Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et osaa ruotsin kieltä?

Vierailija
31.01.2022 |

Miksi et ole opetellut kunnolla toista kansalliskieltämme? Kyllä minulla kasvot punottaisi.

Tuulikki
Gårdsbacka

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovarojen tuhlausta jos ei ole opiskellut ruotsin kieltä.

Vierailija
42/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasti olen pärjännyt naapureiden kanssa englanniksi ja suomalaiset sukujuuret omaavat juttelevat sielläkin Suomeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saakoon valita kielet joita haluaa oppia. Kaikilla ei ole kielipäätä ja englannin kun oppii sillä pärjää. Jos töissä tarvii muuta voi opetella. Pakko aiheuttaa vaan vastustusta.

Vierailija
44/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Behövs inte

Suomessa riittää suomi

Vierailija
45/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin lukion jälkeen Keski-Eurooppaan ja sen jälkeen olen tarvinnut ja puhunut vain hollantia, englantia, saksaa ja suomea. Kannettu vesi ei kaivossa pysynyt ja ruotsin kieli unohtui. Nyt vuosikymmenen jälkeen aivolohkon perälle on jäänyt pyörimään vain pari fraasia tasolla Jag heter Peter ja hur mar du.

Vierailija
46/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naturligtvis kan jag snacka svenska. 

Vierailija
47/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kohtalaisesti edes englantia, vaikka sitä normaalin suomalaisen tavoin kuulen ja luen vähän päivittäin, vielä vähemmän saksaa ja ruotsia. Noita kolmea olen koulussa opiskellut. Meilläpäin ruotsin taito auttaa oikeasti työn saannissa, vaikka alue onkin selvästi suomen voittoista. On älytöntä väittää ettei Suomessa hyötyisi ruotsista tai että kaikki ruotsia äidinkielenään puhuvat osaisivat edes kohtalaisesti suomea, suomi on sentään paljon vaikeampi kieli ja jokainen yksilö joutuu tekemään töitä sen oppiakseen.

Miksikö en osaa kunnolla? Olen epämusikaalinen. Pelkään virheitä. Aloitin ruotsin koulussa kolmannella luokalla, ehkä yläasteella olisin ollut kiinnostuneempi ja siten sitkeämpi, kuten kävi saksan kanssa.

Vierailija
48/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan saksaa paremmin kuin ruotsia ja englantia paremmin kuin saksaa. Venäjää änkytän pari lausetta, mutta italia sujuu paremmin.

Helppo kielihän ruotsi on, mutta missä sitä tarvitsee? Virkamiesruotsin päkistelin läpi, kun pakko oli. Siitäkin jo kohta 30 vuotta.

Vierailija
49/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa saameakaan. Ja muutenkin Ruotsin työreissuilla kaikki puhuvat aina englantia.

Vierailija
50/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 20km Venäjän rajasta. Ei ole ruotsalaisia näkynyt. Paljon hyödyllisempää olisi ollut opetella sitä venäjää. Sitä puhutaan enemmän maailmassa muutenkin.

Vierailija
51/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä, mutta koska se on kielenä minulle käytännössä täysin hyödytön, oppi unohtuu ja sanat katoaa. Seudulla ei puhu kukaan ruotsia, töissä turistit (myös ruotsalaiset) puhuvat englantia. Jopa ruotsin sukulaisten kanssa kieli on luontevasti englanti, osa heistä muistaa vielä vähän suomea, osa meistä vähän ruotsia, kaikki englantia.

Vierailija
52/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tarvinut sitä mihinkään. Miksi suomen ruotsalaiset eivät vaivaudu opiskelemaan toista kieltään suomea että pärjäisi sillä?

Vierailija
53/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina itketään että minä maksan ja minun veroillani eletään, mutta sitten kun tullaan tähän henkilöön, niin ei osaa verovaroin tuettua pakkokieltä.

Eli on laiskoteltu ja toimittu epäisänmaallisesti. Tuhlattu vanhempien rahoja kankkulan kaivoon.

Ei osata vihollisen kieltä. Ei viitsitty laiskuuksissaan. Ei osata varautua vihollisen juoniin, kun ei ymmärretä miten Tukholmassa naureskellaan finjevel-turisteille.

Siinäpä otetaan henkisesti pataan, kun ei ymmärretä ruotsin kielellä suunnattua piruilua.

Vierailija
54/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 20km Venäjän rajasta. Ei ole ruotsalaisia näkynyt. Paljon hyödyllisempää olisi ollut opetella sitä venäjää. Sitä puhutaan enemmän maailmassa muutenkin.

Ei ole mikään ongelma opetella normaalilla älyllä ruotsin kieltä ja venäjän kieltä.

Ruotsin oppii normaalilla älyllä varustettu itsestään jos on tunnilla kiltisti ja kuuntelee opetusta.

Kusipääthän ei sitä kieltä oppineet tunnetusti.

Vierailija
55/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastaa että onko henkilö normaalilla älyllä varustettu ja ollut kunnolla koulussa jos osaa.

Tyhmyys estää uuden kielen oppimista ja sitten vielä asenteellinen häirikkötyhmyys.

Liittyy usein rikolliseen mielenlaatuun.

Vierailija
56/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko työhakemukseen, että osaatte ruotsia?

Vierailija
57/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sen takia että se on täysin turhaa eikä moista taitoa kukaan koskaan tarvitse mihinkään.

Vierailija
58/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag kan tala svenska mycket bra eftersom jag är från Uleobori. Det är roligt att vara här. Jag älskar min man och barn. Jag har så många hobbyer. Har du hobbyer? Jag har en man. Är jag finlandssvensk? Kanske. Min pappa är en man och min mamma är en kvinna. Är de var, jag vet inte.

Vierailija
59/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tyhmät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ongelma opetella normaalilla älyllä ruotsin kieltä ja venäjän kieltä.

Ruotsin oppii normaalilla älyllä varustettu itsestään jos on tunnilla kiltisti ja kuuntelee opetusta.

Kusipääthän ei sitä kieltä oppineet tunnetusti.

No niinhän minä opinkin siinä 5v aikana koulussa minkä opin. Silloin osasin ihan ok. Mutta kuten sanoin, ei täällä ole ruotsalaisia joten kieltä ei tarvitse. On päässyt unohtumaan tässä 20v aikana. Meidän koulussa ei valitettavasti ollut mahdollisuutta opiskella venäjää. Omatoimisesti olen toki jotain oppinut.

Vierailija
60/68 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatteko työhakemukseen, että osaatte ruotsia?

Muistaakseni kirjoitin CV:hen tasoksi tyydyttävä. Luen ja ymmärrän melko hyvin puheen, mutten mielelläni puhu itse. Ylioppilasarvosana C.