Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myrskystä ja varautumisesta sähkökatkoksiiin, outo ohje annettu: Miten voi varata lämmitystä katkojen ajaksi?

Vierailija
30.01.2022 |

Näin annetaan ohje, perustelematta tarkemmin. Miten kylmään kämppään saa lämmitystä sähkökatkon aikana? Miten varautua?
Tämä ohje kun on puutteellinen:
"Myös kotiin kannattaa varata lämmintä vaatetta lämmityskatkosten varalta. Asuinrakennuksen lämmitykseen suositellaan varautumaan sähkölämmityksen lisäksi muilla tavoin."

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilälämmitin ja talvimakuupussi.

Vierailija
42/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.varusteleka.fi/fi/product/carinthia-sa-m05-makuupussi/30761

Tuosta tuote jossa ei palella. Olen testannut itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään enää kaminoita?

Kysyn vaan liittymättä aloitukseen sen enempää. Muistelen vain miten lapsuuden yhdessä kodissamme oli aika iso kamiina.

Vierailija
44/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon jäähtyminen 10-asteiseksi vie pari kolme päivää. Miettikää jotain koditonta vaikka. Kotona on paljon eristysmahdollisuuksia asunnon sisällä.

Vierailija
45/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamiinat ja paloturvallisuus sekin vielä.  En ole uusavuton vaan jo kokeillut miltä tuntuu olla ja tehdä kotiaskareita ja nukkua kun lämpötila onasunnossa 8 astetta, kyllä se viilentää koko kehon. Saati kun meillä lämpötila laski -3 asteeseen. Tässä on se , ettei koko ajan voi olla makuupussissa tai pitkällään. Ruoka on kylmääja vesi samoin, jos sitä on varastoitu ämpäreihin. Tämä on aika laaja-alainen asia. Jos joutuu vielä psyykkisesti odottamaan milloin sähköt taas toimivat on se aika raskasta , kaksi viikkoa kerrallaan symaa.

Vierailija
46/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun kerrostalossa jossa ei tulisijaa sisällä. Itse käyttäisin talvimakuupussia ja tarvittaessa voisin hommata sellaisen kunnon ison termostonkan, johon pihalla keittelisin kiehuvaa vettä täyteen. Sellaisen päällä olen istunut joskus armeijan moottorimarssilla. Oli kuin etelän lämmössä olisi ollut, kun muut hytisivät kylmästä. Pienempään tarpeeseen isohko kuumavesipullo.

Vierailija
47/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun kerrostalossa jossa ei tulisijaa sisällä. Itse käyttäisin talvimakuupussia ja tarvittaessa voisin hommata sellaisen kunnon ison termostonkan, johon pihalla keittelisin kiehuvaa vettä täyteen. Sellaisen päällä olen istunut joskus armeijan moottorimarssilla. Oli kuin etelän lämmössä olisi ollut, kun muut hytisivät kylmästä. Pienempään tarpeeseen isohko kuumavesipullo.

kuumavesipulloon pitää vesi keittää myö, kylmä vesi kestää kauan ennenkin on kiehuvaa, ja kaasugatusshe vaan tyhjenee. Retkikeittimistä ei liioin ole apua, vaan hätätilanteessa lyhyeksi aikaa.

Vierailija
48/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä avotulen käyttö veden lämmitykseen nuotiolla pihalla taajamissa tai kaupungissa. Sallitaanko hätätilanteessa?

Vierailija
49/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuumavesipulloon pitää vesi keittää myö, kylmä vesi kestää kauan ennenkin on kiehuvaa, ja kaasugatusshe vaan tyhjenee. Retkikeittimistä ei liioin ole apua, vaan hätätilanteessa lyhyeksi aikaa.

Tuossahan just sanoin, että pihalla voi keitellä. On täällä toki grillikota, mutta ihan tavallinen nuotio pihalla on jees. Löytyy myös sellainen 10l kattilakin. Toki kaikkea spriitä, kaasua ja mitä vaan palavaa voi käyttää.

