AMK-opiskelijat: mitä ajattelette yliopisto-opiskelijoista?
Otsikossa kaikki.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:53"]
Eivät osaa käytäntöä eikä saa ammattia.
[/quote]
Lääkärit ja juristit ei osaa käytäntöä eivätkä saa ikinä töitä? On siellä Ammatti Melkein Korkeakoulussa sitten viisasta porukkaa. Kateellisuus nostaa päätään.
[/quote]
Eipä niillä yliopistolaisillakaan taida ihan kaikki muumit olla laaksossa. Ihan yhtälailla arvostelevat amk:n kävijöitä, kun mitä amk:laiset yliopistolaisia. Joten turha yhtään urputtaa.
[/quote]
Yliopisto on oikea korkeakoulu, koska siellä luodaan uutta tietoa. Ammattisurkeassa käytetään hyväksi sitä tietoa, jota oikeassa korkeakoulussa (= yliopistossa) on luotu. AMK on enemmän käytänönläheinen amis kuin korkeakoulu. Miksi on vaikea tunnustaa todellisuutta? Jos AMK on korkeakoulu, niin miksei myös lukio ja amis?
[/quote]
Jatkoa:
Voin tunnustaa käsi Raamatulla, että AMK on käytännönläheisempi kuin yliopisto. Toivon, että AMKlaiset tunnustavat, ettei AMK ole korkeakoulu.
[/quote]
Lääkärit ja juristit ei osaa käytäntöä eivätkä saa ikinä töitä? On siellä Ammatti Melkein Korkeakoulussa sitten viisasta porukkaa. Kateellisuus nostaa päätään.
[/quote]
no täällä on hoitsu, joka osaisi kyllä amkki pohjalla kyllä lääkärinkin hommat!!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:44"]
Saako valmistunut vastata. Itse olen vieläkin miehelleni katkera, kun ei antanut hakea toiselle paikkakunnalle yliopistoon, joten tyydyin kotikylän amk:aan. Kade olen. Yksinkertaisesti siksi, että yliopistotason koulutuksen vaatii ne työt, jotka minua kiinnostaisivat.
[/quote]
Annoitko miiehen itsensä opiskella siellä, missä hän halusi?
[/quote]
En, mutta se on mielestäni ihan eri asia.
[/quote]
No, ehkä hän on tasapuolisuuden vuoksi yhtä katkera kuin sinäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]
Eipä niillä yliopistolaisillakaan taida ihan kaikki muumit olla laaksossa. Ihan yhtälailla arvostelevat amk:n kävijöitä, kun mitä amk:laiset yliopistolaisia. Joten turha yhtään urputtaa.
[/quote]
Yliopisto on oikea korkeakoulu, koska siellä luodaan uutta tietoa. Ammattisurkeassa käytetään hyväksi sitä tietoa, jota oikeassa korkeakoulussa (= yliopistossa) on luotu. AMK on enemmän käytänönläheinen amis kuin korkeakoulu. Miksi on vaikea tunnustaa todellisuutta? Jos AMK on korkeakoulu, niin miksei myös lukio ja amis?
[/quote]
Aah, saimme kaksi jankkaajaa tähän ketjuun. Kumpikin häpeäksi omalle koulutustaustalleen. Mut hei, ei mitään, jatkakaa, vielä muutama kilometrin mittainen viestiketju lainauksineen, niin tyrehdytätte kaiken aidosti mielenkiintoisen keskustelun.
Koitan olla ajattelematta, koska kateus toisten kyvyistä ja häpeä omasta typerästä amk-koulutuksesta on niin musertavaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
no täällä on hoitsu, joka osaisi kyllä amkki pohjalla kyllä lääkärinkin hommat!!
[/quote]
Äidinkieltä et ilmeisesti taida amkki_pohjalla.
[/quote]
Naurettava yleistys. Itse suorittelin avoimen yliopiston puolella saman alan opintoja kun opiskelin päätoimisesti AMK:issa. Sain kandiin asti tutkinnon yliopistotutkinnon kokonaan valmiiksi avoimessa ja samana vuonna kun valmistuin AMK:ista pääsin yliopistoon varsinaiseksi opiskelijaksi tekemään maisteritutkintoa. Olen ollut yhtä aikaa opiskelijoina molemmissa paikoissa ja todennut että molemmissa laitoksissa opiskelee monenlaisia persoonia. AMK:in opiskelijat eivät ole sen sivistymättömämpiä kuin yliopistossa opiskelevat, jotka puolestaan eivät ole sen epäkäytännöllisempiä kuin AMK:issa opiskelevat (etenkin kun monella on takanaan myös jokin ammatti- tai amk-tutkinto).
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaankin yhtä hyvin kuin oikeinkirjoituksen.
Yliopistossa opiskellaan vuosikausia pelkkää teoriaa. Amk vastaa työelämän tarpeisiin ja on silti korkeakoulututkinto.
En mitään sen kummempaa. Sillä ei ole väliä mikä koulutus ihmisellä on vaan miten hän toista ihmistä kohtelee. Se kertoo minulle ainakin ihan tarpeeksi.
Jonkun vauvapalstalaisen mielestä on varmaan uskomatonta, että mieheni (diplomi-insinööri) arvostaa minun koulutustani (perioperatiivinen sairaanhoitaja ja kätilö). Yhtälailla minä arvostan hänen koulutustaan.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jatkoa:
Voin tunnustaa käsi Raamatulla, että AMK on käytännönläheisempi kuin yliopisto. Toivon, että AMKlaiset tunnustavat, ettei AMK ole korkeakoulu.
[/quote]
Siinähän kaheli toivot. En ymmärrä mistä kumpuaa tuollainen suorastaan vimmainen kiihko alentaa AMK-koulutusta. Onko päässä vikaa vai mistä tuo sairaus kumpuaa? Ihan tervettä tuollainen suhtautuminen ei ole, sen tajuaa kuka tahansa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:14"]
En mitään sen kummempaa. Sillä ei ole väliä mikä koulutus ihmisellä on vaan miten hän toista ihmistä kohtelee. Se kertoo minulle ainakin ihan tarpeeksi. Jonkun vauvapalstalaisen mielestä on varmaan uskomatonta, että mieheni (diplomi-insinööri) arvostaa minun koulutustani (perioperatiivinen sairaanhoitaja ja kätilö). Yhtälailla minä arvostan hänen koulutustaan.
[/quote]
Ei kyse ole arvostuksesta. AMK ei ole korkeakoulu. Arvostan kaikki, joilla on AMK-tutkinto. Silti AMK ei ole korkeakoulu.
No mitäs tässä nyt pitäisi ajatella? Ajattelen heistä niin että he opiskelevat yliopistossa, that's it. Ei nykyään ole enää sellaista kuilua akateemisten ja käytännöllisten välillä, paitsi tietysti netissä ja erityisesti täällä. Helppoja eivät kumpikaan ole, sisään pääseminen on lähestulkoon mahdotonta suosituimmilla linjoilla, oli se sitten ammattikorkeakoulu tai yliopisto.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:09"]
Koitan olla ajattelematta, koska kateus toisten kyvyistä ja häpeä omasta typerästä amk-koulutuksesta on niin musertavaa.
[/quote]
Sama juttu mulla, paitsi että mulla kyseessä on yliopisto. Voi tätä häpeän määrää. :(
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:13"]
Yliopistossa opiskellaan vuosikausia pelkkää teoriaa. Amk vastaa työelämän tarpeisiin ja on silti korkeakoulututkinto.
[/quote]
Anna kun veikkaan; olet opiskellut amk:ssa?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:17"]
En mitään sen kummempaa. Sillä ei ole väliä mikä koulutus ihmisellä on vaan miten hän toista ihmistä kohtelee. Se kertoo minulle ainakin ihan tarpeeksi. Jonkun vauvapalstalaisen mielestä on varmaan uskomatonta, että mieheni (diplomi-insinööri) arvostaa minun koulutustani (perioperatiivinen sairaanhoitaja ja kätilö). Yhtälailla minä arvostan hänen koulutustaan.
[/quote]
Ei kyse ole arvostuksesta. AMK ei ole korkeakoulu. Arvostan kaikki, joilla on AMK-tutkinto. Silti AMK ei ole korkeakoulu.
[/quote]
Eikä yliopistosta valmistu MIHINKÄÄN ammattiin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:17"]
[/quote]
[/quote]
Eikä yliopistosta valmistu MIHINKÄÄN ammattiin.
[/quote]
Harmittaako, että monet saavat silti yliopistotutkinnoillaan töitä? Nyyh, nyyh. Ei edes ammattia ole.
Pääsin viime vuonna ekalla yrittämällä sisään yliopistoon. Olen myös sairaanhoitaja ja tienaan 3-vuorotyössä lähemmäs 4000e esim. nyt kesällä. Olen oikein iloinen, että menin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Yliopistossa ei ole yhtään alaa, jossa kandin tutkinnolla saisi lähes täydellisen työllisyyden ja yli 3t euron palkan. Sen sijaan sairaanhoitajan tutkinnosta on hyötyä aivan kaikilla aloilla, missä tulevaisuudessa opiskeleekaan. Samaa ei valitettavasti voi sanoa kaikista muista aloista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]