Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, päiväkotilasten vanhemmat. Vaikka olenkin

Vierailija
05.06.2015 |

Vain avustaja, olen silti olemassa. Myös minulle voi vastata huomenta, heippa yms kun tuotte tai haette lapsianne. Vaikka ette usko, osaan hoitaa lapsia ja minulla on aivot. Ei, en ole ollut työtön sossupummi, joka pn pakotettu työkkärissä töihin, vaan oikeasti tykkään tehdä tätä työtä ja olla lastenne kanssa. Voitteko kuvitella, joskus saatan jopa olla hetken yksin lastenne kanssa kun hoitaja käy vessassa tms.
Ystävällisin terveisin ylimielisiin vanhempiin kyllästynyt ryhmäavustaja, jota työkaverit kohtelevat tasavertaisena aikuisena

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko itse noudattanut käytöstapoja - mm. Tullut esittäytymään aloittaessasi? Jos aina luikit johonkinsivuun, etkä hae kontaktia ei vanhempikaan siinä aamukiireessä tule sinua metsästämään. Ole itse ammattitaitoinen ja aloitteellinen. Kyllä vamhempia kiinnostaa vaihtaa kuulumidia kaikkien lapsensa kanssa työskentelevien kanssa.

Vierailija
2/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 07:53"]Eikä tämä koske edes pelkkiä vanhempia.

Olin suorastaan tyrmistynyt eräässä juuri olleessa kunnan kehittämispäivässä, jossa me, aikuiset ihmiset, oikeasti laadimme sääntöjä keitä _henkilökunnan_  pk:ssa kuuluu tervehtiä. Eli tervehditäänkö aamulla esim. avustajia ja siivoajia, entä sivaria. Nähtävästi ei ollut mitenkään itsestäänselvää, että kaikkia työkavereita tervehditään. 
[/quote]
Siis te käytitte aikaa tällaisen pohtimiseen??!! Tarviiko enää ihmetellä miksi julkisen sektorin kulut vain kasvaa ja tuottavuus alenee. Voi hyvää päivää tätä touhua. Julkisella puolella työskentelevien, niinkuin toki muidenkin, tulisi miettiä että mikä on se ydintehtävä, mitä varten se kyseinen toiminta on olemassa. Ja keskittyä siihen, eikä hukata verovaroja itsestään selvyyksien jauhamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 07:53"]Eikä tämä koske edes pelkkiä vanhempia. Olin suorastaan tyrmistynyt eräässä juuri olleessa kunnan kehittämispäivässä, jossa me, aikuiset ihmiset, oikeasti laadimme sääntöjä keitä _henkilökunnan_  pk:ssa kuuluu tervehtiä. Eli tervehditäänkö aamulla esim. avustajia ja siivoajia, entä sivaria. Nähtävästi ei ollut mitenkään itsestäänselvää, että kaikkia työkavereita tervehditään.  [/quote] Siis te käytitte aikaa tällaisen pohtimiseen??!! Tarviiko enää ihmetellä miksi julkisen sektorin kulut vain kasvaa ja tuottavuus alenee. Voi hyvää päivää tätä touhua. Julkisella puolella työskentelevien, niinkuin toki muidenkin, tulisi miettiä että mikä on se ydintehtävä, mitä varten se kyseinen toiminta on olemassa. Ja keskittyä siihen, eikä hukata verovaroja itsestään selvyyksien jauhamiseen.

[/quote]Oikei, oli siis itsestäänselvää että avustajia, siivoojia ja sivareita ei tervehditä, mitäpä tuota sen enempää pohtimaan kun aina on noin ollut. 

