Pienet koululaiset yksin pihalla pitkälle iltaan
Meillä on tokaluokkalainen lapsi, joka sai ekalla iltapäiväkerhossa kavereita. Heistä muodostui neljän tytön porukka. Tänä vuonna kukaan ei ole enää iltapäiväkerhossa, joten heillä ei ole mitään säännöllistä paikkaa, jossa viettää aikaa ja tehdä läksyt ym. Ymmärrettävästi kenenkään luona ei voi jatkuvasti olla, koska vanhemmat ovat etätöissä. Tämä on johtanut siihen, että tytöt hengaisivat koulun pihalla kaikki päivät, monesti pitkälle iltaan 18-19 asti. Omalla tytöllä on harrastuksia monena päivänä, joten ei välttämättä ehdi olla näiden tyttöjen kanssa joka päivä. Pikkuhiljaa on alkanut tuntua, että se on hyvä juttu, vaikka ikävä kyllä tyttömme on nyt jätetty enemmän porukan ulkopuolelle ja hänen seuransa kelpaisi vain silloin, jos tämä tyttöporukka pääsisi meille sisälle.
Minusta on aika hurjaa, että noin pienet saavat pyöriä ulkona tuntitolkulla pitkälle iltaan ja pimeään eikä ketään kiinnosta missä ovat. Jos ovat joskus olleet meillä, kukaan vanhemmista ei ole kysellyt perään. Näillä tytöillä ei ole muita harrastuksia kuin se ulkona hengailu. Iltapäiväkerhossa kannustettiin tekemään läksyt. Nyt kaikilla on läksyt tekemättä. Sekin on osasyy miksi olen itse pikkuhiljaa alkanut kieltämään lapseltani heidän kanssaan ajan vieton. Ei tietenkään ole minun ongelmani, jos muiden lapset ei tee läksyjä, mutta ihmetyttää silti.
Kaikkien vanhemmat ovat koulutettuja uraihmisiä, jotka tekevät pitkää päivää. Kuulun itsekin tähän ryhmään, mutta en ymmärrä miten voi olla tärkeämpää saada lapset pois jaloista työpäivän ajaksi kuin pitää lapsista ja heidän koulustaan huolta.
Onkohan tämä joku korona-ajan ilmiö? Vai onko ns. hyvissä perheissä ollut aina tällaista välinpitämättömyyttä? Alkaa tuntua, että ”resepti” hyvien perheiden lasten ongelmiin on tässä.
Kommentit (85)
Missäpäin Suomea iltis on 17 asti? Helsingissä leikkipuistossa on oltu koko syksy ja tammikuu pelkästään ulkona joten läksyjä ei voi tehdä ja se sulkeutuu 15 30. Käytännössä 15 kaikki ovat lähteneet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea iltis on 17 asti? Helsingissä leikkipuistossa on oltu koko syksy ja tammikuu pelkästään ulkona joten läksyjä ei voi tehdä ja se sulkeutuu 15 30. Käytännössä 15 kaikki ovat lähteneet kotiin.
Joka puolella. Moni on auki myös 17.30 asti.
Ja ulkonahan nyt on turvallisinta kaverien kanssa olla. Miunllakin lukiolaiset luistelee ja käy lenkillä.
Kaikki harrastukset meillä on jäissä, koska ne on paljon riskialttiimpia kuin tuo ulkona olo.
Mistä ihmeessä sinä kuvittelet tietäväsi sen, että vanhemmat eivät ole esimerkiksi lapseensa suoraan yhteydessä puhelimella? Eihän ne siitä välttämättä sinulle soittele. En minä lapsen kaverin vanhemmille tietenkään soita kyselläkseni näiden olinpaikkaa, jos vain saan oman lapseni kiinni.
Se on kyllä vähän surullista, että niin moni vanhempi kieltää turhan säännönmukaisesti lapsia kavereineen tulemasta kylään.
Ihan normaaliahan tuo on. Eikä tuo kyllä mikään myöhä ole. Ennemminkin puhusin myöhäisestä, jos ne olisi 20-22 siellä pihalla. Oma 5v saattaa hyvinkin leikkiä saman ikäisten naapurien lasten kanssa omassa pihassa sinne seiskaan asti. Tyytyväinen olen vain ollut, että lapset ulkoilee ja leikkii.
Vierailija kirjoitti:
Noin minun lapsuudessa oltiin. Tultiin kotiin, tehtiin läksyt. Ilta oltiin ulkona klo 20 asti. Kaikki olivat.
Ulkona oltiin minunkin lapsuudessa jatkuvasti, mutta koulun jälkeen tultiin kotiin tekee ne läksyt ja välipalalle ja sitten ulos ja kuudelta päivälliselle. Sen jälkeen kysyttiin, että saako vilä mennä ulos ja vanhemmat kertoi että saiko ja kuinka kauan sai olla. Että ei 1970-1980 luvulla ulkoiltu aamusta iltaan käymättä kotona välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minun lapsuudessa oltiin. Tultiin kotiin, tehtiin läksyt. Ilta oltiin ulkona klo 20 asti. Kaikki olivat.
Ulkona oltiin minunkin lapsuudessa jatkuvasti, mutta koulun jälkeen tultiin kotiin tekee ne läksyt ja välipalalle ja sitten ulos ja kuudelta päivälliselle. Sen jälkeen kysyttiin, että saako vilä mennä ulos ja vanhemmat kertoi että saiko ja kuinka kauan sai olla. Että ei 1970-1980 luvulla ulkoiltu aamusta iltaan käymättä kotona välissä.
Emme me tiedä misäs ne lapset on tai ei ole.
Lapsi on "pokaali" monessa perheessä. Pakollinen avioliiton täyttymys.
Minä en ainakaan antaisi olla noin myöhään että on jo pimeä.Kaiken maailman namusetiä on liikkeellä mutta kyllähän näiden kommenttien jälkeen en ihmettele kuinka nuo lasten hyväksi käytöt ovat lisääntyneet.
Ihan normaalia.
Itse olin lapsi ysärillä ja 2000-luvun alussa. Kyllä silloin pyörittiin ulkona jopa kahdeksaan asti illalla, kesällä vielä myöhempään. On tosi hyvä, että nykyään vielä lapset viitsii ulkoilla! :D
Toki lasten kanssa on hyvä käydä läpi näitä perusasioita turvallisuudesta; vieraiden mukaan ei mennä, eikä oteta mitään syötävää ja kaveria ei jätetä jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan antaisi olla noin myöhään että on jo pimeä.Kaiken maailman namusetiä on liikkeellä mutta kyllähän näiden kommenttien jälkeen en ihmettele kuinka nuo lasten hyväksi käytöt ovat lisääntyneet.
Eli lapsesi ei ulkoile. Sitten ihmetellään miksi niin monet lapset on ylipainoisia yms. Täällä ainakin tuli hetki sitten jo kolmen aikaan pimeää. Säälittää tälläisten lapset, kun kaverisuhteetkin siinä kärsii, kun vanhempi on joku hysteerikko.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän on jostain puskasta hyppääviä namusetiä. Eiköhän ne vaani nykyään nimenomaan somessa.
Tai jopa lasten koulussa, harrastuksissa ym.
Siis se on heti kyttäämistä, jos vaikka ajaa sen koulun ohi pari kertaa viikossa, kun vie omaa lasta harrastukseen. Ja huomaa että joka kerta siellä on ne lapsen kaverit vielä reput selässä/mukana. Ja kello on vaikka 18. Kyllä minäkin tuollaisen huomaisin ja ehkä huolestuisin. Jos ei lapsi ole kotona käynyt koulun jälkeen ollenkaan ja koulu loppunut 4-6h sitten. Eli onko edes syönyt mitään 7 tuntiin.
Kyllä meillä on ainakin sääntö tulla koulusta kotiin tai soittaa että menee kaverille. Ja kotiin viimeistään sitten syömään lämmin ruoka. Sen jälkeen saa taas mennä ulos ja olla klo 19 asti, sitten on jo iltapala. Lapset tokalla ja kolmannella. Ja niin kaikki kaveritkin toimii. Vaikka onkin "kamala duunarilähiö" tai ehkä juuri siksi. Mulle nuo lapset on tärkeämpiä kuin työ tai ura. Jos olisi toisinpäin, olisin jättänyt tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia.
Itse olin lapsi ysärillä ja 2000-luvun alussa. Kyllä silloin pyörittiin ulkona jopa kahdeksaan asti illalla, kesällä vielä myöhempään. On tosi hyvä, että nykyään vielä lapset viitsii ulkoilla! :D
Toki lasten kanssa on hyvä käydä läpi näitä perusasioita turvallisuudesta; vieraiden mukaan ei mennä, eikä oteta mitään syötävää ja kaveria ei jätetä jne.
Just näin.
Ihan normaalia tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin nyt vähän ihmetyttää, että mitä pahaa on olla ulkona illalla? Meillä on ekaluokkalainen, joka iltapäiväkerhon jälkeen käy tekemässä läksyt kotona ja syömässä, sitten haluaa jo mennä ulos kavereiden kanssa. Heijastinvaljaita käyttää aina pimeällä, kuten myös moni kaverinsa. Itse haluaisin viettää enemmänkin aikaa lapsen kanssa (ja lähdenkin välillä ulos vahtimaan heitä), mutta en voi vanhempana ripustautua lapseen vaan pitää antaa tilaa kaverisuhteillekin.
En ole Ap, mutta hän kyllä kertoi porukasta joka on ihan vielä koulureissulla (reput selässä). Ihan eri asia, jos käy koulun jälkeen kotona syömässä ja tekemässä läksyt ja sitten on illalla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Siis se on heti kyttäämistä, jos vaikka ajaa sen koulun ohi pari kertaa viikossa, kun vie omaa lasta harrastukseen. Ja huomaa että joka kerta siellä on ne lapsen kaverit vielä reput selässä/mukana. Ja kello on vaikka 18. Kyllä minäkin tuollaisen huomaisin ja ehkä huolestuisin. Jos ei lapsi ole kotona käynyt koulun jälkeen ollenkaan ja koulu loppunut 4-6h sitten. Eli onko edes syönyt mitään 7 tuntiin.
Kyllä meillä on ainakin sääntö tulla koulusta kotiin tai soittaa että menee kaverille. Ja kotiin viimeistään sitten syömään lämmin ruoka. Sen jälkeen saa taas mennä ulos ja olla klo 19 asti, sitten on jo iltapala. Lapset tokalla ja kolmannella. Ja niin kaikki kaveritkin toimii. Vaikka onkin "kamala duunarilähiö" tai ehkä juuri siksi. Mulle nuo lapset on tärkeämpiä kuin työ tai ura. Jos olisi toisinpäin, olisin jättänyt tekemättä.
Kyllä on kyttäämistä.
Tekee mieli ihan huutaa ja ravistella kaikkia, joiden mielestä tuo on ok. Ehkä se on normi Suomessa, mutta ei se tee siitä "ok":ta. Tuon ikäiset lapset kaipaa vanhempien aikaa, läsnäoloa, huomiota. Ei yksin hengailua tai ilman aikuisen valvontaa pyörimistä. Aivan sairas on suomalainen yhteiskunta ja sitten ihmetellään kun on niin paljon syrjäytyneitä nuoria. Se johtuu juuri tästä, herätkää!
Vai vanhemmat oikein koulutettuja uraihmisiä…
Ulkosuomalainen äiti kirjoitti:
Tekee mieli ihan huutaa ja ravistella kaikkia, joiden mielestä tuo on ok. Ehkä se on normi Suomessa, mutta ei se tee siitä "ok":ta. Tuon ikäiset lapset kaipaa vanhempien aikaa, läsnäoloa, huomiota. Ei yksin hengailua tai ilman aikuisen valvontaa pyörimistä. Aivan sairas on suomalainen yhteiskunta ja sitten ihmetellään kun on niin paljon syrjäytyneitä nuoria. Se johtuu juuri tästä, herätkää!
Me emme tiedä noista lapsista yhtään mitään!
Minusta tuo ap:n malli on paljon huolestuttavampi. Äitihän ei ole lapsen kanssa koskaan, uuvuttaa tämän harrastuksilla ja eristää tämän vielä kavereistakin.
Ulkosuomalainen äiti kirjoitti:
No esim. niinkin takapajuisessa maassa kun Japani tuo on ihan normaalia. Lapset on ympäripyöreitä päiviä kouluissa, "iltakouluissa" ja harrastuksissa mutta kulkevat joka paikkaan itsenäisesti. 6-7-vuotiaat ekaluokkalaiset saattavat matkustaa kouluunsa tunninkin matkan yksin junalla.
Samaa arvelinkin, siksi kirjoitinkin tuon "oikeasti".