Miksi et osaa ruotsin kieltä?
Miksi et ole opetellut kunnolla toista kansalliskieltämme? Kyllä minulla kasvot punottaisi.
Tuulikki
Gårdsbacka
Kommentit (68)
Tietenkin osaan. En kai mä ny tyhmä ole.
Miksi minä osaisin täysin hyödytöntä kieltä?
Osaan täydellisesti, olen syntynyt kaksikieliseen perheeseen.
En jaksanut opetella, kun on niin vastenmielisen kuuloinen kieli.
Jotain voisin vielä tähän avautua siitä, kuinka historiassa on ruotsalaiset meitä alistaneet ja pakottaneet vaihtamaan suomalaiset sukunimet pois jne, kolonialismi ja sitä rataa… ja täällä pitäisi sitten vielä entisajan sortajien kieltä opetella. Mutta en nyt jaksa.
Kuka sulle väitti etten osaa? Sulle on valehdeltu. Osaan nimittäin ja hyvin osaankin.
Ei ole ollut minkäänlaista tarvetta käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Osaan täydellisesti, olen syntynyt kaksikieliseen perheeseen.
Et osaa koska kukaan ei osaa täydellisesti mitään kieltä. Jos suomenruotsalaiseen perheeseen olet syntynyt niin et osaa sitä vähääkään.
Osasin aikoinaan ihan riittävän hyvin, mutta kun ei ole tarvinnut sanaakaan puhua 35 vuoden aikana yliopiston jälkeen...
Olisihan siihen käytetyllä ajalla voinut jotain järkevääkin tehdä.
Mä sain hyvät arvosanat ruotsinkielestä kouluissa, mutta koulujen jälkeen en ole tarvinnut kyseistä kieltä niin se kieli on unohtunut.
Osaan erittäin hyvin. En vain suostu puhumaan sitä Suomessa. Kyllä rantakansa osaa suomea, Suomessa kun ollaan.
Ruotsissa voin käyttää, mutta tämä Suomen pakkoruotsihölmöily painaa sen verran takaraivossa että Ruotsissakin/ruotsalaisille puhuessani aloitan keskustelun aina englanniksi. Vaikka ensin aloittaja puhuisikin ruotsia.
Kunhan tuo turha ruotsinkieli saadaan pois kuormittamasta Suomea, voin taas käyttää sitä.
Asuin Itä-Suomessa. Jotenkin pääsin läpi virkamiesruotsin ja osasin viljellä pari ruotsalaista sanontaa ylioppilaskokeeseen. Niistä saa paremmin pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Itä-Suomessa. Jotenkin pääsin läpi virkamiesruotsin ja osasin viljellä pari ruotsalaista sanontaa ylioppilaskokeeseen. Niistä saa paremmin pisteitä.
'Svenska talande bättre folk'?
Naveln tittar fram. Onnistuin upottamaan tuon ylioppilaisaineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Edes rakkain pääministerimme ei osannut kieltä ilman tuhansien eurojen yksityisopetusta, miksi tavan kansakaan osaisi?
Ja Hän on sentään täydellisin ihminen, jota maa päällään kantaa. Jos edes Rakas Pääministerimme ei ole ruotsin kieltä oppinut, miten voi olettaa jonkun kurjan persun oppivan?
En ole joutunut kertaakaan käyttämään ruotsia lukion jälkeen, eli noin 20:een vuoteen. Siksi en sitä osaa.
Olen tehnyt kauppaa Ruotsiin ja aina on puhuttu englantia.
Edes rakkain pääministerimme ei osannut kieltä ilman tuhansien eurojen yksityisopetusta, miksi tavan kansakaan osaisi?