Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioeron jälkeinen ositustodistus ja sen puute?

Vierailija
01.02.2022 |

Mulle on selvinnyt, että kun ihminen kuolee ja on ollut joskus aikoinaan naimisissa, on tällä entisellä puolisolla (tai sen lapsilla!) vielä jonkinlainen oikeus tämän kuolleen ihmisen omaisuuteen, jos avioliiton jälkeen ei ole tehty omaisuuden ositusta.

No minäpä olen ollut naimisissa hetken joskus nuorena ja rahattomana. Sama tilanne silloisella puolisollani. Ei tullut mieleenkään tehdä mitään omaisuuden ositusta, kun ei ollut mitään mitä olisi ositellut.

Kun minä kuolen, olisi hyvä että mun nykyinen puoliso tai lapset eivät joudu etsimään perunkirjaan mistään ositustodistusta, jota ei siis ole. Voisinko jotenkin varautua jollakin paperilla tähän?

Ositustodistusta ei ole mahdollisuutta enää tehdä, sillä en ole yhteydessä eksään, en edes juristin välityksellä. Ja jos olisin, siihen tuskin tulisi mitään reagointia.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teette sen osituspaperin sen sun exän kanssa nyt. On helppo. Kato googlesta joku pohja.

Vierailija
2/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teette sen osituspaperin sen sun exän kanssa nyt. On helppo. Kato googlesta joku pohja.

Sillä sun exällä on sama tilanne jos sattuu kippaamaan ensin. Luulisi siinä mielessä häntäkin kiinnostavan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varautua millä paperilla? Jos ositusta ei ole tehty, exäsi pääsee apajille. Aika harva muuten tietää tuon osituksen tärkeyden.

Vierailija
4/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ollut omaisuutta niin ei osituksellakaan väliä. Jos omaisuutta on avioliiton aikana ollut niin siihen voi olla avio-oikeus vielä eron jälkeenkin. Avio-oikeus koskee avioliiton ajan omaisuutta. Ei enää sitä, minkä myöhemmin hankkii itselleen.

Vierailija
5/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositus on jo tehty kun erositte, ei sitä mihinkään perukirjaan enää tarvita.

Vierailija
6/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli tässä taannoin, ja oli ollut ennen äitiäni nuoruuden avioliitossa muutaman vuoden, ennenkuin ero tuli. Tämä ex elää. Ositusta ei oltu tehty silloin aikoinaan. Kysyttiin tältä exältä, onko vaateita kuolinpesää kohtaan, onneksi ei ollut, joten meni kivuttomasti. Kannattaa tosiaan tehdä moinen paperi, vaikka erosta olisikin aikaa. Nyt vaan ap yhteys sinne exän suuntaan.

Vierailija
7/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä äkkinäinen luulee.

Vierailija
8/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisimmallaan riittää esim. seuraavan kaltainen paperi: 

Meidät XX ja NN on tuomittu avioeroon 1.1.2000.  Olemme jakaneet omaisuutemme eikä meillä enää mitään vaatimuksia toisiamme kohtaan. 

Päiväys

XX  ja NN

todistajat 

--> HUOM. Molemmat saavat allekirjoittaa erikseen eli ei tarvitse olla samat päiväykset eikä todistajat.

Jos toinen on jo kuollut eikä osituspaperia löydy, hyväksytään tämän elossa olevan kirjoittama paperi, jossa toteaa, että aikoinaan ositus on tehty. 

Yleensä näissä tapauksissa molemmat ovat vaan pitäneet oman omaisuutensa ja lähteneet erilleen.

F

Vierailija
9/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua ottaa yhteyttä exään, palkkaa juristi tekemään se. Ehkä juristi saa exälle selväksi, että paperin tekeminen on hänenkin etunsa.

Vierailija
10/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kyseistä paperia ei voi eksän kanssa tehdä. Ja jos eksä kuolee ennen minua, voi hänellä olla lapsia, joille ilmeisesti periytyy sama "oikeus".

