Uneton yö, sairausloma??
valvon taas. Toissayönä nukuin 2 h, viime yönä 4 h. Stressi valvottaa. Työmatka autolla 50 km suuntaansa ja pelkään että ajan kolarin ;(. Voiko tämmöisestä jäädä sairauslomalle? Siis akuutisti, ennen kun tilanne saadaan muuten helpottamaan. En nimittäin oikeasti uskaltaisi hypätä rattiin :(.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 07:16"]
Et ole nukkunut pariin yöhön ja olet valmis hakemaan saikkua..?
[/quote] Ei varmaankaan pelkkä valvominen vaan koko paketti, se mylläkkä.
[/quote]
joo tämä. Ja siis kerroin vain parista viime yöstä, yleensä viikot menee just noin ja viikonloppuna ehkä 6 h / yö, mikä on ruhtinaallista. Työstressiä ja lähiomaisen sairautta, ne valvottaa. Jatkunut jo vaikka kuinka kauan tämä. Työt pystyn siis tekemään mutta työmatka pelottaa, viime viikolla meinasin jo törmätä tolppaan vauhdissa kun nukahdin rattiin silmät auki. Työmatka ei onnistu kuin omalla autolla.
-ap, joka jäi kotiin koska nukkui puolitoista tuntia
Ap tässä vielä. Te jotka ties mistä syystä syytätte saikuttelusta, työn vieroksunnasta ym. Työ on luovaa työtä ja rakastan sitä. Pystyn hoitamaan sen rutiinilla vaikka en nukkuisi ollenkaan. Päivät kotona on tylsiä ja ankeita, työni on oikeasti ihan mahtavaa.
Mitä te syyttelijät sanoisitte, jos joku vastaavassa unettomuustilanteessa elävä ajaisi läheisenne yli tällaisen unettomuuden takia? "Olisi jäänyt kotiin, väsyneenä rattiin meno pitäisi kieltää kuten alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminenkin, eipä taas ajatellut kuin omaa napaansa, mikään työ ei ole niin arvokas"? Niinpä.
Ap:n tilanteeseen en ota kantaa, mutta kyllä se on fakta että töissä ja liikenteessä on todella väsynyttä ja huonosti nukkuvaa porukkaa. Itse en olisi kovinkaan usein töissä jos edellytyksenä olisi hyvin nukuttu yö alla!
t: epäsäännöllistä kolmivuorotyötä tekevä hoitaja, kolmen lapsen yh
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:18"]
Yrittäjällä ei tuota saikkuongelmaa ole. Uni ei kyllä tule, jos laskuja iso pino, mut siinä vaiheessa saa heittää hyvästit yrittämiselle, jos ei uniongelman takia pysty töihin.
[/quote]
Hyvästit yrittämiselle saa heittää myös siinä tapauksessa, että sitkeästi vaan puskee töitä (koska yrittäjä ei voi lomailla eikä sairauslomailla) mutta koska todellisuudessa on unenpuutteen takia työkyvytön, tekee liian pahoja virheitä liian paljon.
Minusta on käsittämätöntä, miten tiettyjä ongelmia aina vähätellään. Unettomuus ja sen vaikutukset ihmiseen ovat yksi niistä. Unenpuute vaikuttaa ihmiseen samalla tavalla kuin päihteiden käyttö, ja vaikka osa ihmisistä sietääkin unenpuutetta enemmän kuin toiset, kysymys ei ole moraalisesta ylemmyydestä vaan fyysisistä ominaisuuksista, siitä että geenilotossa on siltä osin sattunut käymään tuuri. Unettomuus ei yleensä ole myöskään puhtaasti itseaiheutettu vaiva, ja siitä kärsivälle on turha mennä viisastelemaan, että kannattaisi varmaan harrastaa lenkkeilyä niin uni tulisi. Unenpuute vaikuttaa sekä fyysiseen että henkiseen suorituskykyyn, ja on ihan oikein, ettei ihminen mene töihin, jos ei ole siinä kunnossa että niitä pystyisi tekemään.
Joo, valvominen on kovaa. Valvoin itsekin yön, kun piti nussia tyttöystävää monta kertaa. Jumalauta miten väsyttää. Enää muutama tunti niin pääsee nukkumaan... huhhuh
Kaikki te jotka täällä kiillotatte marttyyrigloorianne sillä että te menette töihin vaikka olette unettomia, tai olette nukkuneet vain muutaman tunnin yöunet vuositolkulla; ehkä kannattaisi ottaa asia puheeksi lääkärin vastaanotolla? Niin kauan kun unettomuutta ja sen seurauksia vähätellään, sitä ei oteta vakavasti.
Minusta unettomuudesta kärsivä ihminen ei saisi päästä mihinkään töihin, vaan siihen pitää puuttua. Tai noh, ehkä voi jotain mekaanista toistotyötä tehdä jossa ei tarvitse olla skarppina, mutta useimmat työt ovat suorassa syy-seuraussuhteessa jonkun toisen ihmisen tehtäviin, asiakkaisiin, potilaisiin, matkustajiin, palveluihin, turvallisuuteen jne.
Ei se maailmaa kaada että joku saa muutaman päivän nukkua väsymyksensä pois. Ja on ihan varmasti tuottavampi työntekijä levänneenä kuin jatkuvasti väsyneenä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:59"]
Ap tässä vielä. Te jotka ties mistä syystä syytätte saikuttelusta, työn vieroksunnasta ym. Työ on luovaa työtä ja rakastan sitä. Pystyn hoitamaan sen rutiinilla vaikka en nukkuisi ollenkaan. Päivät kotona on tylsiä ja ankeita, työni on oikeasti ihan mahtavaa.
[/quote]
Joo, oikeasti mahtavalta kuulostaa, kun et pysty nukkumaan työsi takia. Ja pystyt hoitamaan sen rutiinilla, mutta kuitenkin stressaat niin paljon, että unettomuutta on jatkunut jo "vaikka kuinka kauan". Erikoista.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:04"]Mä oon tasan kerran elämässäni ollut sairaslomalla (yhden päivän) ja silloin syynä oli juuri unettomuus. En vaan ollut saanut nukuttua yhtään. Menin kyllä töihin, mut olin niin väsynyt ettei työnteosta tullut mitään, olin ihan horroksessa ja tein kaiken päin honkia. Sain lähteä kotiin ja työterveyslääkäri kirjoitti syyksi vatsakivut tai jotain, unettomuus ei kuulemma kuulostanu hyvältä...?? o_O
[/quote]
Mikäs työn vieroksuja meillä täällä on? Yhden kerran saikulla? Et sitten vissiin ole paljon töitä tehnyt? Keskimäärin työpaikasta riippuen poissaoloja 2-5 pv/vuosi per työntekijä. Jos on yksi vuosi, jolloin ei ole saikulla, seuraavana vuonna on aika sata% varmasti vähintään flunssapoissaolo.
[/quote]
Mä olen tainnut viimeksi olla saikulla joskus viisi vuotta sitten, vakitöissä nyt viitisentoista vuotta. Oletkohan nyt ihan täysin ymmärtänyt mitä keskiarvo tarkoittaa ja että se ei suinkaan toteudu jokaisen [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:18"]
Yrittäjällä ei tuota saikkuongelmaa ole. Uni ei kyllä tule, jos laskuja iso pino, mut siinä vaiheessa saa heittää hyvästit yrittämiselle, jos ei uniongelman takia pysty töihin.
[/quote]
Hyvästit yrittämiselle saa heittää myös siinä tapauksessa, että sitkeästi vaan puskee töitä (koska yrittäjä ei voi lomailla eikä sairauslomailla) mutta koska todellisuudessa on unenpuutteen takia työkyvytön, tekee liian pahoja virheitä liian paljon.
Minusta on käsittämätöntä, miten tiettyjä ongelmia aina vähätellään. Unettomuus ja sen vaikutukset ihmiseen ovat yksi niistä. Unenpuute vaikuttaa ihmiseen samalla tavalla kuin päihteiden käyttö, ja vaikka osa ihmisistä sietääkin unenpuutetta enemmän kuin toiset, kysymys ei ole moraalisesta ylemmyydestä vaan fyysisistä ominaisuuksista, siitä että geenilotossa on siltä osin sattunut käymään tuuri. Unettomuus ei yleensä ole myöskään puhtaasti itseaiheutettu vaiva, ja siitä kärsivälle on turha mennä viisastelemaan, että kannattaisi varmaan harrastaa lenkkeilyä niin uni tulisi. Unenpuute vaikuttaa sekä fyysiseen että henkiseen suorituskykyyn, ja on ihan oikein, ettei ihminen mene töihin, jos ei ole siinä kunnossa että niitä pystyisi tekemään.
