Kärsin vuosia polvikivusta kunnes syy selvisi magneettikuvassa. Miksi röngen on lääkäreille yhä pyhä vaikka moni vaiva ei siinä edes näy
Polveni alkoi temppuilla kun olin teini, useita röngenkuvia, paljon  buranaa, välillä kepit.
Lopulta 29vuotiaana pääsin magneettikuvaan jossa todettiin että jotenkin että polven sisällä liikaa rustoa tms, en nyt muista  enää sanatarkasti eikä noin vanhaa lausuntoa näe omakannassa.
Mutta pointti on nyt se, että miksi magneettikuvia pihdataan?
Kommentit (57)
Ylipaino ja liikkumattomuus tuo vaivoja .
Tällä yksi polvivaivainen myös. Vanhemmillani ei ollut varaa maksaa minua yksityiselle eikä omatkaan rahat riittäneet sitten aikuisena.
Lopulta kihlattuni maksoi yksityisen josta lähete magneettikuvaukseen,sain 30vuotiaana kuulla että minulla on 70vuotiaan polvet 😭
Kaaduin ja menin yksityiselle ortopedille. Hän diagnosoi heti kolme katkennutta kylkiluuta. Sanoi myös ettei kannata ottaa röntgenkuvia kun niissä ei kylkiluitten traumat oikein näy.
Varmisti että ei ollut puhkaissut keuhkoa. Tämä lääkäri oli osakkaana myös siinä kuvantamisyksikössä. Tuli kyllä sellainen olo että tuohon lääkäriin luotan. Olisi voinut teettää vaikka kuinka kalliita tutkimuksia.
Sinä joka ihmettelit voiko polvessa olla syöpä, niin kyllä voi. Luusyöpä on inhottava tauti. Usein joudutaan amputoimaan raaja.
Minulle on myös tehty tähystysleikkaus molempiin polviin samalla kertaa ja siivottu siinä polvet,
Tuskin röntgenistä olisi ollut mitään apua,
Tt-kuvien lukeminen on myös oma lajinsa. Sain tuloksen: haimatulehdus.
Otettiin uudestaan puolen vuoden kuluttua. Nyt oli vanhempi kokenut röntgenlääkäri tutkimassa kuvia ja sanoi hoitajille (kuulin kun puhuivat toisessa huoneessa, ovi oli auki) ettei mitään haimatulehdusta ole ollut eikä ole nytkään.
Kokemus opettaa. Hassua vain että epikriiseissä ei korjattu tietoa.
Ainakin se voi olla yksi syy, että magneettikuvaus on röntgeniin verrattuna hidasta. Aika oman kokemukseni mukaan viisinkertainen.
Eikä se magneettikuvauskaan kaikkea paljasta.
Minulla oli nilkan ja pohkeen seutuvilla vaiva, jota kuvattiin ultralla, röntgenillä ja magneettikuvauksella. Kaikilla hiukan eri tulos, pientä turvotusta lihaksissa, kalvoissa tai rispautumaa akillesjänteessä, mutta ei mitään leikkausta vaativaa, pelkkää fysioterapiaa houtona. Mutta kun se ei auttanut enkä pystynyt kävelemään normaalisti, niin lopulta akillesjänne avattiin. Vasta siinä paljastui, että jänbe oli melkein poikki ja pitkältä matkalta halki. Toinen puolisko jo katkennut. Katkenneesta osasta kasvanut kiinnikkeitä. Kaksi vuotta onnuin. Mutta leikkauksella tuli kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten röngten-sana vaihdettiin sanaan kuvantaminen? ei kukaan käytä sitä sanaa. Menen kuvantamiseen.. kuulostaa hölmöltä.
Röngten :DDDDDDDDDDDDDDDDD
Meillä Tampereella rönkkeli.😅
Minulla oli ilmeisesti tuo sama vaiva kuin ap:lla. Työssäni tuli jalkoihin rasitusta, joten jouduin olemaan saikulla. Lopulta tipahdin kelan rahoille ja nekin kela sitten lopetti. Kun kelan lääkäri toki tietää parhaiten... Oli otettu vain röntgen. Pääsin sitten onneksi tähystykseen ja siellä tuo sitten samalla saatiin korjattua. Nyt on polvi ollut kunnossa jo 10v.
Vierailija kirjoitti:
Tällä yksi polvivaivainen myös. Vanhemmillani ei ollut varaa maksaa minua yksityiselle eikä omatkaan rahat riittäneet sitten aikuisena.
Lopulta kihlattuni maksoi yksityisen josta lähete magneettikuvaukseen,sain 30vuotiaana kuulla että minulla on 70vuotiaan polvet 😭
Oisit menny töihin.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan syy olla se, että magneettikuvauksiin on useimmiten monen viikon jono.? Jos automaattisesti kaikki pistettäisiin magneettiin (mikä ei aina edes ole ykköstutkimus kyseiseen vaivaan), olisivat jonot monta kuukautta ja siinä jäisi kyllä monta syöpää enemmän diagnosoimatta.
