OKEI, NYT FAKTOJA!
Tuli yhdestä ketjusta täällä mieleen, olen poikaystäväni kanssa -00, ja harrastan poikaystäväni kanssa seksiä. Huolehditaan ehkäisystä, eikä olla mitään idiootteja niinkun ne mopoauto jonnet (A.K.A hirnuva tyttö+muut).
Molempien vanhemmat tietää ehkäisystä puhumisen takia että harrastamme seksiä, ja kukaan ei ole yrittänyt estää sitä tms. Miksi te täällä ajattelette että seksi olisi nuorilla jotenkin tosi kamalaa ja paha asia??
Olemme usein yökylässä toisillamme, eikä me yöllä harrasteta seksiä. Käydään myös suihkussa ja saunassa yhdessä. Emme juokse ympäri kyliä kännissä, tai tee mitään muutakaan typerää.
Nytkin ollaan kahdestaan poikaystävän luonani, kun porukat on mökillä.
Tykätään vaan olla, käydä ratsastamassa minun hevosilla ja vaikka käydä kävelyllä jne.
Ei olla mitään metrinpituisia pikkulapsia, jotka leikkivät barbeilla ja legoilla.
Me puhutaan syvällisiä, ja myös ei niin syvällisiä asioita yhdessä.
Seksiä ei alettu harrastamaan koska se on "siistiä", tai koska haluttiin "päästä eroon neitsyydestä". Me harrastetaan seksiä, koska luotetaan toisiimme ja halutaan jakaa se nautinto keskenämme. Rakastetaan toisiamme ja meillä nuorillakin on katsos hormoonit joiden takia haluaa toisen läheisyyttä. Me koettiin olemaan valmiita harrastamaan sitä ja molemmilla oli oikeus sanoa missä vaiheessa vain "ei", mutta kumpikaan ei halunnut lopettaa. Me nautitaan siitä. Täällä on mammoilla jotenkin kamala käsitys nuorten seksistä. Ihan kuin se olisi pelkkää tunteetonta jynkytystä, vaikka ei ole. Ainakaan meillä ei ole.
Enkä sano että seksi olisi parisuhteen ydin, koska se ei ole, mutta koen sen silti osana sitä.
En sano että seksiä on pakko harrastaa, mutta sanon että niin kauan kun ehkäisy on kunnossa, nuorilla on täysioikeus harrastaa seksiä. Turha on vetää sitä tyypillistä "oletteko valmiita vastaanottamaan vauvan?"- korttia, koska on aikuisiakin jotka ei halua lapsia, mutta harrastavat seksiä. Vela-ihmiset käyttävät ehkäisyä, ja jos silti tulevat raskaaksi niin monet tekee abortin. Jos teineillä ehkäisy pettää, niin nuorillakin on samanlainen oikeus aborttiin. Mikään ehkäisy ei ole 100%, joten jos teinit ei saa tämän takia harrastaa seksiä, niin ei saisi sitten vela-ihmisetkään koska on mahdollisuus vahinkoraskauteen.
En jaksa kirjoittaa enempää...kai tässä oli tarpeeksi. You get the point.
N15
Kommentit (35)
Toivon todella kovin, että nämä ap:lle vastanneet eivät oikeasti ole kenenkään vanhempia. Puhutte niin rumasti nuorista, ennen kaikkea naisista, ettei teidän kasvatuksestanne voi seurata mitään hyvää. En ymmärrä tuota tarvetta halveksia nuoria.
Hyvä, että joku täällä vähän herättelee. Omista murrosikävuosista on vielä niin vähän, että muistan hyvin olleeni 15-vuotiaana omilla aivoillani ajatteleva nuori. Minulla oli muutamia seksikokemuksia 15-17-vuotiaana ja ne ovat auttaneet minua rakentamaan omaa seksuaalista identiteettiäni, enkä yhtäkään kadu tippakaan. Olin valmis, nautin siitä ja se oli minulle luonnollista. Ja on minulle edelleenkin nautinnollinen ja luonnollinen asia. Ei ole jäänyt minkäänlaisia traumoja, päinvastoin.
Miksi jotkut aikuisista kuvittelee, että nuorten seksissä olisi kyse jostain aikuisen esittämisestä ja "tää on niin cool"-asenteesta? Miksi heillä ei ole oikeutta nauttia seksistä ilman leimaamista ja saarnoja? Joo, toki voi olla tapauksia, jotka tekevät sitä vain "cooliuden" vuoksi ja katuvat myöhemmin, mutta elämässä voi katua niin monia muitakin juttuja. Jos kokee olevansa valmis ja miettineensä asiaa, miksi pitäisi kitua monta vuotta, kun joku toinen sanoo niin? Mulla se oli ihan luonnollista 15-vuotiaana ja on edelleen, enkä ymmärrä, miksi minun olisi pitänyt odottaa. Ei seksi ole paha asia, vaan ihana ja nautinnollinen asa. Eikö ole myös parempi, että sen tekee tutun ja turvallisen seurustelukumppanin kanssa, eikä jonkun randomin kanssa kotibileissä hiprakassa? Toki vanhempien on hyvä keskustella ehkäisystä teininsä kanssa ja korostaa, ettei mihinkään ole kiire ja älä tee mitään, mikä ei tunnu hyvältä. Ja tietenkään silloin ei pidä harrastaa seksiä, jos ei koe olevansa valmis. Jos kokee ja on miettinyt asiaa, miksi odottaa? Kieltäminen muuten vain lisää halua kokeilla seksin harrastamista.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 00:52"]Toivon todella kovin, että nämä ap:lle vastanneet eivät oikeasti ole kenenkään vanhempia. Puhutte niin rumasti nuorista, ennen kaikkea naisista, ettei teidän kasvatuksestanne voi seurata mitään hyvää. En ymmärrä tuota tarvetta halveksia nuoria.
[/quote]
Samaa mieltä. Inhottavaa luettavaa suurin osa näistä kommenteista.
Minäkin harrastin ekan kerran seksiä 16 vuotiaana, koin olevani kypsä silloin. En tullut edes mieleeni, että olen liian nuori. Semmoista en miettinyt hetkeäkään. Samantien tulin raskaaksi ja oma muksuni on nyt itse 16. Hän on vielä neitsyt, ja ajattelen ettei todellakaan ole mikään kiire. Poikia kyllä pörrää, ja niin on ollut jo vuosia, mutta tyttö on ujo. Odottelee sitä oikeaa, ja nimenomaan oikeaa hetkeä.
Seksille ei ole mitään ikää.., sen aika on sitten, kun molemmat osapuolet ovat valmiita. Turha täällä puida, mitä joku muu ajattelee,et sinä tarvitse kenenkään muun mielipidettä tai hyväksyntää,varsinkaan tuikituntemattomien. Mitään faktoja näihin asioihin ei ole, suojaikä tietysti ( laki ).Tee niinkuin itsestäsi ( ja kumppanistasi ) hyvältä tuntuu.. Jos alat muita kuuntelemaan, niin sehän menee näin : teiniseksi HUI, vanhusseksi HYI... Ei ole koskaan hyvä,ei.... Ja kuitenkin ennenvanhaankin on nuorena neitsyitä menetetty. Toisaalta, niistä ei ole näin avoimesti puhuttukaan. Ja hormoonit ei ole mikään viime vuosituhannen ominaisuus.
Niin,seksi on henk.koht asia. Seksin harrastamisessa ei ole mitään pahaa, mutta muistakaa ehkäisy , sanoo täällä yksi teiniäiti :) Lapsia kerkee kyllä hankkimaan.
Up, ja joo tekstissä on yhdyssana virheitä jne. En ole haka äidinkielessä.
-Ap
Ihan vaan koska ei ole lapselle hyväksi harrastaa varhaisessa vaiheessa seksiä ja olet vielä lapsi. Tästä johtuen asenne ns. teiniseksiin on niin kielteinen. Vaikka lapsi olettaisi ja vakuuttelisi olevansa kypsä ja henkisesti tarpeeksi vanha niin ei, lapsi on lapsi ja kaikki asiat aikanaan. Tuon ikäiselle kyllä pitäisi riittää ihan vaikka se toisen lähellä oleminen ja pusuttelu jne. En ymmärrä miksi nykynuorilla on niin kiire kasvaa aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:24"]
Tuli yhdestä ketjusta täällä mieleen, olen poikaystäväni kanssa -00, ja harrastan poikaystäväni kanssa seksiä. Huolehditaan ehkäisystä, eikä olla mitään idiootteja niinkun ne mopoauto jonnet (A.K.A hirnuva tyttö+muut).
Molempien vanhemmat tietää ehkäisystä puhumisen takia että harrastamme seksiä, ja kukaan ei ole yrittänyt estää sitä tms. Miksi te täällä ajattelette että seksi olisi nuorilla jotenkin tosi kamalaa ja paha asia?? Olemme usein yökylässä toisillamme, eikä me yöllä harrasteta seksiä. Käydään myös suihkussa ja saunassa yhdessä. Emme juokse ympäri kyliä kännissä, tai tee mitään muutakaan typerää. Nytkin ollaan kahdestaan poikaystävän luonani, kun porukat on mökillä. Tykätään vaan olla, käydä ratsastamassa minun hevosilla ja vaikka käydä kävelyllä jne. Ei olla mitään metrinpituisia pikkulapsia, jotka leikkivät barbeilla ja legoilla. Me puhutaan syvällisiä, ja myös ei niin syvällisiä asioita yhdessä.
