Miksi haluat meikata kasvosi synteettisillä kemikaaleilla?
Niin, miksi? Kerrotko minulle?
Ne ovat mm.
petrokemian tuotteita, kuten mineraaliöljy, parafiini, vaseliini
silikoniyhdisteitä (INCI-merkintä mm. dimethicone)
eläinrasvoja ja -proteiineja, kuten ihra, tali ja eläinperäinen kollageeni
säilöntäaineina esimerkiksi formaldehydiä, tai formaldehydin vapauttajia, triklosaania tai metyyli-isotiatsolinonia
parabeeneja, kuten metyyli-, propyyli-, butyyli-, etyyliparabeeni
synteettisiä väriaineita, kuten atsovärit
keinotekoisia hajusteita
säteilytettyjä tai geenimanipuloituja raaka-aineita
etoksyloitoja emulgaattoreita (PEG-, PPG-)
Kommentit (80)
Itse käytän lähinnä luonnonkosmetiikkaa ihon- ja hiustenhoidossa. Joitakin tuotteita on vielä "perinteisinä", mutta olen yrittänyt vaihtaa sitä mukaa, kun edelliset loppuvat. Hyvien meikkituotteiden löytäminen vaikeaa, usein luonnonkosmetiikan laadukkaat meikit ovat törkeän hintaisia.
Innostuin luonnonkosmetiikasta joitakin kuukausia sitten. Nykyään olen korvannut mm. saippuan, shampoon, silmämeikin poistoaineen, naamanpuhdistusaineen ja hiusvärin luonnontuotteilla. Kuitenkaan esim. vedenkestävästä ripsarista tai kajalista en ole valmis luopumaan. "Harrastan" keittiökosmetiikkaa lähinnä huvin vuoksi, mutta esim. hiusvärin vaihdoin kasvipohjaiseksi ihan sen kemikaalimäärän vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:32"]
Innostuin luonnonkosmetiikasta joitakin kuukausia sitten. Nykyään olen korvannut mm. saippuan, shampoon, silmämeikin poistoaineen, naamanpuhdistusaineen ja hiusvärin luonnontuotteilla. Kuitenkaan esim. vedenkestävästä ripsarista tai kajalista en ole valmis luopumaan. "Harrastan" keittiökosmetiikkaa lähinnä huvin vuoksi, mutta esim. hiusvärin vaihdoin kasvipohjaiseksi ihan sen kemikaalimäärän vuoksi.
[/quote]
aplodit.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:33"]
Totuus näköjään sattuu. Onnea vain. Rumentukaa rauhassa. En enää puutu.
[/quote]
Mikä persoonallisuushäiriö sulla on? Anna jotain vinkkejä ni me yritetään arvata. Tulee tästä ketjusta hitusen mielenkiintoisempi.
Olen hieman seurannut asiaa joten kerron faktat ja annan asiallisia lähteitä:
1. Luonnonkosmetiikka on markkinointikikka. Todellisuudessa luonnosta tulee eräät pahimmat tunnetut myrkyt. Luonnonkosmetiikkaa ei tutkita lainkaan. Luonnonkosmetikkaa myyvät tahot usein levittävät epäasiallista ja harhaanjohtavaa proagandaa. Ns. sertifikaatit eivät ole merkki tuotteen turvallisuudesta vaan siitä että aineosat ovat luomua.
2. Synteettistä kosmetiikkaa tutkitaan enemmän, tosin vain ainesosia. Eli ei tutkita niinkään voidetta X, vaan esim. sen sisältämiä säilöntäaineita on tutkittu. EU:n kosmetiikkadirektiivi rajoittaa haitalliseksi tunnettujen aineiden käyttöä ja niiden määrää kosmetiikassa sekä antaa määräyksiä siitä kuinka kuluttajaa varten pitää tuotteet merkitä INCI-listaan eli ainesosaluetteloon tuotteessa. Systeemi ei siis ole täydellinen, mutta paljon toimivampi ja tieteellisempi kuin luonnonkosmetiikan osalta.
