Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi saa ihan liikaa läksyä eikä opettaja tee asialle mitään. Mitä ihmettä teen? Voinko mäkin vain antaa olla?

Vierailija
01.02.2022 |

Olen soittanut opelle ja kirjoittanut wilmassakin viestiä. Pojalla on mennyt varmaan loka tai marraskuusta asti 1.5-2h läksyihin joka ma-to ilta. Keskiviikkoisin ollaan tehty läksyjä vielä yhdeksän tai kymmenen aikaan kun harrastus on loppunut. Aiemmin läksyt meni sujuvammin, mutta silloinkin vähintään tunti tehtiin joka ilta hommia. Nyt on taitanut pojalle iskeä joku iha sama -moodi päälle kun ei senkään vertaa enää yritä. Lievä lukivaikeus on, mutta tiedän, että ei se näin paljoa vaikuta. Tuosta asenteesta se on nyt kiinni.

Lapsi itkee että ei jaksa eikä osaa ja mä yritän parhaani mukaan opettaa. Tunneilla ei pysty keskittymään ja sanoo että ei ymmärrä niitä asioita. Ope antaa tekemättömät tehtävät kotiin ja niitä on sitten paljon. Kuten mä jo sanoin niin oon yrittänyt open kanssa tästä puhua, mutta sanoo että ei voi tehdä mitään, koska jossain se harjoittelun ja oppimisen on tapahduttava. Koska koulussa ei onnistu niin kotona pitäisi onnistua. Ymmärrän opeakin, mutta ei mulla ole joka ilta aikaa istua 2h opettamassa kutosluokan asioita joita mä en itsekään aina hallitse. Voi että kun olisi pokkaa vain lopettaa tämä äitiyden suorittaminen. Mulla on tunne, että pitää vaan jaksaa olla lapsen tukena ja tehdä apuna tehtäviä tai oon paska äiti joka ei välitä lapsestaan. Kyllä mä välitän, mutta onko tämä tehtävistä taistelu sen arvosta että riidellään melkein joka ilta ja itketän lastani. Totta kai haluaisin tukea lapseni opiskelua, mutta jos se on näin haastavaa niin kannattaako se? Lapsella menee 2h kotitehtävien tekemiseen joka ilta ja sen takia ei ehdi olla niin paljon kavereiden kanssa. Ope ei voi asialle mitään, mutta minunko pitää voida? Lapseni kaverisuhteiden ja vapaa-ajan hinnalla? Tuhoamalla meidän välit joka iltaisella riitelyllä? Tänään annoin lähteä kaverille. Haluan että munkin poika saa nauttia elämästä. Kateeksi käy perheitä, joissa läksyt sujuu 10-20 minuutissa.. Oon niin väsynyt tähän.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvasti tuntuu siltä, että lukihäiriöm lisäksi joku AD(H)D saattaa löytyä myös. Tosin myös nykyinen ruutuelämä ymmärtääkseni tutkitusti lisää ADHD:n kaltaista oireilua monilla, joilla sitä ei muuten olisi, kun pelit ja some on rakennettu niin voimakkaasti välittömälle palkitsevuudelle.

Itse varmaan yrittäisin hakeutua lapsen kanssa asap tutkimuksiin, josko vaikka pääsisi pienryhmään opiskelemaan tms. Olisin valmis ottamaan käyttöön lääkkeetkin, jos ei sittenkään tule mitään. Pojille on paljon huonoja teitä tarjolla, jos tippuu oppimisen ja kouluttautumisen kelkasta jo ennen yläastetta.

Vierailija
42/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset pois, jos läksyjen teko ei maistu. Koulu on tärkeämpi kuin jokin jääkiekko tai sähly,

Taas yksi, joka luulee että kouluongelmat ratkeavat kieltämällä hyvin menevät osa-alueet lapsen elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin ketjuun ADHD-epäilyn. Toisin kuin usein luullaan, ADHD-lapsi ei ole aina se luokan villein poika, joka ei pysy hetkeäkään paikallaan. Ap:n kuvaus kuulostaa täsmälleen tuntemaltani ADHD-nuorelta, jolla ongelma oli tosiaan se, että hän tarvitsi aikuisen vierelleen tehdäkseen tehtäviä.

ADHD sekoitetaan usein laiskuuteen ja vielä useammin luullaan, että esittämällä tiukkoja vaatimuksia lapsi "parantaa tapansa". Näin ei kuitenkaan tapahdu. Aikuisten tehtävä on vaatimusten sijaan etsiä keinoja, joilla ongelmista pääsee yli. Ensimmäisenä askeleena olisi tutkimukset, jotta voidaan selvittää, olisiko nyt diagnoosin paikka. Sitten voidaan saada sitä tukea, joka lapsi tarvitsee.

Muista ap, että lapsi itse kärsii nykytilanteesta kaikkein eniten.

Vierailija
44/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa hirveästi auttaa, mutta mun pojalla oli samanlaista ala-asteella. Se läksyjen teko oli hirveää, meni monta tuntia illassa ja minun olisi pitänyt vieressä istua. Yläkoulussa oli seiskan syksyn normiluokalla (siitä ei tullut mitään) ja kevääksi siirtyi pienluokalle.

Siellä sujui. Ope oli aivan loistava ja tunnilla edettiin nopeammin kuin normiluokassa ja yleensä läksytkin kerettiin tehdä koulupäivän aikana. Mutta mutta.. Toisella asteella sitten vaikeudet kasaantuivat ja lopulta aloitettiin tutkimukset ja todettiin ADD. Liian kauan meni asian toteamiseen, poika jo 19v. Vaadi tutkimuksia. Me pääsimme eteenpäin vasta paikallisen nuorisokeskuksen kautta. Eli sieltä terkalle jne..

Vierailija
45/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa hirveästi auttaa, mutta mun pojalla oli samanlaista ala-asteella. Se läksyjen teko oli hirveää, meni monta tuntia illassa ja minun olisi pitänyt vieressä istua. Yläkoulussa oli seiskan syksyn normiluokalla (siitä ei tullut mitään) ja kevääksi siirtyi pienluokalle.

Siellä sujui. Ope oli aivan loistava ja tunnilla edettiin nopeammin kuin normiluokassa ja yleensä läksytkin kerettiin tehdä koulupäivän aikana. Mutta mutta.. Toisella asteella sitten vaikeudet kasaantuivat ja lopulta aloitettiin tutkimukset ja todettiin ADD. Liian kauan meni asian toteamiseen, poika jo 19v. Vaadi tutkimuksia. Me pääsimme eteenpäin vasta paikallisen nuorisokeskuksen kautta. Eli sieltä terkalle jne..

Toivottavasti ap lukee tämän kirjoituksen.

Vierailija
46/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin koululla pyörii läksyparkki. Eli sinne voi kalppia joko itse tai sitten vanhemmat voivat ilmoittaa lapsen sinne ja sitten on myös mentävä.

Parkki on iltapäivällä muistaakseni 13-16.30 tai jotain sen suuntaista. Siellä on porukkaa jeesimässä ja valvomassa.

Itse ohjaisin aloittajana lapsen sinne. Kun kouluhommat tehtynä, saisi mennä kotiin. Sitten kaverit ja viimeistään seiskalta kotiin.

Iltapala, päivän kuulumisten vaihtoa ja kielten sanojen treenaus/kokeeseen kertaus n. 15-30min vanhemman kanssa ja unille. Rutiini löytyisi nopsasti ja kouluhommat helpottuvat, kun noilla rutiineilla jotain jää jo päähänkin.

Vierailija
47/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap lukee tämän kirjoituksen.

Joo ja tosta ap:n lapsen "asennevammasta". Meillä siis oli myös sen suuntaista. Mutta kyse ei ollut varsinaisesta asenteesta läksyjä kohtaan vaan siitä asenteesta, että " en osaa kuitenkaan". Ja osasihan tuo, kunhan itse istuin vieressä ja tuin, mutta kamelinselkä katkesi heti ensimmäiseen tehtävään mitä ei osannut. En ymmärrä vieläkään miten poika luikerteli eteenpäin koulussa monen "asiantuntijan" sormien läpi. Kun vihdoin aloitettiin kunnolla tutkimukset oli melko selkeä ADD tapaus kuitenkin.

Vierailija
48/48 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että ainakin meidän koulussa annetaan läksyjä aivan helvetisti.

Itse olen sitä mieltä, että koulussa opetetaan ja opitaan, tehdään tehtäviä. Vapaa-aika on vapaa-aikaa, 

eikä sitä pitäisi tuhlata läksyjen tekoon. 

Ja törkein teko on antaa tehtäviä loman ajaksi! 

Itse en muista juurikaan läksyjen tekoa kouluajoilta, eivät ne ainakaan minua häirinneet.

Tuo on meilläkin totta. Lapsi tekee kyllä mukisematta kaiken, mutta voi ihme sitä läksyjen määrää!

Jopa joululomaksi tuli kirja luettavaksi ja pari esitelmää tehtäväksi. Toki niihin annettiin aikaa yksi oppitunti juuri ennen lomaa ja toinen heti loman jälkeen. Ainut vaan, että niillä tunneilla ei häiriöporukka ollut sekuntiakaan hiljaa, kun rääkyvät tulevaa/mennyttä lomafiilistään. Eli tunnolliset tekivät lomalla koulua. Muista en tiedä. Yläkoulu kyseessä.