Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sijoittaa pieni summa rahaa?

Vierailija
31.01.2022 |

n. 20 t säästöjä, joita ei viitsisi tilillä pitää, mut ei toisaalta ole riittävästi esim. asuntosijoittamiseen.
Rahastoissa jo on rahoja, en uskalla sinne laittaa enempiä..eli jotain muuta suhteellisen turvallista?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt, itsellä 50.000e ns.ylimääräisenä mutta olen nyt pitänyt tilillä ja katson mitä teen. Kuitenkaan mulla ei varaa menettääkään noita.

Vierailija
2/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoriin osakesijoituksiin. Sampo 44€ osake ja maksaa osinkoa 4€ tänä vuonna. 20t € saat 454 osaketta joista saat keväällä osinkoa 1800€. Sampo on Helsingin pörssin turvallisin osake ja tänä vuonna maksaa muhkean osingon 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalijjjoooo ja Gambiinaaa

Vierailija
4/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sioittaminen on epätoivoista nappikaupassa.

Esim. korkorahoista menee myös hallintakuluja. Ellei ole tarpeeksi pesämunaa, kuten minulla, jolloin ei mene hallintakuluja. En mainitsisikaan, mutta harvalla muulla työttömällä on näin.

Kaikessa sioittamisessa voi myös hävitä!

Vierailija
5/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoriin osakesijoituksiin. Sampo 44€ osake ja maksaa osinkoa 4€ tänä vuonna. 20t € saat 454 osaketta joista saat keväällä osinkoa 1800€. Sampo on Helsingin pörssin turvallisin osake ja tänä vuonna maksaa muhkean osingon 👍

Kappas, tuollainen on olemassa. Kenties sinä olet ap ja loit tämän aloituksen vain päästäksesi mainostamaan tuota.

Itse olin tosiaan tulossa ehdottamaan juurikin jotain tuollaisia vähän erilaisia osakesijoituksia, missä on siis ennalta määrätty tietty tuotto. En vain ole niitä hirveästi jaksanut googlata. Yksi tunnetuimmista ja eniten mainostavista Suomessa saattaa olla "Korkeatuottoinen" (GF Money), jonka korko on ollut jotain 7-8% luokkaa.

Tuollaiset "omituiset" osakkeet ovat tosiaan hyvä vakaa ennalta arvattavissa oleva sijoituskohde, joiden ainoa huono puoli on se että niitä tarjoaa usein "omituiset" firmat jotka eivät vaikuta täysin luotettavilta, siis niinkuin jokin mikälie hulivili firma "GF Money". Tuo sun ehdottama Sampo saattaa olla luotettavampi firma, ehkä. Ja ainakin parhaan kuulemani koron se tarjoaa, siis 44€ osake jossa 4€ tuotto niin sehän on 9% korkoa. Oudon paljon. Epäilyttävän paljon. Jos tuossa tosiaan ei ole riskiä menettää rahojaan niin tuo on kyllä täydellinen sijoitus, ei kannata lähteä etsimään parempaa, paitsi jos on monimiljonääri niin että voi lähteä sijoittamaan kaukomaille veroparatiiseihin.

Toinen vaihtoehto on pankkitilit, joissa on ennalta määrätty talletusaika ja ennalta määrätty tuotto. Tässä paras mitä olen joskus jollain googlailulla löytänyt:

https://www.intus.ee/deposits/

Eli virolainen firma nimeltä Intus. Niiden paras korko: 8,5%. Mutta tuossakin on sitten se ongelma että pitäisi tietää kuinka luotettava jokin mikälie firma on, ettei koko firma yhtäkkiä vain katoa jonnekin kaikkien asiakkaiden kaikkien rahojen kanssa.

Mutta tosiaan, jos on ennalta määrätty talletusaika/sijoitusaika, ja ennalta määrätty tuotto, niin en todellakaan tiedä että onko sillä minkäänsortin merkitystä että onko sen nimi tasan tarkkaan "osake" vai "pankkitili". Mulle sillä ei ole merkitystä.

Vierailija
6/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytetty Rolex.

Vierailija
7/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajauttaisin osakkeisiin ja rahastoihin, esim matalakuluiset indeksirahastot hyviä. Muista myös perehtyä sijoittamiseen lukemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, blogeja, podeja jne.

Vierailija
8/9 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sampo-intoilijoita kuitenkin muistuttaisin, että tuo odotettavissa oleva 4 euron osinko koskee vain tätä vuotta eikä ole mikään jokavuotinen juttu. Kyllä minullakin on Sammon osakkeita, mutta ei suinkaan koko salkkua, vaan alle kymmenesosa osakesalkun arvosta. Osakkeita ostaessa kannattaa aina muistaa hyvä hajautus.

