Miksei työttömiä laiteta "orjatöihin" vanhusten ulkoiluttajiksi?
Suomessa vangeillakin on oikeus ulkoilla joka päivä, mutta kukaan ei huolehdi siitä, että kotonaan tai vanhainkodissa asuva liikuntakykyinen vanhus pääsisi edes kerran viikossa nauttimaan raittiista ulkoilmasta ja sen tuoksuista. Moni vanhus on ollut vuosikausia paljon ankeammissa oloissa kuin vangit, vailla mahdollisuutta ulkoiluun. Ymmärrän hyvin, ettei esim. dementikkoa voi päästää valvomatta ulos, koska sehän voisi helposti lähteä harhailemaan ja ties mitä. Ymmärrän myös, että vanhainkodin henkilökunnalla on tärkeämpääkin tekemistä eikä vanhusten ulkoiluttaminen ole sellainen työ, josta yhteiskunnalla olisi varaa maksaa kunnon palkkaa. Mutta miksei siihen hommaan haalita työttömiä, joille voisi maksaa vaikka sen "normaalin" 9 €/vrk korvauksen tukien lisäksi?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:52"]
Päästäisitkö oman vanhan sukulaisesi kenen tahansa kanssa ulkoilemaan?? Pitää tietää taustat ja pitää olla koulutus. Osaako esim. elvyttää? Onko tarttuvia tauteja? Osaako edes olla vanhojen ihmisten kanssa: pitää olla varmat otteet, mutta empaattinen, tietää mitä tekee, luoda turvallisuutta, kuuluva ääni jne. Voi olla vaikka varas tai huumeriippuvainen ja sellainenkin iljettävä asia kuin seksuaalinen hyväksikäyttö. Aivan kuten lastenkin kanssa työskenteleviltä, pitäisi vaatia sama vanhusten parissa töissä olevilta. Koska he eivät voi itse itseään puolustaa!
Mä sitten INHOAN näitä aloituksia. Työstä pitää maksaa palkka! Jos tuet näitä orjatöitä oletko ajatellut pienessä päässäsi että pian se olet sinä itse, joka joudut ilmaistöihin. Samaan työhön mihin ennenkin, mutta sinut irtisanotaan ja sitten pakotetaan työkokeiluun tai harjoitteluun. Ja työttömyys lisääntyy.
[/quote]
Heh mitähän tarttuvia tauteja tässä tarkoitetaan. Kukaan ei mene influenssassa vanhusta ulkoiluttamaan. Ja tuskin kukaan tarjoaa niin hyviä palveluita, että tietynlaiset taudit tarttuu;-)
Kyllä se kuuluu hoitajien työnkuvaan ulkoiluttaa vanhuksia. Eri asia sitten on että heille ei siihen anneta tarpeeksi henkilökuntaa? Aivan kuten ihan juttelu ja lähellä oleminen ovat asioita joita hoitajat varmasti haluaisivat ehtiä tehdä.
Miten ne työttömät sitten voi etsiä niitä töitä kun päivät menee vanhuksia ulkoiluttaessa? Toki kaunis ajatus, mut ei realistinen. Jos sun mummo valittaa yksinäisyyttä niin ehkä sun kannattais käydä useammin moikkaamassa häntä? ja ei ne vanhuksetkaan välttämättä hyvää tykkäis kun tuntemattoman ihmisen kanssa joutuu olemaan ja ei he kerkeis tutustua (vanhus ja työtön) kun työtön löytää työpaikan ja sit tulee uusi työtön. Rasittavaa se olisi vanhalle ihmiselle jolla todennäköisesti olisi muistissakin vikaa :/
Minä pöllisin kaiken mikä irti lähtee ja työntäisin mummon jonnekkin pusikkoon.
Siis aivan järkyttäviä vastauksia.
Kyllä siperia opettaa. Lopettakoot valtio kaikki tuet, niin johan alkaa löytyä halukkaita tekemään edes jotakin saamansa rahan eteen.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:45"]
Miksei koko sakkia koulunkäyntiavustajiksi? Kaikkihan tässä ollaan peruskoulun käyneitä ja kykeneviä oppimaan kopiokoneen käytön.
[/quote]Ihan totta! Miksi edes on olemassa koulunkäyntiavustajien ammattitutkinto kun työnkuva on pelkkää papereiden kopioimista!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:21"]Miksei omaisia laiteta ulkoiluttamaan vanhuksia? [/quote] Pitääkö irtisanoutua vakityöstä ja muuttaa sadan kilometrin päähän, että voin ulkoiluttaa iäkästä äitiäni päivittäin? Niinhän tämä maa nousee taantumasta.
[/quote]Miksei äiti voi muuttaa teille?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:21"]Miksei omaisia laiteta ulkoiluttamaan vanhuksia? [/quote] Pitääkö irtisanoutua vakityöstä ja muuttaa sadan kilometrin päähän, että voin ulkoiluttaa iäkästä äitiäni päivittäin? Niinhän tämä maa nousee taantumasta.
[/quote]Miksei äiti voi muuttaa teille?
[/quote]Niin ja sitten kotiapua lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:26"]Onko orjan pakko olla myös mukava? Mitä tapahtuu jos ei ole tai jos vaikka haukkuu ja vittuilee mummelille koko ulkoilun ajan? Voi olla, että vanha gubbe tulis "vahingossa" kampitettua. Miten orjalle pakotetaan työmoraali?
[/quote]Samalla tavalla kuin Natsien leireillä rakennettiin vangeille työmoraali.
Nykyään kun suurin osa ei pysty itse ruokaansa kasvattamaan/metsästämään, on nälkä hyvä motivaattori.
Kaikki tuki ehdolliseksi, niin nälkä saa aikaan ihmeitä.
Toki osa ajautuu rikolliseksi, mutta valtaosa työntää mummoja hymy huulilla.
[/quote]
Eipä niitä vanhuksiakaan riitä jokaiselle työttömälle. Tajuatko miten epätoivoisiin tekoihin ihmiset ajautuvat silloin, kun on oikeasti nälkä? Saattaa olla, että sinutkin ryöstettäisiin kadulla puukolla uhaten.
[/quote]
Minä ryöstäisin ja tappaisin.Ei jäisi todistajia.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:59"]
Siis aivan järkyttäviä vastauksia.
Kyllä siperia opettaa. Lopettakoot valtio kaikki tuet, niin johan alkaa löytyä halukkaita tekemään edes jotakin saamansa rahan eteen.
[/quote]Minustakin järkyttäviä vastauksia. Mutta ilmeisesti aivan toiset kuin sinusta. Toivottavasti itse päädyt sinne "Siperiaan" oppimaan. Voisi olla täysin toinen ääni kellossa.
"Vierailija" "]Miksei omaisia laiteta ulkoiluttamaan vanhuksia?
Pitääkö irtisanoutua vakityöstä ja muuttaa sadan kilometrin päähän, että voin ulkoiluttaa iäkästä äitiäni päivittäin? Niinhän tämä maa nousee taantumasta.
Miksei äiti voi muuttaa teille?
Muuta itse, senkin pölkkypää, toisten nurkkiin asumaan. Oma tupa, oma lupa se on tärkeää vanhuksellekin.
Missä iässä vanhempi ihminen muuten menettää ihmisarvonsa, tunteensa ja ylipäätään ihmisyytensä. Täällä puhutaan "niistä", "miksei "ne" mene sinne tai tänne. tee sitä tai tätä". Luultavasti näin puhuvat todelliset pöntöt, jotka kuvittelevat, ettei heistä ikinä tule "niitä".
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:59"]
Tuet pitäisi muuttaa palkaksi, vaikka pieneksikin, eli tukityöllistämällä näitä työntekijöitä pitäisi tämäntyyppisiin tehtäviin hankkia. Pikakoulutus, vaikkapa 1 kk riittäisi avustaviin työtehtäviin, esim. vanhusten taluttamiseen, ulkoiluttamiseen, syöttämiseen, apulaislaitoshuoltajan tehtäviin, seuranpitoon.
Jos pitkäaikaistyötön saisi tuosta palkkaa vaikka sellaisen 1200-1300, niin olisi ainakin parempi kuin työmarkkinatuki+kulukorvaus+sossun "armopalat".
[/quote]Jos saa palkkaa, ei ole enää työtön. Palkansaajalle pitää kertyä myös eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:52"]
Päästäisitkö oman vanhan sukulaisesi kenen tahansa kanssa ulkoilemaan?? Pitää tietää taustat ja pitää olla koulutus. Osaako esim. elvyttää? Onko tarttuvia tauteja? Osaako edes olla vanhojen ihmisten kanssa: pitää olla varmat otteet, mutta empaattinen, tietää mitä tekee, luoda turvallisuutta, kuuluva ääni jne. Voi olla vaikka varas tai huumeriippuvainen ja sellainenkin iljettävä asia kuin seksuaalinen hyväksikäyttö. Aivan kuten lastenkin kanssa työskenteleviltä, pitäisi vaatia sama vanhusten parissa töissä olevilta. Koska he eivät voi itse itseään puolustaa!
Mä sitten INHOAN näitä aloituksia. Työstä pitää maksaa palkka! Jos tuet näitä orjatöitä oletko ajatellut pienessä päässäsi että pian se olet sinä itse, joka joudut ilmaistöihin. Samaan työhön mihin ennenkin, mutta sinut irtisanotaan ja sitten pakotetaan työkokeiluun tai harjoitteluun. Ja työttömyys lisääntyy.
[/quote]otan tuon "pienessä päässäsi" takaisin, se oli ilkeästi sanottu, anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:59"]
Tuet pitäisi muuttaa palkaksi, vaikka pieneksikin, eli tukityöllistämällä näitä työntekijöitä pitäisi tämäntyyppisiin tehtäviin hankkia. Pikakoulutus, vaikkapa 1 kk riittäisi avustaviin työtehtäviin, esim. vanhusten taluttamiseen, ulkoiluttamiseen, syöttämiseen, apulaislaitoshuoltajan tehtäviin, seuranpitoon.
Jos pitkäaikaistyötön saisi tuosta palkkaa vaikka sellaisen 1200-1300, niin olisi ainakin parempi kuin työmarkkinatuki+kulukorvaus+sossun "armopalat".
[/quote]Jos saa palkkaa, ei ole enää työtön. Palkansaajalle pitää kertyä myös eläkettä.
[/quote]Sehän se idea onkin. Ei haluta työllistää. Hyväksikäyttää sekä vanhusten asemaa että työttömien.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:11"]
"Vierailija" "]Miksei omaisia laiteta ulkoiluttamaan vanhuksia?
Pitääkö irtisanoutua vakityöstä ja muuttaa sadan kilometrin päähän, että voin ulkoiluttaa iäkästä äitiäni päivittäin? Niinhän tämä maa nousee taantumasta.
Miksei äiti voi muuttaa teille?
Muuta itse, senkin pölkkypää, toisten nurkkiin asumaan. Oma tupa, oma lupa se on tärkeää vanhuksellekin.
Missä iässä vanhempi ihminen muuten menettää ihmisarvonsa, tunteensa ja ylipäätään ihmisyytensä. Täällä puhutaan "niistä", "miksei "ne" mene sinne tai tänne. tee sitä tai tätä". Luultavasti näin puhuvat todelliset pöntöt, jotka kuvittelevat, ettei heistä ikinä tule "niitä".
[/quote]Hmmm... missähän vaiheessa se ihmisarvo sitten kuuluu jollekulle? Kun työttömien pitäisi joidenkin mielestä olla valmiita lähtemään työn perässä vaikka toiselle puolelle maata ja jättää perheensä ja kaikki mikä elämään kuuluu. Tai mennä töihin 80km päähän kotoa jos julkisilla sinne pääsee. Työmatkoihin voi tällöin kulua tunit-kaksi suuntaansa. Palkka olla ennen veroja alle 1700 euroa. Kannattavaahan se ei ole ja henkisestikin kuluttavaa ja lähempääkin varmasti löytyisi tekijöitä mutta se pompottelun autuus..
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:21"]Miksei omaisia laiteta ulkoiluttamaan vanhuksia? [/quote] Pitääkö irtisanoutua vakityöstä ja muuttaa sadan kilometrin päähän, että voin ulkoiluttaa iäkästä äitiäni päivittäin? Niinhän tämä maa nousee taantumasta. [/quote] Niinpä niin. Taas omainen joka vaatii vanhukselle kaikkea, mutta itse ei ole valmis tekemään asioiden eteen mitään. Niin tyypillistä. Mutta, sunko mielestä tämä maa nousee suosta vanhuksia ulkoiluttamalla? Mä en nyt ihan ymmärrä tätä pointtia tässä. [/quote] Et varmasti, sen uskon. Kyse ei ole pelkästä rahasta vaan siitä, että Suomi on täynnä syrjäytyneitä, joiden olisi hyvä päästä jollain tavalla kiinni työhön ja yhteiskuntaan. Tällainen tukityö, johon patistetaan, voi auttaa työelämään palaamisessa ja opiskelumotivaatiossa.
[/quote]Aikuista ihmistä ei tarvitse patistaa yhtään mihinkään. Inhottavaa sellainen alentuva asenne työttömiä kohtaan. Kyllä he töihin menisivät heti kun palkka maksetaan. Ei se pakottaminen siinä auta vaan se nöyryyttää ihmistä. Siitä on siis enemmän haittaa kuin hyötyä. Ymmärtäisit sen jos itse olisit siinä tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:00"]Yksityisellä puolella on kotihoidon firmoja pilvin pimein, jotka voivat viedä vanhuksia ulos, jos vanhukset ja/tai omaiset ovat vaan halukkaita maksamaan hieman. Jos laskun jakaisi moneen osaan, niin ei siitä paljoa tule, jos kerran viikossa edes olisi ulkoilu- ja seurustelukäynti. Näistä käynneistä saa vielä kotitalousvähennyksen. Parantaisi vanhuksen elämänlaatua huomattavasti. [/quote] Mihin osiin sen laskun voi jakaa???
[/quote]Lasten kesken?
No miksei vanhukset tai heidän omaiset tarjoa tuosta työstä joillekin palkkiota? Ulkoiluttajia löytyisi. Eli työttömät eivät saa elää tuen varassa, mutta vanhukset ja omaiset saavat hyödyn ilmaiseksi. Miksi heitä voidaan tukea ilmaiseksi??
Työtömällä on Suomessa heikoin oikeusturva. Työtön ei ole edes ihminen. Kaikki jotka ovat puolustuskyvyttömässä tilassa ovat Suomessa todella heikoilla. Olen sen monta kertaa nähnyt ja itsekin kokenut kun vallanhimoon päässyt virkamies, hoitaja tai lääkäri nauttii sadismistaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:26"]Onko orjan pakko olla myös mukava? Mitä tapahtuu jos ei ole tai jos vaikka haukkuu ja vittuilee mummelille koko ulkoilun ajan? Voi olla, että vanha gubbe tulis "vahingossa" kampitettua. Miten orjalle pakotetaan työmoraali?
[/quote]Samalla tavalla kuin Natsien leireillä rakennettiin vangeille työmoraali.
Nykyään kun suurin osa ei pysty itse ruokaansa kasvattamaan/metsästämään, on nälkä hyvä motivaattori.
Kaikki tuki ehdolliseksi, niin nälkä saa aikaan ihmeitä.
Toki osa ajautuu rikolliseksi, mutta valtaosa työntää mummoja hymy huulilla.
[/quote]
Eipä niitä vanhuksiakaan riitä jokaiselle työttömälle. Tajuatko miten epätoivoisiin tekoihin ihmiset ajautuvat silloin, kun on oikeasti nälkä? Saattaa olla, että sinutkin ryöstettäisiin kadulla puukolla uhaten.