AHDH/ADD:n hyvät puolet tähän ketjuun!
Noniin, olen kyllästynyt puhumaan ADD-häiriöstä negatiivisuuden kautta. Puhutaan siis positiivisuuden kautta.
Aloitan:
- Olen ollut aina luova: valokuvaan, kirjoitan, soitan ja sävellän
- Rakastan kauneutta: kauniita vaatteita ja kukkia!
- Pääsen flow-tilaan kirjoittaessa
- Olen idearikas
- Rakastan liikkumista: tanssimista ja hiihtämistä
- Osaan unelmoida!
Tekisi mieli kirjoittaa myös niitä huonoja puolia, mutta sitä en nyt tee.
Lava vapaa!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Poikakavereista ei koskaan ole ollut pulaa, sillä miehet helposti kiinnostuu naisesta, joka pelaa pelikonsoleja, pokeria, kuuntelee heviä ja pelaa Dungeons&Dragonia, mutta on silti urheilullinen ja söpö. Ja not like other girls -ilkkujat voi pussata vaikka mun peräaukkoa.
Siis sinulla ei ole persoonaa lainkaan, vaan adhd on valinnut harrastukset puolestasi? Ja vieläpä melko tavalliset harrastukset, ei mitään vuorikiipeilyä.
Älykkyys ja luovuus ainakin minulla vahvuusalueina.
Jaksan innostua aina ja tsempata muita, suhtaudun suurella intohimolla minulle tärkeisiin asioihin ja jaksan paneutua niihin.
Olen myös liikunnallinen ja nautin työssäni hulivilimeiningistä enkä väsy helposti. Teen töitä varhaiskasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Poikakavereista ei koskaan ole ollut pulaa, sillä miehet helposti kiinnostuu naisesta, joka pelaa pelikonsoleja, pokeria, kuuntelee heviä ja pelaa Dungeons&Dragonia, mutta on silti urheilullinen ja söpö. Ja not like other girls -ilkkujat voi pussata vaikka mun peräaukkoa.
Miten tämä liittyy ADHD:hen? En ymmärrä, voiko joku avata vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy ADHD:hen? En ymmärrä, voiko joku avata vähän.
Aika usein adhd diagnosoidut tytöt on vähän menevämpää sorttia eikä niitä kiinnosta ns. tyttömäiset jutut. Itse halusin olla poika teininä ja kiitän luojaani, ettei omana aikanani ollut sukupuolenvaihdos ollut niin pinnalla kuin nyt, koska olisin varmaan halunnut vaihtaa sukupuoltani. Mä en ikinä välittänyt mistään nukeista, vaan mulla oli lapsena oma salapoliisitoimisto ja halusin salaiseksi agentiksi. Muistelen lukeneeni, että monella sukupuoltaan vaihtavalla tytöllä voisi olla myös asperger/adhd-diagnoosi.
-eri
Adhd n ongelma on pahihimillaan varmaan siinä että kun ajatus haahuilee niin kaikki seikat ovat vain rippeitä erilaisista ajatus vyöhykkkeistä mikä tarkoittaa kun its eolen iloinen siitä kun oppinut tuntemaan omai aivoaj siinä että miten se toimii eli mitä on luvouus ja mit on johdonmukaisnen ajattelu kun olen pari kertaa saanut kokeilla concertttaaa.
Harmi kun on sattunut tällainen muoto itselleni jossa ei kyllä ole mitään positiivista vaan tekee elämästä helvettiä :(
Vierailija kirjoitti:
Adhd n ongelma on pahihimillaan varmaan siinä että kun ajatus haahuilee niin kaikki seikat ovat vain rippeitä erilaisista ajatus vyöhykkkeistä mikä tarkoittaa kun its eolen iloinen siitä kun oppinut tuntemaan omai aivoaj siinä että miten se toimii eli mitä on luvouus ja mit on johdonmukaisnen ajattelu kun olen pari kertaa saanut kokeilla concertttaaa.
Johdonmukaiisessa ajattelussa huomaa varsinkin sen miten esim ns työmuisti on läsnä eli miten käyttää jo elettyä/toisten koettua elämän kokemusperäistä tietoa hyödykseeen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo yksi jankkaaja saa vaan nepsylapsia.
Toivottavasti ei, olisi todennäköisesti ihan hirviövanhempi lapsiraukoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johdonmukaiisessa ajattelussa huomaa varsinkin sen miten esim ns työmuisti on läsnä eli miten käyttää jo elettyä/toisten koettua elämän kokemusperäistä tietoa hyödykseeen.
Konkreettisesti vaikkka adhd luovuus tarkoittaa sitä että pistää kuvainnollisesti palapelin uusiksi ja rakentaa niiistä jonkun aivan luonnottoman epäjärjestyksellisen kuvan mikä ei ole jäsennellistävisssä ja siten ei myöskäään tulevaisuus ennakoitavissa kun ei ole selkeitä jäsenneltyjä järjellisiä mukailemia niistä palikoista jotka ovat olennaisia rakennuspalikoita. Tälllöin myös itsetunto ja itseluottamus horjuu ja aiheutttaa stressiä kun ei ole ennakoitavuuutta loogisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkreettisesti vaikkka adhd luovuus tarkoittaa sitä että pistää kuvainnollisesti palapelin uusiksi ja rakentaa niiistä jonkun aivan luonnottoman epäjärjestyksellisen kuvan mikä ei ole jäsennellistävisssä ja siten ei myöskäään tulevaisuus ennakoitavissa kun ei ole selkeitä jäsenneltyjä järjellisiä mukailemia niistä palikoista jotka ovat olennaisia rakennuspalikoita. Tälllöin myös itsetunto ja itseluottamus horjuu ja aiheutttaa stressiä kun ei ole ennakoitavuuutta loogisesti.
Itsetunto ja itseluottamuskun oli niin huono niin tuli opeteltua aikusilukiossa kaikki tyyliin "hauki on kala" -metodillla 17 vuotiaaan ja siitä ei tullut mitään vaikka motivaatiota oli muttta ei tuloksellista opiskelua. Vaan ajan ja energian tuhlaamista ja päään lyömistä seinäään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto ja itseluottamuskun oli niin huono niin tuli opeteltua aikusilukiossa kaikki tyyliin "hauki on kala" -metodillla 17 vuotiaaan ja siitä ei tullut mitään vaikka motivaatiota oli muttta ei tuloksellista opiskelua. Vaan ajan ja energian tuhlaamista ja päään lyömistä seinäään.
Nykyään näkee maailmaan enemmän tyyliin niiin että kaikella on oma paikkansa, merkityksensä, motiiivinsa jne... Mitää ei silloin pystynyt hahmottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näkee maailmaan enemmän tyyliin niiin että kaikella on oma paikkansa, merkityksensä, motiiivinsa jne... Mitää ei silloin pystynyt hahmottamaan.
Varmaan jos yrittäisi selittää niiin vaikka käsitteet olisikin olemassa mutta sen kokonaiskuvan taustaa vasten niiisen jäsentely ja peilaaminen on haaasteellista. Tosiaan taisi olla joku kolmisen viikkoa toista kertaa otin concerttaaa ja kyllä se vaikutti aivokemiaan positiivisesti.
Itselläni ADD, joten ei ole valitettavasti näitä energisyyksiä yms. supervoimia. Ainoa hyvä puoli minkä tästä keksin on, että mulla ei ole koskaan tylsää, koska mun fantasiamaailma on niin monipuolinen,ja pystyn uppoutumaan sinne totaalisesti aina kun haluan (ja usein silloinkin kun en haluaisi tai ei saisi, kuten kun pitäisi koodata jotain tylsää töissä).
Olenkin vähän päätynyt siihen, että vaikka lapsena kouluissa ylivilkkaat kiinnittää enemmän negatiivista huomiota, niin tämä ADD taitaa lopulta olla se paskempi versio, koska hyödyt jää saamatta mutta keskittymishäiriön haitat on.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on ADHD, ja hänen ajatuksensa kulkevat välillä reittejä joita mun täysin päinvastaiset, tosi järjestelmälliset aivot eivät ikinä löytäisi. Parhaimmillaan ihan huikeaa läppää ja nokkelia heittoja :D
Tämä on varmasti näin lääkittynä yksi parhaita puolia. Työssä tämä näkyy erityisesti ja minun on välillä vaikea ymmärtää, miten ihmiset ajattelevat ikään kuin putkiaivoisesti. Nopeat aivot ja älykkyys tuo välillä aika huikeita kehitysideoita työhön.
Niitä negatiivisia puolia on ollut valtavan paljon, mutta tämä positiivisena huomiona.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ADD, joten ei ole valitettavasti näitä energisyyksiä yms. supervoimia. Ainoa hyvä puoli minkä tästä keksin on, että mulla ei ole koskaan tylsää, koska mun fantasiamaailma on niin monipuolinen,ja pystyn uppoutumaan sinne totaalisesti aina kun haluan (ja usein silloinkin kun en haluaisi tai ei saisi, kuten kun pitäisi koodata jotain tylsää töissä).
Olenkin vähän päätynyt siihen, että vaikka lapsena kouluissa ylivilkkaat kiinnittää enemmän negatiivista huomiota, niin tämä ADD taitaa lopulta olla se paskempi versio, koska hyödyt jää saamatta mutta keskittymishäiriön haitat on.
Se, että on ADHD ei tarkoita välttämättä mitään supervoimia tai loputonta energiaa. Ainakin itselläni se näyttäytyy kärjistettynä niin, että joko aloitan miljoonia projekteja tai sitten makaan sohvalla. Add-kavereilla näyttää taas jonkinlainen tasapaino olevan ja hämmästelen heidän jaksamistaan. Eli se vertailu on turhaa.
onko vielä ad/hd bändiä, stagellahan villi ja levoton meno toimii hyvin