Seksiä ei alettu harrastamaan koska se on "siistiä", tai koska haluttiin "päästä eroon neitsyydestä". Me harrastetaan seksiä, koska luotetaan toisiimme ja halutaan jakaa se nautinto keskenämme. Rakastetaan toisiamme ja meillä nuorillakin on katsos hormoonit joiden takia haluaa toisen läheisyyttä. Me koettiin olemaan valmiita harrastamaan sitä ja molemmilla oli oikeus sanoa missä vaiheessa vain "ei", mutta kumpikaan ei halunnut lopettaa. Me nautitaan siitä.
Täällä on mammoilla jotenkin kamala käsitys nuorten seksistä. Ihan kuin se olisi pelkkää tunteetonta jynkytystä, vaikka ei ole. Ainakaan meillä ei ole. Enkä sano että seksi olisi parisuhteen ydin, koska se ei ole, mutta koen sen silti osana sitä. En sano että seksiä on pakko harrastaa, mutta sanon että niin kauan kun ehkäisy on kunnossa, nuorilla on täysioikeus harrastaa seksiä. Turha on vetää sitä tyypillistä "oletteko valmiita vastaanottamaan vauvan?"- korttia, koska on aikuisiakin jotka ei halua lapsia, mutta harrastavat seksiä. Vela-ihmiset käyttävät ehkäisyä, ja jos silti tulevat raskaaksi niin monet tekee abortin.
Jos teineillä ehkäisy pettää, niin nuorillakin on samanlainen oikeus aborttiin. Mikään ehkäisy ei ole 100%, joten jos teinit ei saa tämän takia harrastaa seksiä, niin ei saisi sitten vela-ihmisetkään koska on mahdollisuus vahinkoraskauteen. En jaksa kirjoittaa enempää...kai tässä oli tarpeeksi. You get the point. N15
[/quote] Tein kappalejaon, ole hyvä :)
ps. uutisena varmaan tulee tämä mutta mutta. Minäkin sinun iässä harrastin seksiä, kuten luulen että moni muukin on nuorena sitä tehnyt, joten tekstin sisältö ei tullut ainakaan mulle mitenkään yllärinä.
Monesko ketju tästä samasta aiheesta? Harrastele, lapsonen, seksiä ihan rauhassa, mitä sinä täällä meuhkaat? Jos kaikki on mielestäsi hyvin, niin ei kai sinun tarvitse avata jo neljättä (?) ketjua samasta aiheesta. Tuo kiihkeä vakuuttelusi syö uskottavuutta sanomaltasi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:24"]
Molempien vanhemmat tietää ehkäisystä puhumisen takia että harrastamme seksiä, ja kukaan ei ole yrittänyt estää sitä tms. Miksi te täällä ajattelette että seksi olisi nuorilla jotenkin tosi kamalaa ja paha asia?? Olemme usein yökylässä toisillamme, eikä me yöllä harrasteta seksiä. Käydään myös suihkussa ja saunassa yhdessä. Emme juokse ympäri kyliä kännissä, tai tee mitään muutakaan typerää. Nytkin ollaan kahdestaan poikaystävän luonani, kun porukat on mökillä. Tykätään vaan olla, käydä ratsastamassa minun hevosilla ja vaikka käydä kävelyllä jne. Ei olla mitään metrinpituisia pikkulapsia, jotka leikkivät barbeilla ja legoilla. Me puhutaan syvällisiä, ja myös ei niin syvällisiä asioita yhdessä.
Seksiä ei alettu harrastamaan koska se on "siistiä", tai koska haluttiin "päästä eroon neitsyydestä". Me harrastetaan seksiä, koska luotetaan toisiimme ja halutaan jakaa se nautinto keskenämme. Rakastetaan toisiamme ja meillä nuorillakin on katsos hormoonit joiden takia haluaa toisen läheisyyttä. Me koettiin olemaan valmiita harrastamaan sitä ja molemmilla oli oikeus sanoa missä vaiheessa vain "ei", mutta kumpikaan ei halunnut lopettaa. Me nautitaan siitä.
