Miksei opintolainaa kuulu?
Tein ensimmäisen opintolainahakemuksen kaksi viikkoa sitten 1000e ensinostolla. Rahaa ei vieläkään näy verkkopankissa, eikä pankin tai kelan sivuilla ole mitään merkintöjä "odottavasta hakemuksesta" tai muustakaan lainaan viittaavasta. Lainahakemuksen tein nettipankissa eikä minulla ole mitään maksuhäiriömerkintöjä tms.
Kommentit (15)
Olennaisinta olisi nyt selventää, että onko sinulla tosiaan voimassaoleva lainantakauspäätös. Jos on, niin sitten lainan nostamiselle ei pitäisi olla mitään estettä.
Sun pitää erikseen verkkopankista hakea vielä se laina, että saat sen tilille.
Oletko ajatellut kysyä asiaa pankista?
Opintotukipäätöksessä tais näkyä nostopäivät,musta enää ei voi nostaa.
Siis miten sä nostat sitä? En ole koskaan ymmärtänyt mitä tarkoittaa nostaa opintolainaa. :D Kyllä mulle aina tulee suoraan tilille. :D
Nostamisesta puhutaan kyllä Kelankin sivuilla...onko opinnot edenneet normaalisti?
Sehän pitää nostaa sieltä verkkopankista käyttöön päätöksen jälkeen. tulee heti tilille. Näin ainakin sampo pankissa oli että sieltä pystyy valitsemaan kuinka paljon haluaa nyt käyttöönsä. oli siellä jossain lainoissa tai asetuksissa
Et saa, hallitus vei, Soini tarvii uuden rukousnauhan.
Mä en siis ruksannut hakemuksesta sitä "kuukausittaista lainaerää" vaan toisen vaihtoehdon, eli että lainaa voi nostaa isomman määrän kerralla tarvitsemanaan aikana. Miksei enää muka voi nostaa? Mä en ole koko vuonna nostanut vielä yhtään opintolainaa, joten mun pitäisi kyetä nostamaan lukuvuoden lainat 31.7 asti. Pankkiin soittaminen on seuraava askel, mutta kysyin nyt ensin täältä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:05"]Sehän pitää nostaa sieltä verkkopankista käyttöön päätöksen jälkeen. tulee heti tilille. Näin ainakin sampo pankissa oli että sieltä pystyy valitsemaan kuinka paljon haluaa nyt käyttöönsä. oli siellä jossain lainoissa tai asetuksissa
[/quote]
Ei mulla ainakaan Poppankissa, se tulee kaikki suoraan tilille.
Kelan sivuilla mulla lukee näin:
Opintotuki: Myönnetyt lainatakaukset, joissa on nostoaikaa jäljellä
Lainatakaus on myönnetty ajalle 01.09.2014 - 31.05.2015
Myönnetty lainatakaus on yhteensä 3 600,00 euroa
Lainaerä: 1600,00 e. Ensimmäinen nostopäivä: 20.08.2014. Viimeinen nostopäivä: 31.07.2015
Lainaerä: 2000,00 e. Ensimmäinen nostopäivä: 01.01.2015. Viimeinen nostopäivä: 31.07.2015
takaustetoja ei ole toimitettu pankille
Pienen etsimisen jälkeen taas löysin pankin sivuilta jostain opintolainainfosta tällaisen kohdan:
Tee osanostopyyntö kuitenkin viimeistään viikkoa ennen kuin valtiontakauspäätöksesi voimassaolo päättyy. Mikäli opintotukipäätöksen voimassaolo on päättynyt, hae ensin uusi valtiontakauspäätös ja tee sen jälkeen opintolainahakemus verkkopankissa.
Eli koska mä tein lainahakemusken kolme päivää tosta "viikkoa ennen kuin valtiontakauspäätöksesi voimassaolo päättyy" mä en voi saada enää opintolainaa kesälle? Miten voin hakea uutta valtiontakauspäätöstä? Voinko edes saada sitä enää?
Soita pankkiisi. T. Pankintäti joka hoitaa muun muassa opintolainoja.