Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilokaasusta synnytyksen yhteydessä

Vierailija
10.06.2015 |

Miten se vaikuttaa, kannattaako? Oliko olo millainen sen aikana ja jälkeen, helpottiko oikeasti synnytystänne?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:41"]Apua onko joku pystyny syömään supistusten välillä?? Mulla varmaan viimenen asia mikä kävi mielessä oli ruoka, vaikka synnytys kestikin 18h... oli niin huono olo kivusta että oksensin appelsiinimehutkin pois.
[/quote]

Söin mutta sitten hetken päästä oksensin. Ja taas söin lisää. Toimi hyvin koska kiisseliä on kivempi oksentaa kuin omia mahanesteitä.

Vierailija
2/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa ensimmäisessä en saanut mitään apua, tuli ennemminkin huono olo. Kolmannen kanssa menin koko kivuliaan supisteluvaiheen tosi pitkälle ilokaasulla. Kätilö kehoitti kokeilemaan uudestaan, vaikka aluksi vastustelin. Jokainen kokee kai vähän eri tavalla. Mulle tuli sellainen vähän höntti, leijuva olo. Kyllä sitä kannattaa kokeilla, mutta hengitys pitää aloittaa ajoissa, muuten vaikutus myöhästyy ja tulee vasta supistuksen jälkeen. Tekniikan oppii hetken harjoittelulla. Ei kannata ihan heti luovuttaa. Ei se tietty kipua varsinaisesti poista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain sitä epiduraalin lisäksi. Itsestään ei kipuun vaikuttanut mitenkään, eli kun epiduraali lakkasi vaikuttamasta kivut olivat järkyttävät.
Olo oli kuin 5promillen humalassa ja kaikki puheet ja äänet tuntuivat kaikuvan.

Vierailija
4/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kahdessa synnytyksessä ei auttanut, tuli vaan huono olo ja hieman sellainen tunne, kun on ollut hirveä nälkä ja syöt jotain tosi makeaa tai juonut kahvia, tärisyttävä olo.
Nämä on sellaisia, että toiselle sopii ja toiselle ei. Kokeilemalla tietää :)

Vierailija
5/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen sanoo, että pitää opetella tekniikkaa. Opin aika nopeasti. Eli mun kohdalla se meni niin, että kun tuli kivuton vaihe, niin kiskoin ilokaasua minkä kerkisin, jolloin pääsin siihen humaukseen juuri sopivasti kun seuraava supistus alkoi.

Eli minulle toimi. Kipua se ei vienyt, mutta... Kuvailisin, että se vei minut pois kivusta.

Mutta skarppina piti olla, koska vaikutus tulee pienellä viiveellä. Jos aloittaa kaasun kiskomisen kun tuntee supistuksen olevan tulossa, niin hukkaan meni.

Ai niin, keuhkot/kyljet oli vähän kipeät jälkikäteen, mutta sekin meni ohi. Ja siitä ilokaasumaskista oli paljon iloa, kun sitä sai pureskella ponnistusvaiheessa! Murisin kätilölle, kun se meinasi ottaa mun purulelua pois.

Vierailija
6/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä synnytyksessä oksensin, ei auttanut ollenkaan. Toisessa synnytyksessä kerroin kätilölle ekan synnytyksen kokemuksista, kehoitti silti kokeilemaan, kokeilin ja oksensin taas. Kolmannessa en moiseen enää koskenut.

Vierailija
7/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ilokaasu auttoi tosi hyvin. Menin siitä kyllä niin tillin tallin, etten ymmärtänyt lopulta oikein mitään maailman menosta. Pahaa oloa ei tullut ollenkaan. Mies syötti soppaa ja jugurttia aina henkosten välissä.

Vierailija
8/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt ilokaasua kolmessa synnytyksessä ainoana kivunlievityksenä ja se toimi tosi hyvin. Minulla on isot keuhkot ja osasin käyttää ilokaasua ilmeisen oikein. Ei tullut pahoinvointiakaan. Alapään tikkauksissa se ei tosin auttanut yhtään. mutta eivät auttaneet muutkaan konstit. Ihme juttu.

Vierailija
9/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selvisin pelkällä ilokaasulla. Kivut oli jäätävät, mutta ilokaasu auttoi muistamaan sen miten kivut ja supistukset ovat vain hetkellisiä, ilokaasu siis tavallaan vei sen pahimman kipuhuipun pois.

