Mikä oli lapsuudessa teidän herkkuruokaa?
Itse odotin aina siskonmakkarakeittoa. Sitä oli todella harvoin makkaran hinnan takia. Toinen oli itsenäisyyspäivä paistetut pihvit.
Entäs teillä?
Kommentit (42)
jauhelihakastie ja perunat...ei tomaattinen vaan perinteinen. Lisukkeena mummon oman pihan lehtisalaatti, kurkku,tomaatti ja keitetyt munanlohkot.
Hernekeitto ja kampsut, mutta jälkimmäisiä syötiin todella harvoin.
Mummin luona oli luksusta saada makaronivelliä aamupalaksi, ison voisilmän kanssa tietty. Suurta herkkua olivat myös säilykelihapullat, joiden ilmoitin olevan lempiruokaani ennen koulun aloittamista käytävässä terveystarkastuksessa. Terkkarintäti pyöritteli silmiään ja äiti häpesi, oli vielä pakko lisätä että kyllä meillä on varaa muutakin syödä. Nykyään en syö mitään säilykkeitä.
Makaroni ja banaanijugurtti. Molemmat maistuu vieläkin. Isot tai pienet letut hillolla. Äitin leipomat sämpylät ja pullat! <3 En muista oliko lapsena suosikki, mutta äitin tekemät lihapullat on edelleen namia! Eineslihapullat on perkeleestä, hyi yäk! Lämppärit eli lämpimät voileivät, joihin laitettiin täytteet oman mielen mukaan. :)
.
Joskus harvoin koko perheen herkkuna (Koti)pizzaa ja cokista, ooh! :D Nykyään noita tulee ostettua kaupasta vähän liiankin usein... (Tai siis pakastepizzaa tietty. Ja mulla ei ole lapsia, don't worry.) Lapsena inhosin herkkusieniä, nyt tykkään niistä.
.
Mun kaverin lempiruokaa oli lapsena ja on edelleen maksalaatikko :D
Perunat ja äidin tekemä lihapullakastike
Ruispuuro jonka päällä voisilmä ja sokeria.
Jos ei ruoka niin äidin leipoma tuore rieska ja pulla.. koulusta oli niin kiva tulla kotiin kun tiesi että äitillä on leipomapäivä. :) Ihana lapsuus :)
Mummon tekemä kaalilaatikko, makaronivelli ja ylläri, ylläri, silakkalaatikko.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:40"]Hernekeitto ja kampsut, mutta jälkimmäisiä syötiin todella harvoin.
[/quote]
Mitä on kampsut? Ja mitä on rössypottu, röstiperunoitako? Selityksiä lempinimille, kiitos, mielellään heti ekassa viestissä... Niin itsekin tein.
Keitetyt perunat, lohimedaljongit, kermaviilikastike ja punajuuriviipaleita.
Keitetyt perunat ja jauhelihakastike. Tykkään vieläkin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:36"]Veripalttu sulatetun voin kanssa.
[/quote]
Voi että! Kuola valuu, kun ajattelenkin...
Saako veripalttua enää mistään? Vai pitäisikö vain yrittää valmistaa itse.
Ai niin! Unohdin äitin tekemän ruskean kastikkeen! Niin yksinkertaista, mutta niin hyvää! Pitäiskin pyytää äippää opettamaan sen teko. Joo joo, en osaa :P T. 29
Näkkäri. Koulu tappoi sitten senkin intohimon.
Äitin tekemä pizza, missä oli paljon täytteitä. Perunat, ruskea kastike ja punajuuria seuraksi.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:36"]Veripalttu sulatetun voin kanssa. [/quote] Voi että! Kuola valuu, kun ajattelenkin... Saako veripalttua enää mistään? Vai pitäisikö vain yrittää valmistaa itse.
[/quote]
Sillon tällön olen nähnyt kaupan lihatiskillä.
Edes jollain lailla realistinen haave oli einesmakaronilaatikko, jota oli kylläkin todella harvoin. Kerran meillä oli ranskanperunoita, ja se oli lähes taianomainen hetki jolloin en ollut uskoa onneani.
"Ongelma" ei ollut köyhyys vaan se että vanhempani vastustivat kaikkea valmisruokaa.
Tuli lämmin läikähdys kun katsoin elokuvaa "Kimpassa", jossa ideologisen vegekommuunin väki antoi lapsille kerran luvan käydä hakemassa snägäriltä hodareita. Meillä nyt ei ollut yhtä tiukkaa se meininki, mutta silti samastuin siihen intoon kun vihdoin sai jotain noin hönöä syötävää.