Arttu Wiskari - misogynisti ja sovinisti?
Heipä hei!
Kuuntelin juuri Arttu Wiskarin uuden "hittisinglen" kahvimaitoa. Kyseinen kappale herättää minussa kummastusta - mite muuten niin mukava ja sympaattinen Arttu Wiskari on ajautunut tekemään tällaiset hirvityksen?
Minkälainen mies vonkaa lähtevän nais-ihmisen perään maitoa rinnoista? Aivan absurdia! Ei edes ihme kun naikkonen on lähdössä laputtamaan, kun ukko paistaa kämppä käryten vanhentuneita munia, kuten kappaleen ensimmäisessä virkkeessä ylpeästi todetaan.
Ihmettelen vain Artun suhtautumista naisiin; eivätkö naiset ole edes tuoreen, päiväyksellisen ruoan arvoisia?
Wiskari heittää vielä mukaleikkisästi kädentaitoihinsa viitaten, että olisi itse valmis lypsämään kyseisen maidon laulussa mainitun naisen rinnoista - viittaako tämä jotenkin siihen että kyseinen nainen itse ei osaisi tätä tehdä? Kumpihan heistä tulee olemaan, ellei jo ole, äiti? Eivätköhän äidit osaa ihan itse sen "kahvimaidon" sieltä "utareistaan" puristella.
Koko kappale on muutenkin vain ihmeellistä yleistä piilopervoilua. Jos Arttu jatkaa tällä linjalla niin tulee hänellä olemaan pian ainakni yksi kuuntelija vähemmän!
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:47"]
Peto on irti ei ehkä ole mikään musiikillinen mestariteos, mutta kuvaa Tuiskun itseironiaa ja heteronormatiivista kulttuuria mainiosti. Kun yltiömacho heterolaulaja tekee senkaltaisen videon, sitä ei ihmetellä, mutta Tuiskun ollessa kyseessä syntyy kohu. Tähän perustuu suurlevy-yhtiöiden musiikkiagenda, luodaan kaikkien huulilla olevia ilmiöitä tyhjästä. Taloudellisesti ajateltuna loistoveto!
Antti Tuiskun seksuaalisuudesta puheenollen, en ihmettele lainkaan sitä jos hän ei mahdollisesti halua tulla kaapista, vrt. Saara Aalto -tapaus ja AV:n "huomionhakua!!!" -kommentit.
[/quote]
Kun heteromies tekee Tuisku-tyyppisen rällästelyironian se nimetään misogyyniksi ja sovinistiksi. Kuten Wiskari tässä ketjussa. Tai Paleface Syntynyt rellestää-biisnsä vuoksi yliopistossa musiikkitieteitä ja estetiikkaa opiskelleen kriitikon kritiikissä. Uskomatonta mutta totta. Tai sitten se, että joku Teräsbetonin tyyppinen otetaan yhä edelleen joko tyhmät on tosissaan tai tyhmät on pelkkä tsoukki. Yksiulotteinen ja moralisoiva luenta on uskomattoman yleistä jopa fiksujen kaupunkilaisten piirissä - joskus tuntuu että erityisesti siellä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:47"]
Peto on irti ei ehkä ole mikään musiikillinen mestariteos, mutta kuvaa Tuiskun itseironiaa ja heteronormatiivista kulttuuria mainiosti. Kun yltiömacho heterolaulaja tekee senkaltaisen videon, sitä ei ihmetellä, mutta Tuiskun ollessa kyseessä syntyy kohu. Tähän perustuu suurlevy-yhtiöiden musiikkiagenda, luodaan kaikkien huulilla olevia ilmiöitä tyhjästä. Taloudellisesti ajateltuna loistoveto!
Antti Tuiskun seksuaalisuudesta puheenollen, en ihmettele lainkaan sitä jos hän ei mahdollisesti halua tulla kaapista, vrt. Saara Aalto -tapaus ja AV:n "huomionhakua!!!" -kommentit.
[/quote]
Kun heteromies tekee Tuisku-tyyppisen rällästelyironian se nimetään misogyyniksi ja sovinistiksi. Kuten Wiskari tässä ketjussa. Tai Paleface Syntynyt rellestää-biisnsä vuoksi yliopistossa musiikkitieteitä ja estetiikkaa opiskelleen kriitikon kritiikissä. Uskomatonta mutta totta. Tai sitten se, että joku Teräsbetonin tyyppinen otetaan yhä edelleen joko tyhmät on tosissaan tai tyhmät on pelkkä tsoukki. Yksiulotteinen ja moralisoiva luenta on uskomattoman yleistä jopa fiksujen kaupunkilaisten piirissä - joskus tuntuu että erityisesti siellä.
