Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vale- ja puoskaripsykologit - osa 2

Vierailija
08.06.2015 |

Tämä kuulustelu on tapahtunut syyskuussa 2009, jolloin Jukka Lahden kuolemasta on kulunut vähän vajaat kolme vuotta. Haastattelija on sama täti, mutta haastateltavana on tällä kertaa poika, joka on kuulusteluhetkellä 10-vuotias.
Porin poliisissa on entiselle tutkijajoukolle jo tällöin annettu kenkää ja Anneli Auerista on tehty pääepäilty. Häntä vastaan on alettu kerätä näyttöä mm. lasten kuulusteluista. Poliisi on psykoterapeutti/sosionomi/Tyksin tutkija Satu Kivimäelle etukäteen kertonut, mihin kysymyksiin lapsilta pitää saada vastaukset. Tilanne on se, että Anneli on vangittu epäiltynä murhasta ja lapset on huostaanotettu. 
Näin niitä vastauksia sitten pikkulapsista yritetään pusertaa (huom. haastattelu on kokonaisuudessaan huomattavasti pidempi, muu osuus on nähtävissä Seppo Isotalon blogissa):

Psykoterapeutti:Joo tota, mä - miten vielä A********, sitä juttuu, että sä sanoit äsken, että sää et oikein muista et kenelt sä kuulit et mitä oli tapahtunut. Mut jos sä mietit sitä vielä uudelleen vähän aikaa oikein rauhassa, niin tota, muistuisko sun mieleen kuka kerto?

Lapsi: Joku se oli joku niist poliiseist tota ketä tuli

Psykoterapeutti: Joo.

Lapsi: Mun muistaakseni

Psykoterapeutti: Joku poliiseista?

Lapsi: Nii

Psykoterapeutti: Mietis vähän viel eteenpäin et mitä sul kerrottiin siitä. Mitä sul tulee mieleen?

Lapsi: En mä millään muista

Psykoterapeutti: Mmm, joo, se on ihan ok jos sä et muista, yritetään vaan.

Lapsi: Mä muistan vaan et joku poliisi kerto et mun iskä on tapettu mut mä en yhtään muista kuka sen olis kertonut

Psykoterapeutti: Mä mietin vielä sitä juttuu et - et sä kerroit et sä olet äidin kans pari kertaa jutellu asiasta, ja et äiti on aloittanu sen puhumisen sun kanssa. Koita vähän muistella sitä ja kertoa siitä et mitä äiti oikeastaan on sul kertonut mitä te ootte puhunu siitä

Lapsi: No tota sitä et, jotai kaksi tai kolme kertaa, mää oo alottanut kerran, ja kysyin ekan kerran ja, et mitä siel oikeen siel tapahtu kun tota, mitä siel oikeen tapahtu siel niinku kunnol, niinku ko me oltiin muutettu tonne, mä kysyin et mitä siel tapahtu ko äiti oli siel huonees kui äitin pitäs tietää paremmin

Psykoterapeutti:Nii se oli hyvä kysymys.

Lapsi: Nii mää en muista siit enempää niist muista keskusteluist mää en muista mitää

Psykoterapeutti: Okei mut sää kysyit äidilt et mitä siel oikeen tapahtu siellä kun äiti oli paikalla?

Lapsi:Mmm

Psykoterapeutti: Mitä äiti vastas sulle?

Lapsi: En muista, siit on jotai kaksi vuotta aikaa

Psykoterapeutti: Joo. Muistak sää siit jotaki? Jotakin äidin sanoja tai jotaki?

Lapsi: PUDISTAA PÄÄTÄÄN

Psykoterapeutti: Tulisko ihan jotain mieleen? Mitä äiti kerto? Mitä oli tapahtunut?

Lapsi: Jotaki, et oli yhtäkkii joku alko hakata sitä ikkunaa, ja sit sieltä tuli joku sisälle, ja sit äiti juoksi puhelimee, ja en mä muista muuta.

Psykoterapeutti: mmm, sillai äiti kerto?

Lapsi: Joo, jotai muutaki se kerto mut en mää muista

Psykoterapeutti: mmm, sitä on vaikee muistaa.

Lapsi: mmm

Poliisi: Voinks mä kysyä tässä välissä........

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:39"]

Tämä kuulustelu on tapahtunut syyskuussa 2009, jolloin Jukka Lahden kuolemasta on kulunut vähän vajaat kolme vuotta. Haastattelija on sama täti, mutta haastateltavana on tällä kertaa poika, joka on kuulusteluhetkellä 10-vuotias. Porin poliisissa on entiselle tutkijajoukolle jo tällöin annettu kenkää ja Anneli Auerista on tehty pääepäilty. Häntä vastaan on alettu kerätä näyttöä mm. lasten kuulusteluista. Poliisi on psykoterapeutti/sosionomi/Tyksin tutkija Satu Kivimäelle etukäteen kertonut, mihin kysymyksiin lapsilta pitää saada vastaukset. Tilanne on se, että Anneli on vangittu epäiltynä murhasta ja lapset on huostaanotettu. 
Näin niitä vastauksia sitten pikkulapsista yritetään pusertaa (huom. haastattelu on kokonaisuudessaan huomattavasti pidempi, muu osuus on nähtävissä Seppo Isotalon blogissa):

Psykoterapeutti:Joo tota, mä - miten vielä A********, sitä juttuu, että sä sanoit äsken, että sää et oikein muista et kenelt sä kuulit et mitä oli tapahtunut. Mut jos sä mietit sitä vielä uudelleen vähän aikaa oikein rauhassa, niin tota, muistuisko sun mieleen kuka kerto?

Lapsi: Joku se oli joku niist poliiseist tota ketä tuli

Psykoterapeutti: Joo.

Lapsi: Mun muistaakseni

Psykoterapeutti: Joku poliiseista?

Lapsi: Nii

Psykoterapeutti: Mietis vähän viel eteenpäin et mitä sul kerrottiin siitä. Mitä sul tulee mieleen?

Lapsi: En mä millään muista

Psykoterapeutti: Mmm, joo, se on ihan ok jos sä et muista, yritetään vaan.

Lapsi: Mä muistan vaan et joku poliisi kerto et mun iskä on tapettu mut mä en yhtään muista kuka sen olis kertonut

Psykoterapeutti: Mä mietin vielä sitä juttuu et - et sä kerroit et sä olet äidin kans pari kertaa jutellu asiasta, ja et äiti on aloittanu sen puhumisen sun kanssa. Koita vähän muistella sitä ja kertoa siitä et mitä äiti oikeastaan on sul kertonut mitä te ootte puhunu siitä

Lapsi: No tota sitä et, jotai kaksi tai kolme kertaa, mää oo alottanut kerran, ja kysyin ekan kerran ja, et mitä siel oikeen siel tapahtu kun tota, mitä siel oikeen tapahtu siel niinku kunnol, niinku ko me oltiin muutettu tonne, mä kysyin et mitä siel tapahtu ko äiti oli siel huonees kui äitin pitäs tietää paremmin

Psykoterapeutti:Nii se oli hyvä kysymys.

Lapsi: Nii mää en muista siit enempää niist muista keskusteluist mää en muista mitää

Psykoterapeutti: Okei mut sää kysyit äidilt et mitä siel oikeen tapahtu siellä kun äiti oli paikalla?

Lapsi:Mmm

Psykoterapeutti: Mitä äiti vastas sulle?

Lapsi: En muista, siit on jotai kaksi vuotta aikaa

Psykoterapeutti: Joo. Muistak sää siit jotaki? Jotakin äidin sanoja tai jotaki?

Lapsi: PUDISTAA PÄÄTÄÄN

Psykoterapeutti: Tulisko ihan jotain mieleen? Mitä äiti kerto? Mitä oli tapahtunut?

Lapsi: Jotaki, et oli yhtäkkii joku alko hakata sitä ikkunaa, ja sit sieltä tuli joku sisälle, ja sit äiti juoksi puhelimee, ja en mä muista muuta.

Psykoterapeutti: mmm, sillai äiti kerto?

Lapsi: Joo, jotai muutaki se kerto mut en mää muista

Psykoterapeutti: mmm, sitä on vaikee muistaa.

Lapsi: mmm

Poliisi: Voinks mä kysyä tässä välissä........

[/quote]Poliisin taitaa käydä sääliksi lasta jota "psykoterapeutti" painostaa, ja rientää keskeyttämään, ennen kuin lapsi ihan murtuu ja purskahtaa itkuun. Silloin haastattelu olisi keskeytettävä ja kaikki menisi mönkään...

Vierailija
2/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sun pointti

? Eihän tos mitään oo johdteltu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:47"]

Mikä on sun pointti ? Eihän tos mitään oo johdteltu

[/quote]Etkö huomaa, että psykologi ei ensinnäkään hyväksy lapselta vastausta: "en muista". Lapsi kyllä ymmärtää tämän. Lapselle tulee paineita keksi jotain, niin kuin hän sitten myöhemmin keksiinkin (seksuaalirikostuomioihin johtaneet tarinat).

Toisekseen terapeutti ainakin viidessä perättäisessä repliikissä ihmettelee lapselle eri tavoin äidin sanomisia. Kyllähän lapsi vähemmästäkin tajuaa, että terapeutin mielestä äidin sanomisissa tai tekemisissä on ollut jotakin epäilyttävää, ja lapsi näin alkaa ajatella asioita tältä kannalta. Puhdasta lapsen ajattelun johdattelua. Törkeää sellaista.

Vierailija
4/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:53"]

[/quote]Etkö huomaa, että psykologi ei ensinnäkään hyväksy lapselta vastausta: "en muista". Lapsi kyllä ymmärtää tämän. Lapselle tulee paineita keksi jotain, niin kuin hän sitten myöhemmin keksiinkin (seksuaalirikostuomioihin johtaneet tarinat).

Toisekseen terapeutti ainakin viidessä perättäisessä repliikissä ihmettelee lapselle eri tavoin äidin sanomisia. Kyllähän lapsi vähemmästäkin tajuaa, että terapeutin mielestä äidin sanomisissa tai tekemisissä on ollut jotakin epäilyttävää, ja lapsi näin alkaa ajatella asioita tältä kannalta. Puhdasta lapsen ajattelun johdattelua. Törkeää sellaista.

[/quote]Itse asiassa kaikkiin "terapeutin" repliikkeihin sisältyy ihmettelyä (jopa peräti paheksuntaa?) äidin sanomisia ja tekemisiä kohtaan. Kyllähän lapsi tuon huomaa ja hämmentyy ja alkaa tarkkailemaan äitiään.

Vierailija
5/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:56"]

[/quote]Itse asiassa kaikkiin "terapeutin" repliikkeihin sisältyy ihmettelyä (jopa peräti paheksuntaa?) äidin sanomisia ja tekemisiä kohtaan. Kyllähän lapsi tuon huomaa ja hämmentyy ja alkaa tarkkailemaan äitiään.

[/quote]Tässä välissä (kiireesti, ennen kuin ketju poistetaan): ELÄKÖÖN SANANVAPAUS!!!!!!!!!!

Vierailija
6/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:56"]

[/quote]Tässä välissä (kiireesti, ennen kuin ketju poistetaan): ELÄKÖÖN SANANVAPAUS!!!!!!!!!!
[/quote]Aikamoista julmuutta pistää mistään tietämätön lapsi epäilemään äitiä. Viattoman pikkuisen hyväksikäyttöä pahimmasta päästä.