Koska ydintehtävämme on lasten kasvattaminen kunnon kansalaisiksi, ajattelin, että mallioppimisen kautta olisi kätevää opettaa lapsille että kaikkia tuttuja tervehditään aloittamalla siitä että aikuiset tervehtivät toisiaan. Mutta miksi ihmeessä muuttamaan vanhoja hyviä käytäntöjä.

t.11

Vierailija
4/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylistä kokemusta. Kaiken huippu oli kun joskus vanhemmat toivat hoitajille jonkun pienen jutun kiitoksena kuluneesta vuodesta ja minulle ei tuotu mitään vaikka olin ollut kauemmin siellä töissä kun kaksi hoitajaa:D

Vierailija
5/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellako vanhemmat käyttäytyvät noin? Olen pahoillani, onneksi työkaverit kohtelevat tasavertaisesti! Ainakin meidän pk:ssa hoitajat ja avustajat tekivät käytännössä ihan samoja hommia (joku pieni ero oli kirjatussa toimenkuvassa, muttei se juuri käytännössä näkynyt), avustajat vain pienemmällä palkalla. Meillä ei vanhemmat ehkä edes tiedäkään tai tajua että hoitajia on eri nimikkeillä, ehkä juuri ja juuri opettajan osaavat nimetä erikseen ja muut ovat kaikki hoitajia

Vierailija
6/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyllä kuulostaa tutulta, että joillekin vanhemmille avustajat ovat pelkkää ilmaa (eli vähän samaan tapaan kuin miten siivoojiin ja kaupan kassoihin suhtaudutaan).

Toisaalta ryhmäavustaja on kyllä vastuussa lapsista vastaavalla tavalla kuin muutkin työntekijät. Esim. on normaalia, että osa ryhmästä on pelkästään avustajan vahdittavana pihalla sillä aikaa kun muut ovat sisällä.

Vierailija
7/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä koske edes pelkkiä vanhempia.

Olin suorastaan tyrmistynyt eräässä juuri olleessa kunnan kehittämispäivässä, jossa me, aikuiset ihmiset, oikeasti laadimme sääntöjä keitä _henkilökunnan_  pk:ssa kuuluu tervehtiä. Eli tervehditäänkö aamulla esim. avustajia ja siivoajia, entä sivaria. Nähtävästi ei ollut mitenkään itsestäänselvää, että kaikkia työkavereita tervehditään. 

Vierailija
8/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkodissa oli yhteen aikaan tapa, että kaikki käypäläiset kirjoittivat oveen lapun jakirjoittivatesittelyn, siis tyyliin olen Mikko ja täällä harjoittelussa maaliskuun. Jos joku tekee jotain 9-16 vuoroa, niin mä en edes ikinä näe heitä koska vien lapset puol ysiin ja puoliso hakee lapset lähes poikkeuksetta.

Ja samaa juttua, tunnen perushenkilökunnan, heidän nimi ja naamat on ryhmän seinällä. Heidät esitellään vanhempainillassa. Mä en ole nyt kovasti perehtynyt päivähoidon työtehtäviin, mutta onko toi avustaja nyt joku eritysrooli? Olen melko varma ettei meidän lasten ryhmissä ole avustajia, perussetti on 1 opettaja ja 2 lastenhoitajaa, paitsi eskarissa 1+1. Jos lisäksi on avustaja, niin eikö hänet voisi lisätä noihin kuvagallerioihin?

Ja sitten vinkki kaikille työrooleissa oleville. Jos olet siellä päiväkodissa töissä, niin voit ihan hyvin pysäyttää sisään tulevan aikuisen, ojentaa kätesi ja esitellä itsesi. Varmasti joku senkin jättää huomiotta, mutta uskoisin useimpien kyllä vastaavan.

Vierailija
9/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:31"]Vain avustaja, olen silti olemassa. Myös minulle voi vastata huomenta, heippa yms kun tuotte tai haette lapsianne. Vaikka ette usko, osaan hoitaa lapsia ja minulla on aivot. Ei, en ole ollut työtön sossupummi, joka pn pakotettu työkkärissä töihin, vaan oikeasti tykkään tehdä tätä työtä ja olla lastenne kanssa. Voitteko kuvitella, joskus saatan jopa olla hetken yksin lastenne kanssa kun hoitaja käy vessassa tms.
Ystävällisin terveisin ylimielisiin vanhempiin kyllästynyt ryhmäavustaja, jota työkaverit kohtelevat tasavertaisena aikuisena
[/quote]

Jatkan vielä: kannattaa tosiaan hiukan sitä työroolia nostaa esiin. Jos esiinnyt siellä työpaikalla samoin kun kirjoitat, kuljet häpeillen seinänvieriä ja istut varjossa selkä kyyryssä, koska "olen vain avustaja", niin saattaa kyllä käydä niin ettei porukka tervehdi. Kehonkielesi viestii vetäytymistä, vaikka ehkä salaa toivotkin että muut huomasivatkin.

Ymmärrän, että olet varmastikin nuori ja vielä työuran alussa. Työvuorossa pitää vain ottaa ammattilaisen työrooli päälle ja esiinnyt työpaikan edustajana. Tervehdit itse ensin, katsot silmiin, otat tilanteen haltuun. Tosiaan joku senkin varmaan jättää huomiotta, mutta useimmat ei. Ymmärrän, että voit olla ujo tai sosiaalisesti epävarma, mutta siksi sinulla onkin työrooli. Se et ole sinä, se on vain se rooli. Se auttaa muidenkin hankalien tilanteiden käsittelyä. Jos vanhempi kohtelee sinua huonosti, se kohtelee sitä työroolia huonosti eikä sinun sisimpääsi. Työn ja oman minuuden erottaminen helpottaa vaikeiden asioiden käsittelyä.

Vierailija
10/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei avustaja. Ihan oikeasti sinä voit myös tervehtiä. Juuri sinä hoidat (erityis) lastani. Juuri sinä tiedät mitä hänelle kuuluu,kuinka hänen päivänsä on sujunut. Joten älä mene lastentarhanopettajan tai -hoitajan selän taakse, kun haen lapseni, vaan tule rohkeasti kertomaan kuulumisen. Myös aamulla vaihdannan kanssasi mielellään muutaman sanan, jos olet jo tullut töihin.

Vierailija
11/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:46"]

Hei avustaja. Ihan oikeasti sinä voit myös tervehtiä. Juuri sinä hoidat (erityis) lastani. Juuri sinä tiedät mitä hänelle kuuluu,kuinka hänen päivänsä on sujunut. Joten älä mene lastentarhanopettajan tai -hoitajan selän taakse, kun haen lapseni, vaan tule rohkeasti kertomaan kuulumisen. Myös aamulla vaihdannan kanssasi mielellään muutaman sanan, jos olet jo tullut töihin.

[/quote]Meidän pk:ssa on suuressa viisaudessa päätetty, että avustajat eivät saa puhua vanhemmille mitään lapsen hoidosta. Saavat siis tervehtiä ja keskustella vaikka säästä, mutta eivät saa tarkemmin kertoa miten päivä mennyt, koska eivät osaa (?!!!). Eikö kuulostakin upealta paikalta? 

t.11

Vierailija
12/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tervehdin kaikkia lapseni päiväkodissa. Olen sitä erikseenkin puutanyt hoitajilta että niin siivoojat kuin keittiötyöntekijät voisivat vaikka käydä aamupiirissä kertomassa keitä he ovat :)

Siivojalla on 3 lasta joista nuorin on pk-ikäinen. Avustaja toimii oman lapseni lisäksi toisessakin ryhmässä. Sitten löytyy kiertävä erto ja suomi kakkoskielenä opettaja(?)

Kaikki työskentelevät lapseni päiväkodissa ja pidän heitä osana lapseni päiväkoti päivää. Kaikkia tervehdin. Taitaa olla joku linjaus että kaikki eivät saa puhua lapseni päivästä mutta kyllä saatetaan silti muutama sana vaihtaa. Vaikka aamun bussiliikenteestä jos ei muusta.

Näin teen omassa työpaikassanikin. Siivoojat tulevat meillä mielellään samaan aikaan tauoille. Olen toimistossa töissä.

Koitan omalta osaltani tehdä muille ihmisille mukavan työpäivän. Ei se "huomenta!" tai hymy maksa mitään eikä sotke kiireisenkään ihmisen aamua. Näin lapsetkin oppivat tervehtimään.

Ohiksena vielä. Meidän koululainen halusi viedä koulunsa keittäjille kukat nyt keväällä kun ruoka koulussa on niin hyvää :)

Vierailija
13/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:31"]Vain avustaja, olen silti olemassa. Myös minulle voi vastata huomenta, heippa yms kun tuotte tai haette lapsianne. Vaikka ette usko, osaan hoitaa lapsia ja minulla on aivot. Ei, en ole ollut työtön sossupummi, joka pn pakotettu työkkärissä töihin, vaan oikeasti tykkään tehdä tätä työtä ja olla lastenne kanssa. Voitteko kuvitella, joskus saatan jopa olla hetken yksin lastenne kanssa kun hoitaja käy vessassa tms.
[/quote]

Jatkan vielä: kannattaa tosiaan hiukan sitä työroolia nostaa esiin. Jos esiinnyt siellä työpaikalla samoin kun kirjoitat, kuljet häpeillen seinänvieriä ja istut varjossa selkä kyyryssä, koska "olen vain avustaja", niin saattaa kyllä käydä niin ettei porukka tervehdi. Kehonkielesi viestii vetäytymistä, vaikka ehkä salaa toivotkin että muut huomasivatkin.

Ymmärrän, että olet varmastikin nuori ja vielä työuran alussa. Työvuorossa pitää vain ottaa ammattilaisen työrooli päälle ja esiinnyt työpaikan edustajana. Tervehdit itse ensin, katsot silmiin, otat tilanteen haltuun. Tosiaan joku senkin varmaan jättää huomiotta, mutta useimmat ei. Ymmärrän, että voit olla ujo tai sosiaalisesti epävarma, mutta siksi sinulla onkin työrooli. Se et ole sinä, se on vain se rooli. Se auttaa muidenkin hankalien tilanteiden käsittelyä. Jos vanhempi kohtelee sinua huonosti, se kohtelee sitä työroolia huonosti eikä sinun sisimpääsi. Työn ja oman minuuden erottaminen helpottaa vaikeiden asioiden käsittelyä.
[/quote]
Tuo olen vain avustaja, oli vain sarkasmia.. Enkä minä loukkaannu siitä ettei tervehdykseeni vastata, mutta ihmetyttää vain kuinka tökeröitä aikuisia ihmisiä on olemassa :)

Vierailija
14/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille tulee kenties yllätyksenä, että minulla ei vanhempana ole aavistustakaan ketkä kaikki avustavat ko. lapsiryhmää päivän/viikon aikana. lahjan olen vienyt niile, jotka laåpsi opn musitanut minulle nimetä, mitään hoitaja/avustajalistaa ei ole päiväkodista annettu, hoitajat tuntuivta vielä liikkuvan eri ryhmien välillä.

Henkilökuntaa olen aina tervehtinyt, minulla ei ole ollut aavistustakaan kuka on hoitaja tai avustaja. Kerran oli siivooja jätetty luovuttamaan viimeiset lapset, kun hain lapsen ihan normiaikaan hoidosta, luulin tätiä uudeksi hoitajaksi, lapsi kertoi hänen olleen heidän siivoojansa.

Vierailija
15/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:15"]Teille tulee kenties yllätyksenä, että minulla ei vanhempana ole aavistustakaan ketkä kaikki avustavat ko. lapsiryhmää päivän/viikon aikana. lahjan olen vienyt niile, jotka laåpsi opn musitanut minulle nimetä, mitään hoitaja/avustajalistaa ei ole päiväkodista annettu, hoitajat tuntuivta vielä liikkuvan eri ryhmien välillä.

Henkilökuntaa olen aina tervehtinyt, minulla ei ole ollut aavistustakaan kuka on hoitaja tai avustaja. Kerran oli siivooja jätetty luovuttamaan viimeiset lapset, kun hain lapsen ihan normiaikaan hoidosta, luulin tätiä uudeksi hoitajaksi, lapsi kertoi hänen olleen heidän siivoojansa.

[/quote]
kqikki päiväkodit on erilaisia. Meillä on koko vuoden ollut sama porukka hoitammassa lapsia, joten ei voi olla mahdollista etteivät tietäisi tai muistaisi minua. Ja olen kyllä esitellyt itseni.

Vierailija
16/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tervehtinyt kaikkia. Kuitenkin juttelen vain yhdelle, koska hän on AINUT joka on kulkenut lapseni ryhmän mukana alusta asti.
Muuten pk vilisee opiskelijoita/sijaisia joita en tunne, mutta kohtelen heitä kuitenkin tavattaessa ystävällisesti.

Vierailija
17/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:34"]

Hei te opiskelijat, avustajat, työllistetyt, suomen kielen opiskelijat  ja vastaavat lapseni päiväkodista. Tekin voisitte tulla aloitettuanne tervehtimään ja esitellä itsenne. Tuli hieman typerä olo kun sain tietää, että 29.5 lopetti tyttäreni ryhmästä opiskelija joka oli ollut ryhmässä useita viikkoja.  Koskaan en häntä tavannut. Saattoi hän olla pihalla kun lastani hain, mutta varma en siitä ole. Hän saattoi myös olla sisällä aamuisin, mutta siitäkään en ole varma. 

[/quote]

Totta, sama täällä. Tosin olen vanhempana miettiny et ei ole kovin kiva lasten kannalta, kun porukka vaihtuu koko ajan ympäriltä. Lapsi tarvitsee nimenomaan vakautta elämään, joka luo turvallisuutta. Mut eipä kai sille mitään mahda, harjoittelijoita tarvitaan ja sairauslomatuuraajia, myös kaverit siirtyy toiseen ryhmään iän karttuessa. 

Oletko ap, itse reippaasti mennyt esittelemään itsesi ja tervehtimään? Vaikea uskoa, ettei kukaan sellaiseen mitään vastaisi.

Vierailija
18/24 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:46"]

[/quote]Meidän pk:ssa on suuressa viisaudessa päätetty, että avustajat eivät saa puhua vanhemmille mitään lapsen hoidosta. Saavat siis tervehtiä ja keskustella vaikka säästä, mutta eivät saa tarkemmin kertoa miten päivä mennyt, koska eivät osaa (?!!!). Eikö kuulostakin upealta paikalta? 

t.11

[/quote]

Ihme kyykyttämistä!

Vierailija
19/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:24"]Todellako vanhemmat käyttäytyvät noin? Olen pahoillani, onneksi työkaverit kohtelevat tasavertaisesti! Ainakin meidän pk:ssa hoitajat ja avustajat tekivät käytännössä ihan samoja hommia (joku pieni ero oli kirjatussa toimenkuvassa, muttei se juuri käytännössä näkynyt), avustajat vain pienemmällä palkalla. Meillä ei vanhemmat ehkä edes tiedäkään tai tajua että hoitajia on eri nimikkeillä, ehkä juuri ja juuri opettajan osaavat nimetä erikseen ja muut ovat kaikki hoitajia
[/quote]
Ei toki kaikki, mutta on niitä paljon:)

Vierailija
20/24 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko vähän huomionkipeä? Ainakin me miehen kanssa vaan tuodaan ja haetaan lapsi ja kuunnellaan se pakollinen päiväraportti. Pitäisikö minunkin masentua kun pk-hoitsut ei viitsi jäädä höpisemään pidempäänkin ja huomioida just minua ja mun söpöä lastani joka on ryhmän söpöin. Ai teil on duunii? No niin on meillä vanhemmillakin omat menot ja hommat eikä kyllä kiireessä aamulla ja iltapäivällä jäädä jorisemaan turhia kenenkään ylimääräisen kanssa, jolla ei ole mitään konkreettista ja toimenpiteitä vaativaa asiaa tyyliin "noi kurikset pitäis kyl viedä kotiin pestäväks". Että moi vaan. Oliks jotain asiaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi