Mitä vauvat joivat ennen äidinmaidonkorvikkeita jos äiti ei pystynyt imettämään?
Annettiinko lehmänmaitoa? Vai jonkun muun eläimen? Imettikö joku muu nainen vauvan?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan rintatulehdukset olivat yleisiä ja yllättävän moni oli imetyskyvytön. Jos imettäjää ei ollut saatavilla, niin lehmänmaidolla mentiin.
Edelleenkään se lehmänmaito ei käy, koska vauva ei kestä lehmönmaidon proteiinimääriä.
Minä olen kuulemma kasvanut pelkällä lehmänmaidolla, kun en suostunut imemään.
Veljeni imi, muuta oli jatkuvasti sairas, kunnes joku vanha terveyssisar oli kehottanut kokeilemaan lejmänmaitoa ( kai laimennettuna ja ehkä muutenkin käsiteltynä). Ja kas, veljeni vaivat hellittivät.
Nuoremmat sisarukset sai samaa lientä. Mikä lie ollut äitimne maidossa vikana kun ei kelvannut ja aiheutti vaivoja.
Tuo neuvoja oli sanonut, että muitakin vastaavia on joskus kohdannut.
50-luvulla olemme syntyneet. Kaikki hengissä edelleen ja suhteellisen terveinä jopa.
Eli rohkenisin väittää, että lehmänmaito käy, vaikkei yhtä hyvää olekaan kuin äidinmaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsittiin sijaisimettäjä tai lapsi yksinkertaisesti kuoli nälkään. Joissakin tapauksissa yritettiin tehdä korviketta huonolla menestyksellä, jolloin lapsi kuitenkin nääntyi.
Äidinmaidonkorvike on keksintö joka pelastaa henkiä.
Itse asiassa imetys pelastaa henkiä. Joka vuosi vauvoja kuolee maailmassa valtavasti siksi, ettei heitä imetetä. Korvike ei ole milloinkaan äidinmaidon veroista ja siksi kansainvälisesti sen markkinointi äideille on kiellettyä.
Kyllä se korvikekin pelastaa, mainoskielto tuli kun Nestle mainosti korvikejauhetta, jonka äidit laittoivat likaisen veteen ja vauvat kuolivat vatsatautiin.
Edelleen maailmassa kuolee ainakin 100 000 vauvaa vuodessa siksi, ettei heitä imetä. Syyt markkinointikiellolle ovat edelleen yhtä ajankohtaisia kuin ennenkin.
Kai ymmärrät että nämä kuolleet lapset ovat syntyneet oloihin, missä selviytymisen edellytykset on muutenkin huonot? Elävät jossain majassa iso perhe ilman puhdasta vettä ja kunnon ruokaa. Äidiltä ei välttämättä maitoa tule vaikkapa aliravitsemuksesta ja sairauksista johtuen. Mene toki sinne syyllistämään jos yrittävät edes jollain keinolla ruokkia heikkoa vauvaansa.
Vierailija kirjoitti:
Isä haki minulle polkupyörällä äidinmaitoa toiselta äidiltä. Lääkäri myös määräsi minulle sitrusmaitoa, jota hankittiin Sveitsistä. En tiedä yhtään, mitä tämä sitrusmaito oli..
Googlasin tätä. Ilmeisesti sitrusmaidolla tarkoitettiin veteen liuotettuja Sitro-tabletteja, jotka ilmeisesti ovat jotain ravinnonkorviketta. Tieto löytyi jostqin pdf-julkaisusta, jota en saa nyt auki, mutta haussa näkyvistä tiedoista päätelen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsittiin sijaisimettäjä tai lapsi yksinkertaisesti kuoli nälkään. Joissakin tapauksissa yritettiin tehdä korviketta huonolla menestyksellä, jolloin lapsi kuitenkin nääntyi.
Itse asiassa imetys pelastaa henkiä. Joka vuosi vauvoja kuolee maailmassa valtavasti siksi, ettei heitä imetetä. Korvike ei ole milloinkaan äidinmaidon veroista ja siksi kansainvälisesti sen markkinointi äideille on kiellettyä.
Kyllä se korvikekin pelastaa, mainoskielto tuli kun Nestle mainosti korvikejauhetta, jonka äidit laittoivat likaisen veteen ja vauvat kuolivat vatsatautiin.
Edelleen maailmassa kuolee ainakin 100 000 vauvaa vuodessa siksi, ettei heitä imetä. Syyt markkinointikiellolle ovat edelleen yhtä ajankohtaisia kuin ennenkin.
Syitä imettämättömyyteen emme tiedä, mutta turha vouhottaa Suomessa imetyksestä ylivoimaisena lapsen pelastajana ja syyllistää äitejä korvikkeen käytöstä.
60-luvulla juotettiin lehmänmaito-vesisekoitusta. Samoin juotettiin sokerivettä ja appelsiinimehuakin suositeltiin aika pienille, että saa c-vitamiinia. Soseetkin aloitettiin aikaisin. Äitini on naureskellut ohjeita, jotka muuttuivat päälaelleen esikoisen ja kuopuksen välillä, ikäeroa lapsikatraan nuorimman ja vanhimman välillä on 15 vuotta.
Yleensä vain rikkailla oli varaa imettäjiin
1970-luvulla annettiin sokerivettä osana. Nyt meinataan korvata aidon maidon rasva rypsiöljyllä. Äidinmaito ei ole vegaanista.
Jy2 kirjoitti:
Yleensä vain rikkailla oli varaa imettäjiin
Niin mutta köyhemmät monesti auttoivat naapuria/sukulaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehmänmaitoa laimennettiin vedellä.
Onko faktaa?
On faktaa. Miten ennen ihmiset oppivat mitään, kun ei voinut jokaiseen yleissivistävään tietoon pyytää netistä linkkiä tutkimukseen?
Lehmänmaitoa laimennetttiin vedellä ja se keitettiin. Itse tehnyt tätä paljon vauvoja hoitaessani 1960-luvulla. Kerralla tehtiin niin paljon, että siitä riitti useampaan maitopulloon. Maitopullot jäähdytettiin kylmän veden alla ja laitettiin jääkaappiin. Sieltä kun sitten otettiin pullo käyttöön niin sitä taas lämmitettiin lämpimän juoksevan veden alla. Muistan miten tarkka piti olla, ettei vauvalle antanut liian kuumaa maitoa. Minua opetettiin kontrolloimaan se niin, että pullosta tiputettiin muutama maitopisara omalle käsivarrelle.
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla annettiin sokerivettä osana. Nyt meinataan korvata aidon maidon rasva rypsiöljyllä. Äidinmaito ei ole vegaanista.
Mikä ihmeen juttu toi vika oli? Minä olen vegaani ja imetin kaikki lapseni. Kas kun vegaanilla on ideana se, että ei käytetä hyväksi eläimiä ja viedä niiltä esim. maitoa, joka on niiden omille jälkeläisille tarkoitettu.
Minä kun itse maitoni tuotin, niin sen tarjoaminen omalle lapselle on ihan vegaanisen ajattelun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu toi vika oli? Minä olen vegaani ja imetin kaikki lapseni. Kas kun vegaanilla on ideana se, että ei käytetä hyväksi eläimiä ja viedä niiltä esim. maitoa, joka on niiden omille jälkeläisille tarkoitettu.
Minä kun itse maitoni tuotin, niin sen tarjoaminen omalle lapselle on ihan vegaanisen ajattelun mukaista.
Jos imettäminen ei jostain syystä onnistu, mitä te vegaanit annatte vauvalle korvikkeena? Kysyn ihan asiallisesti kun en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tekee lapsista allergisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos imettäminen ei jostain syystä onnistu, mitä te vegaanit annatte vauvalle korvikkeena? Kysyn ihan asiallisesti kun en tiedä.
Minä en oikeastaan tiedä, kun mulla ei oo tuttavapiirissä pahemmin muita vegaaneja. Lisäksi kun lapseni oli pieniä, niin silloin ei vielä pahemmin facebookia käytetty, niin en ollut missään vegaani äiti-ryhmissäkään. Sen tiedän että kaupasta ei vegaanista korviketta saa, vaan apteekissa on allergisille lapsille tarkoitettua korviketta. Ehkä sitä sitten, vaikka käsittääkseni se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiiä, allergiathan on nykyään vähenemään päin? Muistan omasta lapsuudestani että oli kavereissa tosi monella sitrus- tai suklaa-allergia ja muutamalla oli tosi paljon erilaisia allergioita. Omien lasten kavereista yksi on kalalle allerginen, muilla ei oo mitään. Vai onko imetys nyt jotenkin yleistynyt siitä mitä se on joskus 80-luvun alussa, kun mun ikäluokka oli vauvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa sinä tekisit, antaisitko lapsesi nääntyä nälkään vai ruokkisitko korvikkeella?
"Ennen vanhaan" eli jonnekin 1918 jälkeiseen aikaan suuri osa suomalaisista ei kyllä ollut siinä asemassa, että olisi hommattu imettäjä taloon. Haloo nyt! Maaseudullakin suuri osa oli maattomia; mäkitupalaisia ja loisia. Jo torppariksi pääseminen oli valtava loikka. Lapsikuolleisuus oli hirvittävä. Luultavasti on sekoitettu kauralimaa tai mitä tahansa jauhoa ja vettä. Hyvin nopeasti leivänkyrsä käteen ja siitä elämän eliksiiriä imemään.
Vierailija kirjoitti:
"Ennen vanhaan" eli jonnekin 1918 jälkeiseen aikaan suuri osa suomalaisista ei kyllä ollut siinä asemassa, että olisi hommattu imettäjä taloon. Haloo nyt! Maaseudullakin suuri osa oli maattomia; mäkitupalaisia ja loisia. Jo torppariksi pääseminen oli valtava loikka. Lapsikuolleisuus oli hirvittävä. Luultavasti on sekoitettu kauralimaa tai mitä tahansa jauhoa ja vettä. Hyvin nopeasti leivänkyrsä käteen ja siitä elämän eliksiiriä imemään.
Mutta ihmiset myös usein asuivat suurperheissä, esim. Itä-Suomessa saattoi olla isovanhemmat ja veljekset vaimoineen samassa talossa. Tai myös muita asukkaita.
Yksi esiäideistäni oli imettäjänä Helsingissä paremmassa perheessä vielä 1800-luvun lopussa. Oman lapsensa (aviottoman) jätti maaseudulle Espooseen jonkun pariskunnan hoiviin kasvatettavaksi.
Suomessa oli tietyillä alueilla myös kauan käytössä ns. maitosarvet, eli alkeellinen tuttipullon muoto, jolla lapselle juotettiin lehmänmaitoa. Maitosarvialueilla maata oli huomattavasti korkeampi lapsikuolleisuus kuin niillä alueilla, missä ei maitosarvia käytetty.
Mummini teki kauralimaa, jota antoi lapsilleen, jotka syntyivät 40-50-lukujen vaihteessa.