Uneton yö, sairausloma??
valvon taas. Toissayönä nukuin 2 h, viime yönä 4 h. Stressi valvottaa. Työmatka autolla 50 km suuntaansa ja pelkään että ajan kolarin ;(. Voiko tämmöisestä jäädä sairauslomalle? Siis akuutisti, ennen kun tilanne saadaan muuten helpottamaan. En nimittäin oikeasti uskaltaisi hypätä rattiin :(.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 07:38"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 07:33"]Kyllä, pitkittyneissä uniongelmissa voi saada saikkua. Lääkäriin vaan.
[/quote] Kaksi yötä tuskin määritellään pitkittyneeksi uniongelmaksi, vitsikästä.
[/quote]Ap ei kertonut, onko hänellä muutenkin ollut uniongelmaa. Lääkärihän sen päättää, onko ap työkuntoinen vai ei. Ja se riippuu myös työn laadusta. Esim. Itse en ole vaaraksi huonosti nukkuneena, mutta haluaisitko itse vaikka erittäin väsyneen bussikuskin kyytiin tai kirurgin veitsen alle?
[/quote]
Bussikuskit ja rekkakuskit on juuri niitä kaikkein väsyneempiä kuskeja mitä tuolla tien päällä on...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:16"]Älä kuuntele näitä määkiviä lampaita vaan hae sairaslomaa. Olet sen tarpeessa ja samalla tietysti voi saada apua ongelmaan.
[/quote]
Ongelmaan??? Koska stressaa, kun työpaikka on 50 km päässä. Aikamoinen lääkäri, jos siirtää työn kodin viereen.
[/quote]
Meillä yksi hoitsu pääsi tekemään vain 2-vuorotyötä ilman yövuoroja, koska stressaantui liikaa ja ei saanut yövuoron jälkeen nukuttua. Ei ollut pomo syypää, vaan työterveyshuolto sen keksi. Kyllä niillä on monia konsteja siellä, älä yhtään epäile, eikö tuokin välimatkaongelma ratkaista, kun tarpeeksi valittaa stressiä ja unettomuutta.
Lomaa varmaan saat, mutta se onkin sitten toinen juttu onko se palkallinen. Lääkäri kun voi kirjoittaa kahdenlaisia lomia. Mutta nekin on vaan suosituksia. Lopullisen päätöksen loman saannista tekee työnantaja. Hän voi määrätä korvaavaan työhön.
Miten tuosta voi saada saikun? Kun menin töihin ja tytär hoitoon 10 kk ikäisenä, meillä oli joka yö yhtä heräilyä. Lapsella eroahdistus. Monesti pidin häntä sylissä ja annoin nukkua hänen edes muutaman tunnin. Omat unet jäi ehkä 15 minuutin pätkiin. Kun tilanne oli jatkunut viikon, menin lääkäriin ja sain ohjeeksi nukkua päiväunet työpäivän jälkeen, että jaksaa taas seuraavan yön. Nukahtamislääkkeet eivät olleet ratkaisu, en halunnut olla tokkurassa lasta hoitaessani. Lääkäri sanoi, että ei kirjoita vielä saikkua, pitää kokeilla muita konsteja ensin ja jakaa hoitovastuuta yöllä miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:34"]
Miten tuosta voi saada saikun? Kun menin töihin ja tytär hoitoon 10 kk ikäisenä, meillä oli joka yö yhtä heräilyä. Lapsella eroahdistus. Monesti pidin häntä sylissä ja annoin nukkua hänen edes muutaman tunnin. Omat unet jäi ehkä 15 minuutin pätkiin. Kun tilanne oli jatkunut viikon, menin lääkäriin ja sain ohjeeksi nukkua päiväunet työpäivän jälkeen, että jaksaa taas seuraavan yön. Nukahtamislääkkeet eivät olleet ratkaisu, en halunnut olla tokkurassa lasta hoitaessani. Lääkäri sanoi, että ei kirjoita vielä saikkua, pitää kokeilla muita konsteja ensin ja jakaa hoitovastuuta yöllä miehen kanssa.
[/quote]
Tietenkin ja nimenomaan! Viimeisiin sanoihin asti luulin, että 32 on yh.
Unettomuus on kauhea vaiva (tiedän sekä oman että läheisen kokemuksen kautta) ja unen kieltäminen on jo pitkään ollut yleinen kidutuskeino. Tämä kannattaa muistaa, mutta erilaisia sekä lääketieteeseen, tapojen muuttamiseen ja arkijärkeen perustuvia apuja on ja niitä kannattaa kokeilla, maltilla ja ajan kanssa.
Mene bussilla tai taxilla töihin jos et uskalla ajaa. Ja jatkossa hae niitä unilääkkeitä ajoissa, ennenkun ehtii kertyä paljoo univajetta. Yks valvottu yö nyt ei mitään haittaa.
