Pahin siivousfirma jossa olet ollut töissä
Itsellä Inhouse Partners Oy Tampere.
Sain tuökohteeksi koulun - aloitus klo 6. Ja työaika 2 h.
Tuossa ajassa olisi pitänyt siivota 8 luokkahuonetta, käytävät, vessat. Juosten kustu.
Lopetin, ei mitään hygienian kanssa tekemistä. Juosta piti jotta ehti tehdä edes jotain.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ISS... Samanlaista kusetusta niin kuin kaikilla näillä isommilla firmoilla. Liian vähän työaikaa, liikaa töitä, jos erehdyt tekemään ylitöitä esim. Ikkunanpesuja niin ylityökorvauksia ei makseta kun tunnit siirretään muille päiville. Paskaa ja vielä kerran paskaa! Mut kun ei muutakaan työtä juuri ole eikä vaihtamalla parane...
Se ylitöiden siirto tulee tessistä, ns. tasauskausi.
Juurikin näin. Riipuu sopimuksesta. Itselläni on kyseisessä firmassa 37,5h viikkosopimus. Aina olen saanut ylitöistä korvauksen ilman mutinoita. Omasta pyynnöstäni olen joskus ylitöitä tehnyt vapaita vastaan, mutta jos en erikseen pyydä, automaattisesti tulee ylityökorvaukset.
Pitää aina myös muistaa sekin, että kohteille lasketaan tietty tuntimäärä ja monesti kyseinen kohde, esim.vaikka vaateliike, määrittelee itse siivoukseen käytettävän tuntimäärän. Monestihan tämä on alakanttiin laskettu ja tulee sitten käytännössä ilmi, kun kaikkia ei ole huomioitu laskelmia tehdessä (esim.kohteessa voi olla tolkuton pölymäärä päivittäin jne.)Tällöin voi firma tietysti esittää sopimuksen työtuntimäärään lisäaikaa, mutta harvoinpa ne kohteet siihen suostuu. Joko siinä sitten tehdään työt juosten kusten tai jos halutaan hyvää jälkeä, firma tekee tappiota siivoojan palkan osalta.
Nämä asiat eivät ole aina ihan niin yksinkertaisia kuin se meistä työntekijöistä tuntuu.
IHP. Aivan kaikki mättää tässä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
IHP. Aivan kaikki mättää tässä firmassa.
Jännä kun mulla erilainen kokemus. Varmaan tietysti paikallisella esimiehellä iso vaikutus siihen, millaista käytännössä on. Joten näissä isoissa firmoissa ajankohta ja vuosiluku olisivat aika oleellisia tietoja, ja selittäisivät varmaan hyvin sitä, miksi tulee niin erilaisia vastauksia samasta firmasta.
Osa ongelmista voi tietysti johtua muustakin kuin firmasta itsestään. Esim. edellisellä sivulla mainittu siivousvaunujen puute voi johtua siitä, että asiakkaalla ei ole kunnollista siivouskomeroa johon sellaiset laittaa, vaan vaikkapa vain sellainen pieni siivouskaappi kuin perus kerrostaloasunnossa on (ja joka ei oikein meinaa sielläkään riittää). Tällaisia suunnittelukukkasia valitettavasti liiketiloista löytyy, eikä siille siivousfirma mitään mahda.
Tasosiivous silloin ennen.
Vaatikaa esimerkiksi hiekoitusaikana lisää liksaa.
Servi aika paska oli.
Rtk mätä.
Kyllä firmaa täytyy rokottaa, jos on tehny tappiolla sopimuksen. Siivoojan kuuluu saada
Oikeasti 10E tunnissa ainakin.
Sitten kun joku työntekijä vaihtaa työpaikkaa, niin ihmetellään, kun kahteen vuoteen jotain kohdetta ei ole siivottu lainkaan. Tai siis onhan se siivottu juostenkusten.
Tähän hän se ajan aliresursointi johtaa. Ovela työntekijä aina vaihtaa firmasta toiseen säännöllisesti, niin ei tarvitse kuunnella vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat & Tyhmät, L&T.
Kumpi olit silloin kun siellä työskentelit?
Oisit ees yrittäny. 0/5
Mulla on ihan hyvä kokemus RTKsta, olen ollut jo 10v palveluksessa. Mulla on reilu pomo, täydet tunnit ja kivat kohteet. Jos en ole jossain kohteessa viihtynyt, olen voinut sen vaihtaa toiseen. Palkka on tullut sovitusti ja ylityöt maksettu. Lomat olen saanut pitää pitkälti toiveitteni mukaan. Näin ainakin Porin RTKssa.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmenten takainen Servi Systems, mitä ei enää varmaankaan ole.
Kesätyö autoliikkeessä. Työaika 3h, mikä aimmin ollut KAHDELLE työntekijälle mitoitettu, aikaa en muista, mutta supistettu tietenkin reilusti.
Valtava määrä toimistoja, useita vessatiloja, tajuttoman suuri autohalli ja vaikka ja mitä. Mahdoton.
OT, mutta verstaan/korjaamon puolelle saapui uusi eläkeiän kynnyksellä oleva siivoojarouva, joka ollut työmarkkinoilta useita vuosia poissa sairasteltuaan. Itki yksinään kaiken paskan keskellä. Minä lohduttelin, ja opetin käyttämään laikkakonetta. Ei ollut sellaista koskaan kokeillut.
Miten voidaan ihmistä kohdella näin, kuten nämä riistäjät tekevät?
Oi kyllä! Servi.
Sokerina pohjalla multa vaadittiin takaisin työvaatteita, joita en koskaan ollut edes saanut. En tietenkään voinut niitä palauttaa, enkä suostunut maksamaan. Työnjohtaja juorusi tän jälkeen kaupungilla, että olen varastanut firmasta. Tuntipalkka 11,80 mk, 90-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
ISS... Samanlaista kusetusta niin kuin kaikilla näillä isommilla firmoilla. Liian vähän työaikaa, liikaa töitä, jos erehdyt tekemään ylitöitä esim. Ikkunanpesuja niin ylityökorvauksia ei makseta kun tunnit siirretään muille päiville. Paskaa ja vielä kerran paskaa! Mut kun ei muutakaan työtä juuri ole eikä vaihtamalla parane...
Tämä.
Kaikki tarvikkeet aina loppu. Tilattu mutta ei tullut - WC-paperi ja jätesäkit yms.
Nolona sitten pyörit kohteessa ja sai pelätä että työntekijät haukkuu (mikä olisi ollut ansaittua mutta ei työntekijän vika).
Et saanut eduhenkilöön yhteyttä… yms yms
Tehkää nuo epäkohdat julkisiksi.
Hesen ja Mustin ja mirrin työntekijät nostivat kissan pöydälle ja työolot kohentuivat.
Parannusta ei tapahdu tälle palstalle kirjoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ISS... Samanlaista kusetusta niin kuin kaikilla näillä isommilla firmoilla. Liian vähän työaikaa, liikaa töitä, jos erehdyt tekemään ylitöitä esim. Ikkunanpesuja niin ylityökorvauksia ei makseta kun tunnit siirretään muille päiville. Paskaa ja vielä kerran klopaskaa! Mut kun ei muutakaan työtä juuri ole eikä vaihtamalla parane...
Tämä.
Kaikki tarvikkeet aina loppu. Tilattu mutta ei tullut - WC-paperi ja jätesäkit yms.
Nolona sitten pyörit kohteessa ja sai pelätä että työntekijät haukkuu (mikä olisi ollut ansaittua mutta ei työntekijän vika).
Et saanut eduhenkilöön yhteyttä… yms yms
Mä olen ollut ISS:llä 90-luvun lopussa. Siivosin opintojen ohessa viikonloppuisin tehdasta. Halli piti kiertää 2x vuoron aikana. Jos ei ollut käynyt onnettomuuksia esim lavan kaatumisia niin aika iisi homma. Lisäksi kuului vessat ja puku/saunatilat missä niissäkään ei yleensä ollut kuin roskisten tyhjennystä ja pintojen pyyhintää. Yleensä meni vaan puolet työpäivästä töihin. Lopun ajan viestin taukohuoneessa opiskellen, vissyä juoden ja radiota kuunnellen. Yksin siis työvuorossa molempina päivinä. Lisien kanssa liksakin oli ok, työmäärään nähden. Kerran tuli sanomista, kun en krapulassa mennyt töihin. Toisen vuoron tekijä oli käräyttänyt, muuten ei pomokaan olisi tiennyt mitään. Liksa tuli ajallaan. Ei pahaa sanottavaa, mutta tuostahan onkin jo aikaa..
Kestosiivous
Palkasta otettiin 60 prossaa veroa, vaikka verokortin annoin palkanmaksajalle.
Selitys oli, ettei näitä kaikkia voi tarkistaa, koska palkansaajia on niin monta. Ja että mitä sä nyt tosta viittitkin valittaa.
Lopetin siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat & Tyhmät, L&T.
Kumpi olit silloin kun siellä työskentelit?
Oisit ees yrittäny. 0/5
Yrittänyt mitä? Työskentelen itse tuolla joten sanoisinpa että minulla on varaa vitsailla asialla, harmi jos sinun huumorisi ei ihan riittänyt.
90zluku palkkaa ehkä 25mk/h.
Kämpän, huoneen vuokra 400mk.
Jännää miten kaupunkikohtaisesti eri yksiköiden väleillä voi olla niin suuria eroja, vaikka kyseessä olisi sama firma. Itselläni on hyvää sanottavaa sitten taas ISS-palveluista. Yksikössä jossa työskentelen pk-seudulla homma toimii ja tienaan ihan hyvin siivoojaksi. Lähin esimies on reilu ja realistinen, mukava ihminen. Sekin on tuuripeliä millaisen esimiehen saa, itselläni onneksi inhimillinen.
Siivoustyössä varsinkin näissä isommissa yrityksissä ongelma on juurikin esimiesten kirjavuus, jatkuvat tavoitteet kohteiden voitolle, siivouksesta ei haluta maksaa, asiakkaan epärealistiset odotukset joihin ei kuitenkaan puututa, sekä kohteiden koko joka on yleensä iso.
Asiakas saattaa olla käynyt useamman yrityksen läpi ja aina pettynyt. Mutta siivouksesta ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan. Isot yritykset lupaavat täysin epärealistisia. On kohteita jossa on edellisen yrityksen aikana tehty työt 8h 3 henkilön voimin. Seuraavalla tarjouskierroksella siivouksen saa yritys, joka tarjoaa saman 5h 3 henkilön voimin. Sitten ihmetellään, kun ne edellisen yrityksen aikana olleet epäkohdat eivät paranekkaan. Istutaan palavereissa ja työntekijät saavat lisää uusia tehtäviä ja töitä kellotetaan uusiksi. Ja sama rumba jatkuu vuodesta toiseen, kohteet ja asiakkaat vain vaihtuvat.
Rtk. Surkeaa kaikin puolin.