3. Haitallisia aineita kaikille meille on kummankinlaisessa kosmetiikassa. Pahimmat ovat hiusvärit (kestovärit). Niistä hyvä lähde on suomalaisen kemistin Anja Nysténin blogi,
esim. http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2014/09/hiusvarien-harhaanjohtava-mainonta.html
katso myös Hiusväriopas. Hän on kiinnittänyt huomiota ilmiöön nimeltä viherpesu, se tarkoittaa juuri luonnonkosmetiikkamarkkinoijien tapaa johtaa asiakkaita harhaan siitä mitä tuotteet sisältävät.
4. Muita haitallisia aineita löytyy kummankinlaisesta kosmetiikasta, mutta mineraaliöljy ja parafiini eivät kuulu näihin (luonnonkosmetiikkabisneksen propagandasta huolimatta), vauvaöljy on 100% mineraaliöljyä, joten jos se olisi vaarallista, olisi väkiluku maailmassa romahtanut viimeisten 100 vuoden aikana.
Tällä hetkellä kannattaa siis käyttää EU:ssa tehtyjä tuotteita tai ainakin tarkistaa eri ainesosat hyvistä lähteistä. Tutkimus ja lainsäädäntö edistyy koko ajan, joten tuotteiden turvallisuus lisääntyy, mutta on kilpajuoksussa koko ajan valmistajien markkinoille tuomien uusien vielä tutkimusta vailla olevien aineiden kanssa.
5. Eräs kosmetiikassa käytetty aine, joka yleisesti tiedetään myrkyksi on alkoholi. Luonnonkosmetiikassa tätä on usein suuret määrät, koska sitä käytetään säilöntäaineena, koska tutkittuja ja pieninä määrinä tehokkaita synteettisiä säilöntäaineita ei voida käyttää. Jos et ole synteettiselle säilöntäaineelle allerginen, suosittelen niitä (esim. parabenit, yms.). Jos olet allerginen, sitten kokeile modernisti pakattuja voiteita, joissa ei tarvita säilöntäaineita ollenkaan.
Alkoholia ei kannata iholleen laittaa ollenkaan missään tilanteessa. Se ei ole vain myrkkyä, joka reagoi UV-säteisiin, vaan myös kuivattaa ja ärsyttää ihoa.
6. Hajusteet ja eteeriset öljyt ovat erittäin ärsyttäviä ja allergisoivia. Niitä kannattaa välttää. Etenkin EU-direktiivin määräysten mukaan ne 26 eniten allergisoivat hajusteet, jotka pitää merkitä nimellä INCI-listaan. Näitä on sekä synteettisessä että luonnonkosmetiikassa.
http://www.incihaku.fi/artikkeli/6/26-yleisimmin-allergisoivaa-hajustetta
Luonnonkosmetiikassa (ja joskus myös muussa) voidaan käyttää kasviuutteita, jotka voivat olla muuttua UV-säteiden vaikutuksesta myrkyllisiksi.
7. Yllä mainittiin että sodium laureth sulphatea on hammastahnoissa yms. Tämä ei pidä paikkaansa vaan tarkoitettu ainesosa on sodium lauryl sulphate (natriumlauryylisulfaatti suomeksi). Tämä on ärsyttävä aine, joka voi tehdä herkille aftoja suuhun. Se ärsyttää ihoa jos sitä on kasvovoiteissa. Herkkien kannattaa välttää.
8. Säilöntäaineet ovat tarpeellisia, mutta voivat aiheuttaa allergiaa joillekin. Ilman säilöntäaineita tuotteessa voi kuitenkin alkaa kasvaa bakteerit, joita et todellakaan halua ihollesi tai silmiin --- säilöntäaine on siis pienempi paha kuin tuntematon pöpö.