Vierailija
50/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan just sanoin, että pihalla voi keitellä. On täällä toki grillikota, mutta ihan tavallinen nuotio pihalla on jees. Löytyy myös sellainen 10l kattilakin. Toki kaikkea spriitä, kaasua ja mitä vaan palavaa voi käyttää.

Kyllä minä näillä pärjäilisin, mutta miten on nämä pelkän kännykän käyttäjät ja teen juojat, ei taida kyetä mihinkään.

Vierailija
51/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet sitten nuotion ulos ja keität siellä vettä.

Vierailija
52/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen näkee, miten avutonta touhu on kaupungeissa.

Vierailija
53/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä avotulen käyttö veden lämmitykseen nuotiolla pihalla taajamissa tai kaupungissa. Sallitaanko hätätilanteessa?

No jos on tosi paha tilanne, ei poliisi kiertele ratsaamassa kansalaisten nuotioita. Kaupungeissa voitaisiin luultavasti asukkaat evakuoida jonkinlaisiin joukkomajoituksiin, joihin saataisiin lämmitys järjestettyä. Varautumisohjeet koskevat ensimmäisiä vuorokausia. Esimerkiksi vedenjakelukin pitäisi saada käyntiin.

Realistiset sähkökatkosuhat ovat maaseudun katkot, joiden korjaaminen kestää pitkään. Tielle on voinut kaatua puita ja asukkaat eivät pääse hakeutumaan muualle. Pientalot jäähtyvät nopeasti.

Vierailija
54/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo ei ihan hirveästi jäähdy yhdessä vuorokaudessa. Kaasugrilli on hyvä hätälämmitin, jos ei ole tulisijaa.

Vierailija
55/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on tosi paha tilanne, ei poliisi kiertele ratsaamassa kansalaisten nuotioita. Kaupungeissa voitaisiin luultavasti asukkaat evakuoida jonkinlaisiin joukkomajoituksiin, joihin saataisiin lämmitys järjestettyä. Varautumisohjeet koskevat ensimmäisiä vuorokausia. Esimerkiksi vedenjakelukin pitäisi saada käyntiin.

Realistiset sähkökatkosuhat ovat maaseudun katkot, joiden korjaaminen kestää pitkään. Tielle on voinut kaatua puita ja asukkaat eivät pääse hakeutumaan muualle. Pientalot jäähtyvät nopeasti.

Tavanomainen talo ei montaa astetta jäähdy vuorokaudessa. Lämmintä päälle, niin pärjää muutaman päivän.

Vierailija
56/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maallahan se avutonta on, kun menee ilmajohdot. Olen asunut 25 vuotta kaupungin keskustassa ja pisin sähkökatko on kestänyt vartin. Niitä tulee ehkä yksi 5-10 vuodessa.

Vierailija
57/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla tosin yleensä on kunnon tulisijat ja liiteri täynnä polttopuita. Usein myös oma kaivo.

Vierailija
58/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä harrastan retkeilyä eli ei se erätaitojen puutteesta ole kiinni. Vaan siitä että kaupungissa on pakko asua ja aina ei voi valita mieluisinta asuntoa. Esim mulla ei ole tulisijaa, ei polttopuita, ei kaasulämmitintä, ei ole mitään missä säilöä niitä. Tottakai maalla isossa talossa olisi asia eri. Mutta me kaikki ei vaan voida muuttaa maalle, kai tajuat sen. Mun on pakko käydä töissä, miehen myös. Ei onnistu maalta käsin.

Vierailija
59/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla tosin yleensä on kunnon tulisijat ja liiteri täynnä polttopuita. Usein myös oma kaivo.

Aivan, siksi maalla yleensä varaudutaan riskiin. Kaupungissa riski on huomattavasti pienempi eikä siihen tulisijan puuttuessa voi oikein muulla varautua kuin lämpimänä pysymisellä, ei lämmittämisellä.

Vierailija
60/85 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin landepaukku-pellet on niin olevinaan parempaa sakkia. Niillä ei ole koulutusta eikä työtä mutta maalla asutaan ja hienompaa ei voi olla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä