Uusperheen rahat ja reissuhommat
Eli mies asuu minun omistamassani talossa, jossa lisäksi asuvat minun kaksi lastani joka toinen viikko. Miehen lapset ovat viikonloppuja satunnaisesti. Olemme sopineet, että mies maksaa 200 € kuukaudessa asumisesta plus ruuat. Toki minäkin täydentelen ruokakaappeja jne. Mites nyt, kun mies on käytännössä koko kevään reissuhommissa ulkomailla? Hän maksaa edelleen sen 200 €/kk, mutta onko reilua, että koko tuon ajan minä maksan ruuat? Ts, häviän taloudellisesti aika lailla hänen reissujensa aikana, kun hän taas laskeskelee iloisena, miten paljon saa palkkaa ja miten paljon säästää, kun kohteessa eläminen ja asuminen lähes ilmaista. Miten tämän nyt kuuluu mennä? Ei varmaan näin ainakaan? Hän ei osallistu talon kuluihin muuten mitenkään. Eli ainoastaan tuo 200 €/kk.
Kommentit (24)
Pyydä vaikka 100e/kk lasten ruokiin...
Kuulostaa, että teidän olisi tuossa tilanteessa parempi kummankin pitää omia asuntoja.
Nyt ei ole kyllä mitään sanottavaa🤦♀️
Elämässä ei mene nallekarkit tasan.
Kyllä mäki hyräilen ja hymyilen, jos saan jossain säästettyä.
Siis sun mielesät miehen pitäisi maksaa edelleen ne ruuat sulle ja sun lapsille? Ruuat, joita se ei edes näe ollessaan reissutöissä?
Vierailija kirjoitti:
Tämän ahnen naisen lasten elättämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Omien lastensa?
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mielesät miehen pitäisi maksaa edelleen ne ruuat sulle ja sun lapsille? Ruuat, joita se ei edes näe ollessaan reissutöissä?
Provoa pitää ruokkia vaikka ulkomailta käsin.
Tää tarina kyllä veti hiljaiseksi, jaxuhali ap:lle
Vierailija kirjoitti:
Älähän nyt eihän mies osallistu talonkaan kuluihin…kyllähän miehen pitäisi oman omaisuuden kartuttamisen sijaan kohentaa ap omaisuutta. Pitäisikö sinun ap vaatia miehen tiliin käyttöoikeutta ja maksaa miehelle jatkossa viikkorahaa, jos jotain sattuu vielä jäämään sinun kulujen jälkeen?
Laskekaa asumiskulut per kk ja jakakaa nuppiluvulla. Mies maksaa oman osansa ja se siitä. Lapsilla lienee kuitenki isä tai kela joka maksaa elatustukea.
Olisi parempi ottaa vuokraa ihan kulujen mukaan eikä pistää miestä maksamaan ruokia. Ihan älytön järjestely. Jos olet sitä mieltä, että miehen tulisi maksaa poissaollessaan enemmän kattaakseen asumiseen liittyviä kuluja, niin anna selkeä summa ja kerro mistä se koostuu ja pysykää siinä pysyvästi. Tuo ruokaraha on ihan liian epämääräinen "maksu" varsinkin toisen ollessa pois. Itse en edes suostuisi moiseen, maksaisin ennalta arvattavan kiinteän summan, jotta voisin suunnitella taloutta. Noista ruokakuluista voi tulla kiistaa jos maksaja haluaa säästää ruoassa ja toinen taas syödä kalliita ruokia.
Tämä on tarkoituksena. En vain keksi mikä olisi järkevin tapa. Sovittu ollaan tuo 200 € kuukaudessa ja suurin osa ruuista, mutta sehän ei nyt tule toteutumaan jatkossa. Ja huom, mies itse syö 80 % ostamistaan ruuista. Lapsilla tosiaan on isä, joka pitää hyvää huolta lapsistaan. Enkä mieti tätä oikeastaan rahan takia, vaan periaatteen. Lapset eivät monenkaan kympin edestä kuukaudessa syö. Lisäksi miehessä on pientä hyväksikäyttäjän vikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tarkoituksena. En vain keksi mikä olisi järkevin tapa. Sovittu ollaan tuo 200 € kuukaudessa ja suurin osa ruuista, mutta sehän ei nyt tule toteutumaan jatkossa. Ja huom, mies itse syö 80 % ostamistaan ruuista. Lapsilla tosiaan on isä, joka pitää hyvää huolta lapsistaan. Enkä mieti tätä oikeastaan rahan takia, vaan periaatteen. Lapset eivät monenkaan kympin edestä kuukaudessa syö. Lisäksi miehessä on pientä hyväksikäyttäjän vikaa.
Ap
Ja tämä siis tarkoitettu viestiin 1.
Mies ei ole nyt aiheuttamassa kulujakaan, ja silti maksaa tuon 200e.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos mies syö itse suurimman osan ruuista, niin nythän hän ei ole syömässä. Eli sulle jäävä ruokalasku ei ole kummoinen. Mun mielestä kuulostaa ihan kohtuulliselta tuo 200 €/kk ajalla, jolloin mies ei edes asu teidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole nyt aiheuttamassa kulujakaan, ja silti maksaa tuon 200e.
Miksei maksaisi? Kai sitä asumisesta joutuu maksamaan loman/reissunkin ajalta? Jos siis kämppänsä haluaa pitää.
Paljonko ruokakulut olisi sinun ja lastesi osalta?
Ihan kuule keskenään päätätte mitä teette. Mekin keskenään päätettiin meidän talouden raha-asiat ja kummatkin tyytyväisiä.