Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläaste-ikäisen vanhempi kuljettaa autolla mukulansa joka paikkaan

Argh
01.02.2022 |

Korpeaa suunnattomasti, kun teinin kaverin äiti kuskaa mukulansa 2,5 kilometrin matkan AINA edestakaisin kouluun ja pois.

Oma teinini kävelee useimmiten 3 km koulumatkan, mutta tämä helikopterivanhempi ei nähtävästi anna omalleen mahdollisuutta pitää kuntoa yllä arkiliikkumalla, vaan kuskaa nuorensa ja tämän jokaisen kaverin kotiovelle. Aina.

Ongelma tässä on siis se, että tämän myötä myös minun nuoreltani vähenee arkiliikkuminen, kun tämä elämäntapaäititaksi kuskaa mukulaansa ympäriinsä! 🤯

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sullakin ongelmat.

Vierailija
2/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu ap:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako sinua, kun et peruskoulun jälkeen saanut opiskelupaikkaa?

Yläaste-ikäinen vai yläasteikäinen - siinäpä pulma.

Vierailija
4/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä kuskaan vain oman lapsen, en kavereita. Kävelkööt lumituiskussa ja pakkasessa, se tekee heille hyvää.

Vierailija
5/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vois mennä peilin eteen huutamaan ja kiukuttelemaan. Ja osottelemaan sormella.

Mieti mitä me tavalliset vanhemmat, jotka kuskataan lapsia kouluun ja kotiin ja harrastuksiin, mietitään sunlaisista nihilisteistä?

"kasvatusmielessä pakotan lapseni vaikka kaatosateessa kävelemään 3km suuntaansa"

Onhan se jo koronan takia parempi, että mahollisimman harva käyttäs julkista liikennettä.

Mutta ap varmaan on sitä periaateporukkaa, jotka pyöräilee talvellakin vaikka 150km mökille kaikkien tavaroiden kanssa ja pakottaa lapsetkin apupyörineen sotkemaan metriseen hankeen. Kun se on ekoloogista ja kasvattaa.

Vierailija
6/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapsi kulkee autolla kouluun ja monesti jopa sieltä kotiin. Olisiko sinun mielestä oikein, että lapsi kävelee 3 km joka aamu satoi tai paistoi jos minä hurauta koulun ohi autolla töihin mennessä?

Miten se kasvattaa lasta? Opettaa ainakin sen, että hän ei ole tärkeä ja hän voi kyllä kävellä pakkasessa, mutta muut saavat mennä lämpimässä autossa.

Vierailija
7/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua taitaa harmittaa, kun et itse kykene samaan. Lapsesi kaverin äiti kuulostaa kivalle tyypille, kun kaveritkin pääsevät samalla kyydillä kotiin. Olisit iloinen.

Vierailija
8/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meilläkin lapsi kulkee autolla kouluun ja monesti jopa sieltä kotiin. Olisiko sinun mielestä oikein, että lapsi kävelee 3 km joka aamu satoi tai paistoi jos minä hurauta koulun ohi autolla töihin mennessä?

Miten se kasvattaa lasta? Opettaa ainakin sen, että hän ei ole tärkeä ja hän voi kyllä kävellä pakkasessa, mutta muut saavat mennä lämpimässä autossa.

Näin minäkin ajattelin ennen. Kunnes tajusin, että kuskaamalla lapseni itseasiassa VIEN häneltä jotakin. Kokemuksen vuodenaikojen kierrosta, kokemuksen matkasta ja siirtymästä, vertauskuvallisestakin matkasta. Huomasin jokin aika sitten kun aurinkoisena talvipäivänä hain lapsen kävellen koulusta ja kun kävelimme yhdessä kotiin hän esitteli valitsemaansa reittiä sekä kertoi paikoista ja nähtävyyksistä matkan varrella, neuvoi minulle mitä kohtaa välttää, missä kohtaa on kiva mutka jne. Kävele itse joskus lastesi koulumatkaa niin ymmärrät.

