Te, jotka nukutettu-miltä tuntui?
Se hetki ennen nukahtamista, miltä se teistä tuntui?
Itsellä ei tuntunut mitään kylmää suonessa vaikka hoitaja sanoi et saattaa tuntua. Mutta semmoinen nopeasti selkäytimestä kohti muuta kroppaa päin leviävä lämmin, puututtava tunne...ei tuntunut yhtään kipuja. Kuin olisi kellahtanut johonkin lämpöiseen pesään selälleen. Tosin yhtäkkiä vaan silmät meni väkisin kiinni ja taju pois.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:35"]Mä vaan sammuin kesken lauseen. Vähän tuntui kylmältä ja sit filmi poikki. Herätessä olin ihan sekaisin. Olin nähnyt unta lohikäärmeistä ja jostain eeppisestä taistelusta ja kyselin, että eihän mun lohikäärme kuollut, onhan se turvassa ja missä se on (loogisesti koska olen sairaalapedissä niin jotain on tapahtunut). Hoitaja tyynnytteli, että se on ihan turvassa, paikattiin sen siipi ja annettiin hirvi ruuaksi. Nukahdin uudelleen tyytyväisenä ja heräsin osastolta.
[/quote]
ihana hoitaja! !!
[/quote]
Jep. Mä olin tuolloin 15 ja ihan pihalla sen nukutuksen jälkeen. En varmaan olisi edes uskonut jos hän olisi sanonut, että ei ole mitään lohikäärmettä vaan panikoinut, että nyt se kuoli. :D
Paha sanoa kun tilttasin totaalisesti jo esilääkityksestä, ei ole mitään mielikuvaa saliin viemisestä saati nukutusaineesta...
Eikö Suomessa nukuteta maskilla? Asun ulkomailla ja pari leikkausta ollut ja kummallakin kerralla maskilla tehty, samoin mun lapselle yhden kerran. Varmaankin se lisäkis laittavar sitten jotain suoneen? Ainakin se tippajuttu laitettu jo valmiiksi mulle, luulin kyllä että varmudeksi jos tulisi lisäveren tarve. Riittäkö se maski kuka tietää?
Ei miltään. Hoitaja kysyi, että "väsyttääkö" ja vastasin siihen ettei yhtään. Sen jälkeen en muistakkaan enää mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:46"]Eikö Suomessa nukuteta maskilla? Asun ulkomailla ja pari leikkausta ollut ja kummallakin kerralla maskilla tehty, samoin mun lapselle yhden kerran. Varmaankin se lisäkis laittavar sitten jotain suoneen? Ainakin se tippajuttu laitettu jo valmiiksi mulle, luulin kyllä että varmudeksi jos tulisi lisäveren tarve. Riittäkö se maski kuka tietää?
[/quote]
Mua on nukutettu maskilla nuorena, kun pelkäsin neuloja ihan hemmetisti ja rauhoittavista aloin oksentaa kun tyhjään vatsaan piti ottaa.
Mut on nukutettu kolme kertaa ja ekalla kerralla tuli ihan hetkeksi semmonen putoava tunne ennen nukahtamista, muilla kerroilla ei mitään. Yhtäkkiä vaan filmi ihan totaalisesti poikki. Mitään uniakaan en muista kertaakaan nähneeni.
Ja ihana toi lohikäärmejuttu :D Tulee mieleen kun mun viereisessä sängyssä oli mummo, joka herättyään oli aivan vakuuttunut että nyt se on päässyt taivaaseen.
Huh, varmaan todella outo kokemus, luulisin... Alkoi pelottaa, kun kuvittelen tuon... :S
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:28"]
Voiko nukutuksen aikana vahingossa herätä? Mietin että korjauttaisin hampaani kerralla kuntoon nukutuksessa, mutta pahin painajaiseni on että heräisin kesken kaiken, tuntisin sen kaiken kivun, enkä voisi jostain syystä ilmaista olevani hereillä!
Entä onko nukuttaminen vaarallista?
[/quote]
Teoriassa näin voi kyllä käydä, koska käsittääkseni tajun viemiseen ja lihasten lamauttamiseen käytetään eri aineita, eli jos tajun vievän pitoisuus olisi liian pieni, mutta lamauttavan sopiva niin et tosiaan pystyisi sanomaan mitään. Käytännössä lähistöllä on kuitenkin aina anestesialääkäri, jonka työ on pitää lääkkeiden pitoisuudet sopivina, joten hän olisi kyllä tuossa skenaariossa munannut pahasti. Nukuttaminen ei ymmärtääkseni ole perustervelle ihmiselle mitenkään haitallista.
Umpisuolileikkauksessa muistan anestesialääkärin sanoneen, että nyt laitetaan aine ja sitten tunsin kylmän kihelmöinnin vas.kädessä ja filmi katkesi. En nähnyt unia vaan olin kokonaan poissa tuon ajan, kuin olisin ollut kuollut. Sitten heräsin lämpöpeitto päälläni ja muistan yrittäneeni olla kauhean asiallinen ja skarppi hoitajan tullessa juttelemaan, vaikka taisin jutella vähän outoja. Huomasin jälkeenpäin että lämpöpeitosta oli jäänyt punainen jälki reiteeni, lievä palovamma siis. En tuntenut kipua lainkaan kun heräsin nukutuksesta ja peitto oli ollut jotenkin huonosti.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:28"]
Voiko nukutuksen aikana vahingossa herätä? Mietin että korjauttaisin hampaani kerralla kuntoon nukutuksessa, mutta pahin painajaiseni on että heräisin kesken kaiken, tuntisin sen kaiken kivun, enkä voisi jostain syystä ilmaista olevani hereillä!
[/quote]
Teoriassa näin voi kyllä käydä, koska käsittääkseni tajun viemiseen ja lihasten lamauttamiseen käytetään eri aineita, eli jos tajun vievän pitoisuus olisi liian pieni, mutta lamauttavan sopiva niin et tosiaan pystyisi sanomaan mitään. Käytännössä lähistöllä on kuitenkin aina anestesialääkäri, jonka työ on pitää lääkkeiden pitoisuudet sopivina, joten hän olisi kyllä tuossa skenaariossa munannut pahasti. Nukuttaminen ei ymmärtääkseni ole perustervelle ihmiselle mitenkään haitallista.
[/quote]
Joltain nukutuksen riskeistä kertovalta sivustolta luin, että terveellä ihmisellä todennäköisyys kuolla siihen itse leikkaukseen on joku 0,01-0,16%.
Eikun siis itse nukutukseen. Muita riskejähän leikkauksessa sitten on kans.
-31
Yritin taistella vastaan, mutten voinut! Tunsin pientä pistelyä päässä :D heräämössä mulla oli kylmä ja krapulainen olo. Oksensin.
Veritulpan irtoaminen on kans riski!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 00:28"]
[/quote]
Joissain äärimmäisen harvoissa tapauksissa henkilö onkin osittain/kokonaan tietoinen yleisanestesiassa, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä. Minulla seurattiin aivosähkökäyrää (eli valvetilaa) koko anestesian ajan, eli vireystilan nousu olisi näkynyt heti. Anestesian riskit kartoitetaan aina yksilöllisesti terveydentilan ym. perusteella, eli olisin huoletta.
Hampaani olivat sen verran huonossa kunnossa, että vaati kaksi neljän tunnin yleisanestesiaa, mutten olisi mitenkään saanut niitä muuten korjautettua. Nyt yritän vähitellen opetella käymään hammaslääkärissä ajoissa ja ilman sedatointia, toki jos jotain isompaa sattuisi voisi se olla eri asia. Tsemppiä! :)
Muistan vaan että joku hoitaja tms sanoi että "nyt laitan nukutusaineen.. " Herätessä olin ihan sekaisin, kysyin sata kertaa hoitajalta että onko leikkaus oikeasti muka ohi. En nähny mitään unia, se tuntui vain silmien räpäytykseltä.
Olin tänä keväänä elämäni ensimmäisessä leikkauksessa ja omat muistikuvat heräämöstä:
Sanoin lääkärille ja sille henkilölle että jännittää tosi paljon. Pelkäsin oikeasti kuolevani, olin jo leikkaukseen lähtiessä siivonnut kämpän siihen kuntoon että en enää palaa takaisin. Kerrottuani isosta pelosta minua pyydettiin makaamaan jotta nukutus saataisiin tehtyä mahd. pian. Puhuin lääkärin kanssa hevosista ja yhtäkkiä havahduin siihen että höpisen ihan samaan malliin kuin humalassa :D Kysyin sitten läkääriltä sainko jo jotain lääkettä kun on niin sekava olo. Lääkäri vastasi myöntävästi. Hetken kuluttua tuli vielä vähän humalaisempi olo ja sanoin että mä pyörryn ihan just. Vieläkin mietin lähtikö taju sillä sekunnilla kankaalle pyörtymisestä vai lääkkeistä. Tietenkin olin jo lääkkeet saanut eli vaikka olisin teoriassa pyörtynyt niin varmasti pari sekuntia myöhemmin olisi taju muutenkin veks.
Onko haitallista/vaarallista pyörtyä juuri ennen leikkausta kun esilääkkeet on jo laitettu?
Ei miltään, valot pois ja päälle. Kun heräsin olin tosi iloinen ja kauhee puheripuli :D Onneks ei ollut muita potilaita samassa huoneessa niin pulina ei häirinnyt ketään. Yksi kaveri on kertonut että jotkut leikkausta valmistavat lääkkeet oli alkaneet laulattamaan, oli sitten hoilannut kun oli kärrätty käytäviä pitkin :D
Nukahin jo ennen ku mut vietii salii :DD
Mä en edes tiedä miten mut nukutettiin :D hoitaja laittoi jonkun maskin mulle ja luulin että se nukuttaa mut. Mutta samalla lääkäri teki jotain mun tipalle ja sano että kohta voi kirvellä vähän. No ei ehtinyt kirvellä, nukahdin salamana. heräämössä olin kans aika sekasin. Mulla oli kylmä ja sain lisää peittoka niin hoitaja samalla sano että täällä on aika tehokas ilmastointi. Tajusin sen jotenkin kummasti niin että se olisin muka piereskellyt kovasti. :D verhon takana heräämössä oli nainen joka oli selvästi tosi poissa tolaltaan. Yritim verhon takaa rauhotella naista ja huutelin hoitajille, että hän tarvii apua.
Anestesialääkäri sanoi, että hieman kirvelee (käteen laittoi), tunsin piston ja sitten ei hajuakaan. Seuraava mielikuva heräämöstä, kun hoitaja tuli katsomaan, että sinä alatkin herätä. Olin nähnyt unta Espanjan reissusta, se tuli ekana mieleen, että oho, olenkin heräämössä enkä Espanjassa.