Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen paikka Joensuu on asua?

Vierailija
02.02.2022 |

Olen muuttamassa Joensuun keskustaan opiskelujen perässä. Olis kiva kuulla muiden kokemuksia, että millasta siellä on asua! Uskaltaako nainen kulkea esim yöllä yksin? Onko siellä noin muuten kovin levotonta, rauhatonta tai turvatonta? Löytyykö sieltä tekemistä opiskelijalle (tosin nyt korona-aikaan moni juttu on varmaan tauolla)
Millaisia ihmiset siellä on?

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä paikka se on, mutta talvi on piiitkä ja pimeä. Syksy tulee aikaisin.

Älä muuta Rantakylään, Utraan tai Noljakkaan.

Liian kaukana keskustasta keskellä ei-mitään.

No riippuu paljon kadusta, itse asun Utrassa  kaikista mieluiten Joensuun kaupunginosista, asun lähellä Pielisjokea, Utran saaret lähellä ja Utran harju. Olen asunut ympäri Joensuuta aika monessa kaupunginosassa. 

Vierailija
82/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein mikään ei toimi. Julkinen liikenne on surkea.

Kaupoista huono valikoima. Aika vaatimaton tarjonta ruokapaikkojen suhteen ja leipomoiden.

Terveydenhuolto😒. Siun Sote on Siun sotku. Pohjois-Karjalan keskussairaala on jämähtänyt jonnekin vuoteen 1993.

Päivähoito kohtalainen.

Huonot palkat. Työnantajat lievästi sanottuna jäykkiä, paljon byrokratiaa. Tällä hetkellä tosin luvataan palkkaa 8 000 e jos suostuu jäämään.

Ulkoilumahdollisuudet hyviä, jos on oma auto käytössä. Pari hyvää uimapaikkaa.

Asunnot aika hirveitä, 60-80 -luvun taloja paljon. Huonekorkeus melko matala.

Paljon päihdeongelmaisia.

Lomalle ulkomaille on pitkä matka.

Baareista ja kouluista ei ole perheellämme kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä noista kulkuyhteyksistä. Muutan Joensuuhun maaseudulta Etelä-karjalan pikkukunnasta, jossa ei ole ollenkaan julkisia/en ole koskaan niitä päässyt hyödyntämään eli luulen noiden Joensuun kulkuyhteyksien olevan siihen verrattuna melko hyviä:)

ap

Jos muutat Etelä-Karjalasta ja liikut julkisilla kotiin, miksi et katso asuntoa Kaislakadulta katsottuna toiselta puolelta jokea?

Eli suomeksi Niinivaaralta Suvikadulta tai vaikka heti siitä bussi- ja rautatieaseman vierestä? Olisi helppoa kulkea käymään kotona ja yliopistolla/AMKilla, minne meneekään opiskelemaan. Jos yliopistolle, niin sitten tuonne Opiskelijankadulle yrittäisin.

Tuosta uutisesta löytyy se rautatieaseman talo https://yle.fi/uutiset/3-12014922

Yliopistoon oon menossa opiskelemaan:) 

ap

Neuvoisin yrittämään Opiskelijankadulle. Jos eläinlääkäriä kaipaat, niin Tulliportinkadulla (viereinen katu) on. Samoin kuin eläintarvikekauppa, toki mistä kukaan tietää, onko ne siellä ensi syksynä.

Vierailija
84/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetin tylsä pikkukaupunki. Tulin opiskelemaan, löytyi mies, ei tahdo muuttaa täältä pois. Kärvistelen. Pieni pieni kaupunki. Yöelämä kuollutta.

Jep. Kulttuuritarjonta olematonta. Ehkä kesällä voisi oli pari viikkoa.

Vierailija
85/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paikalliset on mukavaa väkeä. Helppo tutustua uusiin ihmisiin, ovat puheliaita ja auttavaisia. Naapurit, kassantädit ja linkkakuskit tulee tutuksi äkkiä.

Joensuu on kyllä ainoita kaupunkeja Suomessa missä alkaa aina täysin spontaaneja keskusteluja missä tahansa tilanteissa. Kerran säikähdin kun Helsingissä hotellin aulassa vieraan kanssa alkoi jutustelu mutta alle minuutissa selvisi että on Joensuusta lähtöisin.

Kaikkia ei kiinnosta höpötellä tuntemattomien kanssa.

Vierailija
86/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu paljon kadusta, itse asun Utrassa  kaikista mieluiten Joensuun kaupunginosista, asun lähellä Pielisjokea, Utran saaret lähellä ja Utran harju. Olen asunut ympäri Joensuuta aika monessa kaupunginosassa. 

Siellähän sitä pitää asua missä juuri tapahtuukin. Ei elämä käy liian tylsäksi.  Utrassa asuneena 20 vuotta tapahtumaa on riittänyt tällä seudulla, mutta en sano silti tätä huonoksi asuinalueeksi. Eikä ihmiset ole huonoja.

Vierailija
87/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku vanha homo käy poikia ihailemassa uimahallilla.

Sarjajekuttaja Pekka taitaa olla vielä vankilassa.

Pekka oli innokas uimahallissa kävijä. Tarvitsi hyvää uimakuntoa, että jaksaa rantaan asti :)

Tämä mulle tulee aina mieleen Pohjois-Karjalasta.

Vierailija
88/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on uimahallissa käyvä pekka?

Vierailija
89/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää täällä rasistisuus. Venäläisenä en haluaisi muuttaa tänne.  

Vierailija
90/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se sarjahukuttaja

Vierailija
91/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellähän sitä pitää asua missä juuri tapahtuukin. Ei elämä käy liian tylsäksi.  Utrassa asuneena 20 vuotta tapahtumaa on riittänyt tällä seudulla, mutta en sano silti tätä huonoksi asuinalueeksi. Eikä ihmiset ole huonoja.

No mun lähiympäristössä asuu onneksi melko rauhallista porukkaa, toisenlaistakin Utraa on aiemmin tullut koettua eri kohdassa Utraa. Mutta keskustaan ajaa pyörällä alle puolessa tunnissa (mulle ihan sopiva pyörälenkki)  ja linkkejä menee monta tunnissa (paitsi viikonloppuisin vähemmän)

Vierailija
92/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset on ystävällistä kansaa, jotka lähettelee innokkaasti kirjeitä. Kenellä voisi olla mitään heitä vastaan missään?

Vierailija
93/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekka treenasi innolla uimista

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005049251.html

Vierailija
94/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu on iso pintaalaltaan,  n. 10  kertainen. Hesaan nähden. Isoja vesiä ei huomioida.

Vierailija
95/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paikalliset on mukavaa väkeä. Helppo tutustua uusiin ihmisiin, ovat puheliaita ja auttavaisia. Naapurit, kassantädit ja linkkakuskit tulee tutuksi äkkiä.

Joensuu on kyllä ainoita kaupunkeja Suomessa missä alkaa aina täysin spontaaneja keskusteluja missä tahansa tilanteissa. Kerran säikähdin kun Helsingissä hotellin aulassa vieraan kanssa alkoi jutustelu mutta alle minuutissa selvisi että on Joensuusta lähtöisin.

Kaikkia ei kiinnosta höpötellä tuntemattomien kanssa.

Karjalaisessa:  "Keskustelu ravintolassa äityi riitelyksi." Liekkö ennemmin tapahtunut Suomessa?

Vierailija
96/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnot ovat kalliita ja suurin osa homeessa (siis aivan purkukuntoisia taloja). en suosittele liikkumaan yöaikaan, mutta päivälläkin voit saada puukosta tms :)

Ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja jos naama ei miellytä niin turha kuvitella että saat kavereita.

Onneksi en enää asu siellä. muutoin ihana ja kaunis kaupunki, mutta ne ahdasmieliset ihmiset hrr.

Valehteleminen on rumaa. Tai sitten sun on syytä katsoa peiliin.

Vierailija
97/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kotikaupunkini û. Jokiranta on ihana kesällä, torin karjalanpiirakat maailman parhaat, Mehtimäen urheilualue 5/5 ja talvella voi retkiluistella tai hiihtää Linnunlahdesta läheisiin saariin nuotiolaavulle. Yliopisto ja amk tuovat tuhansia opiskelijoita ja nuoria ihmisiä kaupunkiin.

Ja kesällä Ilosaarirock tuo festaripeikot ja muut menninkäiset yhdeksi viikonlopuksi kaupunkiin. Kirkkokadun Sparin olut/siiderin myyntijono kiemurteli aina silloin pyörätielle ulos asti.

Huono puoli on Joensuusta pitkä välimatka pääkaupunkiseudulle: autossa tai junassa vierähtää tunteja. Halpoja lentoja ei ole tarjolla.

Vierailija
98/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetin tylsä pikkukaupunki. Tulin opiskelemaan, löytyi mies, ei tahdo muuttaa täältä pois. Kärvistelen. Pieni pieni kaupunki. Yöelämä kuollutta.

Jep. Kulttuuritarjonta olematonta. Ehkä kesällä voisi oli pari viikkoa.

Paikallisena asukkaana olen ollut erittäin tyytyväinen että Ilosaarirockia ei ole järjestetty parina vuotena koronan ansiosta. Kaupunki on pysynyt siistimpänä eikä ole tarvinnut kärsiä ylimääräisestä melusaasteesta. Kuuntelen mielummin itse valitsemaani musiikkia omista stereoista.

Vierailija
99/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ymmärtänyt oikein, ketjun aloitti nuori Etelä-Karjalan pikkukylästä. On muuttamassa lemmikkiensä kanssa opiskelemaan Joensuuhun ja yliopistoon.

Hänelle tuskin halvat lennot pk-seudulle tai bussiyhteydet Tampereelle ovat kovinkaan tärkeitä, ainakaan seuraavaan 3-5 vuoteen, jos suunnitelmat eivät muutu.

Vierailija
100/142 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole ollut ongelmia Joensuussa asuvien venäläisten kanssa ja osa heistä on opetellut siinä määrin hyvin suomen kielen että he voivat kaupassa töissä kaksikielisinä myyjinä. Samoin kun venäläisille vaivautuu kertomaan taloyhtiön järjestyssäännöistä kasvotusten, niin välttää turhia kiistoja.