Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terkkarin oudot kysymykset ja luulot

Vierailija
31.01.2022 |

Mitä outoja kysymyksiä teiltä on kysytty terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla?

Itselläni on muisto YTHS:n terkkarin vastaanotolta. Taisi olla jokin yleinen terveystarkastus, eikä varsinaista terveysongelmaa siis ollut.

No mites noi ehkäisyasiat? Syötkö pillereitä?
En...
Onko kondomi?
Eii...
Kierukka tai jokin muu?
No ei.
Kuule, kyllä jokin ehkäisy olis hyvä olla, ei oikein voi luottaa siihen, ettei tulis raskaaksi. Et mietippä kuule asiaa!
Joo.

Terkkari ei siinä tietenkään kysynyt, että onko poikaystävää tai mitään seksielämääkään. Niihinkin olis tullut vastaukseksi sama ei. Olin vastikään muuttanut lapsuudenkodistani ujona ja arkana tyttönä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Mistään poikaystävästä ei silloin tietoakaan, saati seksielämästä. Ilmeisesti terkkarilla oli käsitys, että kaikki opiskelijat tarvii ehkäisyn. Halusin vaan tilanteesta äkkiä pois, kun en ollut ajatellut puhuvani olemattomasta seksielämästäni kenenkään kanssa. En sitten itsekään maininnut, ettei tarvetta ehkäisylle ole.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules trolli, ei ne kierukasta kysele kun potilaskertomuksesta näkee ettei ole synnyttänyt. Setä skarppaa nyt vähäsen

Jos terveystarkastuksesta oli kyse, niin siihenhän täytettiin jokin esitietolomake, jonka pohjalta keskusteltiin. Potilaskertomus on niille, jotka on sairaana.

Potilaskertomus on sun historia.

Vierailija
22/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma erikoisin tapaamiseni lääkärin kanssa oli YTHS Otaniemessä 2000-luvun alussa. Selkä oli alkanut vaivata ja kävin lääkärillä. Lääkäri tutkimatta sanoi, että olet sen verran lihava, että maha rasittaa selkää, ja siitä johtuu. Ei voi mitään, ellet laihduta. Ehkä oli oikeassa, mutta en ollut lihava.

Toinen YHTS Otaniemi 2000-luvun alussa oli hammaslääkärissä siellä. Vetivät lohjenneen hampaan pois hoitona, eivätkä paikanneet. Ainoa puuttuva hammas. En silloin nuorena osannut kyseenalaistaa, vaan annoin vetää.

Ehkä erikoisin muuten on Nordeassa. Sain jostain syystä 30-vuotissynttäriksi tädiltäni shekin. No, shekki piti lunastaa pankissa ja silloin samoihin 2000-luvun loppupuolen aikoihin oli vielä pankeissa asiakaspalvelua, eli sinne oikeasti pääsi. Shekistä pankin täti alkoi kysellä, että ylioppilaslahjako sitä on saatu. Vastasin ympäripyöreästi, että ei nyt ihan enää yo-lahjaa, alkaa lakkiaisista olla vuosikymmen. Täti siihen vakavalla naamalla sitten kehui, että näytän tosi nuorelta, että voin hyvin vielä vikitellä lukiolaistyttöjä. Kiitin kohteliaisuudesta. Erikoinen keskustelu, varmaan erikoisin ever pankissa. Vaimon kanssa naurettiin kippurassa kommenttia myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän aiheesta sivuun mutta mulla on eräs tuttu, joka asui nuorena eräässä pienessä pohjalaisessa kunnassa. Noin 15v sitten hän oli 20v ja meni hakemaan terkkarista pillerireseptiä. Hän seurusteli. Kylällä oli paljon lestoja ja tietenkin lääkärikin oli. No lekuri sanoi että hän ei kirjoita reseptiä varsinkaan naimattomille ja piti moraalisaarnan perään. No siltä kylältä piti tyttöjen hakea reseptinsä lähikaupungin yksityiseltä. Minusta aika asiatonta näin stadilaisesta näkökulmasta.

Vierailija
24/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Toki olisit voinut sanoa "ei ole ollut tarvetta".

Minäpä sanoin aikanani - ja sain helvetinmoisen saarnan siitä, miten jokainen luulee niin ja sitten liian nuorena joutuukin äidiksi. Olin ihan häkeltynyt. Minä, seurakuntanuori, joka olin kiinnostunut ihan kaikesta muusta, kuin pojista.

No, neitsyys meni neljä vuotta myöhemmin. Olisihan sitä tietysti voinut syödä pillereitä, laittattaa kierukan, käyttää pessaaria ja kulkea kortsu tanassa noin ihan varmuudeksi senkin ajan...

Vierailija
25/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12 tai 13v koulun terkkarilla jonka eka kysymys oli "oletko raskaana koska olet niin paksu"

Vierailija
26/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules trolli, ei ne kierukasta kysele kun potilaskertomuksesta näkee ettei ole synnyttänyt. Setä skarppaa nyt vähäsen

Kuules trolli, kun kierukoita asennetaan myös synnyttämättömille ja ollaan niin tehty jo monta vuotta. Itsellänikin ollut jo kaksi kierukkaa enkä ole yhtäkään lasta synnyttänyt.

Skarppaas nyt ensin ihan itse.

Vierailija
27/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollosson muutenkin tuo ehkäisyolettama. Varsinkin niin, että kaikki naiset käyttävät hormonaalista ehkäisyä tai että ihmiset edes haluavat käyttää ehkäisyä. Itse en vastaisi mitään noihin ehkäisytiedusteluihin. Ne ovat yksityisasia.

Vierailija
28/28 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollosson muutenkin tuo ehkäisyolettama. Varsinkin niin, että kaikki naiset käyttävät hormonaalista ehkäisyä tai että ihmiset edes haluavat käyttää ehkäisyä. Itse en vastaisi mitään noihin ehkäisytiedusteluihin. Ne ovat yksityisasia.

Minullekin tuputtamalla tuputettiin ehkäisyä neuvolassa jälkitarkastuksen yhteydessä. Ja siis nimenomaan hormonaalista, vaikka en ollut 31 ikävuoteen mennessä hormonaalista ehkäisyä käyttänyt ja ollaan kuitenkin oltu 11 vuotta parisuhteessa. Perään tuli saarnaa siitä, ettei imetys ole luotettava ehkäisykeino :D Ihan niin kuin olemattamana olisi ollut vedellä paljaalla. Mitä kyllä lopulta tehtiinkin, koska toinen lapsi oli toiveissa. Silti esikoinen oli 7kk (kuukautiset alkoi kun oli 5kk), kun toinen sai alkunsa, että ei nyt ihan heti perään tupsahtanut. Eka kysymys terkkarille soittaessa oli tyyliin, oliko tarkoituksella ja ihan vastikään kuulin diabeteshoitajalta saman kysymyksen ihan niin kuin lyhyt ikäero lapsilla olisi aina vahinko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme