Miksi et osaa ruotsin kieltä?
Miksi et ole opetellut kunnolla toista kansalliskieltämme? Kyllä minulla kasvot punottaisi.
Tuulikki
Gårdsbacka
Kommentit (68)
Ruåtsissa voi tarvita. Ei Suomessa eikä kuulu Suomeen.
Ruotsi on portti kaikkiin vieraisiin kieliin ja sillä pärjää Uleåborgista UAE:hen. Muita kieliä ei tarvita.
Kyllä mä osaan ruotsia. En puhu sitä kuin auttavasti, mutta ymmärrän ihan hyvin. Käännän ruotsin kielestä myös työssäni, luen ruotsinkielisiä kirjoja ja voin katsoa ruotsinkielisiä tv-ohjelmia ilman tekstejä.
Opettelin tasan sen verran kun oli pakko. Nyt olen yrittänyt unohtaa viimeiset 15 vuotta ja varsin hyvin olenkin onnistunut sillä en ole tarvinnut tuota kielitaitoa missään. Pakko kääntyy yleensä sen asettajaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan täydellisesti, olen syntynyt kaksikieliseen perheeseen.
Et osaa koska kukaan ei osaa täydellisesti mitään kieltä. Jos suomenruotsalaiseen perheeseen olet syntynyt niin et osaa sitä vähääkään.
Vet du din lilla skit att din åsikt i den saken har ingen betydelse för mig? Nä ser du, jag skrattar åt din okunskap. Du är grön av avund, men det bekommer inte mig det minsta ska du veta.
Osaanpa, sitä opettiin jo koulussa 70 luvulla.
Osaan mutta en kehtaa puhua, om några fel.
Oli huonot opettajat, ei ole motivaatiota. Puhun kyllä sujuvasti kolmea muuta kieltä.
Opettelen sitten, kun se on opettelemisen arvoista. Viimeisiin vuosisatoihin se ei ole ollut sitä ja siitä voit kiittää alentuvasti suhtautuvia ja öykkäröiviä ruotsia äidinkielenä puhuvia kansanryhmiä.
Det gör detsamma vad du pratar när du dör.
Kyllä mä vielä ysillä osasin. Sitten kaikki opittu unohtui kun en ole tarvinnut kyseistä kieltä missään.
Mellanöl, förskott och ärtsoppa.
Bara tre ord, det räcker. Gammal berättelse.
Osaan hyvin mutta en puhu, ruotsi ja saksa ovat hemmetin rumia kieliä, en suostu puhumaan niitä, vaihdan englanniksi, ranskaksi, italiaksi tai espanjaksi jos suomi ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruåtsissa voi tarvita. Ei Suomessa kyrpiintynyttä Niinistöä tarte,eikä Venäjä kuulu Suomeen.
Koska sen osaamisesta ei makseta läheskään niin hyvin kuin saksan osaamisesta. Enkä hukkaa kallista aikaani tarpeettomuuksien ylläpitämiseen.
Osaan ruotsin kieltä tasan tarkkaan, niin paljon ja sen verran, kuin sitä peruskoulussa ja lukiossa opetettiin. Ja minun aikani ylioppilaskirjoituksissa ruotsikieli oli pakko kirjoittaa.
Sittemmin en ole ruotsia kielenä tarvinnut, paitsi joskus siellä matkustellessa, mutta Ruotsissa pärjää tosi hyvin englanilla.
Ja englannin kieli on itselleni on tosi arkipäivää, olen ollut töissä Briteissä aikoinaan viisi vuotta.
Se on suuri on ollut suuri hyöty nykyisessä työpaikassani, jossa omia työtehtäviä ei kykenisi hoitamaan, ellei olisi vahva englannin kielen taito.
Sori muuten kaikista yhdyssana virheistä, kirjoitan tätä kännykällä junassa.