[/quote]
Milloin sinulla on häät? Ilmoitan sinulle aamulla, etten voikaan tehdä hääkampausta, sillä nukuin huonosti. Käytän mielelläni 2 tuntia aamulla tavoittaakseni kaikki asiakkaat, jotka ovat varanneet hiusten leikkauksen, värjäyksen, permanentin tai juhlakampauksen. Vaikka joku olisi pyytänyt päästä lähtemään töistä aiemmin kampaamoajan vuoksi, tuskinpa hän loukkaantuu, vaan kiltisti siirtää aikansa 3 viikon päähän, vaikken voi olla varma, miten hyvin olen silloin nukkunut.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:04"]Mä oon tasan kerran elämässäni ollut sairaslomalla (yhden päivän) ja silloin syynä oli juuri unettomuus. En vaan ollut saanut nukuttua yhtään. Menin kyllä töihin, mut olin niin väsynyt ettei työnteosta tullut mitään, olin ihan horroksessa ja tein kaiken päin honkia. Sain lähteä kotiin ja työterveyslääkäri kirjoitti syyksi vatsakivut tai jotain, unettomuus ei kuulemma kuulostanu hyvältä...?? o_O [/quote] Mikäs työn vieroksuja meillä täällä on? Yhden kerran saikulla? Et sitten vissiin ole paljon töitä tehnyt? Keskimäärin työpaikasta riippuen poissaoloja 2-5 pv/vuosi per työntekijä. Jos on yksi vuosi, jolloin ei ole saikulla, seuraavana vuonna on aika sata% varmasti vähintään flunssapoissaolo. [/quote] Mä olen tainnut viimeksi olla saikulla joskus viisi vuotta sitten, vakitöissä nyt viitisentoista vuotta. Oletkohan nyt ihan täysin ymmärtänyt mitä keskiarvo tarkoittaa ja että se ei suinkaan toteudu jokaisen [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:18"] Yrittäjällä ei tuota saikkuongelmaa ole. Uni ei kyllä tule, jos laskuja iso pino, mut siinä vaiheessa saa heittää hyvästit yrittämiselle, jos ei uniongelman takia pysty töihin. [/quote] Hyvästit yrittämiselle saa heittää myös siinä tapauksessa, että sitkeästi vaan puskee töitä (koska yrittäjä ei voi lomailla eikä sairauslomailla) mutta koska todellisuudessa on unenpuutteen takia työkyvytön, tekee liian pahoja virheitä liian paljon. Minusta on käsittämätöntä, miten tiettyjä ongelmia aina vähätellään. Unettomuus ja sen vaikutukset ihmiseen ovat yksi niistä. Unenpuute vaikuttaa ihmiseen samalla tavalla kuin päihteiden käyttö, ja vaikka osa ihmisistä sietääkin unenpuutetta enemmän kuin toiset, kysymys ei ole moraalisesta ylemmyydestä vaan fyysisistä ominaisuuksista, siitä että geenilotossa on siltä osin sattunut käymään tuuri. Unettomuus ei yleensä ole myöskään puhtaasti itseaiheutettu vaiva, ja siitä kärsivälle on turha mennä viisastelemaan, että kannattaisi varmaan harrastaa lenkkeilyä niin uni tulisi. Unenpuute vaikuttaa sekä fyysiseen että henkiseen suorituskykyyn, ja on ihan oikein, ettei ihminen mene töihin, jos ei ole siinä kunnossa että niitä pystyisi tekemään. [/quote] Milloin sinulla on häät? Ilmoitan sinulle aamulla, etten voikaan tehdä hääkampausta, sillä nukuin huonosti. Käytän mielelläni 2 tuntia aamulla tavoittaakseni kaikki asiakkaat, jotka ovat varanneet hiusten leikkauksen, värjäyksen, permanentin tai juhlakampauksen. Vaikka joku olisi pyytänyt päästä lähtemään töistä aiemmin kampaamoajan vuoksi, tuskinpa hän loukkaantuu, vaan kiltisti siirtää aikansa 3 viikon päähän, vaikken voi olla varma, miten hyvin olen silloin nukkunut.
[/quote]
Totta kai minua ärsyttää suunnattomasti, jos kampaaja-aikani peruuntuu. Raivostuttaakin, jos kysymys on häistä tai muusta tärkeästä tilaisuudesta. Toisaalta sekin ärsyttää ja raivostuttaa, jos unenpuutteesta sekaisin oleva kampaaja tärvelee hiukseni. Yrittäjän elämä on tosiaan hankalaa, tiedän kokemuksesta. Itse opin kuitenkin kantapään kautta, että oma terveys on pakko laittaa ykkösprioriteetiksi ja mennä sen mukaan, vaikka se voikin olla taloudellinen itsemurha.
-Se jota lainasit
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:43"]Minä en nuku koskaan ja töissä olen joka päivä vastuullisessa tehtävässä ja siinä sivussa iäkkäät vanhempani hoidan ja enkä koskaan sairasta. Suomi ei muuten lähde nousuun!