Vierailija
10/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nainen ja kokeilin synnärillä sitä ilokaasua. En huomannut sillä mitään vaikutusta.

Vierailija
11/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuun se ei auttanut mutta olipahan jotain tekemistä mikä "ohjasi takaisin tähän maailmaan" aina kun meinasin vaipua paniikkikohtauksen keskelle supistuksen alkaessa.

Vierailija
12/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ilokaasun käyttöön kun synnytystä oli kulunut neljä tuntia (olin siis sattumalta sairaalassa kun vedet menivät + samalla sekuntilla alkoi supistukset, kokonaiskesto 7h) ja kivut alkoivat jo vähän häiritsemään.

Ilokaasu ei auttanut kipuun yhtään, mutta auttoi hengittämään tasaisesti läpi supistuksen. Muuten lähinnä pidätin henkeä ja kärsin, joka siis tietenkin lisäsi kipua ja huonoa oloa. Ilokaasun avulla keskityin hyvin hengittämiseen. Huonoa oloa ei tullut yhtään, lähinnä sellainen pöhnäinen, nousuhumalainen. Supistuksen jälkeen nauratti ja päässä pyöri :D

Tunnin päästä halusin jo epiduraalin mutta koska se ei vienyt kaikkea kipua (ja "ensisynnyttäjille usein laitetaan useampi annos, tässä kuitenkin vielä kestää"... 2h2min epiduraalin laitosta lapsi oli ulkona) otin edelleen ilokaasua joka supistuksella. Se maski oli oikea turvan luoja, hyvä etten itkenyt kun ponnistusvaiheessa siitä piti luopua.

Eli summa summarum, kipuun se ei minulla vaikuttanut mutta auttoi hengittämään tasaisesti ja teki hyvää saada puristaa maskia naamalle rystyset valkoisina kivun aikana.

Vierailija
13/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30h synnytys. Ilokaasusta ei mitään vaikutusta. Tai no, auttoi se keskittymään hengitykseen. Mutta ei tullut edes pöhnää minulle siitä, valitettavasti. Oksensin tosin loppuvaiheessa, mutta en tiedä johtuiko ilokaasusta.

Vierailija
14/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin auttoi nimenomaan keskittymään ja hengittämään. Eli oli apua, koska muuten pidätin hengitystä ja olin kokovartalokrampissa. Minkäänlaista ihme oloa siitä en kyllä saanut.

Vierailija
15/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:24"]

En ole nainen ja kokeilin synnärillä sitä ilokaasua. En huomannut sillä mitään vaikutusta.

[/quote]

Meillä mies halusi kanssa kokeilla ilokaasua.

Ensimmäinen henkäys, eihän tämä tunnu missään.

Toinen henkäys, ei vieläkään mitään.

Kolmas... hihihi-hihihii se hekotteli pitkään sängyn vierellä. Teki mieli heittää jollain, mutta ainoa joka käteen osui oli ilokaasumaski ja itse en siitä aikonut luopua.

Vierailija
16/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kerrottu miten sitä käytetään, joten otin aina kun tunsin supistuksen olevan tulossa. Sitten kun supistus oli ohi hihittelin ilokaasuissa miehelleni, että taisi äsken vähän sattua. Eli auttoihan se tavallaan.

Vierailija
17/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua onko joku pystyny syömään supistusten välillä?? Mulla varmaan viimenen asia mikä kävi mielessä oli ruoka, vaikka synnytys kestikin 18h... oli niin huono olo kivusta että oksensin appelsiinimehutkin pois.

Vierailija
18/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut kokeilla ilokaasua, muttei annettu. Epiduraali vain ja hyvinhän se toimi, mutta mielenkiinnosta olisin halunnut kaasuakin kokeilla.

Vierailija
19/20 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa oli! Sitä olisi pitänyt pystyä ottamaa vähän etukäteen ennen supistuksen alkua, jotta olisi parhaiten kipuun auttanut. En kai sitten osannut. Siitä tuli lisäksi aivan humalainen ja poissaoleva olo. Suun ympärystää kihelmöi ja olo oli höntti. En suostunut ottamaan muutamaa hönkäystä enempää.

Vierailija
20/20 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up