Kysymys psykologeille, mielen manipulointi
Tällä palstalla aikaa viettävä henkilö harrastaa sanatoistoa ja näihin sanoihin tiettyjen mielikuvien yhdistämistä. Mistä tämä manipulointitapa juontaa juurensa ja mihin sillä pyritään? Viittaan henkilöön, joka hokee holvikaarta ja poikalapsia. Molempiin sanoihin on vahvasti liitetty joko väkivaltaisia, uhkaavia tai seksuaalissävytteisiä mielikuvia.
Kuka tahansa, joka käy täällä usein altistuu tälle mielen manipuloinnille. Käyn itse täällä harvoin, mutta huomasin tämän ilmiön heti. Haluaisin vastauksen, mistä voi olla kysymys? Osaako joku psykologian alan asiantuntija selittää? Tiedostatteko muut lukijat, että altistutte tälle tietoiselle kiusaamiselle jos käytte täällä usein?
Kommentit (28)
Mainoksissa käytetään mielen manipulointia jos asiakas halutaan saada ostamaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mainoksissa käytetään mielen manipulointia jos asiakas halutaan saada ostamaan jotain.
Tämä on totta. Kiinnostava aloitus.
Varmasti konsultoinut jotain psykologia se poikalapsihullu, ei kukaan jatka tuollaista jankutusta niin pitkään.
Koska tyyppi kirjoittaa yleensä capseilla, hyppään otsikot yli lukematta. Selaan nopeasti otsikot ja siis ohotan capsotsikot. Enkä avaa niitä. Eipä pääse minun mieltäni manipuloimaan.
Holvikaarityyppi on ihan mahtava ja aikas harmiton kuitenkin. Mitä pahaa muka on kysyä haittaako naisten hyväily sen alla?
Palstalla ei ilmeisesti käy psykologeja.
Lahjattomia pöytälaatikkorunoilijoita on Suomen maa pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Meinasit, että Poikalapsihullun sekoilut ovat sanataidetta?
En mä ainakaan millekään mielen manipuloinnille altistu. Kun näen ne otsikot, niin ajattelen että siinä on taas yks avohoitopotilas enkä edes avaa niitä. Oon kyllä huomannut palstalla myös muunlaista manipulointia, mutta en altistu sillekään. Nuorempana saatoin vähän olla vaikutuksille altis ja ajatella tyyliin "Okei mun ammatti on turha, kun jotkut sanoi netissä että se on turha." Nykyään en ajatustakaan uhraa jonkun vauvapalstalaisen mielipiteille. Siinäpähän vaahtoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasit, että Poikalapsihullun sekoilut ovat sanataidetta?
Minähän kirjoitin että lahjattomia
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan millekään mielen manipuloinnille altistu. Kun näen ne otsikot, niin ajattelen että siinä on taas yks avohoitopotilas enkä edes avaa niitä. Oon kyllä huomannut palstalla myös muunlaista manipulointia, mutta en altistu sillekään. Nuorempana saatoin vähän olla vaikutuksille altis ja ajatella tyyliin "Okei mun ammatti on turha, kun jotkut sanoi netissä että se on turha." Nykyään en ajatustakaan uhraa jonkun vauvapalstalaisen mielipiteille. Siinäpähän vaahtoavat.
Mieti mitä tulee ensin mieleen sanoista poikalapsi tai holvikaari. Jos otsikot täällä, olet jo manipuloitu. Vähintäänkin alitajuntaasi on sorkittu.
Minä olen huomannut nuo otsikot alussa, koska ne toistuivat. Nykyään en enää edes huomaa. Blokkaan ne ulkopuolelle.
Blokkaan myös kaiken vihapuheen itseni ulkopuolelle. Ja negatiiviset uutiset. Olen itse manipuloinut itselleni miellyttävän ympäristön.
Mutta en pidä niitä esimerkkinä manipuloinnista. Ihmismieli on siitä harhainen, että se puolustaa omia uskomuksiaa. Rokotekriittisiä ei ole mahdollista saada rokoteuskovaisiksi. Jos olen jotain mieltä jostain, niin ei mieltäni satunnaiset huudot muuta.
Se, että altistun mainokselle tapahtuu siten, että olen jo valmiiksi vastaanottavainen.
Sairaalla mielellä ei välttämättä ole logiikkaa tai varsinaista manipulatiivista tavoitetta. Hoitoa hän tarvitsee, jokin pakko-oireinen ja harhainen. Sivuutan aina. Tehkää samoin.
Onko holvikaaresta ja POIKALAPSESTA huuteleva sama tyyppi? En osannut ajatella, koska toisessa tarinassa hyväillään ja toisessa hillutaan väkivaltaisilla mielikuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut nuo otsikot alussa, koska ne toistuivat. Nykyään en enää edes huomaa. Blokkaan ne ulkopuolelle.
Blokkaan myös kaiken vihapuheen itseni ulkopuolelle. Ja negatiiviset uutiset. Olen itse manipuloinut itselleni miellyttävän ympäristön.Mutta en pidä niitä esimerkkinä manipuloinnista. Ihmismieli on siitä harhainen, että se puolustaa omia uskomuksiaa. Rokotekriittisiä ei ole mahdollista saada rokoteuskovaisiksi. Jos olen jotain mieltä jostain, niin ei mieltäni satunnaiset huudot muuta.
Se, että altistun mainokselle tapahtuu siten, että olen jo valmiiksi vastaanottavainen.
Mielesi, alitajuntasi ei toimi tahdonalaisesti. Silmäsi näkevät, aivosi varastoivat, alitajuntasi tutkii ja pulpauttelee myöhemmin pintaan nuo sanat tai niiden liitetyt mielikuvat.
Tuo toistelija ei ole avohoitopotilas vaan tietää tismalleen mitä tekee.
Tätähän on tutkittukin: ihmiset jotka ovat kävelemässä käytävän poikki olettamaansa "työhaastatteluun". Ryhmä a kuulee ohimennessään käytävällä keskusteluista sanoja vanha ja huono. Ryhmä b kuulee osaava ja taitava. Ryhmä b pärjää paremmin, vaikkeivat edes tiedostaneet kuulleensa keskusteluja tai yksittäisiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blokkaan myös kaiken vihapuheen itseni ulkopuolelle. Ja negatiiviset uutiset. Olen itse manipuloinut itselleni miellyttävän ympäristön.Mutta en pidä niitä esimerkkinä manipuloinnista. Ihmismieli on siitä harhainen, että se puolustaa omia uskomuksiaa. Rokotekriittisiä ei ole mahdollista saada rokoteuskovaisiksi. Jos olen jotain mieltä jostain, niin ei mieltäni satunnaiset huudot muuta.
Mielesi, alitajuntasi ei toimi tahdonalaisesti. Silmäsi näkevät, aivosi varastoivat, alitajuntasi tutkii ja pulpauttelee myöhemmin pintaan nuo sanat tai niiden liitetyt mielikuvat.
Tätähän on tutkittukin: ihmiset jotka ovat kävelemässä käytävän poikki olettamaansa "työhaastatteluun". Ryhmä a kuulee ohimennessään käytävällä keskusteluista sanoja vanha ja huono. Ryhmä b kuulee osaava ja taitava. Ryhmä b pärjää paremmin, vaikkeivat edes tiedostaneet kuulleensa keskusteluja tai yksittäisiä sanoja.
Kyllä minä tiedän. Olen käyttäytymistieteilijä. Tiedän, miten ihmiseen vaikutetaan. Osaan myös hypnotisoida. Ja sen takia olen hyvä itseni johtamisessa ja oman mielen hallinnassa. Koska tiedän sudenkuopat, niin osaan niitä varoa.
En väitä, ettenkö olisi altis manipuloinnille. Väitän vain, etten ole altis asioille, joista olen tehnyt tietoisen päätöksen ja valinnan. Tiedostamattomuus on pahinta. Elämää ei saa elää automaattiohjauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tiedän. Olen käyttäytymistieteilijä. Tiedän, miten ihmiseen vaikutetaan. Osaan myös hypnotisoida. Ja sen takia olen hyvä itseni johtamisessa ja oman mielen hallinnassa. Koska tiedän sudenkuopat, niin osaan niitä varoa.
En väitä, ettenkö olisi altis manipuloinnille. Väitän vain, etten ole altis asioille, joista olen tehnyt tietoisen päätöksen ja valinnan. Tiedostamattomuus on pahinta. Elämää ei saa elää automaattiohjauksella.
Mielenkiintoista, olen samaa mieltä kanssasi. Se, ettei tiedosta on pahinta.
Kun olet hypnoosin asiantuntija: tiedätkö ihmisiä hypnotisoidun näiden tietämättä? Minut on, ilman lupaani. Jätti minuun kauaskantoiset jäljet.
Tämä henkilö luulee, etten muista tai ymmärtänyt.
Siksi en pidä tästä palstan manipuloijasta, en usko hetkeäkään, että hän ei tietäisi mitä hän tekee. Tämä olisi kiva paikka keskustella, mutta tänne ei voi jäädä jos arvostaa itseään ja mielenterveyttään.
Halusin vain varoittaa muita keskustelijoita.
hypnoosista, voiko itseään hypnotisoida?
Ikävät tapaukset täällä voi välttää tallentamalla kiinnostavat keskustelut kirjanmerkkeihin.
Up