Millainen paikka Joensuu on asua?
Olen muuttamassa Joensuun keskustaan opiskelujen perässä. Olis kiva kuulla muiden kokemuksia, että millasta siellä on asua! Uskaltaako nainen kulkea esim yöllä yksin? Onko siellä noin muuten kovin levotonta, rauhatonta tai turvatonta? Löytyykö sieltä tekemistä opiskelijalle (tosin nyt korona-aikaan moni juttu on varmaan tauolla)
Millaisia ihmiset siellä on?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vanha kotikaupunkini û. Jokiranta on ihana kesällä, torin karjalanpiirakat maailman parhaat, Mehtimäen urheilualue 5/5 ja talvella voi retkiluistella tai hiihtää Linnunlahdesta läheisiin saariin nuotiolaavulle. Yliopisto ja amk tuovat tuhansia opiskelijoita ja nuoria ihmisiä kaupunkiin.
Ja kesällä Ilosaarirock tuo festaripeikot ja muut menninkäiset yhdeksi viikonlopuksi kaupunkiin. Kirkkokadun Sparin olut/siiderin myyntijono kiemurteli aina silloin pyörätielle ulos asti.
Huono puoli on Joensuusta pitkä välimatka pääkaupunkiseudulle: autossa tai junassa vierähtää tunteja. Halpoja lentoja ei ole tarjolla.
Ei kaikilla suomalaisilla ole mitään halua käydä Kehä Kolmosen sisäpuolella. Netti ja tv-kanavat toimivat yhtä hyvin Joensuussa jos haluaa seurata ajankohtaisia tapahtumia tai olla suoraan yhteyksissä vaikka Australiaan tai Kaliforniaan.
Vierailija kirjoitti:
No mutta Joensuu on ihana paikka. Ihmiset avoimia ja puheliaita, ovathan karjalaisia. Mahtava luonto, kaunis, koskimainen joki ja kesä, se vasta on Joensuussa mahtava. Suomessa ei oikeastaan ole toista samanlaista kaupunkia kuin Joensuu.
Ei karjalaisuus ole mikään tae avoimuudesta. Lappeenrannassa ovat ainakin hiton sisäänpäin lämpiäviä ja nyreitä.
Opiskelijoille hyvät liikuntaharrastusmahdollisuudet ainakin yliopiston kautta. Paljon nuoria kaupungissa muutenkin. Aika pikkukaupungin meininki ja pienet piirit, mutta paljon toki myös muualta tänne opiskelemaan muuttaneita. Useimmat muuttavat opintojen jälkeen pois.
Keskustassa tai sen liepeillä asuessa pääsee kävellen tai pyörällä kaikkialle. Bussejaki kulkee jotenkuten toki. Ei tarvitse omaa autoa.
Iltaisin kaduilla on rauhallista. Väkivallantekoja tapahtuu kaikkialla Suomessa, mutta eivät ne täällä yleisiä ole. Pelkään itse pimeää enkä siksi kävele pimeän aikaan öisin yksin missään. Mutta kesäisin kuljen turvallisin mielin kaupungilla mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Töiden perässä aikusena tänne muuttaneen on vaikeampi löytää uusia ystäviä, koska muilla on jo omat piirit ja perheet ja harrastukset. Useimmat tänne töihin jäävät ovat jostakin lähialueelta kotoisin. Opiskelijana kuitenkin helpompaa verkostoitua ja saada uusia ystäviä.
Itselleni ikävin puoli on se, että on niin pitkä matka Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle, sukulaisia asuu siellä. Mutta junalla pääsee kuitenkin, autoilla en oikein jaksa kun meinaan aina nukahtaa rattiin yli 3h ajomatkoilla.
Ravintoloita ja kauppoja on aika vähän verrattuna isompiin paikkoihin, mutta kaikki peruspalvelut löytyy kivasti keskustan alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kotikaupunkini û. Jokiranta on ihana kesällä, torin karjalanpiirakat maailman parhaat, Mehtimäen urheilualue 5/5 ja talvella voi retkiluistella tai hiihtää Linnunlahdesta läheisiin saariin nuotiolaavulle. Yliopisto ja amk tuovat tuhansia opiskelijoita ja nuoria ihmisiä kaupunkiin.
Ja kesällä Ilosaarirock tuo festaripeikot ja muut menninkäiset yhdeksi viikonlopuksi kaupunkiin. Kirkkokadun Sparin olut/siiderin myyntijono kiemurteli aina silloin pyörätielle ulos asti.
Huono puoli on Joensuusta pitkä välimatka pääkaupunkiseudulle: autossa tai junassa vierähtää tunteja. Halpoja lentoja ei ole tarjolla.
Ei kaikilla suomalaisilla ole mitään halua käydä Kehä Kolmosen sisäpuolella. Netti ja tv-kanavat toimivat yhtä hyvin Joensuussa jos haluaa seurata ajankohtaisia tapahtumia tai olla suoraan yhteyksissä vaikka Australiaan tai Kaliforniaan.
