarvitsi enää maksaa vakuutuksia, lämmitystä, jätehuoltoa?
Riippuu sitä, miten paljon hän joutuu maksamaan toisen asunnon vuokraa ja kuluja. Maksujen tulee olla kummallekin kohtuulliset.
Jos kakkosasunto on yhteinen päätös. Avauksesta saan sellaisen käsityksen, että se on toisen osapuolen yksin päättämä asia. Jos oma puolisoni päättäisi hankkia kakkosasunnon vain itselleen, niin en kyllä ymmärrä, miksi minun pitäisi siitä maksaa lisääntyneinä asumiskustannuksina.
Vierailija kirjoitti:
Saa kai omistamansa asunnon myydä halutessaan??
Saa, mutta avopuolison lupa vakituisen kodin myymiseen kyllä tarvitaan. Meillä ainakin tarvittiin munkin nimi paperiin kun myytiin miehen yksin omistama talo, eikä oltu edes naimisissa.
jos tulot on erilaiset, niin laskisin niiden suhteen ja kaikki menot jaettaisiin ko. suhtessa, ei 50/50. Tällöin vähemmän ansaitsema maksaa euroissa vähemmän, mutta saman osuuden verrattuna tuloihinsa kuin enemmänkin ansaitseva.
Vierailija kirjoitti:
jos tulot on erilaiset, niin laskisin niiden suhteen ja kaikki menot jaettaisiin ko. suhtessa, ei 50/50. Tällöin vähemmän ansaitsema maksaa euroissa vähemmän, mutta saman osuuden verrattuna tuloihinsa kuin enemmänkin ansaitseva.
Mutta jos enemmän tienaava mies hankkii yksin omalla päätöksellä toiselta paikkakunnalta kakkosasunnon, niin lasketaanko se tosiaan yhteisiin kuluihin mukaan?
Tähänmennessä kulut jaettu puoliksi vaikka erilaiset tulot
Myy asuntosi ja muuta pienempään. Miehesi tekee päätöksiä ilman sinua, yhtä hyvin sinäkin voit niitä tehdä.
Koska mies ei asu enää kanssasi, miksi hänen pitäisi maksaa puolet asumiskuluista. Ja miksi sinun pitäisi säilyttää kotonasi miehen tavaroita, jos hän ei enää asu siellä?
Vierailija kirjoitti:
Tiina ja Tauno ovat asuneet yhdessä 10 vuotta. Tiinan nettotulot ovat 1200 e/kk, Taunon 2400 e/kk. He ovat sopineet, että asumiskulut maksetaan tulojen suhteessa eli 900 e/kk asumiskuluista Tiina maksaa kolmanneksen, siis 300 euroa.
Tauno päättää hankkia itselleen vuokra-asunnon toiselta paikkakunnalta. Vuokra on 600 euroa/kk. Taunon mielestä Tiinan kuuluu maksaa siitäkin yksi kolmasosa eli 200 e/kk.
Tiina maksaa nyt asumisesta 500 e/kk vaikka hänellä on vain yksi koti eikä hän ole missään vaiheessa Taunon kanssa sopinut kakkoskodin hankkimisesta, vaan toinen asunto on Taunon viikkoasumiskämppä, jota hän käyttää yksin. Reilua?
Mies on asunut velattomassa asunnossasi maksamalla pientä summaa kuukausittain.
Ei ihme miehellä on omaisuutta kertynyt.
Meillä tehtiin näin
Katsottiin mitä vst asunto maksaa samalla alueella. Otettiin pois 25% ja jaettiin summa kahtia.
Tämän verran mies laittoi kulutilille joka kk, josta maksoin kuluja.
Miesystäväsi on lokki,
Hän on säästänyt tuhansia asumiskuluissa, kun on asunut sinun luona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta avopuolison lupa vakituisen kodin myymiseen kyllä tarvitaan. Meillä ainakin tarvittiin munkin nimi paperiin kun myytiin miehen yksin omistama talo, eikä oltu edes naimisissa.
No ohhoh. Mitä jos lupaa ei anna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen, jos mies asuu huushollissani, voinko tehdä maistraattiin osoitteenmuutoksen hänen osaltaan "salaa"? Eli muuttaa hänen osoitteensa vaikka vanhemmilleen? Hän itse ilmoitti asuntoni osoitteekseen kysymättä minulta.. Outoa että tuokin onnistuu. Sittemmin olen laittanutkin eston, ettei näin pääse enää käymään. Tarkoituksena päästä hyvin veemäisestä ihmisestä mahdollisimman helposti eroon..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän riittää kun nainen todistaa miehen asuvan muualla ja vain käyvän hänen luonaan. Toki postit ja osoite pitää vaatia muuttamaan, niin hän voikin vaatia kun miehellä on asunto muualla jossa pääsääntöisesti oleskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen, jos mies asuu huushollissani, voinko tehdä maistraattiin osoitteenmuutoksen hänen osaltaan "salaa"? Eli muuttaa hänen osoitteensa vaikka vanhemmilleen? Hän itse ilmoitti asuntoni osoitteekseen kysymättä minulta.. Outoa että tuokin onnistuu. Sittemmin olen laittanutkin eston, ettei näin pääse enää käymään. Tarkoituksena päästä hyvin veemäisestä ihmisestä mahdollisimman helposti eroon..
Asuuko hän siis muualla ja vain osoite on sinulle. Jos, niin ilmoitat maistraattiin, että henkilö ei asu täällä ja osoitetieto pitää poistaa. Ote talokirjasta jos asut osakkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin Minilexissä:
Avoliitossa asuessa molemmat puolisot omistavat oman omaisuutensa aivan kuten ennen avoliittoakin, eli avoliitto ei luo puolisoiden välille minkäänlaista oikeutta toistensa omaisuuteen. Näin ollen mikäli vain toinen osapuoli omistaa esimerkiksi osakkeen, saa hän itsenäisesti myös päättää sen myynnistä ilman toisen osapuolen suostumusta toisin kuin avioliitossa, jolloin puolison yhteisen asunnon myyntiin tulee olla molempien puolisoiden suostumus vaikka toinen ei asuntoa varsinaisesti omistaisikaan.
Itse olet miehes valinnut. Kyllä tollaiset pihi-petterit ja muiden hyväksikäyttäjät tuntee kaukaa. MAKSA.
Laittakaa nykyinen koti vuokralle miehen opiskelun ajaksi, ja menet itse siksi ajaksi vuokralle pienempään.
Toinen vaihtoehto, että alatte ajatella elämänne yhteisenä, jolloin koko setti (asunnot, säästöt, opiskelu, opiskelun hyödyt tulevaisuudessa) yhteisiä ja mietitään yhdessä.
Kiitos mutta olen erittäin tyytyväinen nykyiseen "diiliini". On kiva, yhteinen koti puolison kanssa, jonka kulut (ml. pienet remontit ja hankinnat) maksamme 50/50, vaikka hän omistaakin asunnon. Minulta jää silti säästöön ja sijoitettavaksi paljon enemmän rahaa kuin asuessani yksin. Ei tulisi pieneen mieleenikään loisia toisen kustannuksella. Eikä myöskään vongata itselleni omistusosuutta muuttotappioalueella olevasta vanhasta kiinteistöstä. Olemme molemmat oikein tyytyväisiä näin.