olen pahassa velkakierteessä
Pakko avautua. En halua saarnaa tai valituksia, itse olen itseni tähän ajanut ja kärsin kokoajan. Kaikki alkoi, kun muutin omilleni 17-vuotiaana. Osamaksut houkuttelivat, mutta pysyivät kuitenkin hallinnassa. Ensimmäisen lapsen synnyttyä paheni. Osamaksuja lisää. Mutta selvisin niiden kanssa kuitenkin. Toista lasta odottaessani kuukausierät olivat niin suuria, että päädyin kulutusluottoihin, makselin sillä osamaksujani. Kuukausierät kaikkineen alkoivat olla niin suuria, että otin pikavippejä elämiseen. Lopulta tuli hälläväliä asenne, otin vippejä vanhojen velkojen maksuun ja elämiseen jokaisesta paikasta, josta hiukankin vain sain. Sitten ahdistuin entistä enemmän, ja velkaa on nyt arviolta 12 000. Päästän kaiken ulosottoon. Vain mieheni tietää, kellään muulle en ole kyennyt kertomaan. Emme saa pankista lainaakaan, jotta velat voisi kuitata sillä. Kaikki menee nyt ulosottoon, ja koen olevani niin epäonnistunut. Epäonnistunut elämässä, epäonnistunut äitinä. En lasteni hyvinvointia ole laiminlyönyt, mutta kyllä he vaistoavat pelkoni ja ahdistukseni. Pelottaa, että sossut vievät lapset velkojeni takia pois. Tai että saan vankeutta omien asioideni sössimisestä. Pakko päästää ulosottoon kaikki, jotta saan selvitettyä velkani ja makseltua pienimpiä lainoja sitä kautta ensin pois. En tiedä kuinka tästä ahdistuksesta ja pelosta pääsen. En ikinä halua, että lähipiirini saa tietää. Omat vanhempani varmaan katkaisisivat välit kanssani ja olisin häpeäpilkku. Pelottaa, että tieto menee jotenkin heille. Kiitos, kun sain avautua.
Kommentit (28)
Ja se ahdistus on meidän kulttuurin luomaa, ei omaasi.
Kyllä sä voit saada pankista lainaa tietyin ehdoin, ns. järjestelylainaa jolla maksetaan kaikki velat pois. Googleta myös Takuusäätiölaina. Asiat on mahdollista vielä saada järjestykseen, tartu toimeen rohkeasti!
no ei tuo nyt mikään maailmanloppu ole. sentään tuo on sellainen summa, että sen voi saada maksettua. itse asiassa sinulla on nyt hyvä tilanne, kun et saa niitä vippejä, niin sinun on pakko elää tulojesi mukaan. kun siihen tottuu, se ei ole vaikeaa.
Tsemppiä!
Vaikka nyt ei välttämättä siltä tunnu niin 12000€ on kuitenkin aika pieni summa, saat varmasti ne maksettua pois, mutta koita olla mokaamatta ettet huomaa jossain vaiheessa summan olevan 120.000€ ja se ahdistaa huomattavasti enemmän.
Ihan hyvä idea laittaa kaikki ulosottoon, maksat kuukausittain velkaa pois etkä velkaannu lisää. Jaksamista
Tuon saat kyllä maksettua muutamassa vuodessa. Siitä parin vuoden päästä sulla on taas luottotiedot kunnossa.
elämässä epäonnistumiseksi tätä ei kutsuta. Olet epäonnistunut talousasioissasi, mutta ei se ole koko elämä. Eonnistumisten jälkeenpitää kömpiä ylös ja yrittää viisastuneena uudelleen.
En tiedä, millaiset vanhemmat sulla on, mutta itse toivoisin lapseni kertovan minulle tilanteestaan. Voisin ehkä auttaa talouden sunnittelussa ja tilanteesta riippuen lainatakin osan vekasummasta joko nyt ennen ulosottoa tai sit kun olet päässyt sen verran maksamisen alkuun, että avusta on jotain hyötyä.
Siis voiko olla todellista, että tähän aloitukseen ei ole vielä tullut yhtään negatiivista kommenttia! Vau, odotin oikeasti, että saan kuraa niskaani vielä lisää pahoista kommenteista. Kiitos kommenteista, vaikka en tunne teitä, en tiedä minkänäköisiä ja ikäisiä ihmisiä minulle toivottaa tsemppiä ja ja kannustaa, niin ette arvaakaan, miten paljon arvostan ja miten hyvän mielen saitte minulle aikaan. Tuli sellainen olo, että ehkä tästä vielä selvitäänkin, enkä ehkä olekaan niin huono ihminen. Sössinyt asiani kyllä, mutta kantapäänkautta se talouden hallinta on minun näköjään nyt opittava. Siis, KIITOS!
Ap
Aloitus on vuodelta 2015 ja nyt haluaisin kysyä miten ap:llä menee. Jos vielä satut olemaan linjoilla :)
Jokaisella on oma kakku kannettavana. Taloushuolet ovat kuitenkin yksi pienimmistä. Kukaan ei ole kuolemassa. Jokainen epäonnistuu välillä, anna itsellesi ajan myötä anteeksi ja näe elämä velkojen jälkeen. Sitä kohti omaan tahtiin.