Apua! Poltin kattilan pohjaan ihan tosi pahasti
Ja vielä tismalleen samalla tavalla kuin viimeksi. Taisin ostaa jotain viallisia popparinjyviä, koska ne ei lähteneet poksahtelemaan kunnolla, vaan pelkästään paloivat kattilan pohjaan kiinni. Olen tehnyt poppareita kattilassa vuosia eikä ikinä ole käynyt näin. Tämä oli toinen kerta, sama pussi. Olisi pitänyt kerrasta oppia, mutta ajattelin vaan että ehkä lämpötila ei ollut riittävän korkea. No nyt ainakin oli. Paloi tosi pahasti ja ei vieläkään poppareita.
Viimeksi lähti pesuaineen kanssa keittämällä ja ruokasoodalla hankaamalla. Nyt ei auta edes ne konstit. Onko kattila entinen? Ärsyttää.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt saman mokan. Palasokerilla hankaamalla lähti tosiaan enimmät, mutta ei kaikki. Pilalle meni koko kattila. Mitä tahansa siinä tekee, niin se palaa pohjaan. Riisikin palaa siinä aina pohjaan ja jopa hernekeitto paloi. Sitä voi käyttää enää vain silloin kun keittää jotain kypsäksi asti väljässä vedessä, kuten kanamunia tai perunoita.
Ai niin ja itsellä syy miksi popparit paloi niin pahasti pohjaan oli se että laitoin öljyn sekaan oivariinia. Ne vaan paloi sitten eikä posahtaneet. Tai vain muutamat posahti pienesti. Ikinä en enää käytä oivariinia poppareiden tekoon.
Tämäkään ei aina päde. Olen laittanut Oivariinia (ja vielä sitä pehmeästi levittyvää, missä on vähemmän rasvaa...) eikä ole palanut.
Mutta parikin kattilaa olen polttanut oikein liekkien kanssa pilalle poppareilla, kun olen unohtanut, että ne oli poksumassa... Onneksi on palohälytin ihan vieressä.
Kuumaa vettä kattilaan ja konetiskitabletti tai -ainetta. Anna liota rauhassa. Muutaman tunnin kuluttua musta karsta nousee veden pinnalle tai on kevyesti harjaamalla puhdistettavissa. Ei tarvitse keitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt saman mokan. Palasokerilla hankaamalla lähti tosiaan enimmät, mutta ei kaikki. Pilalle meni koko kattila. Mitä tahansa siinä tekee, niin se palaa pohjaan. Riisikin palaa siinä aina pohjaan ja jopa hernekeitto paloi. Sitä voi käyttää enää vain silloin kun keittää jotain kypsäksi asti väljässä vedessä, kuten kanamunia tai perunoita.
Ai niin ja itsellä syy miksi popparit paloi niin pahasti pohjaan oli se että laitoin öljyn sekaan oivariinia. Ne vaan paloi sitten eikä posahtaneet. Tai vain muutamat posahti pienesti. Ikinä en enää käytä oivariinia poppareiden tekoon.
Tämäkään ei aina päde. Olen laittanut Oivariinia (ja vielä sitä pehmeästi levittyvää, missä on vähemmän rasvaa...) eikä ole palanut.
Mutta parikin kattilaa olen polttanut oikein liekkien kanssa pilalle poppareilla, kun olen unohtanut, että ne oli poksumassa... Onneksi on palohälytin ihan vieressä.
Voi tai oivariini kannattaa laittaa vasta lopuksi jos haluaa voin makua. Olen joskus erehtynyt tekemään tavallisella voilla poppareita ja vaikka kattilan pohja ei palanut, tuli poppareiden päälle kerros mustaa palanutta töhnää. Voi nimittäin palaa ennenkuin popparit alkaa poksua.
Se on jotain erityyppistä voita (ghee?) jolla on korkeampi käryämispiste jota poppareiden tekoon tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tai oivariini kannattaa laittaa vasta lopuksi jos haluaa voin makua. Olen joskus erehtynyt tekemään tavallisella voilla poppareita ja vaikka kattilan pohja ei palanut, tuli poppareiden päälle kerros mustaa palanutta töhnää. Voi nimittäin palaa ennenkuin popparit alkaa poksua.
Se on jotain erityyppistä voita (ghee?) jolla on korkeampi käryämispiste jota poppareiden tekoon tarvitaan.
Joo mut joskus täytyy elää vaarallisesti ;-D
Olen 40v tehnyt kattilapoppareita, ja tiedän varmaan kaikki mahdolliset tavat, miten niiden kanssa voi mokata. Mutta aina voi yrittää löytää uusia!
Vierailija kirjoitti:
"Olen tehnyt poppareita kattilassa vuosia eikä ikinä ole käynyt näin. Tämä oli toinen kerta"
Niin, että mitenkä se nyt meni? Oliko se nyt niin ettei ikinä ole käynyt näin, vai oliko se toinen kerta?
Olen tehnyt kattilassa poppareita vuosia. Tämä oli toinen kerta tästä jyväpussista ja taas kävi sama kuin viimeksi, eli paloivat pohjaan mutta eivät lähteneet poksumaan kunnolla. Viimeksi kattila puhdistui pesuaineen kanssa keittämällä ja soodalla. Nyt ei sekään auta. Ap
Teräsvilla ei naarmuta kattilaa? Haittaako muuten naarmut teräskattilan pohjassa (holvikaaren alla)?