Ei olekaan. Mutta tämä ei poista sitä tosiasiaa, että JOS haluaa, niin tämä on huono puoli.
Omia kokemuksia tässä haettiin ja kirjoittajalle tuo on huono puoli.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos olen ymmärtänyt oikein, ketjun aloitti nuori Etelä-Karjalan pikkukylästä. On muuttamassa lemmikkiensä kanssa opiskelemaan Joensuuhun ja yliopistoon.
Hänelle tuskin halvat lennot pk-seudulle tai bussiyhteydet Tampereelle ovat kovinkaan tärkeitä, ainakaan seuraavaan 3-5 vuoteen, jos suunnitelmat eivät muutu.
Aloitusviestistä ei käynyt ilmi mikään muu kuin että ap on nainen ja opiskelija. Eli aika turhaa viisastelua tällainen.
En itse ainakaan ennen vastaamista lue näissä keskusteluissa, joissa kysytään omia kokemuksia, muuta kuin aloitusviestin ja vastaan siihen. Sitten vasta kun olen sanonut oman asiani alan selailla mitä muut ovat kirjoitelleet.
Tähän keskusteluun voi päätyä sitä paitsi joku muukin kuin ap:n tilanteessa oleva, saapahan sitten monipuolisesti kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva paikka! Paljon opiskelijoita ja vaihtareita. Uskaltaa kävellä. Paljon luontoa. Mutta älä muuta Rantakylän suuntaan, siellä voi olla levotonta.
Asun Rantakylässä ja voin kyllä myöntää, että muuhun Joensuuhun verrattuna meno voi olla rauhattomampaa. Ei täälläkään kuitenkaan mitenkään turvaton olo ole koskaan tullut. Lähellä on kivoja kävelypaikkoja, asunnot ovat suhteellisen halpoja ja kauppa on kävelymatkan päässä.
Asuin ennen Tuusulan keskustassa ja sielläkin naapureista oli enemmän häiriötä. Täällä näkee jonkin verran juoppoja, mutta koskaan heistä ei ole ainakaan minulle ollut mitään erityistä häiriötä. (Kammarin edessä saattaa ehkä olla hieman levotonta jos siitä kulkee ohi illalla.)
Joensuu on ylipäätänsä todella kiva kaupunki ja täällä on paljon mukavia ihmisiä. Ehdottomasti mukavin paikka jossa olen asunut.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu ap kylmiin kesiin ja talvella järkyttäviin lumimääriin!
Joensuussa nimenomaan on lämpimät kesät.
Talvella lunta kyllä riittää, se on totta. Jos tykkää hiihdosta, niin hyvä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja paikalliset on mukavaa väkeä. Helppo tutustua uusiin ihmisiin, ovat puheliaita ja auttavaisia. Naapurit, kassantädit ja linkkakuskit tulee tutuksi äkkiä.
Joensuu on kyllä ainoita kaupunkeja Suomessa missä alkaa aina täysin spontaaneja keskusteluja missä tahansa tilanteissa. Kerran säikähdin kun Helsingissä hotellin aulassa vieraan kanssa alkoi jutustelu mutta alle minuutissa selvisi että on Joensuusta lähtöisin.
Tämä on kyllä niin totta! Asuttiin muutama vuosi jatko-opiskeluiden ja miehen työn vuoksi Joensuussa. Kaksi vanhinta lasta olivat pienempiä silloin (sitä ennen asuttu opiskeluiden takia Hgissä, jossa saimme lapset siinä reilut 25-v.). Siksipä muistankin, kun olin lasten kanssa puistossa juuri kun oltiin muutettu ja joku äiti alkoi jutella hyvin ystävällisesti siinä, kun lapsemme keinuivat vierekkäin. Hgissä jos olin itse yrittänyt ikinä samaa, sain vain mulkoilua osakseni. Niinpä olin hetken aikaa vähän varautunut, että mitä hittoa, veetuileeko tuo jotain. Mutta ei, ihan tosissaan oli. :)
Oikein ihana kaupunki on, lämmöllä muistelen. Yksi lapsikin syntyi siellä, synnäri oli aivan ihana kokemus ja lintukoto Hgin kiireen jälkeen. Ikävä kyllä töitä siellä on etenkin miehelleni lopulta heikosti, joten muutimme muualle. Loppuaikana ihmisten rentous alkoi vähän myös ärsyttää, kun olen aika jämpti tyyppi itse. En tarkoita pahalla kuitenkaan, mutta jotenkin siellä on sellainen "No katellaan, elä sie hättäile" - fiilis. Virkistävää toki tiettyyn pisteeseen asti ehdottomasti. Jos nyt kovasti kaipaa ruokaravintoloita, niin niitä erikoisempia suht vähän. Mutta rauhallinen, mukava kaupunki. Asuimme parin km päässä keskustasta ja pyörällä oli helppo kulkea. Yliopistolle kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lämpöennätys, 37,2 astetta, mitattiin 29. heinäkuuta 2010 Pohjois-Karjalassa Liperissä Joensuun lentoasemalla.
Osaisiko joku sanoa, millaista seutua on Aavarannan, Lähdesuon ja Noljakanmäen seutu? Itsellä on haaveena aloitta opiskelut Joensuun yliopiston teologisessa tiedekunnassa aikuisopiskelijana ja siksi olen jo etukäteen vähän katsellut asuinalueita ja kyseinen alue vaikuttaisi ihanalta, kun on luontopolkuja ja luonnonsuojelualuetta lähellä. : )
Vierailija kirjoitti:
Muutin opiskeleen Joensuuhun asuttuani eka vuoden Kuopion vieressä/Kuopiossa, koska savolaisista en tykännyt.
Sillä tiellä ollaan maisterin paperit kourassa ja töissä Joensuussa. Enkä ole takaisin muuttamassa siihen isompaan kaupunkiin, josta alunperin pois muutin.
Ps. Ainoa minun näkökulmasta huono puoli Joensuussa on huonot kulkuyhteydet, mutta niihinkin tottuu.
Alle 5km taajamassa polkee pyörällä kätevästi. Joen viertä on kaunis ajella :)
Utra on tosi kaukana pyöräilijälle, mutta sieltä taitaa edelleen päästä keskustaan bussilla...
Olen kotoisin Joensuusta. Edelleen todella kaunis kaupunki, viehättävä ja hämmennyn nyt epidemian aikaan siellä aina käydessäni, että kuinka puheliaita joensuulaiset ovat. Toki, olenhan itsekin todella eloisa, kun tutustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paikka se on, mutta talvi on piiitkä ja pimeä. Syksy tulee aikaisin.
Älä muuta Rantakylään, Utraan tai Noljakkaan.
Liian kaukana keskustasta keskellä ei-mitään.
Sanoisin, että nykyisin levottomia alueita ovat Utra, Marjala ja jotkin Rantakylän ja Noljakan talot.
Rantakylässä nuoruutensa viettäneet tunnistaa paikallisen slummin Latolankadulla. Kiertää sitä vähän kauempaa ja lähemmä Ranta-Mutalaa niin ihan ok Riihisärkänkatu taisi olla jo rauhallisempaa, Mutalassa asui pääasiassa lapsiperheitä ja vanhuksia, eli vanha omakotitaloalue, josta löytyy myös joitain rivitaloja. Jos siis ap päätyy yksityisille markkinoille Vuokra-asuntoa etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että nykyisin levottomia alueita ovat Utra, Marjala ja jotkin Rantakylän ja Noljakan talot.
Rantakylässä nuoruutensa viettäneet tunnistaa paikallisen slummin Latolankadulla. Kiertää sitä vähän kauempaa ja lähemmä Ranta-Mutalaa niin ihan ok Riihisärkänkatu taisi olla jo rauhallisempaa, Mutalassa asui pääasiassa lapsiperheitä ja vanhuksia, eli vanha omakotitaloalue, josta löytyy myös joitain rivitaloja. Jos siis ap päätyy yksityisille markkinoille Vuokra-asuntoa etsimään.
Latolankatu eli Luotikatu. Hurjaa menoa aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuussa nimenomaan on lämpimät kesät.
Talvella lunta kyllä riittää, se on totta. Jos tykkää hiihdosta, niin hyvä vaan.
Lännestä tulee pääosin Suomen ilmavirtaukset ja idästä tulee harvemmin, vain silloin itäisessä Suomessa on lämpimempää, silloinkaan se ei saa tulla idästä, mutta samalla pohjoisen kantilta, koska lapissa/siperiassa nyt on aina niin helvetin kylmää. Eli jos idästä tulee ilmavirtaus (eli vaikuttaa Joensuuhun enemmän kuin Poriin tms., sen on oltava sellaista ilmaa, joka on kunnolla lämmennyt mantereen yllä, ja tulee Suomea etelämpää. Silloin se on lämmintä ja itä Suomi lämpimämpi)
Suomen lämpimimmät seudut kesällä on Turun tienoilla, siellä myös yöt on lämpimämpiä, kuin sisämaassa, koska meri lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Pidempi talvi Joensuussa toki on kuin Etelä-Suomessa, mutta onko se käytännössä yhtään sen pimeämmän tuntuinen, kun Joensuussahan on luntakin yleensä jo joulun alla, monesti jo marraskuussa, samaan aikaan kun pääkaupunkiseudulla valaisevasta lumesta voidaan vasta haaveilla. Ei Joensuun korkeudella sentään varsinaista kaamosta ole.