Lapsi saa ihan liikaa läksyä eikä opettaja tee asialle mitään. Mitä ihmettä teen? Voinko mäkin vain antaa olla?
Olen soittanut opelle ja kirjoittanut wilmassakin viestiä. Pojalla on mennyt varmaan loka tai marraskuusta asti 1.5-2h läksyihin joka ma-to ilta. Keskiviikkoisin ollaan tehty läksyjä vielä yhdeksän tai kymmenen aikaan kun harrastus on loppunut. Aiemmin läksyt meni sujuvammin, mutta silloinkin vähintään tunti tehtiin joka ilta hommia. Nyt on taitanut pojalle iskeä joku iha sama -moodi päälle kun ei senkään vertaa enää yritä. Lievä lukivaikeus on, mutta tiedän, että ei se näin paljoa vaikuta. Tuosta asenteesta se on nyt kiinni.
Lapsi itkee että ei jaksa eikä osaa ja mä yritän parhaani mukaan opettaa. Tunneilla ei pysty keskittymään ja sanoo että ei ymmärrä niitä asioita. Ope antaa tekemättömät tehtävät kotiin ja niitä on sitten paljon. Kuten mä jo sanoin niin oon yrittänyt open kanssa tästä puhua, mutta sanoo että ei voi tehdä mitään, koska jossain se harjoittelun ja oppimisen on tapahduttava. Koska koulussa ei onnistu niin kotona pitäisi onnistua. Ymmärrän opeakin, mutta ei mulla ole joka ilta aikaa istua 2h opettamassa kutosluokan asioita joita mä en itsekään aina hallitse. Voi että kun olisi pokkaa vain lopettaa tämä äitiyden suorittaminen. Mulla on tunne, että pitää vaan jaksaa olla lapsen tukena ja tehdä apuna tehtäviä tai oon paska äiti joka ei välitä lapsestaan. Kyllä mä välitän, mutta onko tämä tehtävistä taistelu sen arvosta että riidellään melkein joka ilta ja itketän lastani. Totta kai haluaisin tukea lapseni opiskelua, mutta jos se on näin haastavaa niin kannattaako se? Lapsella menee 2h kotitehtävien tekemiseen joka ilta ja sen takia ei ehdi olla niin paljon kavereiden kanssa. Ope ei voi asialle mitään, mutta minunko pitää voida? Lapseni kaverisuhteiden ja vapaa-ajan hinnalla? Tuhoamalla meidän välit joka iltaisella riitelyllä? Tänään annoin lähteä kaverille. Haluan että munkin poika saa nauttia elämästä. Kateeksi käy perheitä, joissa läksyt sujuu 10-20 minuutissa.. Oon niin väsynyt tähän.
Kommentit (48)
voi vttu. valivali. tunti läksyjä on ihan normaalia,jos ei ehdi niin sitten harrastukset vähemmälle. Miten meinaat että lapsesi selviää ylä-asteesta, siellä tulee kyllä enemmän läksyjä.
"Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Tukea on annettava heti, kun tuen tarve ilmenee."
Ja tätä tukea pitää siis tulla koulun puolelta. Tridän tilanne ei nyt palvele ketään. Kannattaa ottaa asiassa yhteys rehtoriin, erityisopeen ja kuraattoriin ja lähteä kyselemään (->vaatimaan) tukea lapselle.
Ja jos muuten vuorovaikutukseen perheessä, niin myös perheneuvolasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuudennella tosiaan on, kun joku sitä kysyi. Pojalla on lievä lukivaikeus ja käy sen vuoksi joitain kielten ja äikän tunteja erityisopen luona tekemässä jotain harjoituksia. Ja torstai-iltapäivisin olisi tukiopetusta ja sitä kokeiltiin tuossa loppusyksystä mutta kun pojan asenne on tuo, että ei ota kirjoja esiin tai avaa niitä niin ei siitä mitään erityistä apua ollut. Asenne on tuo että ei jaksa ja halua tehdä siellä koulussa ja opella ei tietenkään ole aikaa siihen, että tekisi pojan kanssa kaksin. Koulunkäynninohjaajaa ei luokkaan saa kun muissa luokissa on enemmän tarvetta. Tätä yritin ehdottaa, koska tiedän että se auttaisi. Kyllä poika tekee kun joku on tukena. Ilman mun tukea ei varmasti saisi edes aloitettua mutta yhdessä saadaan tehtyä. Tuntuu vaan että ei tässä touhussa oo mitään järkeä. Mä en jaksa eikä lapsi jaksa. Ja yleensä aletaan tekemään kuuden aikoja läksyjä kun ollaan syöty, mutta keskiviikkona ei ehditä ennen treenejä ja tehdään ne sitten harrastuksen jälkeen ja siksi menee myöhään. Tämä siis vastauksena sulle joka ihmettelit, miksi menee noin myöhään. Ap
Nyt kyllä syyttäisin asiassa enemmän poikaa itseään, kuin opettajaa.
