Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen pahassa velkakierteessä

Vierailija
05.06.2015 |

Pakko avautua. En halua saarnaa tai valituksia, itse olen itseni tähän ajanut ja kärsin kokoajan. Kaikki alkoi, kun muutin omilleni 17-vuotiaana. Osamaksut houkuttelivat, mutta pysyivät kuitenkin hallinnassa. Ensimmäisen lapsen synnyttyä paheni. Osamaksuja lisää. Mutta selvisin niiden kanssa kuitenkin. Toista lasta odottaessani kuukausierät olivat niin suuria, että päädyin kulutusluottoihin, makselin sillä osamaksujani. Kuukausierät kaikkineen alkoivat olla niin suuria, että otin pikavippejä elämiseen. Lopulta tuli hälläväliä asenne, otin vippejä vanhojen velkojen maksuun ja elämiseen jokaisesta paikasta, josta hiukankin vain sain. Sitten ahdistuin entistä enemmän, ja velkaa on nyt arviolta 12 000. Päästän kaiken ulosottoon. Vain mieheni tietää, kellään muulle en ole kyennyt kertomaan. Emme saa pankista lainaakaan, jotta velat voisi kuitata sillä. Kaikki menee nyt ulosottoon, ja koen olevani niin epäonnistunut. Epäonnistunut elämässä, epäonnistunut äitinä. En lasteni hyvinvointia ole laiminlyönyt, mutta kyllä he vaistoavat pelkoni ja ahdistukseni. Pelottaa, että sossut vievät lapset velkojeni takia pois. Tai että saan vankeutta omien asioideni sössimisestä. Pakko päästää ulosottoon kaikki, jotta saan selvitettyä velkani ja makseltua pienimpiä lainoja sitä kautta ensin pois. En tiedä kuinka tästä ahdistuksesta ja pelosta pääsen. En ikinä halua, että lähipiirini saa tietää. Omat vanhempani varmaan katkaisisivat välit kanssani ja olisin häpeäpilkku. Pelottaa, että tieto menee jotenkin heille. Kiitos, kun sain avautua.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä muuten on.. Voinko saada petossyytteen näistä veloista? Esimerkiksi osamaksuista joita en ole pystynyt maksamaan?

Vierailija
2/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Muutenhan olisi puoli Suomea petossyytteessä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella noin? Pelottaa kamalasti, että saan syytteen petoksesta tämän kaiken takia. Minulla on yksi isompi osamaksu, josta en ole maksanut yhtään erää. Otin sen vasta, kun piti mennä ostamaan uusi jääkaappi. Pitääköhän siitä maksaa ainakin se yksi erä, ettei tule syytettä? Koetin lueskella netistä, ja siellä oli tarinoita siitä, että tälläisesta voisi syytteen saada :(

Vierailija
4/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yrittänyt jutella pankkien kanssa? Olisihan yksi laina paljon parempi ratkaisu. Summa on niin pieni, että takaajan avulla nyt vähintään pitäisi olla mahdollista.

Vierailija
5/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkilainaa on yritetty niin, että mieheni olisi takaajana. Kolmesta eri pankista jopa. Mutta eivät anna lainaa.

Vierailija
6/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yhteyttä velkkaneuvontaan. Kaikki järjestyy, eikä pelkkien velkojen takia lapsia viedä. Ei kuulu lastensuojelulle tuo asia.

Vierailija
7/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 00:28"]

Siis voiko olla todellista, että tähän aloitukseen ei ole vielä tullut yhtään negatiivista kommenttia! Vau, odotin oikeasti, että saan kuraa niskaani vielä lisää pahoista kommenteista. Kiitos kommenteista, vaikka en tunne teitä, en tiedä minkänäköisiä ja ikäisiä ihmisiä minulle toivottaa tsemppiä ja ja kannustaa, niin ette arvaakaan, miten paljon arvostan ja miten hyvän mielen saitte minulle aikaan. Tuli sellainen olo, että ehkä tästä vielä selvitäänkin, enkä ehkä olekaan niin huono ihminen. Sössinyt asiani kyllä, mutta kantapäänkautta se talouden hallinta on minun näköjään nyt opittava. Siis, KIITOS! Ap

[/quote]

No eihän korppi korpin silmää noki. Mammat keskimäärin ovat korviaan myöden veloissa, joten ei ihme että ymmärrystä löytyy. :D

Vierailija
8/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensiviikolla yhteydessä velkaneuvojaan ja soitan myös kaikille perintäyhtiöille ja luotonantajille. Äh, että tämä ahdistaakin. Miten sitä onkaan niin jumalattoman typerä, että ajaa itsensä tähän asemaan. Ahdistaa nuo laatikosta ilmaantuvat kirjeet joita tulee liki päivittäin. No, itsepä olen itseni tähän jamaan ajanut. Tiedänpä tulevaisuudessa kertoa lapsilleni, ettei todellakaan kannata tehdä samaa virhettä kuin äitinsä. Tässä sitä miettii sitäkin, miksen ole jo aikaisemmin päästänyt ulosottoon, vaan olen kerryyttänyt velkaa vain enemmän ja enemmän. Onneksi kuitenkin viimeistään nyt tulee stoppi tähän pelleilyyni ja alan hoitaa asiaa ulosoton kautta. Jonain päivänä vielä saan onnellisena iloita asiasta, kun olen kaikki velkani maksanut pois. Pelottaa vain silti tuo petossyyte. Jos vaikka saankin vankeutta jopa. Ehkä suurentelen asiaa mielessäni, mutta tietäisittepä vain, kuinka paljon ahdistaa. Huh

Vierailija
9/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 190 000 mk (n.30 000€) ja tuntui ihan toivottomalta. Pääsin kuitenkin kuiville, nyt asuntolainaa mutta se on jotenkin hyvää kun siitä jää se asunto. Sisua vaan ja eteenpäin.

Vierailija
10/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule petossyytettä. Lainat nostaessasi sinulla on kuitenkin ollut vilpitön tarkoitus maksaa ne, älä ole huolissasi. Eikä sinulta lapsia pois oteta kun kerran pystyt heille antamaan tarvitsemaansa ruokaa, rakkautta ja turvaa.

Ota tosiaan yhteyttä velkaneuvojaan. Jos tulee uusia velkoja (kuten esim. päivähoitomaksuja tai sähköä tms), niin pyydä heti perinnän keskeytystä ja siirtämistä oikeudelliseen perintään mikäli pari maksuhäiriömerkintää ei haittaa siihen jonon jatkoksi. Näin ei tule turhia perintäkuluja maksettavaksi ja saat velat nopeammin ulosottoon.

Tsemppiä, se on vaan rahaa. Et ole saamassa syytteitä veloistasi etkä menettämässä lapsiasi.

T: Perintätoimiston työntekijä

Vierailija
11/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta, kuin kiitos teille. Oikeasti nämä saamani kommentit ovat tällä hetkellä mulle todella tärkeitä. Olen niin ahdistunut tästä koko asiasta, että nämä kommentit todella auttavat tsemppaamaan eteenpäin selvitellessäni tätä aiheuttamaani sotkua. :)

Vierailija
12/28 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap! Tiedän pienen lapsen yhna kuinka taloushuolet vievät mielen mustaksi. Tee maksusuunnitelma ja pysy siinä. Koeta olla murehtimatta asiaa arjessa ja ollessasi lastesi kanssa. Voisit hyötyä mindfulnessista eli harjoitella tietoisesti hetkeen keskittymistä. 

Vierailija
13/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa ei sinänsä ole paha, mutta tapa millä se on kertynyt on tietysti tosi tyhmä. Kyllä siitä kuitenkin selviää, tavalla tai toisella :) SE ON VAIN RAHAA!

Vierailija
14/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo summa ei paha olekaan, mutta pahinta tässä on se itseinho, häpeä ja pelko minkä tämä kaikki aiheuttaa. Uskon selviäväni kyllä ja olen päättänyt, että maksan velkani takaisin korkoineen viimeistä senttiä myöden, sitten voin olla ylpeä itsestäni, kun ne on maksettu. Ehkä minä tämän häpeän kanssa opin elämään, enkä anna sen vaikuttaa elämäniloon. Inhottaa ajatella, kuinka olen päästänyt asiani tähän kuntoon, vaikka ne niin pahasti ei olekaan. Olen aina ollut talousasioissa todella onneton. Onnea on mies, joka taas on aivan vastakohtani. Ja että vihdoin kun hänelle uskalsin kertoa, en saanutkaan haukkuja vaan tukea, ja yritettiin jopa sitä lainaa hakea. Mutta ehkä tämä on järkevin vaihtoehto minulle. Opin paremmin elämään tulojeni mukaisesti enkä syö kuormasta etukäteen ja vieläpä aivan liikaa. Suvussani ollaan sellaisia, että raha-asioista ja taloudesta huolehtiminen on tärkeä asia. Aikoinaan kun lainailin vanhemmiltani rahaa, mitkä maksoin kyllä takaisin, niin lopulta alkoi hävettämään koko asia, ja päätin, etten enää ikinä lainaa heiltä. Enkä lainannutkaan, vaan aloitin tämän typerän velkakierteeni. Mutta kyllä vielä opin. Jonain päivänä voin todeta olevani täysin velaton ihminen. Sitä kohti mennään. :) nuo syytteet vain silti pelottavat, vaikka täälläkin moni sanonut, ettei sellaista tule. Sitten mietityttää se, että kun noita osamaksulla ostettuja juttuja on, niin tullaanko ne hakemaan pois, kun käytännössä kai ovat vielä myyjän omistuksessa, kun ei ole maksettu. En tiedä sitten..

Vierailija
15/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeasti vain rahaa. Nuorempana oli jyrkempi näiden asioiden kanssa, mutta iän myötä sitä on nähnyt niin paljon ihmiskohtaloita, ettei enää jaksa ihmetyttää mikään. Tuollaista sattuu. Et ole ketään satuttanut saati tappanut. Olet terve, lapset on terveitä. Isoa onnettomuutta ei ole siis tapahtunut. Summa on sen verran pieni, että sen kanssa pärjäät kyllä. Nyt vaan sinne velkaneuvojalle ja homma hoitoon. Muutaman vuoden päästä tämä on enää ikävä muisto! Elämässä tulee pahempiakin vastoinkäymisiä...

Tsemppiä ap!

Vierailija
16/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!

Vierailija
17/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa on karseat korot!

Vierailija
18/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, niin on.. Veikkaan, että tuon summan päälle tulee varmaan ainakin muutama tonni korkojakin vielä :/

Vierailija
19/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sanoo että se on vain rahaa, no niinhän se onkin mutta raha hallitsee ihmistä, ei ihminen rahaa. jos rahahuolet painaa päälle se on isompi taakka kannettavana kuin mikään muu. Murhastakin selviää parin vuoden valkilakakulla, veloista ei ikinä.

Vierailija
20/28 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos valita pitää, niin ennemmin kannan syyllisyyttä veloista, kuin pahoinpitelystä tai henkirikoksesta :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme