Tää sormusasia on varmaan käsitelty ennenkin
mutta mitä mieltä olet siitä, että avioparilla on vain yksi sormus kummallakin? Ei siis erikseen kihla- ja vihkisormusta. Miehellä näin on ilmeisesti useinkin, mutta onko täällä monta vaimoa, joka on päätynyt siihen ratkaisuun? Mistä syystä?
Kommentit (67)
Mikä idea siinä on, että pitää olla sormus jos menee naimisiin?
Mulla on kolme, mutta pidän yhtä kerallaan. Eli kihla, vihki ja 10-vuotishääpäiväsormus. Ja varmaan tulee lisääkin. Maku muuttuu, on eri tyylisiä ja nyt on varaa isompiin timantteihin…
Meillä on vain pieneksi käyneet kihlasormukset pöydän laatikossa, vihkisormuksia ei ole koskaan hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea siinä on, että pitää olla sormus jos menee naimisiin?
Ei kai siinä sen kummempaa kuin että jotkut haluaa, että näkyy saman tien, kuka on naimisissa (tai kihloissa) ja kuka ei. Sormus on ikuisuuden symboli ja vihkikaavassa sormusten vaihto tai antaminen on, mukana, mutta sen osan voi varmaan jättää poiskin?
Olen kuullut, että joskus sota-aikoina tai muuten kun oli köyhää, on saatettu käyttää vihillä lainasormuksia.
Meillä on vain kihlasormukset. En näe, miksi erilliseen vihkisormukseen olisi pitänyt laittaa rahaa, kun nuo kihlasormukset jo ajavat asiansa.
Kädet ja sormet ovat pienet ja sormessa on tilaa vain yhdelle sormukselle, jollei sormus ole hyvin kapea.
Sormus, jota käytän, on perintösormus, eikä minulla ole varsinaista sormusta ollenkaan. Kävin kyllä katselemassa mutta monesta vaihtoehdosta tarpeeksi pienen koon saaminen olisi vaatinut kaikenlaista säätöä joten totesin, että antaa olla. Kaivelin sitten sukulaisen sormukset esiin ja kokeilin olisiko joku niistä tarpeeksi pieni ja yksi oli sopiva.
Minulla on vain vihkisormus, samoin miehellä. Olimme kihloissa muutaman kuukauden, joten ei koettu tarpeelliseksi hankkia kihlasormuksia. En myöskään ole koruihminen, joten yhdenkin sormuksen käyttö vaati totuttelua. Minä vaihtelen sormusta asun ja fiiliksen mukaan, en siis käytä aina tuota vihkisormustani. Koskaan ei kuitenkaan ole kuin yksi sormus kerrallaan. Mies käyttää sormustaan hyvin harvoin.
Ollaan oltu 5 vuotta naimisissa, ei olla hankittu yhtään sormusta. Kumpikaan meistä ei muutenkaan pidä mitään koruja.
Minulla on ainoastaan kihlasormus, samoin kuin miehellä. Kihloihin mentiin kun päätimme mennä naimisiin, sormus haettiin seuraavaa päivänä. Naimisiin mentiin maistraatissa niin ei siihen edes liittynyt mitään sormusrituaaleja.
Meillä ainoastaan vihkisormukset. Miehellä sormus sormessaan. Mun sormus on korurasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ainoastaan kihlasormus, samoin kuin miehellä. Kihloihin mentiin kun päätimme mennä naimisiin, sormus haettiin seuraavaa päivänä. Naimisiin mentiin maistraatissa niin ei siihen edes liittynyt mitään sormusrituaaleja.
Sormusrituaali on valinnainen.
”Voitte halutessanne antaa vihkimisessä sormuksen toiselle puolisoista tai molemmille puolisoille. Se, annetaanko sormuksia, vaikuttaa hieman vihkikaavan sanamuotoon. Ilmoittakaa viimeistään vihkijälle, haluatteko antaa vihkimisessä sormuksen tai sormuksia.”
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli yllätys jo sekin, että ainakin jossain verkkokaupoissa oli erikseen kihla- ja vihkisormukset. Kihlasormukset oli vaatimattomampia ja vihkisormukset oli näyttävämpiä. En ollut tiennyt tämmösestä erosta mitään.
Jep, Suomessa näin päin. Jenkeissä taas kihlasormus näyttävämpi (usein iso kivi keskellä) ja vihkisormukseksi siihen sopiva vaatimattomampi wedding band. Oma kihlasormukseni on Yhdysvalloista mutta vihkisormus”osastolta”, koska on rivi ympäriinsä pieniä kiviä, ei isoa morkulaa keskellä :) Siellä ihmeteltiin.
Minulla ja miehellä on molemmilla vain yhdet sormukset. Ei hankittu sormuksia kihlautumisen yhteydessä. Ei kumpikaan olla koruihmisiä. Pohdin vihkisormusta ostaessa, pitäisikö ostaa kihlasormus, mutta kokeiltuani sormuksia tulin siihen tulokseen, että haluan vain yhden sormuksen.
Olen nuorena ollut kerran naimisissa ja silloin minulla oli kaksi sormusta. Oli silloin jotenkin todella tärkeä tehdä kaikki "perinteiden" mukaan. Nyt vanhempana on ollut vain ihanaa, kun uskaltaa jo viisveisata perinteistä ja tehdä juuri niin kuin itse haluaa.
Mulla ei oo yhtään sormusta sormessa vaikka oon nainen ja naimisissa. Miehelläni on 2 sormusta. Sitä voi tehdä miten huvittaa.
Mua arveluttaa kahdessa sormuksessa se, miten hyvin ne sopii yhteen, ja miten ne kuluu, kun hankaavat toisiaan. Oon päätymässä vain yhteen sormukseen.
En ole yhtään mitään mieltä koska muiden sormukset eivät voisi vähempää kiinnostaa. Tee niinkuin itse parhaaksi näet.
Ei ole kihlasormuksia, vain sileät vihkisormukset, joita ei ole käytetty 11 vuoteen (aiheuttavat molemmille ihottumaa, vauvantalkki ja käsidesin käyttö vauva-aikana laukaisivat allergian valkokullan nikkelille). Minulla on myös timanttisormus, joka sopii vihkisormukseen, sen hankin pari vuotta naimisiinmenon jälkeen veronpalautusrahoilla itselleni lahjaksi, sekin käyttämättä (ei mahdu lihomisen vuoksi, voisi luukuista taas allergian, en käytä koruja).
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään mitään mieltä koska muiden sormukset eivät voisi vähempää kiinnostaa. Tee niinkuin itse parhaaksi näet.
Kiinnostaako omat kuitenkin?
Mulla on sekä kihla että vihkisormus, mutta en pidä kumpaakaan enää vuosiin,koska korut ovat epämukavia. En pidä korvakorujakaan, vaikka on reiät. Avioliittomme voi silti mainiosti, ilman sormuksiakin.
EI se SORMUS tee kenestäkään uskollista. Uskollisuus on eri asia kuin sormus.