9. Asianmukaisin sivusto josta löytää englanniksi tietoa ainesosien haitoista ei ole ym. EWG vaan EU:n ja USA:n virallista alan tutkimusta referoiva http://www.cosmeticsinfo.org
10. Enemmän kosmetiikkasuuntautunut sivusto, josta voi helpommin tarkistaa ainesosia, jotka ovat ärsyttäviä ja allergisoivia on Paula Begounin sivusto: http://www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dictionary/
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:48"]miksi minä, joka olen käyttänyt päivittäin mm. blascon meikkivoidetta noin 20 vuotta, olen rypytön ja juonteeton kun taas monet meikkaamattomat luomu- kaverini olivat jo kolmekymppisenä juonne-ihoisia, jopa ryppyjä oli. käytän myös kesällä ja keväällä päivittäin sk30 kasvojen iholle, eikä todellakaan mtään kasvis-voidetta vaan oikeaa aurinkorasvaa.bMiten on mahdollista? painan myös yhtä vähän kuin 20 vuotta sitten, eli painokaan ei ole kemikaalikuormasta noussut. [/quote] Geenit..
[/quote]
Jaajaa. Näin se toimii; ne hyvinsäilyneet, jotka käyttää kemikaaleja on vaan geenien ansiosta onnekaita. Sen sijaan rypistyneet kosmetiikan käyttäjät on ryppysiä kosmetiikan käytön vuoksi. Niin tai näin, aina saa asian käännettyä itselle mieluisaan suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:48"]miksi minä, joka olen käyttänyt päivittäin mm. blascon meikkivoidetta noin 20 vuotta, olen rypytön ja juonteeton kun taas monet meikkaamattomat luomu- kaverini olivat jo kolmekymppisenä juonne-ihoisia, jopa ryppyjä oli. käytän myös kesällä ja keväällä päivittäin sk30 kasvojen iholle, eikä todellakaan mtään kasvis-voidetta vaan oikeaa aurinkorasvaa.bMiten on mahdollista? painan myös yhtä vähän kuin 20 vuotta sitten, eli painokaan ei ole kemikaalikuormasta noussut. [/quote] Geenit..
[/quote]
Geenit eivät voi selittää kaikkea. Eikö minun kemikaalikuormani ja kaverieni luomuilut kuuluisi vetää molempien ihoa vähän keskitasolle, vaiikka geenit olisivat päinvastaiset. Nyt edustamme täysin ääripäätä ja ikäeroa vain muutama kuukausi.
Itse veikkaan osasyyksi kemikaalejani (vahva aurinkovoide parikymppisestä asti päivittäin lähes puolen vuoden ajan, blasco-pakkeli suojaa(?) herkkää ihoani ja tulee huolellisesti puhdistettua joka ilta iho + voideltua apteekin kemikaaleilla). Toki ruokavalioni on suht terveellinen ja olen ikäni ollut samanpainoinen hoikka, ei painon jojoilua joka vanhentaa kasvot.
Käytän vain luonnonmukaista kosmetiikkaa ja sitäkin vähän. Iholle parasta on kylmäpuristetut kasviöljyt (esim. jojoba ja argan), johon laitan hieman eteerisiä öljyjä, kuten laventelia ja nerolia ja ruusua. Olen käyttänyt luontaiskosmetiikkaa jo 20 v ja ehkä siksi ihoni on edelleen rypytön ja hehkeä, vaikka ikää on yli 40 v.
hyvin on kosmetiikkateollisuus teitä pässejä vetänyt naruissaan, kemikaalit on kemikaaleja.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:22"]
Niin, miksi? Kerrotko minulle? Ne ovat mm. petrokemian tuotteita, kuten mineraaliöljy, parafiini, vaseliini silikoniyhdisteitä (INCI-merkintä mm. dimethicone) eläinrasvoja ja -proteiineja, kuten ihra, tali ja eläinperäinen kollageeni säilöntäaineina esimerkiksi formaldehydiä, tai formaldehydin vapauttajia, triklosaania tai metyyli-isotiatsolinonia parabeeneja, kuten metyyli-, propyyli-, butyyli-, etyyliparabeeni synteettisiä väriaineita, kuten atsovärit keinotekoisia hajusteita säteilytettyjä tai geenimanipuloituja raaka-aineita etoksyloitoja emulgaattoreita (PEG-, PPG-)
[/quote]
Miksi en?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:41"]
siinähä vanhenette
[/quote]
Ja sä et vanhene?!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:13"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:11"]Hihhulit ovat kummallista väkeä. Pahinta niissä on tuo tyrkyttävä ja fanaattinen asenne. [/quote] 20 vuoden kuluttua ymmärrät =) [/quote] Seitsemänkymmentävuotiaanako? Mikä se semmoinen rajapyykki on? [/quote] Käytä vain kemikaalejasi. Mutta älä itke syöpääsi. [/quote] Hihhuleilla on syöpiä ihan yhtä paljon kuin normaaleillakin ihmisillä. [/quote] Uskallan heittää vastalauseen. Mut käytä vaan kemikaalejasi ja syö geenimuunneltua ja myrkyillä rikastettua ruokaasi. Minä elän näin, voin hyvin ja katson mihin tämä riittää. Kokeile sinä vaihtoehtoisesti toista ääripäätä. :)
[/quote]
Höpö höpö; kuolet kumminkin :D
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:52"]
Käytän vain luonnonmukaista kosmetiikkaa ja sitäkin vähän. Iholle parasta on kylmäpuristetut kasviöljyt (esim. jojoba ja argan), johon laitan hieman eteerisiä öljyjä, kuten laventelia ja nerolia ja ruusua. Olen käyttänyt luontaiskosmetiikkaa jo 20 v ja ehkä siksi ihoni on edelleen rypytön ja hehkeä, vaikka ikää on yli 40 v.
