Mitä vauvat joivat ennen äidinmaidonkorvikkeita jos äiti ei pystynyt imettämään?
Annettiinko lehmänmaitoa? Vai jonkun muun eläimen? Imettikö joku muu nainen vauvan?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei luovuttanut heti kun ei mennyt hyvin ja siten kaikki äidit imettivät
Joo, kuolleetkin. Se äitien kuolleisuus synnytyksissä oli aika suurta. Kyllä enne oli paremmin kun kuolleetkin imettivät
Ne oli kato kunnon ihmisiä sillon, työteliäitä, kuolleenakin vielä. Toista on nää nykyäidit.
Lehmänmaitoa ja vettä kiehautettuna, puolet ja puolet.
Mulle ei käynyt kumpikaan siis kuuskyt luvulla niin saksasta tilattiin soijamaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettiin imettäjiä ja joskus 1500-luvulla Espanjassa hoksattiin, että lapsia voi ruokkia myös lehmän maidolla.
Lehmänmaitoa ei voi käyttää sellaisenaan, koska lehmänmaito kuormittaa vauvan munuaisia liikaa.
Kaipa sekin on jossain vaiheessa hoksattu, kun tuollainen tieto nykyihmisillä on. Aluksi menty yrityksen ja erehdyksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan rintatulehdukset olivat yleisiä ja yllättävän moni oli imetyskyvytön. Jos imettäjää ei ollut saatavilla, niin lehmänmaidolla mentiin.
Edelleenkään se lehmänmaito ei käy, koska vauva ei kestä lehmönmaidon proteiinimääriä.
Nyt aikakonetta valmistamaan, että voit matkustaa menneisyyteen ja kertoa tämän kaikille niille, jotka ovat lehmänmaidolla vauvansa ruokkineet joko menestyksekkäästi tai ei. Avauksessa kysyttiin, mitä vauvat ennen joivat, jos ei imetetty, ei sitä, mikä on paras ravinto vauvalle.
Isoäitini 1930- luvulla imetti naapurin kaksosista toista. Tosi elämässä en muista ole kuullut. Minua on 60-luvulla ruokittu laimennetulla lehmänmaidolla kun äidinmaito ei riittänyt. Itse 90-luvulla oli hyvä lypsyinen ja sekä isoäitini ja oma äitini lähinnä ihmettelivät kun imetin lapsiani yli vuoden. Paljon rennompaa oli muutenkin imetys, jos ei siihen pystynyt, korvikkeet oli keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettiin imettäjiä ja joskus 1500-luvulla Espanjassa hoksattiin, että lapsia voi ruokkia myös lehmän maidolla.
Lehmänmaitoa ei voi käyttää sellaisenaan, koska lehmänmaito kuormittaa vauvan munuaisia liikaa.
Kyllä meidän 3 lasta saivat jo parikuisina pelkästään lehmänmaitoa. Hyvin kasvoivat ja terveitä tuli
On myös vuohenmaitoa käytetty
Vierailija kirjoitti:
Etsittiin sijaisimettäjä tai lapsi yksinkertaisesti kuoli nälkään. Joissakin tapauksissa yritettiin tehdä korviketta huonolla menestyksellä, jolloin lapsi kuitenkin nääntyi.
Äidinmaidonkorvike on keksintö joka pelastaa henkiä.
Itse asiassa imetys pelastaa henkiä. Joka vuosi vauvoja kuolee maailmassa valtavasti siksi, ettei heitä imetetä. Korvike ei ole milloinkaan äidinmaidon veroista ja siksi kansainvälisesti sen markkinointi äideille on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan yleisimmin etsittiin imettäjä, siis toinen ihminen.
En kyllä usko, kyllä yleisintä oli varmasti lehmänmaidon laimennus, ainakin viime vuosisadalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän 3 lasta saivat jo parikuisina pelkästään lehmänmaitoa. Hyvin kasvoivat ja terveitä tuli
Tämä todistaa, että kaikilla ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä vauvojen ruokinnasta tässä neuvoloiden luvatussa maassa. Miten joku kehtaa vielä ylpeillä asialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko joi pienenä vuohenmaitoa (80-luvulla), tämä tosin imetysajan jälkeen. Muistan, kun sitä käytiin ostamassa jostain tilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä todistaa, että kaikilla ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä vauvojen ruokinnasta tässä neuvoloiden luvatussa maassa. Miten joku kehtaa vielä ylpeillä asialla?