Eilen kävelin taas samaa reittiä ja törmäsin mm. poikaan, joka heilutteli reppu selässään suuren kuusen oksia minuuttikaupalla, niistä putoili kimaltelevaa lunta. Toinen hakkasi kepillä jäätä. Kotimatka saattaa kestää kauemmin kun kouluun meno ja sekin on osa kokemusta.

Vierailija
9/21 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisen vanhemman itkupotkuraivaria koko aloitus! Miksi et mennyt lukioon ja opiskellut sellaista ammattia että sinullakin olisi varaa viedä penskasi kouluun autolla??? Mun lapseni saavat liikuntaa harrastuksissa ilmankin että heidän olisi yli 2km kuljettava jalkaisin kouluun joka vi…n aamu joka hiton kaatosateessa tai rännässä!

Vierailija
10/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko oikein? Olisiko oikein? Helvetti mitä lässytystä. Se olisi varmaankin oikein, että lapsi liikkuu, se kasvattaa lapsen kroppaa ja resilienssiä. Se nyt autolla ajava aikuinen on todennäköisesti joutunut itse lapsena liikkumaan, kuten asian kuuluukin mennä. Jos lapsi ei liiku nyt eikä se liiku aikuisena, niin terveet elinvuodet tulevat olemaan varmaan aika vähissä.

Vierailija
11/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kuljettaa nuoria aikuisia lapsiaan. Bussi menee vartin välein talon edestä mutta nämä kermabärseet ei pysty käyttämään julkisia. 

Vierailija
12/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljetan ammattikoululaisen kouluun autolla vaikka matkaa on 1,5 km, kun siihen on nyt mahdollisuus. Ehtii kyllä elämässään kulkea itsenäisesti vielä monet matkat.

13/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon voi olla ihan joku syy. Esim. että lasta kiusataan koulussa ja pelkää kulkea koulumatkat.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
14/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se niitten ongelmaksi, kasvata lapsesi kuten parhaimmaksi näet ja ehkä tulevaisuudessa huomaat että onneksi et ollut tuollainen helikopteri.

Vierailija
15/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun täysi-ikäisinä joutuvat Naton operaatioihin, niin heistäkin kasvaa miehiä. 

Vierailija
16/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten koulumatka on hieman yli 3 kilometriä eikä tulisi mieleenikään viedä autolla. En minäkään kulje 5 km päähän autolla töihin vaan pyöräilen. Jos on todella huono sää, niin julkisilla mennään. Ihmeellistä pullamössöä, jos tommoset matkat pitää kuskata. Pahinta tässä on se, että helikopterivanhemmat vievät lapset aivan koulun ovien eteen ja täten ruuhkauttavat alueen. Tämä on reippaille, itsenäisesti kulkeville lapsille ja nuorille turvallisuusriski. Todellinen karhunpalvelus kaikille osapuolille.

Luulin, että omat lapset ovat keskinkertaisia kuntonsa puolesta, mutta liikunnanopettajan mukaan heillä on erinomainen kunto. Tämä kertoo ehkä enemmän luokkatovereista, jotka eivät jaksa liikkua juuri ollenkaan vaikka käyvät muka jossain liikuntaharrastuksessa.

Mutta niinhän se menee, liikkumattomuus on tämän pullamössökansan normi. 45 min padeltreenit eivät sori nyt vain riitä liikunnaksi.

Vierailija
17/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän nyt, tiedän yhden äidin joka kuljettaa teiniään 300 metriä autolla kouluun koska laiska teininsä ei jaksa kävellä ylämäkeä. Ei ole sairas lapsi mutta sairas asetelma heillä kyllä on.

Vierailija
18/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun täysi-ikäisinä joutuvat Naton operaatioihin, niin heistäkin kasvaa miehiä. 

Naton koulii ipanoita 

Vierailija
19/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kateellinen.

Vierailija
20/21 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin harrastuskyyditys on yksi vanhempien keskeisimpiä velvollisuuksia. Todella outoa olisi jos lapsi pakotettaisiin itse kulkemaan harrastukseen.