Eikös ap kirjoittanut, että pojalla on asenneongelma, eli poika ei siis tee tunnilla tehtäviä tai ota kirjoja esiin? Jos siihen ei ole muuta syytä kuin tämä ns. asenneongelma, niin silloin se ei ole open vika.
Ymmärrän, ap, tuskasi. Yläkoulussa saattaa tulla totaalinen stoppi ja nousta tie pystyyn, jos asenne ei muutu. Siksi toivon, että jaksaisit vielä patistaa ja vääntää läksyjä, vaikka tiedän, että hemmetinmoinen työmaa se on ..
Kannattaa laittaa pentu työharjoitteluun renkaiden vaihtoon niin pian kuin mahdollista. Kyllä sitten alkaa läksytkin sujua.
Lukihäiriö hidastaa sitä läksyjen tekoa paljon. Yhdellä kolmesta on lukihäiriö ja hän käyttää todella paljon aikaa läksyihin, toisin kuin muut. Jos olisi huono asenne, niin varmaan jäisi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä takoa sille penskallesi kalloon että mitä enemmän se tekee tehtäviä eikä härdää koulussa sen enemmän sillä on iltaisin vapaa -aikaa. Kyllä ton ikäinen normaali jo ymmärtää syyn ja seurauksen. Lisäksi koulussa on se opettaja jolta voi kysyä jos ei ymmärrä
Jotkut opettajat antavat läksyjä niin valtavan paljon, että lapselta menee koko ilta läksyjen tekoon ja lapsen "työpäiväksi" tulee 12-16h/pv.
Meillä lapsi vaihtoi koulua toissa vuoden jouluna ja sitä ennen läksyjä tehtiin iltamyöhään, eikä vapaa-aikaa juuri ollut.
Nyt uudessa koulussa lapsi saa läksyjä puolta vähemmän, viikonlopuksi ei lainkaan ja koulumenestys on paljon parempi, kuin vanhassa koulussa.Ihan samaa mietin, mistä tämä johtuu? Onko se opettajasta vai mistä kiinni.
Vai onko opettajat ulkoistaneet koulun opetuksen vanhemmille?Tsemppiä ap. tiedän tuskan.
Ap tuossa sanoo ettei poika keskity koulussa ja pitää tehdä kotona myös ne koulussa tekemättä jääneet
Sovi lapsesi kanssa, että hoitaa hommat koulussa. Jos ei hoida, ei pääse kavereiden kanssa ulos seuraavana päivänä. Jos ei edelleen hoida, lähtee kännykkä päiväksi. Tee selväksi, että joka päivä kun lusmuilee koulussa, lähtee jokin etu pois ja viikonloppuna opiskelette rästiin jääneet asiat. Takaan, että homma alkaa sujua. Tietysti varmistat ensin opettajalta, että lapsi saa tukea, kun ottaa kirjat esille valittamatta ja yrittää parhaansa.
En jaksa käsittää, miten penskojen annetaan sikailla koulussa mutta sitten kun se sikailu vaikuttaa kotielämään, ollaan käsi ojossa itkemässä apua ja tukea yhteiskunnalta. On se kumma, ettei oma vanhempi saa lastaan opiskelemaan, kun ilmaiseksi tarjotaan opetusta. Pitäisi tällaisille perheille laittaa opetukseen hintalappu, niin johan löytyisi motivaatiota saada oma kersa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä takoa sille penskallesi kalloon että mitä enemmän se tekee tehtäviä eikä härdää koulussa sen enemmän sillä on iltaisin vapaa -aikaa. Kyllä ton ikäinen normaali jo ymmärtää syyn ja seurauksen. Lisäksi koulussa on se opettaja jolta voi kysyä jos ei ymmärrä
Jotkut opettajat antavat läksyjä niin valtavan paljon, että lapselta menee koko ilta läksyjen tekoon ja lapsen "työpäiväksi" tulee 12-16h/pv.
Meillä lapsi vaihtoi koulua toissa vuoden jouluna ja sitä ennen läksyjä tehtiin iltamyöhään, eikä vapaa-aikaa juuri ollut.
Nyt uudessa koulussa lapsi saa läksyjä puolta vähemmän, viikonlopuksi ei lainkaan ja koulumenestys on paljon parempi, kuin vanhassa koulussa.Ihan samaa mietin, mistä tämä johtuu? Onko se opettajasta vai mistä kiinni.
Vai onko opettajat ulkoistaneet koulun opetuksen vanhemmille?Tsemppiä ap. tiedän tuskan.
Ap tuossa sanoo ettei poika keskity koulussa ja pitää tehdä kotona myös ne koulussa tekemättä jääneet
Näin sanoo. Ja niinhän se ei voi olla, että jos lapsi ei koulun strukturoidussa tilanteessa pysty, ratkaisu on, että hänen pitäisi pystyä itse illalla kotona.
Peruskoulun kantava idea on antaa samat mahdollisuudet eri perhetaustoista ponnistaville. Tässähän asia jätetään perheen vastuulle ja kuten arvata saattaa, huono-osaisuus näin periytyy. (Enkä viittaa aloittajaan, joka on selvästi jaksanut ponnistella.)
Yritä muuttaa tekemisen tunnelmaa. Sinä ja poika olette samalla puolella, ja kumpikin haluaa hoitaa tehokkaasti työt. Ei vääntöä.
Alakoulun vaikein luokka on 5. Kutonen on kertausta. Lapsesi kusettaa sua, ensin koulu sitten harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Sovi lapsesi kanssa, että hoitaa hommat koulussa. Jos ei hoida, ei pääse kavereiden kanssa ulos seuraavana päivänä. Jos ei edelleen hoida, lähtee kännykkä päiväksi. Tee selväksi, että joka päivä kun lusmuilee koulussa, lähtee jokin etu pois ja viikonloppuna opiskelette rästiin jääneet asiat. Takaan, että homma alkaa sujua. Tietysti varmistat ensin opettajalta, että lapsi saa tukea, kun ottaa kirjat esille valittamatta ja yrittää parhaansa.
En jaksa käsittää, miten penskojen annetaan sikailla koulussa mutta sitten kun se sikailu vaikuttaa kotielämään, ollaan käsi ojossa itkemässä apua ja tukea yhteiskunnalta. On se kumma, ettei oma vanhempi saa lastaan opiskelemaan, kun ilmaiseksi tarjotaan opetusta. Pitäisi tällaisille perheille laittaa opetukseen hintalappu, niin johan löytyisi motivaatiota saada oma kersa opiskelemaan.
Rankaiseminen ei aina ole avain eteenpäin. Pojalla on jo ilmeisen huono kuva siitä ettei hän kykene oppimaan, ymmärtämään eikä selviytymään läksyistä. Siksi siis ei edes yritä enää. Lapsen pitäisi saada ihan toisenlaista vahvistusta oli se ongelma sitten lähtenyt mistä tahansa lumipallosta vyörymään tähän mittakaavaan.
Tähän on kyllä oikeasti paikkansa saada apua ettei käytös vahvistu entisestään
Jotenkin tuntuu, että ainakin meidän koulussa annetaan läksyjä aivan helvetisti.
Itse olen sitä mieltä, että koulussa opetetaan ja opitaan, tehdään tehtäviä. Vapaa-aika on vapaa-aikaa,
eikä sitä pitäisi tuhlata läksyjen tekoon.
Ja törkein teko on antaa tehtäviä loman ajaksi!
Itse en muista juurikaan läksyjen tekoa kouluajoilta, eivät ne ainakaan minua häirinneet.
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä taata vaikka mitä, mutta kun on kaikki kokeiltu! On rangaistu, on otettu etuja pois, ei mopokorttia, on yritetty palkita, mutta kun ei näillä konsteilla ole mitään tehoa.
On mennyt kuukausia ettei ole tavannut kavereita kuin koulussa, on ollut puhelin poissa toistakin vuotta.
Tämä jääräpää ei tule onnistumaan koulussa, olen jo luovuttanut. Eiköhän tästä lasu tulee ja lapsi sijoitukseen..
Mun pojalla todettiin lukihäiriö.Jotkut aineet oli haastavia ja toiset ei.Yläasteella läksyjä tottakai enemmän.Onneksi toiset opet oli ymmärtäväisiä.Kielet sujui hyvin vaikka lukihäiriö.No nyt käy ammattikoulua ja hyvin menee.Tsemppit pojalle ja äidille pyydä koululta apua.
Kyse ei ole laiskuudesta. Kuulostaa ihan ADHD:ltä. Silloin lapsi ei tahallaan jätä koulussa tehtäviä tekemättä vaan hän ihan oikeasti tarvitsee enemmän tukea, että saa tehtyä ne. Joskus lääkitys auttaa. Joka tapauksessa tutkimuksiin pitäisi päästä.
Ikävää, että jotkut tässäkin ketjussa opettajia myöten syyttävät lasta ja jopa ehdottavat rangaistuksia. Todella harmillista, että ymmärrys on opettajakunnassakin noin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä taata vaikka mitä, mutta kun on kaikki kokeiltu! On rangaistu, on otettu etuja pois, ei mopokorttia, on yritetty palkita, mutta kun ei näillä konsteilla ole mitään tehoa.
On mennyt kuukausia ettei ole tavannut kavereita kuin koulussa, on ollut puhelin poissa toistakin vuotta.
Tämä jääräpää ei tule onnistumaan koulussa, olen jo luovuttanut. Eiköhän tästä lasu tulee ja lapsi sijoitukseen..
Rangaistukset eivät mitään auta, se on varmaa. Tajuathan itsekin, että jokailtainen tuntien läksynteko on käytännössä rangaistus, jolta lapsi haluaisi välttyä, jos hänellä olisi siihen keinot.
Kyse ei ole laiskuudesta vaan lapsi tarvitsee koulussa parempaa tukea. Oletteko keskustelleet asiasta erityisopettajan kanssa?
Harrastukset pois, jos läksyjen teko ei maistu. Koulu on tärkeämpi kuin jokin jääkiekko tai sähly,
Kyllä, sinun pitää voida tehdä jotain lapselle. Kasvatus ei kuulu opettajalle vaan kotiin. Pyydä apua.
Olen ope ja ymmärrän ihan hyvin, että ope antaa tehtävät kotona tehtäviksi, jos lapsesi ei suostu niitä koulussa tekemään. Ei tietenkään järjetöntä määrää voi läksyä antaa, mutta opetan aineenopettajana eri luokissa nimenomaan 6 lk ja alemmilla ja tyypillisesti juuri 6 lk osa oppilaista päättää mennä siitä mistä aita on matalin. Opettajan joka kolmas lause tunnilla on kehotus näille oppilaille tehdä myös tehtäviä, kirjoittaa myös vastaus taululta, lopettaa sähellys, ympäri luokkaa juoksentelu tai höpötys. Tunneilla kaikki tehtävät mitä yhdessä tehdään on yleensä tykiltä vastauksineen nähtävissä. Ei siis olisi iso homma kirjoittaa itselle oikeita vastauksia ylös ettei suurinta osaa tehtäviä tarvitsisi tehdä kotona. Yleensä annan 2-3 tehtävää kotiin.
Nämä samat oppilaat ovat iltaisin läksyparkissa ja jos tunnilla on ohjaaja niin hän yrittää patistaa tehtävissä ja auttaa. Samoin ope tunneilla mut open on samalla yritettävä opettaa asia kaikille. Ope ei valitettavasti voi istua koko ajan tälläisen oppilaan vieressä. Kotona siis todellakin tarvitaan kotiporukan apua ja vahtia että tehtävät tehdään. Samaa mieltä että johdot piiloon jos läksyt ei onnistu tappelematta. Jotain kannustinta mitä yhdessä tehdään jos läksyt tehdään ok. Nämä oppilaat on jo nyt 6 lk vaarassa pudota kärryiltä. Onneksi osa on "herännyt" jos on saanut 5 tokariin. Helposti lapset ajattelevat, että ovat ennenkin selvinneet koulusta tekemättä paljon töitä. Nyt yläasteen lähestyessä koulu on raskaampaa. Vanhempana tiedän ettei läksyjen vahtiminen ja auttaminen on pidemmän päälle herkkua. Teen sitä kotona myös ja välillä se on tosi raskasta.