Myrskystä ja varautumisesta sähkökatkoksiiin, outo ohje annettu: Miten voi varata lämmitystä katkojen ajaksi?
Näin annetaan ohje, perustelematta tarkemmin. Miten kylmään kämppään saa lämmitystä sähkökatkon aikana? Miten varautua?
Tämä ohje kun on puutteellinen:
"Myös kotiin kannattaa varata lämmintä vaatetta lämmityskatkosten varalta. Asuinrakennuksen lämmitykseen suositellaan varautumaan sähkölämmityksen lisäksi muilla tavoin."
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näkee, miten avutonta touhu on kaupungeissa.
Maallahan se avutonta on, kun menee ilmajohdot. Olen asunut 25 vuotta kaupungin keskustassa ja pisin sähkökatko on kestänyt vartin. Niitä tulee ehkä yksi 5-10 vuodessa.
1 sähkökatko viimeisen 3 vuoden aikana täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallahan se avutonta on, kun menee ilmajohdot. Olen asunut 25 vuotta kaupungin keskustassa ja pisin sähkökatko on kestänyt vartin. Niitä tulee ehkä yksi 5-10 vuodessa.
Ja silloin kun tulee, niin ei näköjään keksitä miten pysytään lämpimänä, miten tehdään ruokaa ja miten hoidetaan vessa-asiat.
Ei maalla yleensä ole mitään hätää, sähkökatkoihin on totuttu ja lämmintä riittää. Hankalinta on varmasti niissä taloissa, joissa on lypsylehmiä, mutta monet ovat kyllä varautuneet aggregaatein ja muin varajärjestelmin.
Sitten toki vaikeaa on niillä yksin asuvilla vanhuksilla, jotka eivät itse kykene tekemään, vaan ovat ulkopuolisen avun varassa.
Mutta muuten ei ole kyllä hätäpäivää. Vesi tulee kaivosta, puuta liiteristä ja talon saa lämpimäksi ja ruokaa laitettua. 
Vierailija kirjoitti:
Helvetin landepaukku-pellet on niin olevinaan parempaa sakkia. Niillä ei ole koulutusta eikä työtä mutta maalla asutaan ja hienompaa ei voi olla!
Kukakohan se nyt kuvittelee olevansa jotenkin parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo melkein 20 vuotta kun täällä kaivettiin kaapelit maahan, joten se siitä sinun avuttomasta ilmajohdostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä avotulen käyttö veden lämmitykseen nuotiolla pihalla taajamissa tai kaupungissa. Sallitaanko hätätilanteessa?
No jos on tosi paha tilanne, ei poliisi kiertele ratsaamassa kansalaisten nuotioita. Kaupungeissa voitaisiin luultavasti asukkaat evakuoida jonkinlaisiin joukkomajoituksiin, joihin saataisiin lämmitys järjestettyä. Varautumisohjeet koskevat ensimmäisiä vuorokausia. Esimerkiksi vedenjakelukin pitäisi saada käyntiin.
Realistiset sähkökatkosuhat ovat maaseudun katkot, joiden korjaaminen kestää pitkään. Tielle on voinut kaatua puita ja asukkaat eivät pääse hakeutumaan muualle. Pientalot jäähtyvät nopeasti.
Ei taida maalla olla yhtään taloa ilman takkaa, leivinuunia tai puukiuasta ja puita on jokaisella.
Kyllä maalla aina pärjää.
Vettäkin saa järvestä ja suodattaa esim. Brita-kannulla, niin voi käyttää hyvin.
Kairanreikäpumpulla saa pienestäkin reiästä vettä.
Monet sähkökatkot maalla olen pärjännyt,vaikka olen kaupunkilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo melkein 20 vuotta kun täällä kaivettiin kaapelit maahan, joten se siitä sinun avuttomasta ilmajohdostasi.
Terveisiä maalta, 30 km Helsingistä.
Ilmajohdot on ja sähköt poikki jokseenkin jokaisessa myrskyssä.
Vierailija kirjoitti:
Eiks säteilylämmittimetkin toimi sähköllä
Niitä on kaasukäyttöisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kynttilälämmitin ja talvimakuupussi.
Ja trangialla voi lämmittää vettä kuumavesipulloihin ja pullo kylkeen sinne makuupussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kerrostalossa jossa ei tulisijaa sisällä. Itse käyttäisin talvimakuupussia ja tarvittaessa voisin hommata sellaisen kunnon ison termostonkan, johon pihalla keittelisin kiehuvaa vettä täyteen. Sellaisen päällä olen istunut joskus armeijan moottorimarssilla. Oli kuin etelän lämmössä olisi ollut, kun muut hytisivät kylmästä. Pienempään tarpeeseen isohko kuumavesipullo.
kuumavesipulloon pitää vesi keittää myö, kylmä vesi kestää kauan ennenkin on kiehuvaa, ja kaasugatusshe vaan tyhjenee. Retkikeittimistä ei liioin ole apua, vaan hätätilanteessa lyhyeksi aikaa.
Tuossahan just sanoin, että pihalla voi keitellä. On täällä toki grillikota, mutta ihan tavallinen nuotio pihalla on jees. Löytyy myös sellainen 10l kattilakin. Toki kaikkea spriitä, kaasua ja mitä vaan palavaa voi käyttää.
Kyllä minä näillä pärjäilisin, mutta miten on nämä pelkän kännykän käyttäjät ja teen juojat, ei taida kyetä mihinkään.
Ja mitenkäs se kännykkä sitten ladataan? Tuossa joku kertoi, että Clas Ohlson myy veivattavaa radioa, missä on myös kännykän latausmahdollisuus? Toimineeko tuo sitten?
Voisiko kuntopyörällä hädän tullen ladata kännykkää, onkohan missään kuntolaitteessa sellaista mahdollisuutta ajateltu? Tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään enää kaminoita?
Kysyn vaan liittymättä aloitukseen sen enempää. Muistelen vain miten lapsuuden yhdessä kodissamme oli aika iso kamiina.
Kyllä kaminoita myy monikin liike.
Vierailija kirjoitti:
Helvetin landepaukku-pellet on niin olevinaan parempaa sakkia. Niillä ei ole koulutusta eikä työtä mutta maalla asutaan ja hienompaa ei voi olla!
Emme ole parempia, mutta meillä ei mene heti peukku suuhun, jos jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu.
Pahimmilla kaupunkilaisilla tulee paha mieli ja itku silmään, jos puhelimen akku simahtaa, eikä saa Woltista sushia.  Jos tulisi oikea kriisitilanne, kaupunkilaiset olisivat hätää kärsimässä ensimmäisen päivän jälkeen, jos infra tipahtaa polvilleen.
Maalla pysyy torpat lämpiminä ja vettä saa kaivoista ja ruokaa merestä/järvistä ja metsästämällä lihaa pannuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kerrostalossa jossa ei tulisijaa sisällä. Itse käyttäisin talvimakuupussia ja tarvittaessa voisin hommata sellaisen kunnon ison termostonkan, johon pihalla keittelisin kiehuvaa vettä täyteen. Sellaisen päällä olen istunut joskus armeijan moottorimarssilla. Oli kuin etelän lämmössä olisi ollut, kun muut hytisivät kylmästä. Pienempään tarpeeseen isohko kuumavesipullo.
kuumavesipulloon pitää vesi keittää myö, kylmä vesi kestää kauan ennenkin on kiehuvaa, ja kaasugatusshe vaan tyhjenee. Retkikeittimistä ei liioin ole apua, vaan hätätilanteessa lyhyeksi aikaa.
Tuossahan just sanoin, että pihalla voi keitellä. On täällä toki grillikota, mutta ihan tavallinen nuotio pihalla on jees. Löytyy myös sellainen 10l kattilakin. Toki kaikkea spriitä, kaasua ja mitä vaan palavaa voi käyttää.
Kyllä minä näillä pärjäilisin, mutta miten on nämä pelkän kännykän käyttäjät ja teen juojat, ei taida kyetä mihinkään.
Ja mitenkäs se kännykkä sitten ladataan? Tuossa joku kertoi, että Clas Ohlson myy veivattavaa radioa, missä on myös kännykän latausmahdollisuus? Toimineeko tuo sitten?
Voisiko kuntopyörällä hädän tullen ladata kännykkää, onkohan missään kuntolaitteessa sellaista mahdollisuutta ajateltu? Tietääkö kukaan?
Mitä sillä kännykällä tekee, jos tukiasemat pimenevät, kun Tapani-myrskyssä kymmenkunta vuotta sitten, kun mekin olimme viisi vuorokautta ilman sähköjä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa että olisi hyvä olla joku sähköstä riippumaton lämmönlähde siinä talossa.
Jep, jep ja sit huudellaan kuinka saastuttavaa se on, ei saa käyttää, soo soo.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa tietysti kohteita, joissa voi olla muita lämmitysmahdollisuutta. Kaupungissa nyt harvoin pitkiä sähkökatkoja onkaan, mutta vilteistä, talvivaatteista jne. olisi apua. Oleskelu vain yhdessä huoneessa ja perheenjäsenet yhdessä nukkuen. Ikkunan eteen vaikka mattoja. Puolustusvoimien ohjeessa ihan tosissaan ehdotetaan tekemään vilteistä maja ruokapöydän alle. Laittaisin sen ympärille varmaan sohvan irrotettavat istuintyynyt. Makuupussi olisi tietysti hyvä ja teltan voisi pystyttää sisälle.
Kyllä nuori ja terve ihminen pärjää ulkona tai viileässä jonkun aikaa asuuhan kodittomat vinteillä.Kylmällä kannattaa liikkua ja pitää kynttilöitä voit ottaa kahvikupin sillä kynttilän päällä lämmittää kupin kuumaa vaikka teetä.Sehån ei kiehu mutta lämpenee.Ei siihen kuole jos yön nukkuu jääkylmässä asunnossa mutta palelee tietysti.Maja pöydän alle tarkoittaa että hengitys ja lähellä toisia lämmittää.Toisissa taloissa on pihalla talogrilli niin siinä voi lämmitellä samalla kun keittää hernesoppaa.Lumella voi peseytyä.Ihmiset käy avannossa uimassa ei siihen kuole.Liikkumalla pysyy lämpimänä ja tietysti on suklaata ja karkkia.Lämpöisissä maissa ei ole lämmityshuolia.
Parasta on se että joutuu syömään herkut pakastimesta
Aurinkopaneeleilla ladattavat lämmittimet pitäisi jo olla jokaisella, mutta eivaan ole :7
Ostin petrolilämmittimen, onko se huono? Kaikki puhuvat vain kaasulämmittimestä.
Vierailija kirjoitti:
Menikö stadin prinsessalla herne nenukkiin? Voi pikkuista.
No tää myrsky meni jo, voi taas hengittää ja uskaltaa elää!