Kesäloma ja palkasta jäi käteen 300€.
Maisteri, vakityöpaikka, jne. Silti palkasta jäi ton verran loppukuuksi. Eli eipä tässä ihmeitä tehä. Jos sitä halvimman virvelin ostais ja salakalastelis särvintä.
Veroprosentti 25, täysi päivähoitomaksu, auton lyhennys, vakuutusmaksut, ainut palkansaaja taloudessa, siinäpä se.
Kommentit (28)
Voisko päivähoitomaksua tarkistaa? Minun mielestä vasta 4000 bruttotuloilla menee noin iso päivähoitomaksu. Ja opintolainaa ei kannata lyhentää lomarahoista, säästä mieluummin pahanpäivän varalle vastaavia tilanteita varten, ei kannata tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä jos se näkyy liikaa arjessa, korotkin on niin matalat.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:16"]
Olen yksinhuoltaja. Elarit eivät rikastuta, 80€. Ap
[/quote]
Aika surkeat elarit, etkö saa Kelasta loput (155e-80e) eli 75 e sun pitäisi saada Kelan elatustukea.
Eikös lomapalkka kuulu saada viimeistään sinä päivänä kun jää lomalle?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:44"]
Menoja vaan ei oo mahdollista pienentää. Auto on pakollinen. Olen todella KAIKKI turhat laskut ja ostelut jättänyt kokonsa pois. Ja olen ihan koulutustani vastaavassa kokopäivätyössä. Odotan kuin kuuta nousevaa, että lapsi aloittaa koulun. Loppuu ne hoitomaksut. Ap
[/quote]Tuokin on ihan oma valinta millaiseen työhön menee. Jos menee pienipalkkaiseen työhön, niin sitä on sitten turha valittaa, jos ei edes aio parantaa omaa tilannettaan. Ihme lapanen tämäkin aloittaja....
[/quote]
Minä olen tasan mennyt siihen työhön mihin olen päässyt, muuten olisin työtön vieläkin. Menee älyttömästi rahaa pelkkään työssä käynnin kustannuksiin, mutta ei näitä töitä valitsemaan ole päässyt.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:16"]
Olen yksinhuoltaja. Elarit eivät rikastuta, 80€. Ap
[/quote]
Aika surkeat elarit, etkö saa Kelasta loput (155e-80e) eli 75 e sun pitäisi saada Kelan elatustukea.
[/quote]
Tätä mieltä mäkin olen aina ollut! Mutta Kelan mukaan mun tulot on niin suuret, että erotista en saa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:43"]Voisko päivähoitomaksua tarkistaa? Minun mielestä vasta 4000 bruttotuloilla menee noin iso päivähoitomaksu. Ja opintolainaa ei kannata lyhentää lomarahoista, säästä mieluummin pahanpäivän varalle vastaavia tilanteita varten, ei kannata tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä jos se näkyy liikaa arjessa, korotkin on niin matalat.
[/quote]
Samaa mieltä: älä nyt lyhennä ylimääräistä! Opintolainalla valtion takaus. Halpaa lainaa. Jos on useampi lapsi, päivähoitomenot on tuota luokkaa.
Meillä on lisäksi talolainaa, sähkö, vesi, öljylämmitys, remonttilainaa, autossa kasko-vakuutus, lapsilla harrastuksia ja työmatkat myös meillä 100-140 km päivässä. Kaksi aikuista. Ei julkinen liikenne ole Suomessa kovin hyvä, ja mekin asutaan hiukan syrjässä kaupungista. Minä en pääsisi yhtenäkään päivänä työaikoihin sopivasti julkisilla ja mies ehkä aamuvuoroina vain. Ei meilläkään koskaan lomalla muuhun rahaa kuin Tallinnan risteilyyn. Helvetin lomamatkabudjetti yleensä tyyliin 200 euroa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:47"]Eikös lomapalkka kuulu saada viimeistään sinä päivänä kun jää lomalle?
[/quote]
Ei tietenkään. Lomalta saa normaalin palkan ja ne lomarahat tulee kaikille työnantajan määrittelemänä aikana. Usein ne maksetaan esim. kesäkuun tai heinäkuun vikana päivänä.
Sullahan jäi paljon, jos kerran on vain yksi lapsi. Meillä jäi tälläkin kuulla pakollisten kulujen jälkeen 115e 2 aik/3 lasta. Molemmat olemme pienipalkkaisessa työssä = yhteensä käytännössä yhden ihmisen normaalipalkka ja toinen tarvitsee auton (josta tonni lainaa jäljellä). Tällä jäljelle jääneellä ostetaan ruuat lapsilisään saakka...