Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuute ja sikiön pieni koko

Vierailija
04.06.2015 |

Hei! Olen nyt rv 29+2 raskaana ja pari päivää sitten lääkärintarkastuksessa ultralla havaittiin ettei sikiön vartalonympärys ja reisiluu vastaa viikkoja. Päänympärys taas oli sen verran mitä pitikin. Painoarvioksi tuolloin saatiin monen eri lääkärin mittaamana vain 1150g..
Olen itsekin tosi pieni kokoinen ollut aina ja olen edelleen raskaudesta huolimatta, ja sain noottia siitä miten en mukamas syö kunnolla, vaikka olen syönyt kyllä ihan kahden edestä :( myös kromosomipoikkeavuudella peloteltiin. Niskapoimu-ultrassa sekä rakenneultrassa kaikki on ollut kuitenkin hyvin ja silloin sikiökin oli vielä kasvanut hyvin. Minulle on noin puolessa välissä raskautta määrätty rautatabletteja ja aluksi söinkin niitä kiltisti, kunnes aloin kärsiä vatsavaivoista ja jätin rautatabletteja syömättä vähitellen vaikkei olisi pitänyt. Luin jostain netistä että raudanpuute voi haitata sikiön kasvua, voiko tämä pitää paikkaansa? Huomenna kyllä aloitan taas rautakuurin ja kärsin ne vatsavaivat..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös todella alhainen hb raskaus aikana. Yleenaä sen 70-85. Liian alhainen kuulemma. Mikään rautalisä ei auttanut. Kokeiltiin nestemäistä, tabletteja, tippoja. Maha ei kestänyt yhtään. Maha oli niin sekaisin, että lopulta alkoi rulla pukamia ja verta niistä. Pakolla söin kuitenkin rautalisätippoja joka päivä. Lapsi syntyi reilusti yliaikaisena ja ihan hyvän kokoisena. Kävin kyllä synnytyssairaalassa useasti ultrassa, missä vauvaa mitattiin. (Että kasvaako, niin kuin pitäisi.) Söin monipuolisesti ja säännöllisesti. Silti rauta-arvot eivät nousseet. Mutta eihän ne alhaiset arvot pakosti mitään pahaa tarkoita. Minulle syntyi täysin terve ja hyvinvoiva vauva. Toivottavasti sinullekkin.

Vierailija
2/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kertoa, mutta sikiön pieni koko voi johtua myös istukan toimintahäiriöstä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00174

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:32"]Helokkiöljy-kapseleita saa nettiapteekista tilaamalla, luontaistuotekaupoista, Sokoksen ja Stockan lluontaistuote-osastoilta.
.
Mites smoothiet? Voit lisää niihinkin jotain hedelmiä, kasviksia, kookosöljyä, avokadoa ym.
.
Musta tuntuu että hedelmähimosi johtuu osittain siitä, ettet syö hirveästi jiilihydraattia (leipää, täysjyväpastaa, riisiä, perunaa) siksi eiimistö suorastaan huutaa hedelmiä (hedelmäsokerin takia) joka on nopeasti imeytyvää. Ehkä.
[/quote]
Kiitos tiedosta. Pitääpäs kokeilla noita. Syön kyllä päivittäin joko perunaa tai pastaa (ei täysjyvä). Pitää kai alkaa vain syömään entistä suurempia annoksia.

Vierailija
4/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:40"]Mulla oli myös todella alhainen hb raskaus aikana. Yleenaä sen 70-85. Liian alhainen kuulemma. Mikään rautalisä ei auttanut. Kokeiltiin nestemäistä, tabletteja, tippoja. Maha ei kestänyt yhtään. Maha oli niin sekaisin, että lopulta alkoi rulla pukamia ja verta niistä. Pakolla söin kuitenkin rautalisätippoja joka päivä. Lapsi syntyi reilusti yliaikaisena ja ihan hyvän kokoisena. Kävin kyllä synnytyssairaalassa useasti ultrassa, missä vauvaa mitattiin. (Että kasvaako, niin kuin pitäisi.) Söin monipuolisesti ja säännöllisesti. Silti rauta-arvot eivät nousseet. Mutta eihän ne alhaiset arvot pakosti mitään pahaa tarkoita. Minulle syntyi täysin terve ja hyvinvoiva vauva. Toivottavasti sinullekkin.
[/quote]
Saanko kysyä, oliko syy tiuhempiin kasvukontrolleihin juurikin tuo raudan puute? Epäilen siis että se olis se syy sikiön pienikasvuisuuteen.. Mutta ei mulle tästä mitään puhuttu.

Vierailija
5/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai tupakoi? Se hidastaa sikiön kasvua ja aiheuttaa hapenpuutteen johdosta muitakin, myöhemmin lspsen kasvaessa havaittavia vaurioita.

Ei huono syöminen välttämättä radikaalisti sikiön kasvua hidasta. Se ottaa omansa, sinä kärsit. Olen hoitanut parin anorektikon synnytyksen ja 3 kiloiset sieltä tuli. Äidit tosin olivat kohtuullisen riutuneita. Toivottavasti kontrollia seuraa ettei istukassa ole vikaa tai jos on kehittymässä raskausmyrkytys.

Vierailija
6/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 22:13"]Et kai tupakoi? Se hidastaa sikiön kasvua ja aiheuttaa hapenpuutteen johdosta muitakin, myöhemmin lspsen kasvaessa havaittavia vaurioita.

Ei huono syöminen välttämättä radikaalisti sikiön kasvua hidasta. Se ottaa omansa, sinä kärsit. Olen hoitanut parin anorektikon synnytyksen ja 3 kiloiset sieltä tuli. Äidit tosin olivat kohtuullisen riutuneita. Toivottavasti kontrollia seuraa ettei istukassa ole vikaa tai jos on kehittymässä raskausmyrkytys.
[/quote]
En tupakoi. Tupakoin kyllä ennen raskautta (en tiedä voiko se vaikuttaa asiaan) mutta lopetin heti positiivisen testin tehtyäni. Se myös pelottaa että istukassa olis jotain vikaa ja sikiö ei siksi saa tarpeeksi ravintoa.. Sitten pelottaa se että jos sikiöllä oliskin joku kromosomihäiriö. En tiedä olisiko minusta vammaisen lapsen äidiksi :( olen itkenyt aina vähän väliä tämän asian takia.. Toivon niin sydämestäni ettei meidän lapsella olisi mitään vakavaa..

Vierailija
7/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja päivässä? Kannattaa tehdä ruokapäiväkirja ja viedä ravintoterapeutille näytiksi....

Vierailija
8/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestemäinen rautalisä sopii vatsalle paremmin!

Vierailija
9/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kyllä lihaa ja kalaa. Kanaa tulee syötyä harvemmin. Salaattiakaan en jaksa aina tehdä mutta kyllä sitä joskus tulee syötyä. Hedelmiä syön lähes päivittäin ja aika paljon, tuntuu että minulla on ihan himo niihin. Pakko myöntää että minulla on aina ollut aika huono ruokahalu.. Nyt raskausaikana olen yrittänyt VÄKISIN syödä jotain aamulla ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä.. jos jollain on jotain vinkkejä miten parantaa ruokavaliota niin otan ilomielin vastaan.
-AP

Vierailija
10/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin syöt niin paljon kun luulet jos olet yhä pieni raskaudesta huolimatta. 

Jos painoa ei ole tullut sinulle ollenkaan tai vain vähän niin ota huomioon että vauva painaa 1kg + vedet ja istukka niin itse voit siis olla hoikempi kuin ennen raskautta. Ja sinne synnärille jää n. 8 kg eli sen verran voi paino nousta ilman ressiä ja sitten pitäisi vielä pystyä imettämäänkin sitä vauvaa.

Vierailija
11/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai syöt välipalan ja iltapalankin? Ei niiden kummoisia tarvitse olla...voileipiä ja jugurttia tai puuroa.

Vierailija
12/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, muakin alkoi nyt hermostuttamaan. Nyt on menossa rv 20+0 ja just mietin, että kumma kun vatsa on niin pieni eikä paino juuri nouse.

Viime raskaudessa olin tähän mennessä kerännyt jo yli 4 kg ja vatsakin oli sopiva. Olen siis normaalisti hoikka, BMI 18, joten painoa saisi nyt tullakin.

Mullakin nyt siis tuo hb matala ja Obsidania syön naama irveessä. Viimeksi ei ollut mitään raudanpuutosta ja söin kuin hevonen, silti esikoinen oli laiha ruipelo. On kyllä edelleen eli johtuu geeneistä, mutta jotenkin jännittää toimiiko istukka nyt varmasti kunnolla jne...

Vierailija
13/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö helokkiöljy-kapseleita. Sikiölle on trkeää saada rasvaa! Aivot tarvitsee rasvaa kehittyäkseen ja kasvaakseen.

Vierailija
14/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollaisia helokkiöljy-kapseleita saa ostaa? Oon kyllä valmis kokeilemaan ihan kaikkea.. Tietysti mikään ei korvaa kunnon ruokavaliota ja siksi pakotankin itseni syömään.

Leipää syön harvoin. Jogurttia syön joskus illalla jos on vielä nälkä. Mulla tosiaankin alkuraskaudessa putosi paino aika kovaa kyytiä pahoinvoinnin vuoksi, ja pahinpina aikoina painoin hilkun päälle 47kg.. Tällä hetkellä painan 53kg. Tuota painoa ei koskaan muutenkaan ole helposti tullut.. Olen siis niitä ihmisiä jotka voi syödä mitä vaan lihoamatta.
-AP

Vierailija
15/15 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helokkiöljy-kapseleita saa nettiapteekista tilaamalla, luontaistuotekaupoista, Sokoksen ja Stockan lluontaistuote-osastoilta.
.
Mites smoothiet? Voit lisää niihinkin jotain hedelmiä, kasviksia, kookosöljyä, avokadoa ym.
.
Musta tuntuu että hedelmähimosi johtuu osittain siitä, ettet syö hirveästi jiilihydraattia (leipää, täysjyväpastaa, riisiä, perunaa) siksi eiimistö suorastaan huutaa hedelmiä (hedelmäsokerin takia) joka on nopeasti imeytyvää. Ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi