Mitä tehdä - entinen työkaveri yrittää tuhota uuden työmahdollisuuteni?
Olimme siis samassa paikassa töissä aiemmin. Nyt olen siirtynyt uuteen työpaikkaan ja hän on hakenut sinne projektitöihin mutta saanut pakit.
Nyt yrittää tuhota minun työmahdollisuuksiani uudessa työpaikassa. Kertoo kaikille, että minä olen luvannut hänelle töitä ja ties mitä. Mitä en todellakaan ole tehnyt, eihän minulla ole edes sellaista mahdollisuutta. Ainoa mitä olen tehnyt joskus viime kesänä - kun luulin tämän tyypin olevan vielä ihan ok, oli vinkata hänelle että firmassa oli paikkoja projektitöihin auki. Halusin auttaa koska tiesin hänen olevan työtön.
Nyt tilanne on niin paha, että juristit joutuvat hoitamaan sitä. En edes tiedä, mitä kaikkea hän väittää ja vaatii. Väittää ilmeisesti ainakin minun luvalleen hänelle vaikka mitä ja että siksi hänelle pitäisi maksaa korvausta. Eli että hänelle olisi luvattu projektityöpaikka vaikka ei edes käynyt mitään virallisia prosesseja läpi. Väittää minun luvanneen.
Tämä on aivan hullua enkä tosiaan tiedä tarkempia asioita, koska muut ihmiset hoitavat tätä. Tuntuu vain kauhealta, että yrittää upottaa minua valehtelemalla ties mitä vaikka vain yritin auttaa vinkkaamalla työprojektista. Pahimmillaan menetän oman työpaikkani tämän takia jos saa minut näyttämään tosi huonolta.
En nyt tiedä mitä edes haen tällä. On vain niin surkea olo ja tilanne tuntuu aivan epätodelliselta.
Kommentit (31)
Älä ainakaan mene touhuun mukaan. Yksi häirikkö vielä menee ja selviydyt. Se on vain yksi ihminen.
...Taas sitä verkostoitumista. Parempi kun ei puhu kenellekään mitään. Siksi pysyn erossa kaikista someista.
Yritä keskittyä omaan työhösi ja tee se niin hyvin kuin pystyt, sillä aikaa kun firman juristit rutiininomaisesti kaivelevat taskustaan äijälle lakipykäliä. Ihan sama, mitä se puhuu muille. Sinun työpanoksesi puhuu puolestasi, huolehdi siis siitä.
Maailmaan mahtuu monenlaista yksilöä. Eihän tuo tervettä ole. Pysy asiasta ja henkilöstä niin kaukana kuin pystyt, myös turvallisuuden vuoksi. Yritä olla ajattelematta asiaa ja muistuta itsellesi, että jokainen täyspäinen kyllä havaitsee vähemmän täyspäisen käytöksen varsinkin kun tilanne on lähtenyt näin kunnolla hallinnasta. Useimmissa ammattipiireissä on ihan normaalia mainita mahdollisista työpaikoista potentiaalisille hakijoille ja useimmat työnantajat tähän jopa kannustavat. Et ole tehnyt väärin. Se, että kyseinen henkilö osoittautuikin muuksi kuin oletit aiemman tuntemisen perusteella ei ole sinun syytäsi vaikka erittäin ikävää ja haastavaa toki onkin. Yritä keskittyä omaan tekemiseesi ja anna ihmisten muodostaa sitä kautta sinusta käsitys.
Kiitoksia viesteistä. Erittäin järkeviä.
Ainoa mikä vielä mietityttää on, että hän perustelee tuota rahankiristystä firmalta sillä, ettå minä olisin luvannut hänelle kaikenlaista. Tottakai, kuten täasäkin keskustelussa on useaan kertaan mainittu, en olisi mitenkään voinut luvata mitään koska en ole siinä asemassa enkä ole todellakaan niin tehnyt.
Hänelle on myös saatettu kirjallisesti tietoon alusta lähtien kyseiseen projektiin osallistumisen faktat, eli sen tarkoitus, budjetointi, tuon tehtävän palkkaus jonka hän oletti saavansa, yms. Joten hän ei ole voinut olla tietämätön.
Hän kuitenkin väittää tehneensä kanssani tiivistä yhteistyötä hakuprosessin aikana ja minun kertoneen ja luvanneen hänelle kaikenlaista jota kuitenkaan hänelle toimitetuissa dokumenteissa ole, ja jota en todellakaan ole tehnyt. Väittää myös, että hakuprosessin aikana hän olisi tehnyt minun työni. Eli ottaa nyt kunnian minun työsuhteessa tekemästäni työstä ja väittää, että hän on kaiken sen tehnyt pyrkimyksessään tulla palkatuksi projektiin. Ja nyt kun häntä ei palkattu, niin hänelle pitää firman maksaa muhkea rahallinen korvaus. Mutta kun hän ei tehnyt yhtään mitään! Kaikki mukana olleet tietävät sen, mutta miettivät sitten kulissien takana olisinko sittenkin teettänyt hänellä töitä ja esitellyt ne ominanim
Eli se ikävä juttu tässä myös tosiaan on, että jos muut ryhtyvät miettimään olenko ollut epärehellinen ja lupaillut perättömiä ja laittanut hänet tekemään töitä joista olen ottanut kunnian, niin voiko minuun luottaa.
Mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Hänellä on tosiaan ollut kaikki tiedot mustaa valkoisella koko hakuprosessin ajan emmekä ole olleet tekemisissä. Mutta hän väittää keskustelujen tapahtuneen puhelimitse, joten vaikea minunkaan todistaa niitä tapahtumattomiksi.
Eli se suurin huoli itselläni on, että jos hän kuitenkin onnistuu kylvämään epäluottamuksen siemenen minun suuntaani.
Ja kun vinkkasin hänelle koko jutusta pelkästä säälistä kun hän oli työtön.
Pelottavaa, ettå joku voi olla noin törkeä, röykeä ja suoraan sanottuna hullu. Mikä ihme saa jonkun käyttäytymään noin?
ap
Et varmaan voi tehdä muuta kuin kiistää kaikki äijän syytökset, tehdä oman työsi hyvin jatkossakin jotta kaikki näkevät että teet oikeasti itse hommasi, ja muuten vain olet välittämättä.
Kaikenlaisia sekopäitä on maailma täynnä, et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka joutuu perättömien syytösten kohteeksi. Tämä tyyppi voi olla niin sekaisin että uskoo itse omat juttunsa.
Tuo tapaus minun mielestäni täyttää kunnianloukkauksen kriteerit: https://www.minilex.fi/a/kunnianloukkaus-on-valheellista-tietoa#:~:text….
Ja jos todellakin olet vain vinkannut työpaikasta, niin sinunhan on helppo puhelutiedoilla se osoittaa. Et ole väitettyjä puheluita soittanut, eikä hän ole sinulle soittanut.
Ja tuo pelko, että hän omii työsi, kun väittää, että on tehnyt sinun työsi, niin mitenhän se olisi teoriassakaan mahdollista... Parhaiten tyrmään tämän väitteen tekemällä työsi nyt hyvin ja täysin avoimesti.
Juristit hoitaa asiaa ja sinä et tiedä mitään tarkempaa? Kuule, hoida nyt se sun lääkitys kuntoon.
Älä reagoi mitenkään ja unohda koko juttu. Hän nimenomaan hakee tässä reaktiota sinulta että menettäisit yöunesi ym.
Jos olisin tilanteessa, että toinen raivoaa, riehuu ja uhkailee, ja toinen toteaisi vain vinkanneensa avoimesta työpaikasta silloin kun vielä luuli toista osapuolta normaalin kirjoissa olevaksi, niin ei tarvitsisi kauaa miettiä kumman puolelle asettuisin.