[/quote]
No joo, totta puhut. Muutenkin hatunnosto analyyseillesi ketjussa, komppaan erityisesti ajatustasi siitä, kuinka taidetta tarkastellaan liikaa realismin värjäämin rillein. Yksinkertaistava ja stereotypisoiva sukupuolinäkemys voi olla vitsinäkin haitallinen sen vahvistaessa tietynlaisia näkemyksiä, joilla ei ole juurikaan todellisuuspohjaa, mutta juuri siksi(kin) kissa tulee nostaa pöydälle, kyseenalaistamisen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:59"]
Näissäa avauksissa ihmetyttää asenne, että laulut kertovat aina juuri lauajan omista arvoista ja maailmankatsomuksesta.
Laulun lyyrikka on fiktiota siimä missä romaanit tai novellit eikä laulun minä-persoona ole lauluja itse.
Laulua en ole kuunnellut ja toki tuo äidinmaidon kerjääminen sinänsä on ällöä - ellei sitä sitten ymmärrä haluna päästä kähmimään vielä naisen rintoja.
Ällöä joo, mutta kyllä minä laittaisin tämän Leevi and the leavings - luuseriromantiikka kategoriaan, enkä lähtisi heti haukkumaan laulajaa misogynistiksi.
[/quote]
Pitää muistaa että tässä on kuitenkin esittäjä itse sanoittanut kappaleensa, joten jonkinlaisia esittäjän arvoja se kyllä edustaa. Suomalaisilla artisteilla on menossa jokin ihme "päätin kokeilla jotakin uutta", jonka varjolla voi sitten heittää kaikki arvot ja hyveet ihan läskiksi. Toisena hyvänä esimerkkinä Antti Tuiskun "kokeilu" nimeltä peto on irti - mies on umpihomo, mutta kappaleen musiikkivideolla esitetään jyrkästi jotain aivan muuta. Ehkä _pikkuisen_ ristiriitaisia signaaleja nuorisollemme.
[/quote]
Uskokaa nyt jo että Arttu EI TEE ITSE biisejään, ne sanoittaa ja säveltää hänen bändin basisti Janne Rintala!
Kielikorvani sanoo, että misogyyni.
No johan on tyhmää porukkaa täällä..
Wiskarihan kertoo biisissä olevansa kyllästynyt yhden yön suhteisiin ja tahtoo vakituisen tyttö/naisystävän.
"Saanko rinnoistasi tilkan kahvimaitoa" = Voitko jäädä ja olla minun naiseni
Ei kaikkea pidä ottaa niin kirjaimellisesti, ei elämässä ylipäätänsä eikä varsinkaan biisinteossa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:42"]
Arttu Witsinikkari nyt lauleloo niitä näitä. Ei pidä vetää herneitä palkoon noin herkästi.
[/quote]
Miekkosen laulut olivatkin tähän menneessä olleet viattomia lauluja hänen omasta elämästään ja menneisyydestään. Mulle tulee itselleni aina lapsuusajat mieleen kun kuuntelen Artun mökkitietä... niitä huolettomia vuosia kun enoni Pertun kanssa käytiin mökin lähettyvillä kalassa... :) Mutta tämä uusin single on kyllä järkyttävä ja saa mut tosi pahalle mielelle! Miten Arttu on voinut vajota näin alas? :(
Pidin Arttua sellaisena mukavana perhe- ja isäihmisenä, mutta ilmeisesti olinkin pahasti väärässä...
- AP
[/quote]Aina tämä sama: on mukavat miehet, jotka eivät koskaan voisi haluta esimerkiksi naisten rinnoista maitoa, ja sitten on irstaat pahat miehet, joilta tulee ahdistavia juttuja.
Onko maailma todella näin yksinkertainen?
Joskus tuntuu, että palstalaisista mies on mukava vain silloin, kun hän toimii naiselle mieleisesti.
Mielestäni hauska biisi, kertoo WT-elämästä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:43"]
No kattokaa sen sirpa laulun sanat. Mitä paskaa. Traumatisoivaa sontaa
[/quote]
Sirpa-kappalekin on aikamoista sovinistista puppua. "Sirpa löysi Elloksen kuvaston, eikä ollut viikkoon onneton" - tässä Arttu ilmeisesti yrittää sanoa, että ainoa tärkeä asia naisille on shoppailu, vaatteet ja niistä lukeminen. Itse en tuttavapiirissäni tunne yhtäkään naista jolle Elloksen kuvasto on elämän ainoa onni ja autuus...
[/quote]
Siinä taas mielestäni on paljon totuutta mukana. Eihän naisia nykyäänkään kiinnosta juuri muu kuin shoppailu, hiukset, meikit, blogit jne. Tuohon aikaan varmaankin elloksen kuvasto oli se elämän suuri onni ja autuus.
Mua nauratti aloitusta lukiessa ja sitten vähän järkytyin, kuinka paljon yläpeukkua se oli saanut. Tuossa biisissä mies vaikuttaa vähän ressukalta enkä havaitse mitään misogyniaa. Esimerkkinä: se mies on päättänyt yrittää olla kiva ja paistaa munia, vaikka onkin vähän hönttinä päästänyt ne jo vanhenemaan.
Ootteko rasisteja vai mikä hitto teitä vaivaa?
Läpällä tehty kipale. Älkää niuhot ottako aina niin vakavasti kaikkea! :)
Arttu on komea machomies! Me like!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:42"]
Arttu Witsinikkari nyt lauleloo niitä näitä. Ei pidä vetää herneitä palkoon noin herkästi.
[/quote]
Miekkosen laulut olivatkin tähän menneessä olleet viattomia lauluja hänen omasta elämästään ja menneisyydestään. Mulle tulee itselleni aina lapsuusajat mieleen kun kuuntelen Artun mökkitietä... niitä huolettomia vuosia kun enoni Pertun kanssa käytiin mökin lähettyvillä kalassa... :) Mutta tämä uusin single on kyllä järkyttävä ja saa mut tosi pahalle mielelle! Miten Arttu on voinut vajota näin alas? :(
Pidin Arttua sellaisena mukavana perhe- ja isäihmisenä, mutta ilmeisesti olinkin pahasti väärässä...
- AP
[/quote]Aina tämä sama: on mukavat miehet, jotka eivät koskaan voisi haluta esimerkiksi naisten rinnoista maitoa, ja sitten on irstaat pahat miehet, joilta tulee ahdistavia juttuja.
Onko maailma todella näin yksinkertainen?
[/quote]
Ei koko maailma, mutta AV-maailma kyllä. Tällaiset anonyymipalstat elää provokatiivisista mustavalkoistamisista. Ne on tällaisten palstojen polttoainetta ja suoranainen elinehto.
Mielestäni kappale on sekä sävellykseltään että sanoitukseltaan hienointa suomi-iskelmää aikoihin. Artun halu maistaa rintamaitoa on aivan ymmärrettävää ja miehekästä. Hieman vanhentuneiden munien tarjoaminen on myös hyväksyttävää - jos hieman vanhentuneet munat ovat ainoita, joita on tarjolla (kuten ehkäpä Artun tapauksessa on kyse). Älkää ihmiset närkästykö, niin kovin helposti. Lakatkaa tekemästä lapsia, niin ei tule rintamaitoa eikä "rintamaito-biisejä".
Typeriä lauluja on tällä Wiskarills. Varmasti ihmisenä on mukava ja symppis, mutta hänen musiikkinsa on huonoa.. En tiedä yrittääkö matkia Göstaa mutta ei heitä voi toisiinsa verrata.
Tää on kyllä oksettavin biisi ikinä.
Arttu Wiskari ei lsinaile, saatikka kirjoita itse mitään. Nuo biisit tehdään hänelke. Ja se mitä tulee herran ns "mukavaan ja leppoisaan" karaktääriin, niin on vaan esitystä. Näkeehän sen jo. Gösta oli mestari, Arttu vain todella halpa kopioyritelmä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:50"]
Miksi te koko ajan puhutte kuin Arttu olisi muka tehnyt itse sanoituksia biiseihinsä? Ei ole tehnyt yhtään mitään, ei säveliä eikä sanoja. Kaikki tekee bändin basisti Janne Rintala. Eli kaikki kehut/haukut Jannelle, ei Artulle joka vain laulaa läpi hänelle tehdyt kappaleet.
[/quote]
Sori, kirjoitin edellisen viestin, ja kuulun niihin, jotka luulee Artun kirjoittavan itse biisinsä. Ok, hän siis saa ne tekstittäjältä valmiina. Väärinymmärryksen vaara on suuri, kun luin Me Naisista jutun, jonka mukaan tää tissimaitojuttu on tosi ja tapahtunut Artun kaverille. Eli luultavasti Wiskari ainakin kertoo tälle Rintalalle ideoita biisiin, jos ei kerran itse tee tekstejä.
[/quote]
Sama menetelmä kuin Kaija koolla: kertoilee juttuja sanoittajalle joka tekee biisit.