[/quote]
Aivan varmasti et nuku koskaan.
Itse olen jo yhden yön valvomisesta niin sekaisin, että jos työtilanne vain suinkin sallii, niin olen pois. Helpoin tapa on sopia asiasta suoraan työnantajan kanssa, kun unettomuus ei ole sairaus jonka perusteella sairausajan palkkaa maksettaisiin. Niin tavallaan turha kuormittaa terveydenhuoltoa, jos saa luvallisen poissaolon ilman lääkärintodistusta sovittua.
Toivottavasti saat kunnon unet ensi yönä ja tilanne korjaantuu!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:04"]Mä oon tasan kerran elämässäni ollut sairaslomalla (yhden päivän) ja silloin syynä oli juuri unettomuus. En vaan ollut saanut nukuttua yhtään. Menin kyllä töihin, mut olin niin väsynyt ettei työnteosta tullut mitään, olin ihan horroksessa ja tein kaiken päin honkia. Sain lähteä kotiin ja työterveyslääkäri kirjoitti syyksi vatsakivut tai jotain, unettomuus ei kuulemma kuulostanu hyvältä...?? o_O
[/quote]
Mikäs työn vieroksuja meillä täällä on? Yhden kerran saikulla? Et sitten vissiin ole paljon töitä tehnyt? Keskimäärin työpaikasta riippuen poissaoloja 2-5 pv/vuosi per työntekijä. Jos on yksi vuosi, jolloin ei ole saikulla, seuraavana vuonna on aika sata% varmasti vähintään flunssapoissaolo.
[/quote]
Mä olen tainnut viimeksi olla saikulla joskus viisi vuotta sitten, vakitöissä nyt viitisentoista vuotta. Oletkohan nyt ihan täysin ymmärtänyt mitä keskiarvo tarkoittaa ja että se ei suinkaan toteudu jokaisen [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:18"]
[/quote]
[/quote]
Milloin sinulla on häät? Ilmoitan sinulle aamulla, etten voikaan tehdä hääkampausta, sillä nukuin huonosti. Käytän mielelläni 2 tuntia aamulla tavoittaakseni kaikki asiakkaat, jotka ovat varanneet hiusten leikkauksen, värjäyksen, permanentin tai juhlakampauksen. Vaikka joku olisi pyytänyt päästä lähtemään töistä aiemmin kampaamoajan vuoksi, tuskinpa hän loukkaantuu, vaan kiltisti siirtää aikansa 3 viikon päähän, vaikken voi olla varma, miten hyvin olen silloin nukkunut.
[/quote]
Aivan! Olen pitopalveluyrittäjän lapsi. Meillä ei äiti muutenkaan nukkunut pitkään kesällä keskellä sesonkia. Kas kummaa kun se toiminta on juhlista riippuvaista ja ihmiset tahtoo saada pöperönsä rippijuhliin, häihin ja hautajaisiin sekä 50- ja 60-vuotisjuhliin yleensä aamulla/ aamupäivällä. Yrittäjälle se meinaa, että illalla paistetaan paisteja, täytetään kakkuja yms. johonkin yhdeksään ja aamulla herätys pahimmillaan puoli neljä, ja heti paistetaan sämpylää ja tehdään salaattia ja pakataan. Vaikka juhlat alkaisi klo 11 tai 12, pitopalveluyritys, kukkakauppias, kampaaja ja muut sinun juhlapäiväsi valmistajat ovat jo töitä tehneet työpäivän verran siihen mennessä! Jos ei ole itse kokeillut, turha alkaa uhota, että sitten yrittäminen loppuukin, jos ei nukkumattomuudem vuoksi osaa jäädä saikulle.
Miksi sinä ap kysyt asiaa ja sitten ihmisten vastaukset ei miellytä? Älä kysele, vaan soita suoraan esimiehelle ja kerro rehellisesti, ettet uskalla ajaa töihin, koska et ole nukkunut. Meilläkin on yököillä kesäisin uniongelmia, ja sopimalla ovat saaneet siirrettyä työvuoroja. Joku ottanut joskus palkattoman, että saatu ottaa sijainen tilalle.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:50"]
Jos ei ole itse kokeillut, turha alkaa uhota, että sitten yrittäminen loppuukin, jos ei nukkumattomuudem vuoksi osaa jäädä saikulle.
[/quote]
Olen itse kokeillut, ja kantapään kautta opin, että se saikku olisi kuitenkin ollut pienempi paha.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:50"]Kerropa nyt suoraan, mikä siinä työmatkassa jännittää? Kun tulee syyssateet ja pimeys, et tule suoriutumaan ajamisesta, jos nyt hyvällä säällä, kuivalla kelillä ja valoisalla pelottaa. Kyllä minuakin pelottaa ajaa liukkaalla, jäisellä tiellä, koska ajoin kolarin nuorena, auto voltilla ympäri ja penkkaan. Onko sinulla jokin kolari takana? [/quote] Ap ei ole sanonut että työmatkaon ongelma,vaan se että on nukkunut ainakin 2 yönä huonosti ja ei uskalla sen vuoksi lähteä ajamaan. En lähtisi minäkään väsyneenä autolla ajamaan.Mistä teitä lukutaidottomia sikiää?
[/quote]
Mitenhän sitten yövuorosta tulleet pystyy kotiin ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:59"]
Mitä te syyttelijät sanoisitte, jos joku vastaavassa unettomuustilanteessa elävä ajaisi läheisenne yli tällaisen unettomuuden takia? "Olisi jäänyt kotiin, väsyneenä rattiin meno pitäisi kieltää kuten alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminenkin, eipä taas ajatellut kuin omaa napaansa, mikään työ ei ole niin arvokas"? Niinpä.
[/quote]
Se oliskin kiva, jos kiellettäsiin.Hoitajana ei tarvis mennä ikinä aamuvuoroon, kun on ollut illan töissä. Kun työvuorojen väli on 10tuntia, jää unet yleensä oleattomaksi
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:15"]
Se oliskin kiva, jos kiellettäsiin.Hoitajana ei tarvis mennä ikinä aamuvuoroon, kun on ollut illan töissä. Kun työvuorojen väli on 10tuntia, jää unet yleensä oleattomaksi
[/quote]
Kyllähän univajeesta ja sen vaikutuksista on asiaa lehdistössä aina silloin tällöin. Se vaikuttaa fyysiseen ja psyykkiseen toimintakykyyn, mikä voi etenkin tietyissä ammateissa olla aika huono juttu, mutta sillä on myös pitkäaikaisvaikutuksia, eli unenpuutteesta pitkään kärsineet voivat sairastua herkemmin joihinkin sairauksiin. Olisi ihan aiheellista kiinnittää enemmän huomiota esimerkiksi lääkäreiden ja hoitajien työaikoihin, jotta riittävä lepo olisi edes teoriassa mahdollinen - se parantaisi kaikkien osapuolten terveyttä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:50"]
Jos ei ole itse kokeillut, turha alkaa uhota, että sitten yrittäminen loppuukin, jos ei nukkumattomuudem vuoksi osaa jäädä saikulle.
[/quote]
Olen itse kokeillut, ja kantapään kautta opin, että se saikku olisi kuitenkin ollut pienempi paha.
[/quote]
No sitten tiedät entisenä pitopalveluyrittäjänä, että 1. huono maine kantautuu kauas, 2. rahaa ei tule, jos ei ruuat ole sovittuun aikaan pöydällä, niitä ei ole ehditty valmistaa riittävästi tai kesätyöntekijät eivät ole osanneet kaikkea ja itse olit saikulla ja siksi on huomauttamista. Eihän sitä sitten enää tarvitse yrittääkään, kun muutaman kerran ei sovittu tarjoilu toteudu.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:16"]
Älä kuuntele näitä määkiviä lampaita vaan hae sairaslomaa. Olet sen tarpeessa ja samalla tietysti voi saada apua ongelmaan.
[/quote]
Kyllä ap:lla vaikuttaa olevan sen luokan ongelmia että sairausloma ei sitä poista. Vai ehdotatko että ap nukkuu päivät? Miten ajattelet sen vaikuttavan yöuniin?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:04"]Mä oon tasan kerran elämässäni ollut sairaslomalla (yhden päivän) ja silloin syynä oli juuri unettomuus. En vaan ollut saanut nukuttua yhtään. Menin kyllä töihin, mut olin niin väsynyt ettei työnteosta tullut mitään, olin ihan horroksessa ja tein kaiken päin honkia. Sain lähteä kotiin ja työterveyslääkäri kirjoitti syyksi vatsakivut tai jotain, unettomuus ei kuulemma kuulostanu hyvältä...?? o_O
[/quote]
[/quote]
Mä olen tainnut viimeksi olla saikulla joskus viisi vuotta sitten, vakitöissä nyt viitisentoista vuotta. Oletkohan nyt ihan täysin ymmärtänyt mitä keskiarvo tarkoittaa ja että se ei suinkaan toteudu jokaisen työntekijän kohdalla?