AHDH/ADD:n hyvät puolet tähän ketjuun!
Noniin, olen kyllästynyt puhumaan ADD-häiriöstä negatiivisuuden kautta. Puhutaan siis positiivisuuden kautta.
Aloitan:
- Olen ollut aina luova: valokuvaan, kirjoitan, soitan ja sävellän
- Rakastan kauneutta: kauniita vaatteita ja kukkia!
- Pääsen flow-tilaan kirjoittaessa
- Olen idearikas
- Rakastan liikkumista: tanssimista ja hiihtämistä
- Osaan unelmoida!
Tekisi mieli kirjoittaa myös niitä huonoja puolia, mutta sitä en nyt tee.
Lava vapaa!
Kommentit (76)
Ystävälläni on ADHD, ja hänen ajatuksensa kulkevat välillä reittejä joita mun täysin päinvastaiset, tosi järjestelmälliset aivot eivät ikinä löytäisi. Parhaimmillaan ihan huikeaa läppää ja nokkelia heittoja :D
Hyperfocus, innostuessani hankin kaiken mahdollisen tiedon kiinnostuksen kohteesta. Onneksi saan tehdä työtä joka jaksaa kiinnostaa.
Se on kätevä diagnoosi hankkia jos tietää mitä pitää sanoa ja jaksaa käydä prosessin läpi
Vierailija kirjoitti:
Se on kätevä diagnoosi hankkia jos tietää mitä pitää sanoa ja jaksaa käydä prosessin läpi
Adhd:na, jonka tutkimukset kesti yli vuoden julkisella, en ymmärrä kätevyyttä.
Luovuus, kekseliäisyys, keksinnöt, asioiden edistäminen kiinnostuksen kohteisiin perehtyminen, aikaansaaminen, yritysjohtajuus ja usein sosiaalisuus
Asiat jotka kiinnostaa, niin niihin pystyn keskittymään jollain ultrateholla ja innolla.
Kyllähän se joskus masentaa, että jotkut perusjutut vaativat älyttömän paljon vaivanäköä, mutta toisaalta epäilen, että "normaaleilla" ei ole tätä kykyäni keskittyä niihin kivoihin juttuihin samalla tavalla kuin minulla.
Parisuhteissa sitä joutuu vain aluksi selittämään, että joidenkin arjen askateiden hoidon hankaluus ei johdu silkasta laiskuudesta/välinpitämättömyydestä.
Multitaskaan sujuvasti töissä ja kotitöissä niin, että mulla on samanaikaisesti 3-4 hommaa menossa ja pari muuta vielä mielen päällä. Kotona esim. laitan ruuan tulelle, taikinan nousemaan, pyykit ripustukseen, ruuat lemmikeille jne, hypin ja pompin hommasta toiseen. Vaarana tosin on, että sinne tänne säntäillessäni unohdan jo, mitä alun perin olinkaan tekemässä, mikään ei onnistu ja kaikki jää puolitiehen. Säntäilen vähän lisää ja pari muuta mutkaa lisää, ja jo alkaa tulla valmistakin. Työni vaatii muutaman eri työvaiheen yhtäaikaista seuraamista, ja se onnistuu minulta tosi hyvin. Minun työtäni ei voi tehdä, jos ei osaa tehdä montaa hommaa yhtä aikaa.
Nukuin tänään opiskelujen jälkeen päikkärit ja kun heräsin, siivosin ja kävin juoksulenkillä ja nyt on hyvä olo!
T: ADD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl se on sit loppupeleissä wörttii ku alkaa ensin Medikinet ja lopulta elsurespat juoksee.
Mun kaikilla lapsilla on ad/hd ja nämä lapset on niin uskomattomia. Luettelen alle
-ei ikinä tylsää hetkeä
-ideoita joita ei uskoisi kenenkään keksivän
-energiaa riittää
- eivät ole pitkävihaisia
-itselleen nauramisen taito
- hyvää seuraa
- erittäin hyviä näkemyksiä ja mielipiteitä
- luovuus on kaikilla vahvuus
Nämä lapset on tuonut elämääni iloa ja naurua niin paljon. Hämmästyn edelleen päivittäin miten fiksuja, nohevia ja elämän nälkäisiä nämä lapset on. Kaverit rakastaa näitä myös, meillä on tupa täynnä kavereita usein.
Jos joku urheilulaji kiinnostaa, niin siihen panostetaan täydellä teholla.
Vierailija kirjoitti:
”ADHD” on oikealta nimeltä käytöshäiriö ja laiskuus. ☺️
Laiskuus ei tule kyllä ensimmäisenä mieleen. Ja onko ADHD:lla käytöshäiriö vai onko häiriö niillä joilla ei ole ADHD:ta? Onko ihminen oikeastaan luotu olemaan yliaktiivinen ja ns. normaalikäytöksinen onkin se laiska?
Hyperkeskittyminen on ihanaa, kun se vie mennessään. Olen onnellinen kun saan toteuttaa sitä työssäni, silloin tällöin.
Toisaalta tylsät palaverit on sellaisia että en vaan millään pysty enkä jaksa niitä.
Ja työssäni vaikka saisin miten mahtavia ideoita, en usein jaksa viedä niitä loppuun. Muut vasta alkaa tajuta jutun juonen, kun itse jo puuhaan uutta ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sulle varmaan ollutkaan, sä oot ADHD. Mulle se oli ihan piece of cake.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään adhd-ihmisissä varsinkin siitä, etteivät he yleensä harrasta pikkusieluista hymiöaggressiivisuutta.
😚
Juuttuminen voi olla hyväkin asia. Itse esimerkiksi juutun tietyn asian harjoitteluun tai opiskeluun epänormaaliuteen asti.
No, olen tullut taitavaksi ainakin yhdessä urheilulajissa ja instrumentin soitossa. Lisäksi työelämässä olen omalla alallani erityisasiantuntija, koska olen jämähtänyt hiomaan ja tutkimaan maanisesti samaa aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sulle varmaan ollutkaan, sä oot ADHD. Mulle se oli ihan piece of cake.
Vähän pitkäjänteisyyttä se vaati, mut ei se mikään vaikee rasti ollu julkisella. Kyllä kannatti!
Olen sosiaalisesti välitön ja vilpitön ja löydän aina mukavaa seuraa. Järjestän menoa ja toimintaa aamusta iltaan.
Olen yleensä aina positiivisen innostunut, vaikka asiat harvoin menee putkeen.
Mikä lumipallo???