Ei kannata myöskään uskoa kaikkea, mitä palstalta lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko, kyllä yleisintä oli varmasti lehmänmaidon laimennus, ainakin viime vuosisadalla.
Suomen sairaaloissa oli palkattuja imettäjiä 50-luvulle saakka.
Mun äitiäni, joka syntyi 40-luvulla, ruokittiin juurikin näillä täällä mainituilla keinoilla eli lehmänmaitoa ja kauralimaa. Sekaan lisäsivät vielä hunajaa ja soseita antoivat paaaaljon aikaisemmin mitä nykyään suositellaan. Säilyi tuo hengissä äidittömänä ja ihan terve on ikäänsä nähden edelleen.
Isä haki minulle polkupyörällä äidinmaitoa toiselta äidiltä. Lääkäri myös määräsi minulle sitrusmaitoa, jota hankittiin Sveitsistä. En tiedä yhtään, mitä tämä sitrusmaito oli..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsittiin sijaisimettäjä tai lapsi yksinkertaisesti kuoli nälkään. Joissakin tapauksissa yritettiin tehdä korviketta huonolla menestyksellä, jolloin lapsi kuitenkin nääntyi.
Itse asiassa imetys pelastaa henkiä. Joka vuosi vauvoja kuolee maailmassa valtavasti siksi, ettei heitä imetetä. Korvike ei ole milloinkaan äidinmaidon veroista ja siksi kansainvälisesti sen markkinointi äideille on kiellettyä.
Kyllä se korvikekin pelastaa, mainoskielto tuli kun Nestle mainosti korvikejauhetta, jonka äidit laittoivat likaisen veteen ja vauvat kuolivat vatsatautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, ettei ole yhtä hyvä, mutta kyllä se korvike on kehitetty niin hyväksi kuin on tällä tiedolla voitu, vastaamaan koostumukseltaan ihmisenmaitoa, se on parempi vaihtoehto kuin lehmänmaito. Aikanaan on annettu lehmänmaitoa, kun se on ollut se toiseksi paras vaihtoehto, ei kai nyt kukaan jätä lasta täysin ilman mitään vaan yrittää edes jotain, eikä ne kaikki vauvat siihen kuolleet, vaikka mahavaivoja olisi ollut enemmän ja kasvu hitaampaa.
Kyllä minä itsekin jossain ehdottomassa hätätilanteessa (olen yksin vauvan kanssa jossain, löytäisin vaikka vauvan hylättynä jostain, vauvan äitiä ei missään, ei korviketta) yrittäisin hätätilassa lehmänmaitoa vähän antaa ennen kuin pääsisi ihmisten ilmoille / tulisi muuta apua. Tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan rintatulehdukset olivat yleisiä ja yllättävän moni oli imetyskyvytön. Jos imettäjää ei ollut saatavilla, niin lehmänmaidolla mentiin.
Edelleenkään se lehmänmaito ei käy, koska vauva ei kestä lehmönmaidon proteiinimääriä.
No hitto, mä olen nyt lähes kuusikymmentä vuotta kestänyt. Kun mulle on juotettu sitä lehmänmaitoa vauvana.
Vierailija kirjoitti:
Kautta historian ennen korviketta tämä on varmastikin ollut yleisin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se korvikekin pelastaa, mainoskielto tuli kun Nestle mainosti korvikejauhetta, jonka äidit laittoivat likaisen veteen ja vauvat kuolivat vatsatautiin.
Edelleen maailmassa kuolee ainakin 100 000 vauvaa vuodessa siksi, ettei heitä imetä. Syyt markkinointikiellolle ovat edelleen yhtä ajankohtaisia kuin ennenkin.
Ja silti lehmänmaidolla on monta lasta ruokittu. Vedellä laimennettiin tai tehtiin lehmänmaito-kauralima -sekoitusta vielä 1960-luvullakin, koska korvikkeet oli apteekkitavaraa.