Sehän siinä on, että saikkua saat, mutta et ehkä palkallista, jos olet kahtena yönä valvonut. Se kun ei ole sairaus. Työuupumuksesta saa myös saikkua, joka ei ole palkallista
Mä oon tasan kerran elämässäni ollut sairaslomalla (yhden päivän) ja silloin syynä oli juuri unettomuus. En vaan ollut saanut nukuttua yhtään. Menin kyllä töihin, mut olin niin väsynyt ettei työnteosta tullut mitään, olin ihan horroksessa ja tein kaiken päin honkia. Sain lähteä kotiin ja työterveyslääkäri kirjoitti syyksi vatsakivut tai jotain, unettomuus ei kuulemma kuulostanu hyvältä...?? o_O
Mä en pystyis työhön kahden unettoman yön jälkeen. Ehkä olen heikko. Mutta onneksi olen ennakoinut tilanteen ja nukahtamislääkkeitä on valmiina. Silloin tällöin otan, kun on pahempi työstressi, näin olen toiminut jo monta vuotta, eikä ole tullut mitään ongelmia. Kunhan ei vaan ala ottaa niitä jatkuvasti.
Mulla kuoli läheinen ja pomo oli aivan äimänkäkenä (kun en kuolemasta halunnut sanoa) kerroin että unet on 2-3 h /yö, migreeni päälle, saikkulapussa luki akuutti stressi. Ei tarvi pomolle kaikkee kertoo! Mikä pomo oli...
Menet työpaikkalääkärille ja pyydät unilääkkeitä. Kohta on viikonloppu ja saat nukkua ympäri vuorokauden.
Vuorokauden valvominen vastaa promillen humalaa. Saikkua vaan ja unilääkkeet rytmiä korjaamaan! Älä välitä urputuksesta, ilman unta ei ihminen pysty olla!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:31"]Menet työpaikkalääkärille ja pyydät unilääkkeitä. Kohta on viikonloppu ja saat nukkua ympäri vuorokauden.
[/quote]
Aivan. Jos ei ole perhettä ja muuta elämää kuin tuo unettomuus.
Kerropa nyt suoraan, mikä siinä työmatkassa jännittää? Kun tulee syyssateet ja pimeys, et tule suoriutumaan ajamisesta, jos nyt hyvällä säällä, kuivalla kelillä ja valoisalla pelottaa. Kyllä minuakin pelottaa ajaa liukkaalla, jäisellä tiellä, koska ajoin kolarin nuorena, auto voltilla ympäri ja penkkaan. Onko sinulla jokin kolari takana?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:04"]Mä oon tasan kerran elämässäni ollut sairaslomalla (yhden päivän) ja silloin syynä oli juuri unettomuus. En vaan ollut saanut nukuttua yhtään. Menin kyllä töihin, mut olin niin väsynyt ettei työnteosta tullut mitään, olin ihan horroksessa ja tein kaiken päin honkia. Sain lähteä kotiin ja työterveyslääkäri kirjoitti syyksi vatsakivut tai jotain, unettomuus ei kuulemma kuulostanu hyvältä...?? o_O
[/quote]
Mikäs työn vieroksuja meillä täällä on? Yhden kerran saikulla? Et sitten vissiin ole paljon töitä tehnyt? Keskimäärin työpaikasta riippuen poissaoloja 2-5 pv/vuosi per työntekijä. Jos on yksi vuosi, jolloin ei ole saikulla, seuraavana vuonna on aika sata% varmasti vähintään flunssapoissaolo.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:50"]Kerropa nyt suoraan, mikä siinä työmatkassa jännittää? Kun tulee syyssateet ja pimeys, et tule suoriutumaan ajamisesta, jos nyt hyvällä säällä, kuivalla kelillä ja valoisalla pelottaa. Kyllä minuakin pelottaa ajaa liukkaalla, jäisellä tiellä, koska ajoin kolarin nuorena, auto voltilla ympäri ja penkkaan. Onko sinulla jokin kolari takana?
[/quote]
Ap ei ole sanonut että työmatkaon ongelma,vaan se että on nukkunut ainakin 2 yönä huonosti ja ei uskalla sen vuoksi lähteä ajamaan. En lähtisi minäkään väsyneenä autolla ajamaan.Mistä teitä lukutaidottomia sikiää?
Poistaisikohan palkaton eka sairaslomapäivä tällaiset saikuttelut? Toivottavasti.
Minä en nuku koskaan ja töissä olen joka päivä vastuullisessa tehtävässä ja siinä sivussa iäkkäät vanhempani hoidan ja enkä koskaan sairasta. Suomi ei muuten lähde nousuun!
Miksi te haukutte sitä että saa sairaslomaa jos on syystä tai toisesta työkyvytön? Sehän on todella hyvä asia että työntekijöistä ja työn tuloksesta pidetään huolta.
Ei ole kenenkän etu että ihminen suoriutuu huonosti töistään ja voi pahimmassa tapauksessa johtaa traagisiin/kalliisiin vahinkoihin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 04:01"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 03:59"]
=D =D =D rekkakuski
[/quote]
mitäääh...? -ap
[/quote]
No mitä luulet? Jos unien vähiin jäädessä haettais sairaslomaa, niin ei tarvis töissä enää käydäkään =D