[/quote]
Aa, mut nyt se selitys ei löydykään geeneistä...
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:51"]
[/quote]
Geenit eivät voi selittää kaikkea. Eikö minun kemikaalikuormani ja kaverieni luomuilut kuuluisi vetää molempien ihoa vähän keskitasolle, vaiikka geenit olisivat päinvastaiset. Nyt edustamme täysin ääripäätä ja ikäeroa vain muutama kuukausi.
Itse veikkaan osasyyksi kemikaalejani (vahva aurinkovoide parikymppisestä asti päivittäin lähes puolen vuoden ajan, blasco-pakkeli suojaa(?) herkkää ihoani ja tulee huolellisesti puhdistettua joka ilta iho + voideltua apteekin kemikaaleilla). Toki ruokavalioni on suht terveellinen ja olen ikäni ollut samanpainoinen hoikka, ei painon jojoilua joka vanhentaa kasvot.
[/quote]
Olet oikeassa: UV-säteet ovat yksi eniten vanhentava tekijä. Sinä olet fiksusti suojautunut siltä.
hyvin on kosmetiikkateollisuus teitä pässejä vetänyt naruissaan, kemikaalit on kemikaaleja.
[/quote]
Kemikaalit ovat kemikaaleja :D mutta onko luomu-kosmetiikka parempi asia, on eri juttu.
[/quote]
Nuo eteeriset öljyt ovat just niitä allergisoivia ja neroli mahdollisesti fototoksinen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
Olet oikeassa: UV-säteet ovat yksi eniten vanhentava tekijä. Sinä olet fiksusti suojautunut siltä.
[/quote]
No nuorena harmitti kun olin kalkkilaivan kapteeni kesät talvet, mutta ehkä siitä oli jotain hyötyäkin :) Tosiaan herkän ihoni takia joudun suojautumaan kunnolla, muuten olen pigmentti-kirjava loppuvuoden.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No nuorena harmitti kun olin kalkkilaivan kapteeni kesät talvet, mutta ehkä siitä oli jotain hyötyäkin :) Tosiaan herkän ihoni takia joudun suojautumaan kunnolla, muuten olen pigmentti-kirjava loppuvuoden.
[/quote]
Olen itse joutunut myös herkän ihon takia suojautumaan vuosia. Mutta todellakin, ryppyjä ei oikeastaan ole.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:48"]miksi minä, joka olen käyttänyt päivittäin mm. blascon meikkivoidetta noin 20 vuotta, olen rypytön ja juonteeton kun taas monet meikkaamattomat luomu- kaverini olivat jo kolmekymppisenä juonne-ihoisia, jopa ryppyjä oli. käytän myös kesällä ja keväällä päivittäin sk30 kasvojen iholle, eikä todellakaan mtään kasvis-voidetta vaan oikeaa aurinkorasvaa.bMiten on mahdollista? painan myös yhtä vähän kuin 20 vuotta sitten, eli painokaan ei ole kemikaalikuormasta noussut.
[/quote]
Geenit..