Uskaltaisitko kirurgin leikattavaksi, joka...
On vuosia sitten ollut hoidossa psykiatrisessa sairaalassa? Jos siis tietäisit asian jotain kautta? Ja jos hänellä olisi vieläkin elämänhallinnan vaikeuksia?
Kommentit (26)
Mt-ongelmainen lentäjä ei automaattisesti vaarana kenenkään turvallisuutta, jos hänen ongelmiinsa liittyy itsetuhoisuus, se yhdistettynä ammattiin voi olla vaarallinen. Jos kirurgi on itsetuhoinen, miksi hän vaarantaisi potilasturvallisuuden. Mt-ongelmainen voi toki hyvin vaarantaa potilasturvallisuuden oli hän sitten kirurgi, sisätauteihin erikooistunut lääkäri tai vaikka sairaanhoitaja. Vaarallinen voi olla myös mielenterveys ongelmainen/psykopaatti sähköasentaja joka tekee asennuksessa "virheitä" jotka ovat kohtalokkaita. Itsetuhoista lentäjää en vertaisi kirurgiin.
Automaattisesti elämän hallinta ongelmat eivät olisi asia jonka perusteella jättäisin valitsematta kirurgin tai jonkun muun tehtäviinsä. Alkoholi ongelmaisen kirurgin potilaaksi en ehkä suostuisi jos tietäisin asiasta etukäteen, enkä missään nimessä kirurgin jonka tiedän vaarantavan potilasturvallisuutta riippumatta siitä joohtuuko se mt-ongelmista tai jostakin muusta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 00:13"]
Aika moni hullu lääkäri ei ole hoidossa missään.
[/quote]
Ja suurin osa heistä ei ole kuitenkaan uhka potilasturvallisuudella. Mielestäni stigmaa pitäisi lieventää ja ehkäistä, hyvinvoiva lääkäri on hyvä lääkäri ja kaikkien etuus on, että ihmiset saavat hakea apua henkilökohtaisiin ongelmiinsa. Tietenkään psykoottisesti oireilevien tms. ei tule olla töissä (mielestäni eri asia jos vaikka trauman seurauksena sairastaa yhden psykoosin ja parantuu, muttei ole kuitenkaan psykoottistason kroonista sairautta).
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 23:32"]
Valvira ei saa lääkäreiden mt-tietoja mistään. Oikeasti Valvira puuttuu asioihin vasta, kun henkiä menetetään tai vähintään jonkun terveys on vakavasti vaarantunut. Kirurgeilla on poikkeuksellisen vähän mt-ongelmia, en halua sekopäätä leikkaamaan minua.
[/quote]Valvira saa kaikki lääkärin mielenterveystiedot, kun vain sattuu pyytämään.
No kaikki kirurgit ovat päätyneet alalle, jossa leikellään, poraillaan ja sahaillaan eläviä ihmisiä. Ei kai nyt voida olettaa, että heillä olisi ihan normaali sielunelämä.
Uskaltaisin. Minulla on ollut elämässäni vakavia ongelmia, ja haluan joku päivä valmistua lääkäriksi. Tuskin se kirurgi yhtäkkiä menee psykoosiin tai saa jonkun hulluuskohtauksen kesken kaiken ja pistää mut lihoiksi.
Minä olen ollut esimerkiksi osastolla itsetuhoisuuden takia. Ei osastohoito tarkoita välttämättä sitä, että olisi vaaraksi muille tai ei osaisi kantaa vastuuta.
Aika moni hullu lääkäri ei ole hoidossa missään.