Millainen ihminen vastustaa työviikon pidennystä?
Itse sanoisin, että sellainen laiskamato, joka joutaa armotta kortistoon heti seuraavissa YT-neuvotteluissa.
Kommentit (80)
Enemmänkin ihmetyttää nämä jotka varauksetta hehkuttavat työviikon pidennyksen puolesta. Taitavat kaikki tehdä jotain suorittavaa bulkkihommaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:03"]
Tai miten ois ihminen, jolla on elämässään muutakin sisältöä kuin työ. Tai joka ymmärtää, että muutama lisätyötunti viikossa ilman lisäpalkkaa on käytännössä sama kuin palkan alennus.
[/quote]
Vaihdetaanko paikkoja? Mä otan sun työpaikkas ja sä pääset laiskotteleen 24/7! Saat tehdä ihan mitä haluut! Joka päivä! Päättymätön loma! Ikuinen sunnuntai!
Tosin sitten rahasi ei kyllä riitä enää sisäfileen mutustelemiseen ja kaukomailla viidentähden hotelleissa ramppaamiseen, eikä uutta autoakaan voi ostaa heti kun vanhasta tehdastakuu loppuu ;o)
[/quote] Miten se, että minä teen lisää töitä auttaisi sinua? Et sinä saisi sen enempää töitä tai tukia vaikka ratkaisin satatuntista työviikkoa. Mua ei se laiskottelu kiinnosta. Mulla on hyvä työ, mutta elämässä sen lisäksi muutakin.
Juu minäkin luopuisin loppiaisesta, helatorstaista ja jopa pääsiäisestä. Vapunpäiväkin on turha. Mieluummin nämä turhat vapaat pois kuin työajan pidennys.
Ja vielä muistelua vanhasta ajasta. Kun oli 40 tuntinen viikko, jokaiseen päivään sisältyi kaksi kahvitaukoa ja ruokatauko. Nyt, kun työaika on 37.5 viikossa, sinä päivänä, kun on työajan lyhennys, jää toinen kahvitauko pois ja monesti ruokataukokin. Pidemmällä työajalla tulee pidettyä ne tauot, joten pidennetty työaika ei sinänsä hyödytä muuta, kuin työntekijää, että hän saa pitää ruokataukonsa ja kahvitaukonsa työpaikalla työajalla.
Uskokaa jo tomppelit, että keikkalaisten ja osa-aikaisten työt ei vähenisi, vaikka normaalityöaikamaksimia nostettaisiin. Ne on ihan eri tekijöitä ja hommia. Työnantajille ei ole edes kannattavaa luopua ekstroista ja osa-aikaisista. Älkää olko noin kusetettavia.
Yhden ihmisen työaikaa voitaisiin ennemmin vähentää, jotta saataisiin ihmisiä töihin tuosta satojentuhansien työttömien joukosta. Eläkeiän nostamiselle tai opiskelijoiden hoputtamiselle työelämään ei kummallekkaan ole myöskään mitään perusteita nykyisen massatyöttömyyden aikana.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:37"]
Samahan se on olla työpaikalla kauemmin. Ehtii lukea lehden ja juoda kahvin rauhassa työnantajan ajalla.
[/quote]
Juuri näin. Kun on työajan lyhennys, jää pitämättä 20 minuutin ruokatauko ja 15 minuutin kahvitauko. Nyt voi pitää pidennetyllä työajalla taukoa 45 minuuttia työnantajan piikkiin työpaikalla.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:54"]
Uskokaa jo tomppelit, että keikkalaisten ja osa-aikaisten työt ei vähenisi, vaikka normaalityöaikamaksimia nostettaisiin. Ne on ihan eri tekijöitä ja hommia. Työnantajille ei ole edes kannattavaa luopua ekstroista ja osa-aikaisista. Älkää olko noin kusetettavia.
[/quote]
Kuulehan tomppeli. Itsekin juuri, kun tein viime työvuorolistaa, hommasin keikkalaisia paikkaamaan työajan lyhennyksiä.
Toki työtävieroksuvat toivovat, että työaika pitenisi, heille ei olisi sitten pelkoa joutua töihin. Tähänhän ollaan menossa, että töissä kulkijat tekevät yhä enemmän töitä ja elättävät yhä suurempaa joukkoa lusmuja. Minä tekisin mielelläni lyhyempää päivää tästäkin ja jakaisin töitä. Mutta toki ymmärrän, että lusmut eivät töihin halua, kun sosiaalietuudet ovat vielä liian hyvät.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:03"]
Tai miten ois ihminen, jolla on elämässään muutakin sisältöä kuin työ. Tai joka ymmärtää, että muutama lisätyötunti viikossa ilman lisäpalkkaa on käytännössä sama kuin palkan alennus.
[/quote]
Vaihdetaanko paikkoja? Mä otan sun työpaikkas ja sä pääset laiskotteleen 24/7! Saat tehdä ihan mitä haluut! Joka päivä! Päättymätön loma! Ikuinen sunnuntai!
Tosin sitten rahasi ei kyllä riitä enää sisäfileen mutustelemiseen ja kaukomailla viidentähden hotelleissa ramppaamiseen, eikä uutta autoakaan voi ostaa heti kun vanhasta tehdastakuu loppuu ;o)
[/quote]
En ole tuo ensimmäinen kirjoittaja, mutta itse teen jo pääsääntöisesti 7-päiväistä työviikkoa (yksinyrittäjä) enkä edes uneksi mistään loistohotelleista, ulkomailla ramppaamisesta ja gourmetsapuskoista. Autoni on 7 vuotta vanha ja toivottavasti kestää vielä toisen mokoman. Minä näen unta vapaasta viikonlopusta.
Ensinnäkään en jaksa työtäni 8 tuntia enempää. Toiseksi teen jo nyt töitä lähes ilmaiseksi (TESin alin palkkaluokka). Ei kiinnosta raataa raskaassa ja täysin pieleen mitoitetussa työssä yhtään enempää tai halvemmalla. Nykyisin kahdeksan tuntia ylittävältä ajalta sentään maksetaan korvaus. Olen työpäivän jälkeen rättiväsynyt ja vielä pitäisi perhe ja kotikin jaksaa huomioida.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:58"] Tähänhän ollaan menossa, että töissä kulkijat tekevät yhä enemmän töitä ja elättävät yhä suurempaa joukkoa lusmuja. Minä tekisin mielelläni lyhyempää päivää tästäkin ja jakaisin töitä. Mutta toki ymmärrän, että lusmut eivät töihin halua, kun sosiaalietuudet ovat vielä liian hyvät.[/quote]
Niin. Mistäköhän se mahtaa johtua? Siitä, kun työnantajat eivät palkkaa yhtään sen enempää ihmisiä töihin, kun on aivan välttämätön pakko, koska kun siitä tulisi kalliita ylimääräisiä palkkakustannuksia. Sen vuoksi on paljon ihmisiä työttömänä ja sitten nämä harvat työssäolevat ihmiset kuormitetaan ylimääräisellä työllä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:01"]
Itse sanoisin, että sellainen laiskamato, joka joutaa armotta kortistoon heti seuraavissa YT-neuvotteluissa.
[/quote]
Esim. tällainen tavisduunari jonka työaika on jo nyt 40 tuntia viikossa, bruttopalkka 1700e kuukaudessa. En käsitä miten työajan lisäämisellä edistetään työllisyyttä. Osaatko ap sinä sanoa?
[/quote]Melkein kuin minä Työaika vain on 42,5 tuntia viikossa. Ja matkat päälle 45-60 min suunta per päivä. Palkka tosiaan tuo brutto pikkuisen vajaa 1700. En halua tehdä pidempää päivää.
Teen pitkää päivää jo nyt hoitajana ja en oikeasti jaksa tehdä töitä 8 tuntia enemmäpää. Minut tunnetaan hoitajana joka aina jaksaa ikävät asiakkaan ja minulle ne monesti ohjataan ja minulle on heille kaikki aika ja ymmärrys koska he sen ansaitsevat. Omat voimavarat eivät riittäisi enempään. Ihmiset ovat erilaisia toiset voivat tehdä puoli vuotta 14 h työpäivä ja puolivuotta lomaa, toiset aina 14h ja toiset vain 4h.
Samahan se on olla työpaikalla kauemmin. Ehtii lukea lehden ja juoda kahvin rauhassa työnantajan ajalla.
