Millainen ihminen vastustaa työviikon pidennystä?
Itse sanoisin, että sellainen laiskamato, joka joutaa armotta kortistoon heti seuraavissa YT-neuvotteluissa.
Kommentit (80)
Minä, yksinhuoltaja ja lastentarhanopettaja. Hallituksen kaavailemien muutosten toteutuessa lapset tulevat kärsimään sekä töissä että kotona.
Työaikaa pitäisi lyhentää. Nyt on aika siirtyä nelipäiväiseen työviikkoon.
Yrittäjien ja muiden työnantajien kannattaisi vielä harkita haluavatko he todella tuon kaavaillun työajanpidennyksen. Aika moni heistä itse ostaa palveluja muilta yrityksiltä ja konsulteilta tuntiveloituksella, joten pidennetty työaika tulee kasvattamaan laskuja. Kun nykyisin myydään jokin palvelu esim, yhden päivän veloituksella (7.5h), niin jatkossa tuo veloitus samasta työstä onkin sitten 8h.
Jos työpäivää pidennetään puoli tuntia, niin omalla työpaikallani tullaan 95% varmasti vähentämään väkeä. Yksityisellä sektorilla pidetään niin vähän työntekijöitä kuin mitenkään mahdollista, joten pidennyksen jälkeen voidaan vähintäänkin n. joka 20. työntekijä irtisanoa.
Työajan pidennys koskisi siis kokoaikaisia, jotka on yleensä aina kuukausipalkkaisia. Toisaalta kukin voi sopia juuri sellaisesta työajasta työnantajan kanssa kuin haluaa. Suomessa on sopimusvapaus. Jos yleistä täysaikaisen työaikaa lisättäisiin, ei silti juuri sinun tarvitse tehdä enempää. Sen kun teet sopimuksen työnantajasi kanssa niistä tunneista, jotka olet valmis tekemään.
Miksi tuollaista asiaa pitää vastustaa - miksei anneta kunkin itse päättää paljonko on valmis työtä tekemään? Nyt ne, jotka on valmiit tekemään enemmän, ei voi tehdä, kun ne, jotka ei itse ole valmiit tekemään enempää, estää sen muiltakin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:03"]
Tai miten ois ihminen, jolla on elämässään muutakin sisältöä kuin työ. Tai joka ymmärtää, että muutama lisätyötunti viikossa ilman lisäpalkkaa on käytännössä sama kuin palkan alennus.
[/quote]
Vaihdetaanko paikkoja? Mä otan sun työpaikkas ja sä pääset laiskotteleen 24/7! Saat tehdä ihan mitä haluut! Joka päivä! Päättymätön loma! Ikuinen sunnuntai!
Tosin sitten rahasi ei kyllä riitä enää sisäfileen mutustelemiseen ja kaukomailla viidentähden hotelleissa ramppaamiseen, eikä uutta autoakaan voi ostaa heti kun vanhasta tehdastakuu loppuu ;o)
[/quote]
Ei se kuule riitä vaikka käyt töissäkin. Laskut saat maksettua ja ruokaa pöytään. Jokapäivä herätys 5.30 ja työpäivän jälkeen koomassa sohvailua, että jaksaa taas aamulla lähteä. Matkoihin tai muuhun ylimääräiseen ei pienipalkkaisella ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:02"]Väsynyt
[/quote]
Jaa, mulla ainakin normaalisti 8,5h työpäivät. Eli 40h töitä +2,5h palkatonta ruokista. VR konepaja työpaikkana
Voisiko joku valistaa miksi kukaan kuukausipalkkainen HALUAISI tehdä pidempää työviikkoa ilman lisäkorvausta? Ettekö saa muka töistäni tarpeeksi? Luulenpa, että työviikon pidennystä kaipaavat ne, joita se ei edes koskisi. Voisi nostella rauhassa niitä tukijansa, kun ei olisi pelkoa töihin joutumisesta.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 19:51"]
Voisiko joku valistaa miksi kukaan kuukausipalkkainen HALUAISI tehdä pidempää työviikkoa ilman lisäkorvausta? Ettekö saa muka töistäni tarpeeksi? Luulenpa, että työviikon pidennystä kaipaavat ne, joita se ei edes koskisi. Voisi nostella rauhassa niitä tukijansa, kun ei olisi pelkoa töihin joutumisesta.
[/quote]
Työhaluttomia ei kukaan missään tapauksessa halua väkisin työpaikoille notkumaan. Työhaluisiakin on tulossa ovista ja ikkunoista, jos firmalla vaan on mahdollisuus palkata - ihan ilman mitään työajan pidennyksiä tai lyhennyksiä. Tuo väitteesi on vaan epä-älyllistä asian sotkemista.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 20:06"]
[/quote]
Työhaluttomia ei kukaan missään tapauksessa halua väkisin työpaikoille notkumaan. Työhaluisiakin on tulossa ovista ja ikkunoista, jos firmalla vaan on mahdollisuus palkata - ihan ilman mitään työajan pidennyksiä tai lyhennyksiä. Tuo väitteesi on vaan epä-älyllistä asian sotkemista.
[/quote]
Vähän vähemmän räikeästi jos siis haluat provoilla itsellesi rattoisaa riitaa tämän keskustelun puitteissa...
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 20:06"]
[/quote]
[/quote]
Vähän vähemmän räikeästi jos siis haluat provoilla itsellesi rattoisaa riitaa tämän keskustelun puitteissa...
[/quote]
En ymmärrä tuon viestin sisältöä enkä hahmota minkälaista virkerakennetta on tavoiteltu, mutta ilmeisesti se ei liity ketjun varsinaiseen asiaan.
Minulla on teoriassa 37,5h/viikko. KÄytönnössä päivät venyvät niin, että koko ajan kertyy ylitöitä, joita ei ehdi pitämään. Kahvitaukoja en ehdi pitämään, ruokailuun menee 10-15 min. TYöajan pidennys olisi helpotus - sitten ehtisin tekemään työt työajalla.
Sitten kun yritän pitää ylityövapaita, sillä välin kertyy kahta kauheammin hommia, jotka taas pitää tehdä ylitöinä.
Isännöitsijätoimiston arkea.
Fiksu! Miksi vitussa mä suostuisin tuommoiseen yksipuoleisesti? Täytyy olla vähän heikkomielinen, jos noin helpolla alistuu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:03"]
Tai miten ois ihminen, jolla on elämässään muutakin sisältöä kuin työ. Tai joka ymmärtää, että muutama lisätyötunti viikossa ilman lisäpalkkaa on käytännössä sama kuin palkan alennus.
[/quote]
Vaihdetaanko paikkoja? Mä otan sun työpaikkas ja sä pääset laiskotteleen 24/7! Saat tehdä ihan mitä haluut! Joka päivä! Päättymätön loma! Ikuinen sunnuntai!
Tosin sitten rahasi ei kyllä riitä enää sisäfileen mutustelemiseen ja kaukomailla viidentähden hotelleissa ramppaamiseen, eikä uutta autoakaan voi ostaa heti kun vanhasta tehdastakuu loppuu ;o)
[/quote]
Et ole vissiin koskaan itse töitä tehnyt kun on noin ruusuinen kuva työssä käyvistä? :D
[/quote]
[/quote]
Onko sun mielestä vain kaksi vaihtoehtoa: että jokaisen on raadettava burnoutin partaalla tai oltava työttömiä? Tai että, jos vaan työtä saa, niin on oltava valmis tekemään sitä, millä ehdoilla tahansa?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:10"]
Päiväkoti menee viideltä kiinni. Jos työaikani pitenee, miten ihmeessä saan lapsen haettua tarhasta? Ja koululainen joutuu olee entistä pidempään yksin kotona.
[/quote]
heh, Se tarkoittaa sitä, että tulet sinne aamulla aiemmin, eli teet pidemmän vuoron. Esim 8-17.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:04"]
Mä joka olen ihan loppu joka viikon jälkeen tälläkin työajalla, päiväkodissa työkentelen. Laadukasta varhaiskasvatusta vai meneekö työn laatu keveämmäksi kun työaika pitenee.
[/quote] ja jos vielä ryhmäkoot kasvaa tämän tulevan uudistuksen myötä... ei hyvä.. onneks itse saan töistä hengäs tauon äitiysloman ajaksi joka tuli enemmän kuin tarpeeksi.. tämä vuosi oli yksi elämäni raskaimpia..=(
Ainoa hyvä että itse työskentelen ryhmiksessä ja meillä on lain määrittämä maximi lapsi ryhmän koossa joka 12! Eli yli ei mene.. ONNEKS!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:54"]
Uskokaa jo tomppelit, että keikkalaisten ja osa-aikaisten työt ei vähenisi, vaikka normaalityöaikamaksimia nostettaisiin. Ne on ihan eri tekijöitä ja hommia. Työnantajille ei ole edes kannattavaa luopua ekstroista ja osa-aikaisista. Älkää olko noin kusetettavia.
[/quote]
Jos aamuvuoro olisi puoli tuntia pidempään töissä ja yövuoro tulisi puoli tuntia aiemmin, niin eihän nyt jukoliste keikkarille enää todellakaan annettaisi täyttä iltavuoroa. Nyt jo iltavuorot on monesti 7-tuntisia, nehän lyhenisi kuuteen tuntiin.
Millä perusteella väität että minun (keikkarin) työt ei vähene?
Minä olin kolme vuotta osittaisella hoitovapaalla, eli tein 6 h päivää. Työnantaja oli oikein myötämielinen tähän, merkitsihän se heille säästöä palkkakustannuksissa. Ei sitä käytänössä kukaan muistanut, palaverit sovittiin alkamaan 8.30 ja nillitettiin myyntitavoitteista ja muista. Tein ihan tasan tarkaan samaa tulosta kuin 8 h päivää tekevät kollegat. Yhtenä syksynä esimies kävi jossain kehityskeskustelussa läpi tavoitteita, että kaikkien osalta pitäisi nyt niitä nostaa ja tässä olis teidän yhteyspäälliköiden uusi tavoiteraja. Olin hetken hiljaa ja sanoin sitten, että muistaako hän, että minä teen 6 h päivää, josta minulle myös maksetaan 6 h mukaan ja tähän saakka olen päässyt ihan samoihin kuin 8 h päivää tekevät. Esimies meni ihan punaiseksi ja sanoi, että tosiaan, hän ei muistanut tätä ja että eihän se tietenkään ole kohtuullista ja blaa, blaa.
En ymmärrä mikä järki olisi työajan pidentämisessä, ei se taatusti ainakaan tuottavuutta lisää, kuin ehkä jossain liukuhihnalla (sielläkin olen nuoruudessani ollut, suklaatehtaalla Ruotsissa) ja silloinkin se merkitsisi vain enemmän työttömiä.
Mutta ihan sama. En asu enää Suomessa. Vein koulutukseni ja tavoitteet mennessäni, samoin perheeni ja koulutetun mieheni ja nyt tuotamme uudelle kotimaalle. Tehkää ihan mitä lystäätte.