Miten ne jotkut saa tupakantumpilla koko talon syttymään, kun minä en saa sytkärillä ja hesarilla takkaan tulta?
Tartteis saada tuollainen tumppisytyttäjä päiväksi opettamaan minua. Hermo menee, kun yrittää asuntoa lämmittää niin ei tuu muuta kuin nokea ja savua.
Kommentit (74)
Ei syty vaikka bensaan tumpin heittää
Pinotkaa puut ilmavasti ja väliin Hesaria, onko puut kosteita? Sillon niitä on vaikea saada syttymään. Tuli tarvitsee happea
Älä ainakaan tee niinkuin ne tekee, ne toiset heittävät sen palavan tumpin esim sänkyyn. Menevät tupakalle pitkälleen sängylle ja nukahtavat. The end.
Työnnä täkki takkaan ja palava tumppi sekaan. Kyllä syttyy.
Joskus ei vaan onnistu. Itse kokeilen kerran ja jos ei syty perinteisellä keinolla niin sitten käytän sytytyspalaa.
Kuivat puut, ja ensin ilmavasti pieniä klapeja. Ei pyöreää puuta.
Vanhassa keskuslämppärissä jossa on huono veto joutuu pitämään hetken aikaa nuotiota kuivien polttopuiden keskellä ja silti on nihkeää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei pyöreää puuta? Miksi sitä on liiterissä jos sitä ei voi käyttää?
Mulla syttyy kyllä heti, mutta olenkin jo tarpeeksi vanha ja oppinut tulenteon jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kyselee
Vaikka olen 40 vuotta tulia tehnyt erilaisiin tulisijoihin, niin aina välillä tulee hetki, kun sitä vakavasti miettii, että on se hyvä, ettei koskaan ole halunnut pyromaaniksi.
Kun ei vaan syty, savua tulee, vääristä paikoista, mutta ei syty, ei.
Nykyään tupakat ovat erilaisia kuin ennen sammuvat helpommin.
Paitsi jos ostaa salaa maaahantuotua paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kyselee
Sen tulen on vaikeampi saada tartuntapintaa siitä pyöreästä puusta, varsinkin, jos siinä on kuori tai kaarna päällä. Tuli tarttuu helpommin niihin säikeisiin.
Pyöreä puu, siinä on vähemmän pinta-alaa, johon se tuli voisi tarttua ja syttyä. Vasta kun on tarpeeksi kuumaa, niin se palaa sujuvasti.
Halkaistu pinta (jos ei ole höylättyä...) on röpelöinen ja siinä on hirveästi pinta-alaa tulelle.
Tuohon perustuu myös kiehisten vuoleminen, eli isosta puusta vuollaan kiharoita, niin syttyy paremmin.
Paitsi kun on sellainen päivä, että ei sitten syty, ei tuohella, ei kiehisillä, ei sytyspalallakaan. Hermot menee ja mukuloilla on nälkä ja puuhella pysyy kylmänä.
Tää keskustelu on ihan mahtava 😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kyselee
Sen tulen on vaikeampi saada tartuntapintaa siitä pyöreästä puusta, varsinkin, jos siinä on kuori tai kaarna päällä. Tuli tarttuu helpommin niihin säikeisiin.
No hitto, tilasin viisi kuutiollista puita kuskailin ja pinosin niitä viikon liiteriin ja puolet on pyöreitä. Eli nytkö sitten tilaan jonkun purkamaan pinot halkomaan nuo pyöreät? Kalliiksi tulee! Ensi kerralla tilaukseen siis vain halkaistuja puita. Ihmekkös oli melko edullinen myyjä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on ihan mahtava 😄😄
No hyvä että edes jollain on hauskaa toisten ongelmien kustannuksella 😡
Olen ihmetellyt ihan samaa. Itse en usein saa edes kynttilää sytytettyä vaikka kuinka monta tulitikkua uhraan ja jotkut sytyttelevät kirkkoja ihan vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kyselee
No hitto, tilasin viisi kuutiollista puita kuskailin ja pinosin niitä viikon liiteriin ja puolet on pyöreitä. Eli nytkö sitten tilaan jonkun purkamaan pinot halkomaan nuo pyöreät? Kalliiksi tulee! Ensi kerralla tilaukseen siis vain halkaistuja puita. Ihmekkös oli melko edullinen myyjä.
AP
Ei niitä tarvi halkoa. Sytytä niillä klapeilla ja kun palaa, niin heittelet pyöreitä palamaan....
Täällä toinen. Ei syty niin ei syty.