[/quote]Kaikkien työ ei ole tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:58"] Tähänhän ollaan menossa, että töissä kulkijat tekevät yhä enemmän töitä ja elättävät yhä suurempaa joukkoa lusmuja. Minä tekisin mielelläni lyhyempää päivää tästäkin ja jakaisin töitä. Mutta toki ymmärrän, että lusmut eivät töihin halua, kun sosiaalietuudet ovat vielä liian hyvät.[/quote]
Niin. Mistäköhän se mahtaa johtua? Siitä, kun työnantajat eivät palkkaa yhtään sen enempää ihmisiä töihin, kun on aivan välttämätön pakko, koska kun siitä tulisi kalliita ylimääräisiä palkkakustannuksia. Sen vuoksi on paljon ihmisiä työttömänä ja sitten nämä harvat työssäolevat ihmiset kuormitetaan ylimääräisellä työllä.
[/quote]
Jos asumistuilla ja sossun tuella ja muilla tukiaisilla tienaa pari tonnia kuussa, niin ei kai työnteko kiinnosta
Järkevä. Tutkitusti työajan lisääminen ei tuo lisää tehokkuutta vaan lisäika kuluisi todennäköisesti kahvitteluun ja työajan loppumisen odotteluun. Jotta työntekijät tekisivät tulosta enemmän kannattaisi raipan sijaan tarjota porkkanoita.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 18:10"]
[/quote]Kaikkien työ ei ole tuollaista.
[/quote]
Tuskin työteho paranee yhtään työaikaa pidentämällä. Voidaan mennä Kreikan suuntaan, eli pitkiä työpäiviä, mutta pitkiä taukoja päivällä ja työtahti verkkainen, jota jaksaa hyvin sinne 65 vuoteen asti.
Minäkin vastustan.
Olen osa-aikaisella sopimuksella pienellä palkalla työtä tekevä. Jos työaika pitenisi, tekisivät kokoaikaiset työntekijän minunkin työtuntejani ja se tuntuisi siinä minun pienessä palkassani, ei tietenkään mitenkään isosti, mutta kipeästi kuitenkin.
Ja se, joka tässä ketjussa valisti, kuinka ei vaikuttaisi osa-aikaisiin ja extraajiin. Totta kai se vaikuttaa. Toki yhä tarvitaan osa-aikaisia ja extraajia, mutta heidän tuntinsa vähenee. Paitsi jos sitten oikesti parannetaan sitä tuottavuutta ja laitetaan ne nykyiset kokoaikaiset työntekijät tekemään sillä extra-ajalla jotakin oikeasti enemmän tuottavaakin. Tai jos sairauspoissaolot lisääntyvät.
Minusta koko työmatka ja työ pitäisi miettiä uudelleen, jos halutaan pidentää työpäiviä.
Työpaikkojen lähelle tai työtiloihin olisi järjestettävä työntekijöille tilat, joissa he voisivat yöpyä ja tarhat, joihin he voisivat laittaa lapsensa työpäivän ajaksi.
Siten vanhemmat voisivat viettää ruokatunnin vaikka lastensa kanssa, koska illalla ei aikaa juuri olisi.
Itselläni on työmatka tälläkin hetkellä melkein 1,5 tuntia, vähintään tunti ja 15 minuuttia suuntaansa. Matkaan menee päivässä helposti kolme tuntia. Lapsi on onneksi jo koululainen, joten tarhaan häntä ei tarvitse viedä eikä sieltä hakea, mutta olisin jo nyt valmis yöpymään työpäivien välillä vaikka työpaikalla jossain makuusalissa, niin ei menisi työmatkoihin niin tuhottomasti aikaa.
Etenkin jos työpäiviä pidennetään, olisi kätevää, jos olisi se yöpymispaikkakin vieressä. Kotosalla voisi käydä esim. viikonloppuisin ja lomilla. Mutta olen sitä mieltä, että pienten lasten perheillä pitää olla aikaa olla yhdessä myös arkisin. Siksi työnantajat pitäisi velvoittaa järjestämään työntekijöiden lapsille päivähoito työpaikan läheltä, jos työpäivää aletaan pidentää, jotta vanhemmat ja lapset ehtisivät nähdä toisiaan.
Joo, kaikkin vain tekemään 24/7/365 töitä ja kokonaan ilman palkkaa. Säännöllinen työura aloitettava jo 15-vuotiaana ja eläkeikä nostettava 90 vuoteen. Lomat ja palkanmaksu voidaan molemmat lopettaa kokonaan, koska niitä ei työntekijä tarvitse ainakaan työnantajien ja päättäjien mielestä.
Ihanaa! Näillä keinoilla Suomi lähtee aivan takuuvarmasti nousuun!