Eli jos löytyy joku tapa, miten tämän voi hoitaa ilman että on eksään missään yhteydessä, niin saa kertoa! Tuossa ylempänä oli jo yksi hyvä ehdotus.

Mä voisin varmaan myös väärentää kyseisen paperin? Koska sitä käytetään mun kuoleman jälkeen, ei kai sillä enää väliä ole?

-ap-

Vierailija
11/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua ottaa yhteyttä exään, palkkaa juristi tekemään se. Ehkä juristi saa exälle selväksi, että paperin tekeminen on hänenkin etunsa.

Ei, en palkkaa. En usko että on hänen etunsa. Mulla on omaisuutta, ex on varmaan sillan alla.

-ap-

Vierailija
12/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ositusta ei ole voitu tehdä vain toisen osapuolen toimesta; ainakaan niin ettei molemmat tietäisi ja olisi hyväksyneet ositusta. Ja jollei sitä ole tehty mikä siis on täysin mahdollista, niin se voi myöhemmin käydä puolin ja toisin kalliiksi; tai vähintään olla hyvin ikävä ylllätys tuleville perillisille. 

Sinkkumies

Vierailija
13/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kyseistä paperia ei voi eksän kanssa tehdä. Ja jos eksä kuolee ennen minua, voi hänellä olla lapsia, joille ilmeisesti periytyy sama "oikeus".

Eli jos löytyy joku tapa, miten tämän voi hoitaa ilman että on eksään missään yhteydessä, niin saa kertoa! Tuossa ylempänä oli jo yksi hyvä ehdotus.

Mä voisin varmaan myös väärentää kyseisen paperin? Koska sitä käytetään mun kuoleman jälkeen, ei kai sillä enää väliä ole?

-ap-

Suosittelisin juristin pakeille menemistä.

Vierailija
14/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omaisuutta ei ole ollut niin ei osituksella ole väliä. Jos 30 vuoden kuluttua erosta joku tulee vaatimaan jotain avio-oikeuden perusteella niin hällä pitää olla tieto mitä vaatii ja esittää myös oma omaisuus siltä ajalta. Ositukseen kun vaikuttaa molempien omaisuus.

Vierailija
15/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en palkkaa. En usko että on hänen etunsa. Mulla on omaisuutta, ex on varmaan sillan alla.

-ap-

Etkös juuri kertonut että omaisuutta ei ollut kumpaisellakaan avioliitossa ollessanne, avioeron jälkeen hankittu ei kuulu ositettavaan. 

Vierailija
16/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Väärentäisit? Eikös se paperi pitäisi löytyä molemmilta. Ja exäsi sitten kiistää ettei ole ikinä sellaista paperia allekirjoittanut. En tunne lakia, mutta pitääköhän osituskirja jotenkin hyväksyttää käräjäoikeudessa tmv.? Ei kai.

Vierailija
17/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Etkös juuri kertonut että omaisuutta ei ollut kumpaisellakaan avioliitossa ollessanne, avioeron jälkeen hankittu ei kuulu ositettavaan. 

Jep, mutta jos sieltä ex tai sen perilliset tulee vaatimaan myöhemimn hankittua omaisuutta itselleen väittäen että se on avioliiton aikaista omaisuutta?

Vierailija
18/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole missään yhteydessä exään, miten se saisi tietää kuolemasta?

Vierailija
19/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Meneekö noin? Exästä tulee kuitenkin kuolinpesän osakas.

Vierailija
20/56 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Väärentäisit? Eikös se paperi pitäisi löytyä molemmilta. Ja exäsi sitten kiistää ettei ole ikinä sellaista paperia allekirjoittanut. En tunne lakia, mutta pitääköhän osituskirja jotenkin hyväksyttää käräjäoikeudessa tmv.? Ei kai.

En nyt mitenkään usko, että kun kuolen, ex osaisi olla yhteydessä perillisiini. Mutta sitä paperia kysytään perunkirjaa tehdessä, joten jos sinne on perillisilläni antaa olemassa oleva (väärennetty) paperi, niin asia hoitunee varmaan helpoiten niin. -ap-