Magneettiin on nytkin kuukauden jonot vaikka ystävällä syöpäepäily. Näin tää menee julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa polvet vaivasi jo parikymppisestä. En päässyt röntgenin jälkeen muihin tutkimuksiin, en millään. Köyhänä opiskelijana ei ollut varaa yksityiselle mennä. 20 vuotta myöhemmin polvet ärtyi sellaisiksi, etten voinut enää kävellä.
Menin pölkkypolvineni vihdoin magneettikuvauksiin ja paljastui nivelrikko. Lääkäri ihmetteli, miksei jo aiemmin ole Mg- kuvattu?! No miksiköhän, en tiedä. Luulin, että minut tutkittiin niin hyvin kuin voitiin.
Kiva kinkata rämäpolvilla kuin vanhus.
Minulle kävin päinvastoin. Otettiin magneettikuvia ja todettiin tuntohäiriöitä, joita siistittiin. Vasta seisontaröntgen paljasti virheasennon ja pitkälle edenneen nivelrikon. Nivelrikon toteamiseen se röntgen on parempi.
Ei tuntohäiriö vaan rustovaurio!
Auttoiko tuo siistiminen rustovaurioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan syy olla se, että magneettikuvauksiin on useimmiten monen viikon jono.? Jos automaattisesti kaikki pistettäisiin magneettiin (mikä ei aina edes ole ykköstutkimus kyseiseen vaivaan), olisivat jonot monta kuukautta ja siinä jäisi kyllä monta syöpää enemmän diagnosoimatta.
Magneettiin on nytkin kuukauden jonot vaikka ystävällä syöpäepäily. Näin tää menee julkisella.
Lähetteellä pääsee yksityiselle asap, ei se maksa kuin vähän yli 200e. Halpa hinta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa polvet vaivasi jo parikymppisestä. En päässyt röntgenin jälkeen muihin tutkimuksiin, en millään. Köyhänä opiskelijana ei ollut varaa yksityiselle mennä. 20 vuotta myöhemmin polvet ärtyi sellaisiksi, etten voinut enää kävellä.
Menin pölkkypolvineni vihdoin magneettikuvauksiin ja paljastui nivelrikko. Lääkäri ihmetteli, miksei jo aiemmin ole Mg- kuvattu?! No miksiköhän, en tiedä. Luulin, että minut tutkittiin niin hyvin kuin voitiin.
Kiva kinkata rämäpolvilla kuin vanhus.
Minulle kävin päinvastoin. Otettiin magneettikuvia ja todettiin tuntohäiriöitä, joita siistittiin. Vasta seisontaröntgen paljasti virheasennon ja pitkälle edenneen nivelrikon. Nivelrikon toteamiseen se röntgen on parempi.
Ei tuntohäiriö vaan rustovaurio!
Auttoiko tuo siistiminen rustovaurioihin?
Vain hetkellisesti, nopeutti sitten nivelrikon etenemistä.
Polvivaivat on suurimmaksi osaksi sellaisia, jotka paranevat kotihoidolla (eli liikunnalla yms). Siitä on tehty tutkimuskin, jossa polvileikkauksesta sekä lumeleikkauksesta toipuneet paranivat kummatkin pääosin kokonaan, jälkimmäiset hieman hitaammin. Siksi polviin ei haluta satsata kalliita kuvia, ja nuorena todennäköisemmin olet siinä joukossa joille kotihoito auttaisi.
Magneettikuvauslaitteet eivät ole myöskään yhtä tarkkoja. Uudempi laite on tarkempi kuin vanha.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni taas syntymävikana suulakihalkio, josta on koko ikäni otettu vaan normi röntgen kuvia. Nyt aikuisena yksi lääkäri otti sitten 3d rötgenkuvan ja huomasi että mulla on joistain kohtaa leukaa vaan 1-2mm (niissä kohdissa mulla synnynnäisesti on vaan maitohampaat ja ei rautahampaita tilalle) paksuinen luu, joka ois pitäny jo lapsena hoitaa ja pilannut mun purennan.... Normi röntgen kuvissa noissa liian ohuissa kohdissa oli kuitenkin näkynyt luuta, niin siksi sitä ei oltu huomattu aiemmin.
Minulla tuo kitallakihalkio todettiin kun olin vajaa 50-vuotias. Ja tuli muitakin yllätyksiä. Tieto alkaa lisäämään tuskaa kun tarkemmin tutkimaan...
Vierailija kirjoitti:
Tt-kuvien lukeminen on myös oma lajinsa. Sain tuloksen: haimatulehdus.
Otettiin uudestaan puolen vuoden kuluttua. Nyt oli vanhempi kokenut röntgenlääkäri tutkimassa kuvia ja sanoi hoitajille (kuulin kun puhuivat toisessa huoneessa, ovi oli auki) ettei mitään haimatulehdusta ole ollut eikä ole nytkään.
Kokemus opettaa. Hassua vain että epikriiseissä ei korjattu tietoa.
Minulla haimatulehdus todettiin veri -ja virtsakokeesta. Yhtenä merkkinä oli virtsan värjäytyminen oranssiksi. Sappikivet aiheutti.
Röngten :DDDDDDDDDDDDDDDDD