Täällä on mammoilla jotenkin kamala käsitys nuorten seksistä. Ihan kuin se olisi pelkkää tunteetonta jynkytystä, vaikka ei ole. Ainakaan meillä ei ole. Enkä sano että seksi olisi parisuhteen ydin, koska se ei ole, mutta koen sen silti osana sitä. En sano että seksiä on pakko harrastaa, mutta sanon että niin kauan kun ehkäisy on kunnossa, nuorilla on täysioikeus harrastaa seksiä. Turha on vetää sitä tyypillistä "oletteko valmiita vastaanottamaan vauvan?"- korttia, koska on aikuisiakin jotka ei halua lapsia, mutta harrastavat seksiä. Vela-ihmiset käyttävät ehkäisyä, ja jos silti tulevat raskaaksi niin monet tekee abortin.
Jos teineillä ehkäisy pettää, niin nuorillakin on samanlainen oikeus aborttiin. Mikään ehkäisy ei ole 100%, joten jos teinit ei saa tämän takia harrastaa seksiä, niin ei saisi sitten vela-ihmisetkään koska on mahdollisuus vahinkoraskauteen. En jaksa kirjoittaa enempää...kai tässä oli tarpeeksi. You get the point. N15
[/quote] Tein kappalejaon, ole hyvä :)
ps. uutisena varmaan tulee tämä mutta mutta. Minäkin sinun iässä harrastin seksiä, kuten luulen että moni muukin on nuorena sitä tehnyt, joten tekstin sisältö ei tullut ainakaan mulle mitenkään yllärinä.
[/quote]
Kirjoitan puhelimella joten en saanut tehtyä kappalejakoa. Yritin kyllä.
-Ap
Tässä vähän luettavaa
Siis mitä faktoja? Jos seksi teille sopii, mikäs siinä, monelle ei noin nuorena ole hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:40"]Monesko ketju tästä samasta aiheesta? Harrastele, lapsonen, seksiä ihan rauhassa, mitä sinä täällä meuhkaat? Jos kaikki on mielestäsi hyvin, niin ei kai sinun tarvitse avata jo neljättä (?) ketjua samasta aiheesta. Tuo kiihkeä vakuuttelusi syö uskottavuutta sanomaltasi.
[/quote]
Tämä oli kyllä minun eka ketju täällä. Ikinä.
-Ap
No, itsestään ja valinnoistaan varma ihminen ei koe tarpeelliseksi avautua asioistaan hömppäpalstalla.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:42"]No, itsestään ja valinnoistaan varma ihminen ei koe tarpeelliseksi avautua asioistaan hömppäpalstalla.
[/quote]
Avauduin vaan siksi että täällä oli tosi omitusia näkemyksiä asiasta.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:42"]No, itsestään ja valinnoistaan varma ihminen ei koe tarpeelliseksi avautua asioistaan hömppäpalstalla.
[/quote]
Avauduin vaan siksi että täällä oli tosi omitusia näkemyksiä asiasta.
-Ap
[/quote] no avaudu niihin :)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:36"]Ihan vaan koska ei ole lapselle hyväksi harrastaa varhaisessa vaiheessa seksiä ja olet vielä lapsi. Tästä johtuen asenne ns. teiniseksiin on niin kielteinen. Vaikka lapsi olettaisi ja vakuuttelisi olevansa kypsä ja henkisesti tarpeeksi vanha niin ei, lapsi on lapsi ja kaikki asiat aikanaan. Tuon ikäiselle kyllä pitäisi riittää ihan vaikka se toisen lähellä oleminen ja pusuttelu jne. En ymmärrä miksi nykynuorilla on niin kiire kasvaa aikuiseksi.
[/quote]
Mitä :D Olin 16-v kun saman poikaystävän, jonka kanssa nyt kolme vuotta myöhemmin olen edelleen yhdessä harrasyin ensimmäistä kertaa seksiä ja ei se kyllä ole mitenkään mun mielenterveyteen tai muuhun vaikuttanut. Ja 15-v ei ole enää lapsi vaan juurikin se teini ja silloin ne uudet asiat alkaa kiinnostaa, kokeillaan alkoholia, tupakkaa ja sitä seksiä kun sopiva partenri siihen löytyy. Mutta 15-vuotiaitakin on niin erilaisia, jotkut on jo ihan vastuullisia ja "aikuisia" kun taas toiset on vielä ihan pentuja jotka ei osaa huolehtia omista asioista ja rellestää vaan menemään.
No tuossa sinulle vertaistukea. http://www.vauva.fi/keskustelu/4489364/ketju/15v_ja_17v_seurustelee
Asia on jo tänään täällä käsitelty, joten mitä uutta ajattelit tuovasi keskusteluun? Ehkä voitte tuon toisen samanikäisen tytön kanssa keskustella keskenänne ja vaikkapa vertailla seksikokemuksianne.
Ja pointtisi tällä aloituksellasi oli mikä? Mitä se sinun seksielämäsi nyt sitten loppupeleissä kenellekään kuuluu tai ketään kiinnostaa? En ymmärrä.