Vierailija
9/9 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas, tuollainen on olemassa. Kenties sinä olet ap ja loit tämän aloituksen vain päästäksesi mainostamaan tuota.

Itse olin tosiaan tulossa ehdottamaan juurikin jotain tuollaisia vähän erilaisia osakesijoituksia, missä on siis ennalta määrätty tietty tuotto. En vain ole niitä hirveästi jaksanut googlata. Yksi tunnetuimmista ja eniten mainostavista Suomessa saattaa olla "Korkeatuottoinen" (GF Money), jonka korko on ollut jotain 7-8% luokkaa.

Tuollaiset "omituiset" osakkeet ovat tosiaan hyvä vakaa ennalta arvattavissa oleva sijoituskohde, joiden ainoa huono puoli on se että niitä tarjoaa usein "omituiset" firmat jotka eivät vaikuta täysin luotettavilta, siis niinkuin jokin mikälie hulivili firma "GF Money". Tuo sun ehdottama Sampo saattaa olla luotettavampi firma, ehkä. Ja ainakin parhaan kuulemani koron se tarjoaa, siis 44€ osake jossa 4€ tuotto niin sehän on 9% korkoa. Oudon paljon. Epäilyttävän paljon. Jos tuossa tosiaan ei ole riskiä menettää rahojaan niin tuo on kyllä täydellinen sijoitus, ei kannata lähteä etsimään parempaa, paitsi jos on monimiljonääri niin että voi lähteä sijoittamaan kaukomaille veroparatiiseihin.

Toinen vaihtoehto on pankkitilit, joissa on ennalta määrätty talletusaika ja ennalta määrätty tuotto. Tässä paras mitä olen joskus jollain googlailulla löytänyt:

https://www.intus.ee/deposits/

Eli virolainen firma nimeltä Intus. Niiden paras korko: 8,5%. Mutta tuossakin on sitten se ongelma että pitäisi tietää kuinka luotettava jokin mikälie firma on, ettei koko firma yhtäkkiä vain katoa jonnekin kaikkien asiakkaiden kaikkien rahojen kanssa.

Mutta tosiaan, jos on ennalta määrätty talletusaika/sijoitusaika, ja ennalta määrätty tuotto, niin en todellakaan tiedä että onko sillä minkäänsortin merkitystä että onko sen nimi tasan tarkkaan "osake" vai "pankkitili". Mulle sillä ei ole merkitystä.

Jatkoa...

Nyt sitten googlasin tuon Sammon osakkeen. Jaa, ymmärsin tuon toisen henkilön viestin väärin. Sammon osake ei olekaan sellainen erikoinen osake jossa on etukäteen määrätty tietty tuotto. Vaan Sammon osake on tuikitavallinen osake jossa on tuikitavalliseen tapaan kurssiheilahtelut, voi tulla voittoa, voi tulla tappiota. Eli ei, en suosittelisi Sammon osakkeita jos on köyhä, jos on vain 20 000 euroa joita lähteä sijoittamaan.

Köyhälle suosittelisin juurikin jotain tuon tapaisia mistä aiemmin kirjoitin eli sijoitusvaihtoehtoja joissa on tietty ennalta määrätty tuotto (ja kenties ennalta määrätty sijoitusaika).

Ja kenties muutenkin, jos meinaa ryhtyä sijoittelemaan, niin ei kenties kannattaisi heti ensimmäisenä suinpäin sännätä osakekaupoille. Kannattaa varmaan hitaasti ja varovasti opetella jollain turvallisemmilla vaihtoehdoilla. Kuten ei kenties kannata heti suinpäin sännätä myöskään kryptovaluuttoja ostamaan. Ja kuten elämässä ei muutoinkaan kannata heti suinpäin sännätä mihinkään.

Jos aloittajalla todella on 20 000 euroa eikä yhtään kokemusta sijoittamisesta, niin ei kannata heti sijoittaa koko 20 000 euroa, siis ei kannata vaikka hajauttaisi tosi turvallisesti. Vaan kannattaa kokeilla ensin mahdollisimman pienillä summilla. Valitsee muutaman sijoituskohteen ja tekee niihin minimisijoituksen eikä yhtään sen enempää. Sillä lailla tulee sijoitettua vaikkapa 3 000 € tms. Niitä loppurahoja eli 17 000 € voi alkaa sijoitella hitaasti myöhemmin, kun kokemusta on kertynyt. Koska alkuun tekee vuorenvarmasti virheitä, alkuun sijoittaa vääriin paikkoihin, alkuun menettää rahojaan. Mitä vähemmän alkuun sijoittaa - sitä vähemmän alkuun menettää. Eli tosiaan noissa asioissa oppii kantapään kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi