Kokemuksia amerikkalaisesta cockerspanielista?
Olen ihastunut rotuun. Asutaan kerrostalossa erittäin väljästi ja kesät maalla. Viihtyykö yksin yhtään vai pitäiskö olla mukana töissä? Entä jos olisi kaksi amerikan cockeria?
Kommentit (10)
Eiköhän mikä tahansa koira viihdy yksin jos sen siihen opettaa, on koirakaveri kuitenkin parempi vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus. Minun koiralla on kissa katerina, nukkuvat ja leikkivät yhdessä :)
Niin ja tuosta sinun rodusta en tiedä paljon mitään. Lintukoirahan se on, eli paljon aktiviteettia vaatii. Olisko enemmän noutajaa kuin pointteria?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:00"]Eiköhän mikä tahansa koira viihdy yksin jos sen siihen opettaa, on koirakaveri kuitenkin parempi vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus. Minun koiralla on kissa katerina, nukkuvat ja leikkivät yhdessä :)
Niin ja tuosta sinun rodusta en tiedä paljon mitään. Lintukoirahan se on, eli paljon aktiviteettia vaatii. Olisko enemmän noutajaa kuin pointteria?
[/quote]
Kaverina!!!
kannattaa laittaa vaikka sähköpostia kasvattajalle
Minulla oli aiemmin amerikan cockeri. Luonteeltaan mainio ja terhakka koira. Rodulla on muutamia tyypillisiä vikoja kumminkin, jotka kannattaa selvittää. Korvissa usein toistuvia tulehduksia, esim, oma koirani oli allerginen jollekin, ja korvia piti hoidattaa muutaman kerran vuodessa eläinlääkärillä.
Tuosta on jonkin verran jo aikaa, kennelliitolla lienee paremmat tiedot nykykannan ongelmista. Kasvattajat ja rotuyhdistykset ikävä kyllä jopa valehtelevat, ainakin kaunistelevat usein rotujensa ongelmia.
Toinen ongelma on turkki. Se on todella helposti takkuuntuva, koska on pitkä, kihara ja pehmeä. Pari kertaa päivässä pitää harjata ja trimmata säännöllisesti. Jos liikkuu paljon pelloilla ja niityillä, turkkia on todella vaikea pitää puhtaana, sinne mahan alla olevaan pitkään kiharaan tarttuu oksia, takiaisia, lehtiä, ruohoja....
Meillä koira oli yksin klo 9-15.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:02"]
kannattaa laittaa vaikka sähköpostia kasvattajalle
[/quote]
En suosittele. Kasvattajilla on ns. oma lehmä eli bisnes ojassa. Eivät kasvattajat kerro rodun ongelmista.
Tiedän yhden. Pidän yleensä koirista ja tätäkin olin hoitamassa muutaman kerran. Jätti jotenkin kylmäksi, ei ollut yhtään sellainen koiramaisen välkky tai leikkisä. Rotuominaisuus vaiko vain tämä yksilö, en tiedä. Korvien kanssa oli ongelmia, vanhemmiten kai täyskuuro.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:11"]Minulla oli aiemmin amerikan cockeri. Luonteeltaan mainio ja terhakka koira. Rodulla on muutamia tyypillisiä vikoja kumminkin, jotka kannattaa selvittää. Korvissa usein toistuvia tulehduksia, esim, oma koirani oli allerginen jollekin, ja korvia piti hoidattaa muutaman kerran vuodessa eläinlääkärillä.
Tuosta on jonkin verran jo aikaa, kennelliitolla lienee paremmat tiedot nykykannan ongelmista. Kasvattajat ja rotuyhdistykset ikävä kyllä jopa valehtelevat, ainakin kaunistelevat usein rotujensa ongelmia.
Toinen ongelma on turkki. Se on todella helposti takkuuntuva, koska on pitkä, kihara ja pehmeä. Pari kertaa päivässä pitää harjata ja trimmata säännöllisesti. Jos liikkuu paljon pelloilla ja niityillä, turkkia on todella vaikea pitää puhtaana, sinne mahan alla olevaan pitkään kiharaan tarttuu oksia, takiaisia, lehtiä, ruohoja....
Meillä koira oli yksin klo 9-15.
[/quote]
Kiitos! Olen lukenut terveysriskeistä ja ymmärrän myös, että turkki on vaativa. Lähinnä tuo terveyspuoli arveluttaa, mutta käsittääkseni rotu in mukana PEVISA:ssa eli silmiä ja lonkkia ainakin seurataan.
Mitenkä teidä cockerin luonne? Oliko helppo kouluttaa ja uskalsitteko pitää vapaana ulkona? Jälkimmäinen tärkeää meille, kun ollaan paljon maalla ja koiran pitäisi voida olla vapaana pihalla.
Meillä cockeri, ja vaikka ovat eri rotua, niin korvaongelmat ovat samat. Eli korvat tulehtuvat hyvin herkästi, mikä paitsi aiheuttaa koiralle kipua, heikentää sen kuuloa. Ja rahaa palaa, ei ole halpaa lystiä käytää koiraa monta kertaa vuodessa eläinlääkärillä. Lisäksi säälittää koirareppana, jolla on jatkuvasti hankala olla.
Miettisin muuta rotua, ihan siis koiran itsensä kanssa. Terveen, kivuttoman ja iloisen koiran kanssa on kivempi elää.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:11"]Minulla oli aiemmin amerikan cockeri. Luonteeltaan mainio ja terhakka koira. Rodulla on muutamia tyypillisiä vikoja kumminkin, jotka kannattaa selvittää. Korvissa usein toistuvia tulehduksia, esim, oma koirani oli allerginen jollekin, ja korvia piti hoidattaa muutaman kerran vuodessa eläinlääkärillä. Tuosta on jonkin verran jo aikaa, kennelliitolla lienee paremmat tiedot nykykannan ongelmista. Kasvattajat ja rotuyhdistykset ikävä kyllä jopa valehtelevat, ainakin kaunistelevat usein rotujensa ongelmia. Toinen ongelma on turkki. Se on todella helposti takkuuntuva, koska on pitkä, kihara ja pehmeä. Pari kertaa päivässä pitää harjata ja trimmata säännöllisesti. Jos liikkuu paljon pelloilla ja niityillä, turkkia on todella vaikea pitää puhtaana, sinne mahan alla olevaan pitkään kiharaan tarttuu oksia, takiaisia, lehtiä, ruohoja.... Meillä koira oli yksin klo 9-15. [/quote] Kiitos! Olen lukenut terveysriskeistä ja ymmärrän myös, että turkki on vaativa. Lähinnä tuo terveyspuoli arveluttaa, mutta käsittääkseni rotu in mukana PEVISA:ssa eli silmiä ja lonkkia ainakin seurataan. Mitenkä teidä cockerin luonne? Oliko helppo kouluttaa ja uskalsitteko pitää vapaana ulkona? Jälkimmäinen tärkeää meille, kun ollaan paljon maalla ja koiran pitäisi voida olla vapaana pihalla.
[/quote]
Kyllä oli helppo kouluttaa, mutta pienet koirat tuppaavat olemaan sellaisia, että tottelevat, jos huvittaa. Eli aika itsepäinen oli. Vapaana ei saa edes maalla pitää kesäaikaan, ilman, että olet itse vierellä - sen varmaan tiesitkin - metsästyslaki kieltää. Jos koiran päästi vapaaksi, se tuli kyllä kutsuttaessa, kun piti jotain makupalaa ainakin osan kerroista palkintona.
http://www.kennelliitto.fi/koirat/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaadanto
Uppista!