Vierailija
7/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa ei kyl näy mun mielestä yhtään epäilyä äidin sanomisista ja terapeuttihan sanoo et on ihan ok jos ei muista

Vierailija
8/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:33"]Tossa ei kyl näy mun mielestä yhtään epäilyä äidin sanomisista ja terapeuttihan sanoo et on ihan ok jos ei muista
[/quote]joo niin se sanoo, mutta ei selvästikään oikeasti tarkoita sitä, koska jatkaa tivaamista ja painostamista. Ihan jakomielitautista replikointia

Vierailija
9/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika avoimia kysymyksiähän noi on. Koita muistella... Tuleeko jotain mieleen...?

Turhaan sä Anneli yrität saada syyllistä tosta terapeutista

Vierailija
10/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:59"]

Aika avoimia kysymyksiähän noi on. Koita muistella... Tuleeko jotain mieleen...? Turhaan sä Anneli yrität saada syyllistä tosta terapeutista

[/quote]Kyllähän lapsi saadaan tuossa selvästi tuntemaan, että häneen ei olla tyytyväisiä ennen kuin hän sanoo jotakin. Etkö tosiaan tajua, miten tuosta lapselle aiheutuu paineita? Vaikkakin varmaan ihan puolitahattomasti, ihan vain heikosta ammattitaidosta johtuen. Mestarihaastattelija ei edes tajua, miten johdatteleva vaikutus hänen sanomisillaan on lapseen. Aikamoinen tomppeli.

Vierailija
11/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:30"]

Aika avoimia kysymyksiähän noi on. Koita muistella... Tuleeko jotain mieleen...? Turhaan sä Anneli yrität saada syyllistä tosta terapeutista

[/quote]Kyllähän lapsi saadaan tuossa selvästi tuntemaan, että häneen ei olla tyytyväisiä ennen kuin hän sanoo jotakin. Etkö tosiaan tajua, miten tuosta lapselle aiheutuu paineita? Vaikkakin varmaan ihan puolitahattomasti, ihan vain heikosta ammattitaidosta johtuen. Mestarihaastattelija ei edes tajua, miten johdatteleva vaikutus hänen sanomisillaan on lapseen. Aikamoinen tomppeli.

[/quote]Siis luepas tuo pätkä uudestaan. Aivan alusta asti haastattelija yrittää johdatella lasta sanomaan, että nimenomaan ÄITI on lapselle tapahtumista kertonut, ei kukaan muu. Härskiä touhua.

Vierailija
12/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:30"]

[/quote]Siis luepas tuo pätkä uudestaan. Aivan alusta asti haastattelija yrittää johdatella lasta sanomaan, että nimenomaan ÄITI on lapselle tapahtumista kertonut, ei kukaan muu. Härskiä touhua.
[/quote]Satu Kivimäki on kaikissa Auer-oikeudenkäynneissä päässyt todistamaan. Tärkeä syyttäjäpuolen todistaja. :(

Vierailija
13/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt menisikin nillittamisen piikkiin, niin muista, etta psykologi, psykoterapeutti ja psykiatri ovat ihan erilaisia ammatteja, joihin jokaiseen kuuluu erilainen koulutus! Vaikka varmaan asiasta ap nyt sanookin, niin yritetaan kayttaa noita ammattinimikkeita oikein... eihan valelaakari ja valesairaanhoitajakaan ole sama asia.

Vierailija
14/14 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:59"]Vaikka nyt menisikin nillittamisen piikkiin, niin muista, etta psykologi, psykoterapeutti ja psykiatri ovat ihan erilaisia ammatteja, joihin jokaiseen kuuluu erilainen koulutus! Vaikka varmaan asiasta ap nyt sanookin, niin yritetaan kayttaa noita ammattinimikkeita oikein... eihan valelaakari ja valesairaanhoitajakaan ole sama asia.
[/quote]Tottakai tiedän. Mutta syyttäjän tähtitodistaja Kivimäki ei ole edes(!) psykologi, vaikka häneen tuomarit sellaisena tuntuvat suhtautuvan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi